March 11, 2003
Vitamin-C wrote: [quote=Dehman]VÀnsterpartiet vill stödja en religon dÀr kvinnor och mÀn inte behandlas lika? NÀr jag lÀste deras partiprogram sÄ var en av de ledande ideologierna i det partiet feminism. :-k
nu har du lite fel Dehman, i islam sÄ ska det vara jÀmligt, jÀmligt som fan fast dock sÄ Àr det sÄ att tradition har varit som den var..
Islam Àr inte mer jÀmlik Àn nÄgon annan religion. Precis som de andra vÀrldsreligionerna, sÄ Àr koranen skriven av mÀn, för mÀn. Den beskriver hur du som man skall behandla din kvinna. AlltsÄ ur ett mansperspektiv.
Och folk borde börja inse att precis som i de andra vÀrldsreligionerna, sÄ Àr utövandet inte baserat pÄ vad som stÄr i den religösa texten. Alla vÀnder och vrider tolkningen av texten för att passa sina intressen. Dock sÄ Àr koranen ganska bisarr nÀr det gÀller hur man skall bestraffa och behandla otrogna. Kokande olja, piskning och lemlÀstning Àr ganska frekvent. De sakerna hittar man inte i nya testamentet.
May 17, 2004
denstore wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Dehman]..
...
Islam Àr inte mer jÀmlik Àn nÄgon annan religion. Precis som de andra vÀrldsreligionerna, sÄ Àr koranen skriven av mÀn, för mÀn. Den beskriver hur du som man skall behandla din kvinna. AlltsÄ ur ett mansperspektiv.
Och folk borde börja inse att precis som i de andra vÀrldsreligionerna, sÄ Àr utövandet inte baserat pÄ vad som stÄr i den religösa texten. Alla vÀnder och vrider tolkningen av texten för att passa sina intressen. Dock sÄ Àr koranen ganska bisarr nÀr det gÀller hur man skall bestraffa och behandla otrogna. Kokande olja, piskning och lemlÀstning Àr ganska frekvent. De sakerna hittar man inte i nya testamentet.
Deras sftarr Àr relativt udda (för att inte skrika extremt). Det finns alltid vissa delar av religoner man ska ignorera, de saker som förstör religoner. Saker som förstör det som kan ses som tron. Men du sÀjjer ju att den Àr srkiven av mÀn för mÀn. TÀnk dÄ att den skrevs av andra Àn den det handlar om (alltsÄ inte profeten). De hÀr började böja pÄ orden och andra böjer dem vidare. I Bibelsn sÄ Àr inte ett ord skriven av Jesus. Inte ett ord. Du mÄste tÀnka pÄ att det ocksÄ Àr böjt lite.
Men det Àr mycket sant att deras straff Àr ohumana sÄ det stinker om det.
January 28, 2003
chrileva wrote: Tyckte att det var lite kul dĂ„ miljöpartiet i.o.m. budget förhandlingarna kallade VP för "betĂ„ng kommunister", sjĂ€lv skulle jag snarare likna Ohly och gĂ€nget med "pubertets kommunister". AlltsĂ„ den slags kommunism som mĂ„nga unga (framförallt tjer) kommer in i dĂ„ de kommer upp i tonĂ„ren, de vet inte vad de vill men tycker att kommunism Ă€r spĂ€nnande, att Che va snygg, att Ebba grön rockar och dessutom sĂ„ Ă€r ju klĂ€derna sĂ„ snygga. Denna kommunism brukar vanligen gĂ„ över i de övre tonĂ„ren medan ledningen inom vĂ€nsterpartiet dock verkar ha fastnat i dessa tankar. đ
Fan, det var det bÀsta jag lÀst pÄ lÀnge! =DO
VÀnsterpartiet börjar kanske bli rÀdda för att tappa massa vÀljare, och vad passar dÄ bÀttre Àn att knyta nÄgra 100 000 muslimer till sig?
Tycker som vanligt att VÀnsterpartiet Àr helt ute och cyklar, och som denstore sa, utan att det har enbart med vÀnsterpartiet att göra, "Det Àr dags att inse att svensk vÀnsterpolitik Àr passé"
March 11, 2003
Vitamin-C wrote:
De hÀr började böja pÄ orden och andra böjer dem vidare. I Bibelsn sÄ Àr inte ett ord skriven av Jesus. Inte ett ord. Du mÄste tÀnka pÄ att det ocksÄ Àr böjt lite.Men det Àr mycket sant att deras straff Àr ohumana sÄ det stinker om det.
För det första Àr det aldrig nÄgon som har pÄstÄtt en endaste gÄng att bibeln skulle vara skriven av jesus. I alla fall ingen som har varit ens i nÀrheten av den.
Men saken Àr att nya testamentet Àr en skrift som föresprÄkar förstÄende, givmildhet och förlÄtande. Ingenstans stÄr det hur du skall plÄga mÀnniskor.
May 17, 2004
denstore wrote: [quote=Vitamin-C] De hÀr började böja pÄ orden och andra böjer dem vidare. I Bibelsn sÄ Àr inte ett ord skriven av Jesus. Inte ett ord. Du mÄste tÀnka pÄ att det ocksÄ Àr böjt lite.
Men det Àr mycket sant att deras straff Àr ohumana sÄ det stinker om det.
För det första Àr det aldrig nÄgon som har pÄstÄtt en endaste gÄng att bibeln skulle vara skriven av jesus. I alla fall ingen som har varit ens i nÀrheten av den.
Men saken Àr att nya testamentet Àr en skrift som föresprÄkar förstÄende, givmildhet och förlÄtande. Ingenstans stÄr det hur du skall plÄga mÀnniskor.
fick jag det att lÄta sÄ sÄ ber jag om ursÀckt. jag menade bara att alla vill böjja pÄ saker och att man ska ignorera det som inte Àr sÄ mycket inriktat pÄ tron. men jag ber mtcket som hÀllts om ursÀckt om jag vilse ledde pÄ nÄgot sÀtt
April 10, 2003
WTF! vi har ingen huvud religion i sverige, visst mÄnga Àr med i svenska kyrkan men hur mÄnga av dom Àr troende. (Jag mennar jag Àr enbart med dÀr av att jag Àr för lat för att gÄ ur, smat sÄ kan man alltid hoppas pÄ att man slipper bettala för gravplattser tack vare att dom redan har fÄtt pengar.)
Samt sÄ undrar jag om det finns nÄgon utbildning för Asatro pÄ Högskola/universitet (dÄ menar jag för troende och inte arkiologer.) dÄ denna Àr ocksÄ ganska stor innom Sverige?
October 22, 2002
MÄste faktiskt börja med att sÀga att det Àr riktigt mÄnga ignoranta mÀnniskor som omgÄes hÀr inne *no offence*, men att pÄstÄ saker och skriva rasistiska kommentarer som flödar av rasism Àr botten.....
Innan ni pratar om islam eller religion överhuvettaget sÄ försök förstÄ er position för ni ser bara dumma ut nÀr ni skriver en massa ski-t utan ens att ha ett stöd som tex en kÀlla....
Jag vill svara pÄ mÄnga inlÀgg hÀr inne, men jag avstÄr dÄ diskutionsnivÄn hÀr inne Àr inte sÄ hög....
EDIT: glömde berömma Vitamin-C och Jerry för deras fina inlÀgg, för er andra, sÄ tycker jag att ni ska lÀsa lite mer innan ni postar hatinlÀgg mot islam (detta Àr inte första gÄngen)...
October 27, 2001
CasO, jag vet inte var du har hittat bakgrundsfakta om folk som skrivit i trÄden. Men den rÀckte tydlingen att dömma ut de flesta och kalla dem rasister. Om du anser dig sjÀlv sÄ mycket bÀttre kan du vÀl hjÀlpa de vilsna stÀlarna och upplysa dem var de har fel eller bevisa motsatsen. Att bara kasta ur sig ordet "rasist" löser inget, Àven fast vissa tror och tycker det.
Om Islams anhÀngare inte tÄl att deras religionen disskuteras sÀger det vÀl mer om dem Àn om de som ifrÄgasÀtter?
EDIT:
Som Ăzz NĂ»jen sa i "Stockholm live": "Jag kom inte till Sverige för att vara svensk.". Det Ă€r fler som borde höra det och förstĂ„ innebörden av det.
Folk flyr frÄn sitt land av nÄgot skÀl, förtyck frÄn regeringen eller förföljelse. Men de Àr oftast trygga i sin religion och stÄr fast vid den, dÀrför flyr de gÀrna till ett land som har religionsfrihet - Sverige.
HÀr fÄr alla leva som de vill och utöva vilken religion de vill, bara det inte bryter mot lagen pÄ nÄgot sÀtt. De ska inte behöva genomgÄ för stora förÀndringar, sÄ som att byta religion. Det rÀcker med att de anpassar sig till ett svenskt liv i övrigt.
Om jag flyttar/flyr utomlands vill inte jag tvingas in i deras religion, men jag skulle följa deras lagar och respekterar deras religion.
July 14, 2003
CasO wrote: MÄste faktiskt börja med att sÀga att det Àr riktigt mÄnga ignoranta mÀnniskor som omgÄes hÀr inne *no offence*, men att pÄstÄ saker och skriva rasistiska kommentarer som flödar av rasism Àr botten.....
Innan ni pratar om islam eller religion överhuvettaget sÄ försök förstÄ er position för ni ser bara dumma ut nÀr ni skriver en massa ski-t utan ens att ha ett stöd som tex en kÀlla....
Jag vill svara pÄ mÄnga inlÀgg hÀr inne, men jag avstÄr dÄ diskutionsnivÄn hÀr inne Àr inte sÄ hög....
EDIT: glömde berömma Vitamin-C och Jerry för deras fina inlÀgg, för er andra, sÄ tycker jag att ni ska lÀsa lite mer innan ni postar hatinlÀgg mot islam (detta Àr inte första gÄngen)...
HÀr har du en kÀlla.
PÄ de islamiska riksförbundens hemsida http://www.islamiska.org/s/sverige.htm upplyses om vad muslimerna har för mÄl med sin tillvaro i Sverige. HÀr följer ett utdrag:
Att skaffa islamiska bibliotek, daghem och skolor och att föra islam vidare till det icke-muslimska samhÀllet. Bevara fÀltet fritt frÄn intrÄng utifrÄn.
Skaffa ekonomisk hjÀlp frÄn stat eller kommun till undervisning av barn i islam och arabiska. Införa islamiska dagis eller göra en del av de svenska daghemmen enkom för muslimska barn. Bygga islamiska skolor samt ge muslimska flickor och pojkar muslimsk uppfostran. Göra personalen vid de svenska skolorna medvetna om att muslimska elever inte Àr kristna utan ska behandlas som muslimer.
Skydda muslimer frÄn jul- och pÄskfirande samt lucia.
Förbud för muslimska flickor att övernatta pÄ lÀgerskolor utan sÀllskap av far eller bror.
MÄlet för hemsprÄksundervisningen och den normala undervisningen mÄste vara att muslimska barn ska vara och förbli muslimer.
Inom sjukvÄrden ska muslimska kvinnor undersökas och behandlas av kvinnlig personal. Tolken ska vara kvinnlig.
PÄ arbetsplatserna ska finnas sÀrskilda rum för bön. Muslimer ska ges ledigt för fredagsbönen och för att fira de islamska högtiderna.
VÀrnpliktiga ska ha halalmat samt plats och möjligheter att be. Under fastemÄnaden (Ramadan) ska de kunna fÄ sin mat pÄ kvÀllarna. De islamska högtiderna ska fÄ firas hos familjen.
Brottslingar ska fÄ behÄlla sina underklÀder pÄ vid visitering. Inget kollektivt duschande och sÄ egen halalmat.
Adoption av barn ska förbjudas.
October 22, 2002
desdecado
jag vet och jag kan hÄlla med om att det finns fundementalister inom islam, sÄ som det finns fundementalister inom kristendomen/judendomen med mera..... och jag sÀger det frÄn och men nu att det dÀr Àr ingen pÄlitlig sida, jag skulle faktiskt kunna neka allt som stÄr dÀr...
Det Àr bara dumt att sÀtta up bariÀrer runt om sig nÀr man lever i ett annat samhÀlle, man skall istÀllet lÀra sig mer om samhÀllet och försöka vara en del av den...
Den shia muslimska grenen av Islam uppkom nÀr Muhammeds svÀrson (ocksÄ kusin om jag inte har fel) ville ville bli muhammeds eftertrÀdare efter hans död Är 632, men Ali blev mördad av hans motpart och Alis följeslagare gjorde sin egna inriktning av Islam. Den hÀr inrikningens andliga ledare Àr kallad Imamer. Sunni muslimernas grens ledare kallas Kalifer. RÀtta mig om jag har fel.
Muhammads (3), kusin blev utnÀmnd till efterföljare, men andra konflikter gjorde sÄ att vÀgen sÄg annorlunda ut.
Alis följeslagar gjorde ingen egen inriktning.
Vi ska inte slösa pengar pÄ att gynna en religion, speciellt inte islam.
varför inte? Àr det för att du tror att alla muslimer Àr sjuka talibanjÀvlar som försöker döda sÄ mÄnga vÀsterlÀnningar som helst eller? Ignorans leder faktiskt inte till fred, denna lilla grupp (som ligger pÄ ca 0.01% av alla vÀrldens muslimer kan inte ens kallas för muslimer), inom islam Àr det fel att döda andra mÀnniskor, punkt slut...
HÄller med. Tror inte dem skulle uppskatta om vi byggde kyrkor och utbildade prÀster i deras hemlÀnder.
Ănnu mer ignorans, det faktum Ă€r att det finns hundra tusentals kristna/judar i irak/iran och över allt i den arabiska och muslimska vĂ€rlden, bĂ„de kristna och judar har sina kyrkor resp synagoger utplacerade i Iran, irak med mera, ca 25% av iraks befolkning Ă€r kristna, ca 50% av libanons befolkning Ă€r kristna (notera att % talen kan vara lite lite fel)....
VÀnsterpartiet vill stödja en religon dÀr kvinnor och mÀn inte behandlas lika?
Faktum Ă€r egentligen att nĂ€r islam kom till, sĂ„ förĂ€ndrades hela ideologin runt kvinnan, kvinnan fick större och fler rĂ€ttigheter och hon JĂMNSTĂLLDES med mannen,
I koranen stÄr det att Paradiset Àr under mammornas fötter....
DÀrav skall alla som fÄr nytt medborgarskap i vÄrat land ocksÄ konvertera till vÄran religion. Lika mycket som vi ska konvertera till deras om vi flyttar till t.ex. Irak och Iran osv.
Ignoransen flöddar, faktum Àr att sverige Àr ett oreligöst land egentligen, sÄ att jag undrar vilken religion det Àr som invandrare ska konverta till...
NÀr du flyttar till irak och iran eller vilket land du nu flyttar till sÄ kan du behÄlla din urspungliga religion, lÀs ovan....
Finns tusentals mÀnniskor (vÀsterlÀnnningar) som Äker ner dit för att arbeta, tror knappast att alla dessa Àndrar religion nÀr de vÀl kommer dit..
WTF? Nej tack.
rasism đ
Tycker man borde faststÀlla en religion i ett land, och det borde man gjort för lÀnge sedan.
Och hur gör man med religionfrihets lagen?
Vi Àlskar vÀl invandrare? Behöver jag sÀga det dÀr om negresser och trÀskor igen lr
det talas för sig....(Àr inte detta rasism?)
Sen Islam Àr det sista man ska stödja dÄ det Àr den farligste religionen av dem alla.
jassÄ? pÄ vilket sÀtt dÄ? genom att tex bomba 2 FULLA stÀder som tex nagazaki och hiroshima? eller menar du tex att massmörda folk i vietnam? sÀg du till mig vilket Àr farligast....
Iran Àr i sig ett dÄliga land. Accepterar inga utlÀndingar. Religon Àr okey men man ska inte förkasta andra och det ska inte du heller göra.
Varför Àr iran ett dÄligt land? för att den inte Àr bÀsta kompisar med USA eller? lÀs ovan, jag nÀmnde att iran har judiska och kristna församlingsplatser...
Fel, fel och Äter fel, vill du diskutera sÄ skriv kÀllor tack...
Islam Àr för alla, kvinnor, mÀn, svarta, vita.....
Islam stÀller krav pÄ mÀn sÄ vÀl som kvinnor, bÄda har sina skyldigheter resp rÀttigheter..... kvinnor har oftast större rÀttigheter i olika frÄgor...
January 13, 2004
CasO wrote:
WTF? Nej tack.
rasism đ
Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlÀgg med tanke pÄ smileyn. Jag Àr för religionsfrihet men det betyder inte att islam pÄ nÄgot sÀtt ska bli en del av svensk kultur! Om du tycker att det Àr rasism sÄ borde du nog lÀsa pÄ dina svenskaglosor.
Jag ska kanske tillÀgga vad det var jag reagerade pÄ sÄ det inte blir nÄgra missförstÄnd..
Boomhauer wrote: VĂ€nsterpertiet skrev:
Ett viktigt mÄl Àr att detta ska bidra till att islam blir en sjÀlvklar del av svensk kultur
Ett hot mot rikets sĂ€kerhet? đ Sverige kommer snart att betraktas som ett hot mot vĂ€st eftersom vi uppenbarligen inte kan sĂ€ga nej. En fristad för terroristsympatisörer, men vad gör man inte för yttrandefriheten?
Nu menar jag naturligtvis INTE att alla muslimer pÄ nÄgot sÀtt Àr terroristsympatisörer men poÀngen Àr helt enkelt att hur jÀvla blÄögd fÄr man vara? Jag tror personligen att Àven om det fanns allmÀn kÀnnedom om t.ex. en al-qaidacell i Sverige sÄ skulle man frÄn polisens/regeringens hÄll inte vÄga göra nÄgot av rÀdsla att bli kallad rasist av folk som CasO.
January 17, 2002
CasO, du Àr den i sÀrklass mest hjÀrntvÀttade mÀnniska jag haft missnöjet att trÀffa, var snÀll och sluta skriv innan skurmedlet börjar rinna ur öronen pÄ dig.
Kan vi inte komma överenns att det inte finns nÄgon gud av nÄtt slag? Bara för vÀrldsfredens skull...
July 14, 2003
Boomhauer wrote:
VĂ€nsterpertiet skrev:
Ett viktigt mÄl Àr att detta ska bidra till att islam blir en sjÀlvklar del av svensk kultur
"En sjÀlvklar del"??? Det kommer aldrig att bli en _sjÀlvklar_ del...suck!
AngÄende blÄögd: dÄ "enigheten" och uppslutningen kring Islam Àr stor bland utövarna sÄ kan en eventuell partibildning inom 5 Är skapa ett politiskt parti i majoritet (Idag med ca 3-350k muslimer i Sverige). Let's see who's fucked then.
October 22, 2002
Boomhauer: jag förstĂ„r vad du menar, jag skulle heller inte blivit glad om tex nĂ„gon annan ville förĂ€ndra mitt land đ och du har helt rĂ€tt...
Colic: mer mogna kan vi vara, vill du inte tro pÄ en gud sÄ Àr det din en sak, vill andra göra det sÄ Àr det deras en sak, nu diskuterar vi inte ifall gud existerar eller inte, nu diskuterar vi religion i allmÀnt, men det ser inte ut som du har nÄgot vettigt och sÀga....
January 28, 2003
CasO wrote: Islam stÀller krav pÄ mÀn sÄ vÀl som kvinnor, bÄda har sina skyldigheter resp rÀttigheter..... kvinnor har oftast större rÀttigheter i olika frÄgor...
DÄ syftar du givetvis pÄ sÄnna saker som att kvinnan inte kan synda lika svÄrt som mannen, pga hennes lÀgre stÀllning?
October 22, 2002
MrWeizel wrote: [quote=CasO]Islam stÀller krav pÄ mÀn sÄ vÀl som kvinnor, bÄda har sina skyldigheter resp rÀttigheter..... kvinnor har oftast större rÀttigheter i olika frÄgor...
DÄ syftar du givetvis pÄ sÄnna saker som att kvinnan inte kan synda lika svÄrt som mannen, pga hennes lÀgre stÀllning?
I islam har kvinnan lika hög stÀllning som mannen (tom högre)...
Detta Àr en hadith:
En man frÄgade profeten Muhammad (s):
vem Àr kÀrast mig...
Din mor fick han som svar
sedan vem frÄgade han..
Din mor
sedan vem...
Din mor...
sedan vem...
Din far....
ni förstĂ„r đ
January 13, 2004
Och i praktiken?
Om kvinnor har högre stÀllning Àn mÀn enligt islam sÄ undrar jag varför de kan bli stenade till döds för att t.ex. ha blivit av med oskulden innan de gifter sig. Detta enligt de fundamentalistiska "Sharia-lagarna" som vÀl ÀndÄ hÀrstammar ur koranen?
edit: Vilka rÀttliga sÀkerheter har kvinnorna i ett muslimskt land gentemot mÀnnen? Det skulle jag allt vilja veta av ren nyfikenhet.
January 17, 2002
CasO wrote: Colic: mer mogna kan vi vara, vill du inte tro pÄ en gud sÄ Àr det din en sak, vill andra göra det sÄ Àr det deras en sak, nu diskuterar vi inte ifall gud existerar eller inte, nu diskuterar vi religion i allmÀnt, men det ser inte ut som du har nÄgot vettigt och sÀga....
Det var den röda texten du skulle lÀgga din uppmÀrksamhet pÄ, och jag stÄr fast, du Àr hjÀrntvÀttad. Jag vet inte om du sjÀlv eller nÄn annan i din nÀrhet fyller pÄ skurmedel varje kvÀll innan du gÄr och lÀgger dig, jag vet bara att nÄn gör det.
Du vill ha oss att vara otoleranta rasister hela högen, likadana som dig sjÀlv, bara det att du stÄr pÄ andra sidan.
Jag antar att du utövar den religion du försvarar, sÄ dÄ mÄste jag frÄga dig:
Varför gör du det? Det finns ingen anledning! Allt det Àr Àr rÀdsla för döden, och du lever garanterat inte pÄ det vis som fÄr dig till paradiset efter döden precis. SÄ vad försöker du uppnÄ? Vill du bara vara sÄ jÀvlig du kan innan nÄn lastbil kommer och kör över dig?
LÀgg ner ditt predikande, du gör dig bara dum i andras ögon.
3 Guest(s)