Vill ni bli Imam?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill ni bli Imam?
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
sp_UserOfflineSmall Offline
737239
October 3, 2004 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Och i praktiken?
Om kvinnor har högre ställning än män enligt islam så undrar jag varför de kan bli stenade till döds för att t.ex. ha blivit av med oskulden innan de gifter sig. Detta enligt de fundamentalistiska "Sharia-lagarna" som väl ändå härstammar ur koranen?

vi måste fortfarande skilja på religion och kultur...
jag håller med att det finns idioter som fortfarande lever i stenåldern....
men liksom betyder det att just dessa människor företräder islam? Det är som att ta en alkoholist och säga att denna person representerar sverige... är inte det fel?

Läs om islam först, jag håller totalt med om att praktik och teori är två olika saker.... men när något går fel då är det islams fel? nej..

Sharia lagarna är en annan sak föresten, det finns inga muslismka länder idag, och i och med detta så finns det inga riktiga sharia lagar som tillämpar på rätt sätt till 100%...

(varför finns det inga muslimska länder idag?, jo för att det finns inget land som följer islam till 100%)...

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
737240
October 3, 2004 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

Vänsterpartiet vill stödja en religon där kvinnor och män inte behandlas lika?

Faktum är egentligen att när islam kom till, så förändrades hela ideologin runt kvinnan, kvinnan fick större och fler rättigheter och hon JÄMNSTÄLLDES med mannen,
I koranen står det att Paradiset är under mammornas fötter....

desdecado wrote:

Förbud för muslimska flickor att övernatta på lägerskolor utan sällskap av far eller bror.

FRIHET! Eller är jag ute och cyklar?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
737241
October 3, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Boomhauer]Och i praktiken?
Om kvinnor har högre ställning än män enligt islam så undrar jag varför de kan bli stenade till döds för att t.ex. ha blivit av med oskulden innan de gifter sig. Detta enligt de fundamentalistiska "Sharia-lagarna" som väl ändå härstammar ur koranen?

vi måste fortfarande skilja på religion och kultur...
jag håller med att det finns idioter som fortfarande lever i stenåldern....
men liksom betyder det att just dessa människor företräder islam? Det är som att ta en alkoholist och säga att denna person representerar sverige... är inte det fel?

Nej det är helt rätt. De representerar islam precis lika mycket som fyllot representerar Sverige, som fotbollssupportrar representerar sitt lag, som hovet representerar Sverige. Vi är alla representanter för det vi står för och för våra handlingar.

Caso
Member
Medlem
737242
October 3, 2004 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vill ha oss att vara otoleranta rasister hela högen, likadana som dig själv, bara det att du står på andra sidan.

Jag antar att du utövar den religion du försvarar, så då måste jag fråga dig:

Varför gör du det? Det finns ingen anledning! Allt det är är rädsla för döden, och du lever garanterat inte på det vis som får dig till paradiset efter döden precis. Så vad försöker du uppnå? Vill du bara vara så jävlig du kan innan nån lastbil kommer och kör över dig?
Lägg ner ditt predikande, du gör dig bara dum i andras ögon.

Colic, jag är inte den som är ignorant här..
Jag älskar sverige och jag älskar den svenska befolkningen, och jag tycker att sverige är världens bästa land från nästan alla tänkbara sätt..(jag skulle utan att tveka stå på sveriges sida i vilken situation som helst, även om det innebär att gå i krig mot mitt eget land)...

Jag sitter inte här och predikerar om något, jag vill bara säga sanningen, för media och sånt skräp är rena lögneri, många tror idag att islam är en vild religion som vill död åt alla, men så är inte fallet... (jag känner många svenskar som har blivit muslimer, hur tror ni det kommer sig?)
jag omgåes och har kul med svenskar varje dag.....
så nå, vad har du att säga nu?

vilka andra är det föresten som jag gör mig dum framför? ni representerar inte ens 5% av sveriges befolkning...

FRIHET! Eller är jag ute och cyklar?

läs vad jag gav honom för svar

Nej det är helt rätt. De representerar islam precis lika mycket som fyllot representerar Sverige, som fotbollssupportrar representerar sitt lag, som hovet representerar Sverige. Vi är alla representanter för det vi står för och för våra handlingar.

Så du menar att det är rätt att tex kina ser sverige som ett idiotiskt land med bara fyllon på gatorna ?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
737246
October 3, 2004 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

Så du menar att det är rätt att tex kina ser sverige som ett idiotiskt land med bara fyllon på gatorna ?

Det är väl ingen som sagt att man måste tolka det på ett visst sätt, som Kina i ditt exempel. Och vi är 9 miljoner representanter, inte bara ett fyllo. Vilka kan bättre representera ett land, andra än dess invånare? Vilka kan bättre representera en religion, andra än dess utövare? Vare sig de är bra eller dåliga, "goda" eller "onda".

Caso
Member
Medlem
737248
October 3, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: [quote=CasO]

Det är väl ingen som sagt att man måste tolka det på ett visst sätt, som Kina i ditt exempel. Och vi är 9 miljoner representanter, inte bara ett fyllo. Vilka kan bättre representera ett land, andra än dess invånare? Vilka kan bättre representera en religion, andra än dess utövare? Vare sig de är bra eller dåliga, "goda" eller "onda".

Håller totalt med...
men det är totalt fel att låta en person representera en hel befolkning...
det är som att se 10 människor på gatan, en av dessa har röd tröja, betyder det då att alla har röda tröjor? nej..
och på samma sätt gäller detta den svenska befolkningen eller vilken befolkning som helst...

Bara för att Osama idioten är en idiot som gillar och döda människor, betyder det att folk som bor i mellanöstern är sånna människor? nej...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
737250
October 3, 2004 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

det är som att se 10 människor på gatan, en av dessa har röd tröja

Vart hade de köpt sin tröja?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
737253
October 3, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Boomhauer][quote=CasO]

Håller totalt med...
men det är totalt fel att låta en person representera en hel befolkning...
det är som att se 10 människor på gatan, en av dessa har röd tröja, betyder det då att alla har röda tröjor? nej..
och på samma sätt gäller detta den svenska befolkningen eller vilken befolkning som helst...

Bara för att Osama idioten är en idiot som gillar och döda människor, betyder det att folk som bor i mellanöstern är sånna människor? nej...

Jag har aldrig påstått att någon är mer av en representant än andra. Jag representerar en niomiljontedel av Sveriges befolkning, precis som fyllot. Han representerar misären, precis som jag representerar dagens bortskämda ungdom. Det faktum att Terroristerna bara representerar en mindre del av islam och mellanöstern gör dem inte mindre farliga och det ändrar inte på det faktum att de är muslimer och att de lejer andra muslimer. Det ändrar inte heller på det faktum att al-qaida har långt fler sympatisörer bland muslimer än bland några andra människor. Jag menar inte att islam i sig är av ondo, utan vad det för med sig.

Caso
Member
Medlem
737263
October 3, 2004 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote:
Jag har aldrig påstått att någon är mer av en representant än andra. Jag representerar en niomiljontedel av Sveriges befolkning, precis som fyllot. Han representerar misären, precis som jag representerar dagens bortskämda ungdom. Det faktum att Terroristerna bara representerar en mindre del av islam och mellanöstern gör dem inte mindre farliga och det ändrar inte på det faktum att de är muslimer och att de lejer andra muslimer. Det ändrar inte heller på det faktum att al-qaida har långt fler sympatisörer bland muslimer än bland några andra människor. Jag menar inte att islam i sig är av ondo, utan vad det för med sig.

Jag har inte sagt att terrorism är okej att terrorister överhuvet taget inte är farliga... jag vill död åt dessa precis lika mycket som du....
Terrorister eller människor som dödar andra oskyldiga kan knappast räknas som muslimer då deras handlingar tar de ut ur islam....

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
737265
October 3, 2004 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker all religion är mer eller mindre skit, men det är nästan för att religionen måste "läras ut", "missioneras" etc. Att folk tror på en gud är helt ok, men det är viljan att påtvinga resten av världen sin tro som gör en religion farlig, inte de små detaljerna.

Om en religion som har funnits i tusentals(?) år är såååå jädrans bra, och mestadels av de västliga invånarna är relativt upplysta/informerade/allmänbildade; varför pysslar inte alla med just religion XXX?

Hinduismen den enda världsreligion som inte missionerar (så vitt jag vet), därför verkar Hinduister vara de mer humana och "snälla" människorna. De gör ingen förnär, håller sig till sitt och låter resten av världen vara ifred. De får inte tuppjuck och tror att "Kristna vill utrota oss" eller "Muslimer vill utrota oss" (båda helt felaktiga), utan de är mer tillfreds över det faktum att dom själva (som individ) har sin tro. Spelar det sån jädrans stor roll om din granne tror något annat?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
737268
October 3, 2004 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Boomhauer] Jag har aldrig påstått att någon är mer av en representant än andra. Jag representerar en niomiljontedel av Sveriges befolkning, precis som fyllot. Han representerar misären, precis som jag representerar dagens bortskämda ungdom. Det faktum att Terroristerna bara representerar en mindre del av islam och mellanöstern gör dem inte mindre farliga och det ändrar inte på det faktum att de är muslimer och att de lejer andra muslimer. Det ändrar inte heller på det faktum att al-qaida har långt fler sympatisörer bland muslimer än bland några andra människor. Jag menar inte att islam i sig är av ondo, utan vad det för med sig.

Jag har inte sagt att terrorism är okej att terrorister överhuvet taget inte är farliga... jag vill död åt dessa precis lika mycket som du....
Terrorister eller människor som dödar andra oskyldiga kan knappast räknas som muslimer då deras handlingar tar de ut ur islam....

Tja, många al-qaida-anhängare konverter till islam i samma veva som de värvs. T.ex. skobombaren Richard Reid som var en hårsmån från att spränga ytterligare ett plan i luften. Han var anhängare av "Salafi" som är en muslimsk gren, somliga militanta, andra fredliga. Terroristerna hävdar själva att de är muslimer och deras stöd kommer från folk i muslimska länder. Oavsett vad koranen säger, vill du påstå att det inte finns något samband?

chrileva
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
737270
October 3, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller inte riktigt med CasO om att Västvärlden är farligare än det Islamistiska. Men jag ser det som en självklarhet att man i Sverige skall få utbildalda sig till Imam eller "islamolog" eller va de nu hette om det finns ett stort intresse för en sådan utbildning. Jag tycker att det är mycket bättre om de som vill kan utbilda sig här än om de åker till Iran eller något annat land och riskerar att bli hjärntvättade med tankar om jihad och annan skit och sen tar med sig dessa tankar hem och påverkar sina försammlingar med dessa. En annan möjlighet man har när man startar en utbildning som denna är ju att lägga till kurser som på olika sätt kan göra så att Imamen kan hjälpa sin försammling att komma in i det svenska sammhället bättre än de gör idag.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
737272
October 3, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote:
Hinduismen den enda världsreligion som inte missionerar (så vitt jag vet), därför verkar Hinduister vara de mer humana och "snälla" människorna. De gör ingen förnär, håller sig till sitt och låter resten av världen vara ifred. De får inte tuppjuck och tror att "Kristna vill utrota oss" eller "Muslimer vill utrota oss" (båda helt felaktiga), utan de är mer tillfreds över det faktum att dom själva (som individ) har sin tro. Spelar det sån jädrans stor roll om din granne tror något annat?

Det där låter mer som Buddismen i mina öron.Jag måste dock erkänna att jag inte är så insatt i Hinduismen men med tanke på kastsystemet(som visserligen håller på att försvinna) så tycker jag inte Hinduismen är speciellt human.

Förövrigt så kommer vi inom en snar framtid ha europas största buddistiska tempel här i Sverige. 🙂 http://www.asele.se/article/ar...../715/1/109

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
737274
October 3, 2004 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

chrileva wrote: Jag håller inte riktigt med CasO om att Västvärlden är farligare än det Islamistiska. Men jag ser det som en självklarhet att man i Sverige skall få utbildalda sig till Imam eller "islamolog" eller va de nu hette om det finns ett stort intresse för en sådan utbildning. Jag tycker att det är mycket bättre om de som vill kan utbilda sig här än om de åker till Iran eller något annat land och riskerar att bli hjärntvättade med tankar om jihad och annan skit och sen tar med sig dessa tankar hem och påverkar sina försammlingar med dessa. En annan möjlighet man har när man startar en utbildning som denna är ju att lägga till kurser som på olika sätt kan göra så att Imamen kan hjälpa sin försammling att komma in i det svenska sammhället bättre än de gör idag.

WORD!

chrileva
Siktar mot toppen
Medlem
737276
October 3, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo tror nog också att desdecado menade Buddism. Inom hinduismen finns det ju grenar som offrar till dödsguddinnan Kali osv. Medan buddismens tro på reinkarnation gör så att men inom den religionen menar att allt levande är heligt.

Om ändå alla vore buddister, då skulle det inte finnas några krig och bråk här i världen. 😛

Caso
Member
Medlem
737286
October 3, 2004 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Han var anhängare av "Salafi" som är en muslimsk gren, somliga militanta, andra fredliga. Terroristerna hävdar själva att de är muslimer och deras stöd kommer från folk i muslimska länder. Oavsett vad koranen säger, vill du påstå att det inte finns något samband?

Jag har inte sagt att det inte finns något samband..
det är klart att kallar sig själva för muslimer, men undersöker man saken närmare så är de knappast en hårstrå nära islam....
Islam förespråkar inte skitet som de gör....
Visst får de support av stora ledare och stora organisationer, men jag tror knappast att de får stöd av folket...

chrileva wrote: Jag håller inte riktigt med CasO om att Västvärlden är farligare än det Islamistiska.

Jag har inte sagt att västvärlden är farligare, men om man nu vill gå in på ämnet, så ska vi faktiskt vara lite mer ärliga mot oss själva, det är ändå vi som har så många atombomber så det går att bomba världen ett par gånger om och om och om och om igen.....

chrileva
Siktar mot toppen
Medlem
737290
October 3, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo tror nog också att desdecado menade Buddism. Inom hinduismen finns det ju grenar som offrar till dödsguddinnan Kali osv. Medan buddismens tro på reinkarnation gör så att men inom den religionen menar att allt levande är heligt.

Om ändå alla vore buddister, då skulle det inte finnas några krig och bråk här i världen. 😛

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
737292
October 3, 2004 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:
I islam har kvinnan lika hög ställning som mannen (tom högre)...
Detta är en hadith:

En man frågade profeten Muhammad (s):
vem är kärast mig...
Din mor fick han som svar
sedan vem frågade han..
Din mor
sedan vem...
Din mor...
sedan vem...
Din far....

ni förstår 🙂

Vacker dikt. Men hur kan det komma sig att det inte finns några kvinnliga imamer? 🙂 Bara för att mannen har makten och tillskrivs den, så behöver det inte betyda att man inte håller sina mödrar kära. Blanda inte äpplen och päron.
Jag säger inte att det är ett större kvinnoförtryck bland sekulariserade muslimer än bland motsvarande kristna, men klart och tydligt finns det en betydligt mindre förståelse för kvinnlig sexuell frigörelse och fri vilja än hos de andra världsreligionerna.

När det kommer till rasism, så kan man fråga sig varför just detta ordet skall användas så fort man kritiserar Islam? Har jag sagt att jag hyser agg mot araber? Eller perser? Eller berber? Ej heller afrikaner eller indonesier, vad jag kan komma ihåg. Varför skall det alltid börja viftas med rasistskylten så fort man kritiserar något som har med invandring och andra religioner att göra? Personligen har jag aldrig upplevt värre exempel av rasism än hos de invandrare jag känner och umgås med. Ej heller har jag mött en större intolerans för andra kulturer, sexuell läggning, könsrollernas avskaffande eller religiös tillhörighet än hos dessa grupper. Så sluta upp med att alltid krypa bakom rasistskynket. Det är både fegt och dumt.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
737295
October 3, 2004 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

chrileva wrote: Jo tror nog också att desdecado menade Buddism. Inom hinduismen finns det ju grenar som offrar till dödsguddinnan Kali osv. Medan buddismens tro på reinkarnation gör så att men inom den religionen menar att allt levande är heligt.

Mja, jag menade faktiskt Hinduism, men visst verkar det som om buddismen inte är så missionerande heller (förutom "munkarna" som delar ut blommor till folk på flygplatserna) =)

Att en Indisk kvinna går med en punkt i pannan har inte längre att göra med kast, utan det är bara kosmetika för dom.

chrileva
Siktar mot toppen
Medlem
737296
October 3, 2004 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:
[quote=chrileva]Jag håller inte riktigt med CasO om att Västvärlden är farligare än det Islamistiska.

Jag har inte sagt att västvärlden är farligare, men om man nu vill gå in på ämnet, så ska vi faktiskt vara lite mer ärliga mot oss själva, det är ändå vi som har så många atombomber så det går att bomba världen ett par gånger om och om och om och om igen.....

Citat:
Sen Islam är det sista man ska stödja då det är den farligste religionen av dem alla.

CasO wrote:
jasså? på vilket sätt då? genom att tex bomba 2 FULLA städer som tex nagazaki och hiroshima? eller menar du tex att massmörda folk i vietnam? säg du till mig vilket är farligast....

Det Där tar jag som att du tycker att västvärlden eller iaf Amerika är farligare. Om du inte menade så vill jag gärna ha en förklaring.

Edit citatet kom inte me så la till d

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 155
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL