Vill ni bli Imam?|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill ni bli Imam?
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
sp_UserOfflineSmall Offline
737504
October 3, 2004 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

usch nu är vi inne på politik...
desdecado, tror du verkligen att ett land är så dum så den startar ett kärnvapenkrig? :)R

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
737552
October 3, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: usch nu är vi inne på politik...
desdecado, tror du verkligen att ett land är så dum så den startar ett kärnvapenkrig? :)R

Både ja och nej, dvs "Nej, jag är inte dum" och "Ja, det tror jag".
Och glöm aldrig att det är aldrig "ett land" som startar ett krig, det kan vara en tyraniserande diktator eller vilken åkomma ledaren nu lider av.

Caso
Member
Medlem
737554
October 3, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=CasO]usch nu är vi inne på politik...

Både ja och nej, dvs "Nej, jag är inte dum" och "Ja, det tror jag".
Och glöm aldrig att det är aldrig "ett land" som startar ett krig, det kan vara en tyraniserande diktator eller vilken åkomma ledaren nu lider av.

Jag har inte sagt att du är dum, jag sa ifall landet/länderna är så dumma..
hmm du har kanske rätt angående det där med tyraniserade diktatorer och liknande... men nu pratar vi stora länder 🙂 Att iran får kärnvapen innebär faktiskt en balans.....

chrileva
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
737555
October 3, 2004 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: usch nu är vi inne på politik...

CasO, om jag inte har fel så har vi vart inne på politik hela tiden. Och det var om politik tråden handlade om! Ett förslag från västerpartiet! Och även om inte VP riktigt förstår vad politik och demokrati är så är det faktiskt ett POLITISKT parti! 😛

Caso
Member
Medlem
737557
October 3, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

chrileva wrote: [quote=CasO]usch nu är vi inne på politik...

CasO, om jag inte har fel så har vi vart inne på politik hela tiden. Och det var om politik tråden handlade om! Ett förslag från västerpartiet! Och även om inte VP riktigt förstår vad politik och demokrati är så är det faktiskt ett POLITISKT parti! 😛

vi skifta ämne lite ofta här inne, så det började handla mer om religion än politik, men nu handlar det om politik igen jupp...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
737569
October 3, 2004 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote:
Edit: Ang kvinnliga Imamer så hittade jag e ganska intressant artikel, http://www.aftonbladet.se/vss/.....51,00.html.

Jo, det var lite p.g.a. den artikeln jag skrev som jag skrev. All välgång till henne. Men om ni inte såg det, så poängterar hon just mansdominansen inom islam. Vad jag vet, så är det inte direkt någon vanlig företeelse, och vad jag frågar mig nu, och frågade mig första gången jag såg den artikeln, kommer hon att få praktisera? På lika vilkor? Det står att kvinnor kan få leda bönen för andra kvinnor. OK, men det betyder alltså att de inte får leda bönen för män...
Att säga att det är jämlikhet är en sak. Vad som praktiseras är något annat. Återigen vill jag försöka förklara för vissa att man inte behöver vara mot något, eller absolut inte vara rasist bara för att man tycker det är OK att kritisera vissa delar av något man anser vara fel.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
737579
October 3, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=sPaZz] Edit: Ang kvinnliga Imamer så hittade jag e ganska intressant artikel, http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,396251,00.html.

Jo, det var lite p.g.a. den artikeln jag skrev som jag skrev. All välgång till henne. Men om ni inte såg det, så poängterar hon just mansdominansen inom islam. Vad jag vet, så är det inte direkt någon vanlig företeelse, och vad jag frågar mig nu, och frågade mig första gången jag såg den artikeln, kommer hon att få praktisera? På lika vilkor? Det står att kvinnor kan få leda bönen för andra kvinnor. OK, men det betyder alltså att de inte får leda bönen för män...
Att säga att det är jämlikhet är en sak. Vad som praktiseras är något annat. Återigen vill jag försöka förklara för vissa att man inte behöver vara mot något, eller absolut inte vara rasist bara för att man tycker det är OK att kritisera vissa delar av något man anser vara fel.

Jo jag håller med, jag ville bara ge en lite mer nyanserad bild av Islam än den som hade målats upp i tråden. Dessutom så står det väl i artikeln att det finns grupperingar inom Islam som tillåter kvinnliga Imamer att leda bönen både för män och kvinnor vilket jag tycker bör uppmuntras.

Självklart så behöver man inte vara rasist för att man kritiserar Islam, jag tycker snarare det är vår skyldighet att kritisera men samtidigt uppmuntra de som faktiskt kämpar för jämlikhet inom Islam.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
737741
October 3, 2004 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Att iran får kärnvapen innebär faktiskt en balans.....

Det var det jävligaste jag läst på länge...

Skall ett land som styrs med hjälp av RELIGION och inte sunt förnuft ha kärnvapen, för att skapa balans?!

Att ledarna i Iran dessutom är fundamentalister gör ju bara saken ännu mer underbar.

Antar att du kommer begära källor huruvida det är fundamentalister som styr i Iran nu..

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
737745
October 3, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Var hittar du det sunda förnuftet, Weazel. Bush? Chirac? laugh

MrWeizel
Member
Medlem
737753
October 3, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Var hittar du det sunda förnuftet, Weazel. Bush? Chirac? laugh

Ja, haha, vad kul det där var. Dagens skämt tror jag minsann, jo, det var någon som skrattade i bakgrunden också...

Försök inte få det att låta som jag förespråkar varken Bush eller Chirac. Precis lika lite som jag förespråkar pubertetskommunister som Ohly. (Tack chirleva för dagens bästa uttryck)

M-E-N, jag är av uppfattningen att ett land som är en DEMOKRATI ligger närmre sunt förnuft, än ett land som styrs av insnöade, hatiska, fundamentalister.

Du verkar inte hålla med dock?

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
737754
October 3, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Jerry]Var hittar du det sunda förnuftet, Weazel. Bush? Chirac? laugh

Ja, haha, vad kul det där var. Dagens skämt tror jag minsann, jo, det var någon som skrattade i bakgrunden också...

Försök inte få det att låta som jag förespråkar varken Bush eller Chirac. Precis lika lite som jag förespråkar pubertetskommunister som Ohly. (Tack chirleva för dagens bästa uttryck)

M-E-N, jag är av uppfattningen att ett land som är en DEMOKRATI ligger närmre sunt förnuft, än ett land som styrs av insnöade, hatiska, fundamentalister.

Det är väl en sanning med modifikationer, ivf om ser till vad frankrikes utrikesminister anser om saken, http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,501196,00.html.

Fast jag bör väl tillägga att jag hellre ser att Frankrike har kärnvapen än Iran.

Caso
Member
Medlem
737763
October 3, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=CasO]Att iran får kärnvapen innebär faktiskt en balans.....

Det var det jävligaste jag läst på länge...
Skall ett land som styrs med hjälp av RELIGION och inte sunt förnuft ha kärnvapen, för att skapa balans?!

vart är det sunda förnuftet när man attackerade Irak? tror du verkligen att USA skulle attackera irak ifall saddam hade några vapen överhuvet taget? Saddams skulle använda dessa på plats....
det är klart att USA attackerade medvetet om att Irak inte har några vepn alls.....

Om iran får kärnvapen kommer USA att inte kunna säga ett skit mera, för ingen kommer våga göra något, för ett enda fel steg innebär död åt båda...

MrWeizel
Member
Medlem
737776
October 3, 2004 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: vart är det sunda förnuftet när man attackerade Irak? tror du verkligen att USA skulle attackera irak ifall saddam hade några vapen överhuvet taget? Saddams skulle använda dessa på plats....
det är klart att USA attackerade medvetet om att Irak inte har några vepn alls.....

Om iran får kärnvapen kommer USA att inte kunna säga ett skit mera, för ingen kommer våga göra något, för ett enda fel steg innebär död åt båda...

Detta baserar du givetvis på att jag flera gånger har berömt både Bush och Irakkriget flera gånger?

Saddam hade nog några vapen, eller motståndsmännen nu använder kanske slipade stenar som de kastar på Amerikanerna?

Precis, ingen kommer våga göra något, för fundamentalister är TOTALT oberäkneliga. Så fort någon går emot Iran, skramlar dem lite med sina kärnvapen. Som det har sagts innan; Lets see who's fucked then...

Givetvis är detta ingen nackdel om man är muslim.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
737779
October 3, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO, jag undrar när du ska komma på hur j**** idiotiskt det där lät.

Så vi ska ge alla instabila länder atomvapen för att västvärlden inte ska ha något att säga till om?
Du tror inte att du skulle tänka annorlunda ifall Iran en dag får för sig att de vill ta över Irak igen eller hitta på någon annan utflykt?

Hur långt ska USA-hatet gå? Är vi villiga att offra världen för att USA inte ska få en syl i vädret? Släpp hatet och börja tänka som människor.

Caso
Member
Medlem
737786
October 3, 2004 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tänker på människor mer än vad ni gör....
oj förlåt det var just sverige som nyligen blivit attackerat av usa.... vad mycket ni lider...

här kan ni läsa lite om bush kristna fanatism...
http://www.pbs.org/wgbh/pages/.....esus/view/

EDIT: jag stödjer inte att någon i världen skall ha kärnvapen, men när någon väl har så borde den andra oxå ha rättighet till de...

Föresten jag hatar inte usa, jag hatar politiken som föres där....(finns många vettiga amrikaner som jag pratat med)...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
737787
October 3, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:
vart är det sunda förnuftet när man attackerade Irak? tror du verkligen att USA skulle attackera irak ifall saddam hade några vapen överhuvet taget? Saddams skulle använda dessa på plats....

Vad snackar du om? Har du någon aning om vad som hade hänt om Iran eller Irak hade skaffat och använt kärnvapen? Väst hade gjort om båda länderna till parkeringsplatser.
Saddam hade gott om vapen 91. Det är just på grund av de vapnen som USA har kunnat föra den politik som de har gjort de senaste 12 åren. P.g.a. Saddams totala vägran att låta vapeninspektörerna utföra sitt arbete. Varför? Jo, han ville kunna fortsätta att förtrycka sitt eget folk och länderna som gränsar till Irak.
Att sedan Bush och hans anhang också tog tillfället i akt, och kanske anföll utan ett stöd från FN är ju något annat. Men att man var tvugna att avlägsna Saddam från makten är det ingen tvekan om.

Caso
Member
Medlem
737794
October 3, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

och vart är "kärnvapnen" nu då? De som saddam hade eller *host* som usa påstod att han hade*

Denstor, påstå inte en massa skit nu....
Hans Blix har redan sagt sitt om ämnet..

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
737796
October 3, 2004 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Jerry]Var hittar du det sunda förnuftet, Weazel. Bush? Chirac? laugh

Kul att du har självdistans och kan skratta åt dig själv.

Du skrev ovan "ska ett land som styrs av religion och inte sunt förnuft" ha kärnvapen. Eftersom det handlade om mellanöstern som motvikt mot de länder som idag har kärnvapen antog jag att du tycker nämnda herrar vara styrda av förnuftet. Men tycker du inte det förmodar jag att du förespråkar att vi även ser till att USA, Frankrike och UK med flera avvecklar alla sin kärnvapen.

MrWeizel
Member
Medlem
737798
October 3, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: jag tänker på människor mer än vad ni gör....
oj förlåt det var just sverige som nyligen blivit attackerat av usa.... vad mycket ni lider...

här kan ni läsa lite om bush kristna fanatism...
http://www.pbs.org/wgbh/pages/.....esus/view/

EDIT: jag stödjer inte att någon i världen skall ha kärnvapen, men när någon väl har så borde den andra oxå ha rättighet till de...

Föresten jag hatar inte usa, jag hatar politiken som föres där....(finns många vettiga amrikaner som jag pratat med)...

Ja, särskilt länder som Iran, Nordkorea och, tja, varför inte ge Hamas kärnvapen också. Jag menar, om den ena har det, varför skall inte de andra få ha det då?

USA kommer inte kunna avfyra några kärnvapen pga de enorma konsekvenser det skulle få på landet, hela västvärlden hade vänt sig emot dem.

Iran hade snarare blivit hyllat av hela arabvärlden om de avfyrat kärnvapen mot USA...

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
737802
October 3, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tekniskt sett måste det finnas giftgas undangömt i Irak någonstans, USA har ju säkert kvar kvittona 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 91
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL