August 7, 2001
finns inga goda söta viner...
testa casillero del diablo mumsfilibaba riktigt gått rött vin 🙂
http://www.systembolaget.se/So.....38;Butik=0
ska man ha vitt så funkar väl robertson
http://www.systembolaget.se/So.....38;Butik=0
February 12, 2002
Dree-Q wrote: finns inga goda söta viner...
testa casiliero del diablo mumsfilibaba riktigt gått rött vin 🙂
De har flera rekomenderat, både när man frågat å bara sagt de rätt ut så de måste vara en höjdare.. Får ta å köpa en flaska sånt då men ja bara skulle ha vitt i helgen.. 🙂
August 7, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Dree-Q]finns inga goda söta viner...
testa casiliero del diablo mumsfilibaba riktigt gått rött vin 🙂
De har flera rekomenderat, både när man frågat å bara sagt de rätt ut så de måste vara en höjdare.. Får ta å köpa en flaska sånt då men ja bara skulle ha vitt i helgen.. 🙂
ja man blir en riktig vinsvamp på det vinet 🙂
men som sagt robertson är ett prisvärt och mycket gott vin om du ska ha vitt
så köp en box med robertson till helgen 🙂
August 7, 2001
Krqagyzzz wrote: vin är gammal saft, saft som har jäst, om något jäser så burkar det bli otjänligt som föda, iaf för det mesta.
Dock så finns det ett undantag. Glögg, gjort på vin och oerhört gott. Drick glögg ditt fågelskrälle 😛
om han ska dricka glögg som man dricker vin så kommer inte hans mage må bra och snacka inte skit om vin :bgrin:
May 17, 2002
Dree-Q wrote: [quote=Krqagyzzz]vin är gammal saft, saft som har jäst, om något jäser så burkar det bli otjänligt som föda, iaf för det mesta.
Dock så finns det ett undantag. Glögg, gjort på vin och oerhört gott. Drick glögg ditt fågelskrälle 😛
om han ska dricka glögg som man dricker vin så kommer inte hans mage må bra och snacka inte skit om vin :bgrin:
jag snackar inte dynga, jag bara informerar om den bittra sanningen :bok:.
btw: Färsk (ojäst) saft kan också vara rätt gott ibland...
August 7, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz]vin är gammal saft, saft som har jäst, om något jäser så burkar det bli otjänligt som föda, iaf för det mesta.
jag snackar inte dynga, jag bara informerar om den bittra sanningen :bok:.
btw: Färsk (ojäst) saft kan också vara rätt gott ibland...
snacka för dig själv :bgrin:
May 17, 2002
Marcan- wrote: [quote=Krqagyzzz]vin är gammal saft, saft som har jäst, om något jäser så burkar det bli otjänligt som föda, iaf för det mesta.
Helt fast i glöggen nu? 😉
Japp, blossa lättglögg samt pepparkakor är min nya diet :pray: all hell B, L, O, SS, A
July 14, 2003
Vill du ha söta viner behöver du inte gå och glo på konstiga bolagskoder eller lära dig namn på vin. Ett tips är att köpa Tyska vita viner som klassificeras efter hur söta dom är (weinpredikat). Även österikiska är bra (finns ett som heter Munchenredier vet jag iaf).
Sötman kommer av hur pass dåliga druvorna var vid skörden.
Är vinet gjorda av "ruttna" druvor så heter vinet "auslesen" eller "behrenauslesen" (varning för kraftiga stavfel!!). Detta vin är det näst sötaste och brukar finnas på små flaskor för runt 70-120kr.
Det allra sötaste är från frostskadade druvor, sk Eiswein och går lös på runt 300kr för en liten flaska (motsvarar alltså 600-700kr för 700ml), men satan vilket gott vin.
Anledningen till att man kan göra söta viner på dessa druvor är att druvorna innehåller lite vatten (pga frost/skada) så det söta finns alltså mer socker representerat i druvorna.
Dessa viner brukar klassas som desertviner men gör verkligen succe om du bjuder tjejer på det (som ju bekant älskar söta viner). Lova att aldrig dö utan att ha köpt minst en flaska Eiswein!!!!
3 Guest(s)