September 20, 2001
Tänkte bara kolla vad ni anser om följande två frågor:
1. Om du av någon anledning skulle söka dig ut till landet för att köpa ett hus där, skulle du då tycka att det är positivt eller negativt med 3st vindkraftverk i närheten av husat (ca 400m bort) som genererar en brusnivå strax under 40dba dygnet runt, året runt?
2. Om du skulle äga ett hus på landet, skulle du då anse att värdet på ditt hus stiger eller sjunker iom uppförandet av samma tre vindkraftverk?
Anledningen till att jag frågar är att representanterna för vindkraft som jag pratat med anser att de flesta skulle tycka att det är positivt med vindkraftverk runt knuten, och att värdet på huset inte kommer att förändras vid uppförande av vindkraftverk.
Själv ser jag det som att de flesta tycker att det vore negativt, samt att värdet på huset sjunker, så jag ville bara få lite distans så jag kan se om det är jag som har en skev verklighetsuppfattning...
Beror på ifall det låter högt inomhus så det blir svårt att sova..
För egen del skulle jag se det som väldigt praktiskt och välkommet ifall kraftverken förser mej själv med egen ström..
Men, låter det högt så man får svårt att sova är det ingen höjdare..
Antagligen sett som värdeminskning av de flesta, men för mej själv ett mervärde.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 20, 2001
ilg@dd wrote: Beror på ifall det låter högt inomhus så det blir svårt att sova..
För egen del skulle jag se det som väldigt praktiskt och välkommet ifall kraftverken förser mej själv med egen ström..
Men, låter det högt så man får svårt att sova är det ingen höjdare..
Antagligen sett som värdeminskning av de flesta, men för mej själv ett mervärde.
Det förser inte dig själv med ström, för det går ut på elnätet med all annan ström, och sen får man tillbaka annan ström ändå.
Saken är den att våra jävla dryga grannar inte vill betala så mycket i skatt, så de ska bygga 4 vindkraftverk i bygden, vilket halva bygden är för (då bor överallt i bygden den släkten) och resten är mot.
Då det var sk. diskussionsmöte som mest gick ut på personangrepp och förlöjligande av våra frågor hade de en dryg jävel som representant för vindkraftbolaget, som sa att värdet kommer att öka iom att alla ser det som så fint och bra med vindkraftverk. Han sa även som så att "när jag ser ett vindkraftverk, då ser jag något vackert, jag ser framtiden bla bla"
Grannfejd på G...
February 16, 2004
Ska de byggas eller finns de där? Med tanke på att du vet hur det låter.
Tycker ljudnivån är hög för det avståndet. Men vet inte hur mycket ljud vindkraftverk för.
Sen tycker jag att värdet på huset minskar snarare än ökar men det kan vara fråga om små minskningar men ingen ökning av den orsaken i alla fall.
September 20, 2001
SuperNova wrote: 40db @ vilken hastighet?
Dom snurrar ju snabbare när det blåser mycket (antar jag)..
När de låter som mest. Vet inte vid vilken hastighet det är då vinden bör överrösta vid en viss gräns.
Pojo wrote: Ska de byggas eller finns de där? Med tanke på att du vet hur det låter.
Tycker ljudnivån är hög för det avståndet. Men vet inte hur mycket ljud vindkraftverk för.
Sen tycker jag att värdet på huset minskar snarare än ökar men det kan vara fråga om små minskningar men ingen ökning av den orsaken i alla fall.
Ska byggas om inte överklagan går igenom. Hur de låter var från beskrivningar de andra gjort...
September 20, 2001
Vi vill förståss ha dem så långt bort som möjligt om de nu tvunget ska vara där. Det som stör mig mest, är att de flyttade det verket som är i mitten längst upp, mera uppåt då det var vårt önskemål.
Sedan har de svinen utan att meddela det begärt ytterligare tillstånd för det verket i mitten närmast vårat hus, så att de kan bygga det senare. 👿
-Vi flyttar upp det närmaste verket så att ni inte störs lika mycket.
*viskar* och sen bygger vi ett till lite senare ännu närmare er...
February 16, 2004
Edvuld wrote: nope, så därför är det ju ingen ide att jag försöker beskriva här heller 😉
Det som stör mest är det vanliga: Att de rika tror de äger allt och alla och kan köra över småfolket bara för att de har pengar, men det är tyvärr sant.
Sant på första och det andra... Verkligheten är hård.
1 Guest(s)