June 23, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=macrus][quote=Dehman]Jag vill ha det för jag bor i Skåne. 😉
Kör du Outlook? [Image Can Not Be Found]
Är Pine bättre? :bgrin:
Nej men däremot är Evolution eller Thunderbird bättre, fast Outlook är iofs bra.
Blev mest upprörd över att det verkade som Dehman körde wind0ze, vilken svikare.
August 22, 2001
Alltså... förlåt UndaC (OT), jag vill inte ha programmet... men jag vill veta om någon VET om det är osäkert att maila via Outlook? Är det så lätt att hacka sig in på någons mail att någon här kan göra det? (Jag ber inte om att få veta hur det går till, utan mer hur vanligt/ovanligt det faktiskt är). Någon som vet?
June 23, 2002
Vaniljflickan wrote: Alltså... förlåt UndaC (OT), jag vill inte ha programmet... men jag vill veta om någon VET om det är osäkert att maila via Outlook? Är det så lätt att hacka sig in på någons mail att någon här kan göra det? (Jag ber inte om att få veta hur det går till, utan mer hur vanligt/ovanligt det faktiskt är). Någon som vet?
Det är nog snarare mailservrarna som är osäkra än programmen man använder för att läsa och skicka med. 😉
Eller så är dem helt enkelt säkra, beror väl på vad dem använder för något.
xe0z: Ja jag kör linux som du ser i signen.
February 21, 2003
macrus wrote: [quote=Vaniljflickan]Alltså... förlåt UndaC (OT), jag vill inte ha programmet... men jag vill veta om någon VET om det är osäkert att maila via Outlook? Är det så lätt att hacka sig in på någons mail att någon här kan göra det? (Jag ber inte om att få veta hur det går till, utan mer hur vanligt/ovanligt det faktiskt är). Någon som vet?
Det är nog snarare mailservrarna som är osäkra än programmen man använder för att läsa och skicka med. 😉
Behöver inte vara mailservrarna. Det räcker ju att du skickar ett mail på skolan så kan eventuellt nissen vid datorn bredvid dig sniffa upp paketet.
June 23, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=macrus][quote=Vaniljflickan]Alltså... förlåt UndaC (OT), jag vill inte ha programmet... men jag vill veta om någon VET om det är osäkert att maila via Outlook? Är det så lätt att hacka sig in på någons mail att någon här kan göra det? (Jag ber inte om att få veta hur det går till, utan mer hur vanligt/ovanligt det faktiskt är). Någon som vet?
Behöver inte vara mailservrarna. Det räcker ju att du skickar ett mail på skolan så kan eventuellt nissen vid datorn bredvid dig sniffa upp paketet.
Så är det säkerligen.
Men jag tänkte mest på att inget mailprogram är mer osäkert än nåt annat?
Det är iaf alltid vad jag fått för mig.
August 22, 2001
Men vaddå "nissen bredvid sniffa upp paketet". Måste man inte veta hur man gör? Och hur många gör det uppskattningsvis? Jag och många med mig är säkert bara "vanliga" användare, alltså vi bygger inte burken själva, men menar du att du exempelvis vet hur man kollar någon annans mail?
February 21, 2003
macrus wrote: Men jag tänkte mest på att inget mailprogram är mer osäkert än nåt annat?
Tja, det finns ju program där man kan ha kryptering, men kräver då oftast att mottagaren använder samma epostprogram. I t ex Outlook Express kan man använda sig av digitala signaturer vid kryptering (certifikat). Tar inte upp en massa tid och plats här för att förklara hur det funkar, för det är lite omständigt.
UndaC, har du nån deadline för denna "minitävling"?
February 21, 2003
Vaniljflickan wrote: Men vaddå "nissen bredvid sniffa upp paketet". Måste man inte veta hur man gör? Och hur många gör det uppskattningsvis? Jag och många med mig är säkert bara "vanliga" användare, alltså vi bygger inte burken själva, men menar du att du exempelvis vet hur man kollar någon annans mail?
Ja, det finns färdiga program för sniffning som min morsa skulle kunna klara av att använda. Och tänk på att det räcker med att det finns EN ohederlig person för att din trafik kanske blir avlyssnad. Men en viktig detalj är att tjuvlyssnaren bör vara på samma nätverk som den avlyssnade.
November 29, 2001
Ogrebeast wrote: [quote=macrus]Men jag tänkte mest på att inget mailprogram är mer osäkert än nåt annat?
Tja, det finns ju program där man kan ha kryptering, men kräver då oftast att mottagaren använder samma epostprogram. I t ex Outlook Express kan man använda sig av digitala signaturer vid kryptering (certifikat). Tar inte upp en massa tid och plats här för att förklara hur det funkar, för det är lite omständigt.
UndaC, har du nån deadline för denna "minitävling"?
hehetänkte vänta tillsdet iafallfinsn flervettiga svar än vad det finns priser ,)
August 22, 2001
Ogrebeast wrote: Men en viktig detalj är att tjuvlyssnaren bör vara på samma nätverk som den avlyssnade.
Och hur stort/litet är ett nätverk?
Cool morsa btw 😉 Min undrar varför hon får svar till Outlook när hon tror att hon skickat från Hotmail, hon begriper inte det är Outlook hon använder och som öppnas automatiskt som mailprogram när hon besöker en sida och klickar på "kontakta oss". Hehe.
February 21, 2003
Vaniljflickan wrote: [quote=Ogrebeast]Men en viktig detalj är att tjuvlyssnaren bör vara på samma nätverk som den avlyssnade.
Och hur stort/litet är ett nätverk?
Beror på hur datorerna är kopplade. Men om de sitter på samma router så är säkerheten inte hundra. Koaxialkopplade nät är känsligast, men de är inte lika vanliga. Men detta är inget man behöver ligga sömnlös för direkt.
Vaniljflickan wrote: Cool morsa btw 😉 Min undrar varför hon får svar till Outlook när hon tror att hon skickat från Hotmail, hon begriper inte det är Outlook hon använder och som öppnas automatiskt som mailprogram när hon besöker en sida och klickar på "kontakta oss". Hehe.
Haha påminner mig om en av mina favoritreklamfilmer. Den är så skön och sann! 😀
http://www.resume.se/filmrummet/content.asp?version_id=10498
3 Guest(s)