January 5, 2002
Livstid i Sverige är för övrigt livstid. Praxis är dock att straffet efter en viss tid, kanske femton-tjugo år förvandlas till ett tidsbestämt som löper ut ganska snabbt. Dock finns det folk som suttit ganska länge (någonstans mellan 20-25 år har "rekordinnehavaren" suttit) och jag har för mig att bland annat den där tokige bombmannen som jag inte kommer ihåg namnet på, han som sprängde i skattehuset och allt möjligt, har dött i fängelset.
January 21, 2003
obelix wrote: Ta reda på vad rättspsykiatrisk vård innebär innan ni spy galla över det...
Det är ingen dans på rosor att få det...
En vanlig dag
En vanlig dag i Mijailovics nya liv kan se ut så här:
8.00: Frukost.
8.30: Arbetsterapi. Det kan handla om allt från snickeri till datortek. Det finns till och med möjlighet till studier. På Karsudden finns till exempel två heltidslärare.
12.00: Lunch.
12.30: Socioterapi. Kan vara allt från gymträning till att titta på film eller spela spel.
17.00: Middag.
17.30: Fritid.
Såg väldigt jobbigt ut.
January 12, 2004
Zeth wrote: [quote=obelix]Ta reda på vad rättspsykiatrisk vård innebär innan ni spy galla över det...
Det är ingen dans på rosor att få det...
En vanlig dag
En vanlig dag i Mijailovics nya liv kan se ut så här:
8.00: Frukost.
8.30: Arbetsterapi. Det kan handla om allt från snickeri till datortek. Det finns till och med möjlighet till studier. På Karsudden finns till exempel två heltidslärare.
12.00: Lunch.
12.30: Socioterapi. Kan vara allt från gymträning till att titta på film eller spela spel.
17.00: Middag.
17.30: Fritid.
Såg väldigt jobbigt ut.
Som sagt ta reda på riktiga fakta...
June 23, 2002
Smirnoff wrote: tja, snubben kommer säkert sitta minst 15 år där så det blir runt 22 mille + inflation.
Rätt dyrt, bättre att investera i nya kanoner åt försvarsmakten 🙂"Socioterapi" Undrar om Postal 2, Solider fortune är inräknat
Eh?
Hur kommer det sig då att han KAN vara ute om 2år, då tror jag knappast han kommer sitta 15år.
Eller missuppfattade jag dig nu?
January 12, 2004
macrus wrote: [quote=Smirnoff]tja, snubben kommer säkert sitta minst 15 år där så det blir runt 22 mille + inflation.
Rätt dyrt, bättre att investera i nya kanoner åt försvarsmakten 🙂"Socioterapi" Undrar om Postal 2, Solider fortune är inräknat
Eh?
Hur kommer det sig då att han KAN vara ute om 2år, då tror jag knappast han kommer sitta 15år.
Eller missuppfattade jag dig nu?
Det hänger på hur snabbt han blir frisk, och vad länsrätten bestämmer när dom får in en ansökan om utskrivning...
January 12, 2004
När det gäller möjligheten att fritt kommunicera med omvärlden, så gäller det att han sköter sig, annars så får han inte använda telefonen, som dom får betala själv för att ringa...
Antingen via telefonautomat (Gemensam patienttelefon), eller via ett eget abbonemang)...
Han är inlåst på avdelningen, det räcker...
Det är ingen hit att låsa in psykiskt sjuka på ett rum, om det skulle hända något...
Har du redan glömt bort branden soom hände för ett tag sedan...
Även här så gäller det att han sköter sig, om han inte gör det så hamnar han på isolering, den enda kontakten han får ha då är med psykpersonal...
Dom fasta rutinerna som finns är:
Frukost. Dom kan strunta i en och annan, men sätter dom det i system så väcks dom och körs upp...
Lunch, middag samma sak där...
Han kommer att träffa psykiater regelbundet...
Om han tillbringar för mycket tid på sitt rum, då ser dom till att han kommer ut från rummet och låser dörren...
Sedan måste ni förstå en sak när det gäller Rättspsykiatrisk vård...
Dom som hamnar där är Sveriges farligate personer, och dom hamnar där av en orsak...
Man är tvungen att hålla en lite lugnare profil än vad man kan på ett fängelse.
Annars så blir dom livsfarliga att ha och göra med, och det är tillräckligt farligt på en låst avdelning, utan att man provocerar i onödan...
Men det innebär inte per automatik att man är mjäkig, och skämmer bort dom..
Blir dom för våldsamma, då bältar man dom och sprutar ner om, så dom blir lugna, för att uttrycka sig enkelt...
Dessutom så kontrolleras och övervakas dom troligen hårdar och bättre än vad fångarna på ett fängelse blir...
Nar det gäller kostnaderna å finns det en orsak till att dom är så höga...
Det behövs personal...
August 16, 2002
den som sa att man kommer ut från livstids fängelse efter typ 25 år har fel... efter ett tag kan man söka efter tidbestämmt straff, men minimitiden är typ 35 år eller nåt... om man vill bli benådad, alltså komma ut, måste man skicka brev till regeringen som bestämmer om man får komma ut
February 15, 2003
Alltså folk som han ska fan låsas in i en mörk cell så kastar vi bort nyckeln sen.
För fan, 22 miljoner elelr vad sa ni att han kostade?!
Det är såna som han VÅRA skattepengar går till, pengar ni hade kunnat köpt en ny dator för, betalat en semester för, köpt en present till er flickvän för osv. osv., istället sitter han därinne och lever livet för pengarna för att han MÖRDAT en annan person.
Det är för fan riktigt sjukt!
December 31, 2001
keffing wrote: den som sa att man kommer ut från livstids fängelse efter typ 25 år har fel... efter ett tag kan man söka efter tidbestämmt straff, men minimitiden är typ 35 år eller nåt... om man vill bli benådad, alltså komma ut, måste man skicka brev till regeringen som bestämmer om man får komma ut
RTFM ?
January 21, 2003
obelix wrote: [quote=Arne_Garflak]Spelar väl ingen roll om han är psykiskt sjuk eller inte, han har fortfarande dödat en person och ska ta sitt straff för det.
Är det han eller sjukdomen/störningen som har dödat?
Obelix:
En fråga:
Tycker du synd om snubben, eller? Verkar som att du vrider & vänder
inläggen på så sätt att han inte har det så lätt o.s.v.
Är du hans cellkompis, eller något?
January 12, 2004
Zeth wrote: [quote=obelix][quote=Arne_Garflak]Spelar väl ingen roll om han är psykiskt sjuk eller inte, han har fortfarande dödat en person och ska ta sitt straff för det.
Är det han eller sjukdomen/störningen som har dödat?
Obelix:
En fråga:
Tycker du synd om snubben, eller? Verkar som att du vrider & vänder
inläggen på så sätt att han inte har det så lätt o.s.v.
Är du hans cellkompis, eller något?
Nope jag tycker inte synd om honom...
Men däremot så vet jag vad jag talar om...
Har jobbat inom psykiatrin som mentalskötare på rättspsyk...
1 Guest(s)