Vinstlott?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vinstlott?
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
665762
July 10, 2004 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Håller med obelix. De flesta här vet inte vad det betyder att få vård på det sättet. Typiskt ..

Det vet ju du? Du vet säkert allt om psyk när du är 16/17 år. 😉

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
665774
July 10, 2004 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger som en på mitt sommarjobb sa, Skicka han till afrika och ta ut han till ett minfält. Sen säger man åt honom att "Spring,överlever du är du helt fri".

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
666096
July 10, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Nope jag tycker inte synd om honom...
Men däremot så vet jag vad jag talar om... wink
Har jobbat inom psykiatrin som mentalskötare på rättspsyk...

Det visar ju bara att du inte direkt är neutral när det kommer till den här frågan. Du ser på frågan ur ett personligt perspektiv.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
666103
July 10, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Nope jag tycker inte synd om honom...
Men däremot så vet jag vad jag talar om... wink
Har jobbat inom psykiatrin som mentalskötare på rättspsyk...

Det visar ju bara att du inte direkt är neutral när det kommer till den här frågan. Du ser på frågan ur ett personligt perspektiv.

Nope...
Personligen så tycker jag annorlunda vissa gånger...

Men min utbildning och erfarenhet har lärt mig att se objektivt på vissa saker, det är därför jag inte tycker synd om honom...
Om det blir en krock mellan mina egna åsikter och min utbildning, då låter jag utbildningen och erfarenheten tala istället eftersom jag vet att den är rätt...

Annars så hade jag inte blivit långvarig i Psykvården...
Detta eftersom man jobbar med folk som tex har mördat, våldtagit, misshandlat och ibland pedofiler...

Hade jag lagt mina personliga åsikter i det hela så hade jag antingen tyckt synd om honom eller tyckt att han skulle i fängelse...

denstore
Member
Medlem
666117
July 10, 2004 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
Nope...

Men min utbildning och erfarenhet har lärt mig att se objektivt på vissa saker, det är därför jag inte tycker synd om honom...
Om det blir en krock mellan mina egna åsikter och min utbildning, då låter jag utbildningen och erfarenheten tala istället eftersom jag vet att den är rätt...

Detta eftersom man jobbar med folk som tex har mördat, våldtagit, misshandlat och ibland pedofiler...

Hade jag lagt mina personliga åsikter i det hela så hade jag antingen tyckt synd om honom eller tyckt att han skulle i fängelse...

Om du tror att din kontakt personliga kontakt, som anställd inom psykvården inte har gjort dig mindre objektiv, då är du nog mer påverkad än både jag och du själv trodde. Jag känner en hel del folk som har jobbat både på psyk och inom fångvården, och att säga att de ser på sina jobb utifrån ett neutralt perspektiv vore vansinnigt. De finns både positiva och negativa åsikter, men inte objektiva. När man är anställd inom ett fack, så upphör objektiviteten. Så är det bara.

obelix
Member
Medlem
666121
July 10, 2004 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix] Nope...

Om du tror att din kontakt personliga kontakt, som anställd inom psykvården inte har gjort dig mindre objektiv, då är du nog mer påverkad än jag och du själv trodde. Jag känner en hel del folk som har jobbat både på psyk och inom fångvården, och att säga att de ser på sina jobb utifrån ett neutralt perspektiv vore vansinnigt. De finns både positiva och negativa åsikter, men inte objektiva. När man är anställd inom ett fack, så upphör objektiviteten. Så är det bara.

Som jag sa så har jag peronliga åsikter, men jag lägger dom åt sidan...

denstore
Member
Medlem
666125
July 10, 2004 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Som jag sa så har jag peronliga åsikter, men jag lägger dom åt sidan...

Det har du ju inte gjort hitintills i alla fall....;)

obelix
Member
Medlem
666139
July 10, 2004 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix]Som jag sa så har jag peronliga åsikter, men jag lägger dom åt sidan...

Ledsen, men så här på ena natten så kopplar jag inte 😮 embarassed

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
666168
July 10, 2004 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem skulle tacka nej till att bo sådär gratis?
Det enda jag har som han inte har är att jag kan dra ut på stan när jag vill.

denstore
Member
Medlem
666173
July 11, 2004 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Vem skulle tacka nej till att bo sådär gratis?

Det är liksom det som är poängen med frihetsberövande. Det är jävligt jobbigt. Och det är just därför straffen skall tidsbestämmas i domstol. Och inte kunna förhandlas bort varken p.g.a. sjukdom eller plötslig insikt. För min del får de gärna äta sjötunga varje dag. Men de skall inte ut i samhället igen. Inte inom den fastställda tiden. Och just därför anser jag också att permissioner och liknande fjanterier skall avskaffas. Om folk vill hälsa på hos busarna, helt OK med mig. Men de skall inte ut.

obelix
Member
Medlem
666181
July 11, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Vem skulle tacka nej till att bo sådär gratis?

När det gäller frihet eller privatliv så hänger det på hur du har skött dig, om du har det eller inte...

Du kan inte göra uppror som du kan göra på ett fängelse tex.
Psyk har lite andra metoder att ta itu med bråk än vad fängelserna har...

Du kan få 24h övervakning, inte ens gå på dass utan att någon tittar på...

obelix
Member
Medlem
666183
July 11, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det är liksom det som är poängen med frihetsberövande. Det är jävligt jobbigt. Och det är just därför straffen skall tidsbestämmas i domstol. Och inte kunna förhandlas bort varken p.g.a. sjukdom eller plötslig insikt. För min del får de gärna äta sjötunga varje dag. Men de skall inte ut i samhället igen. Inte inom den fastställda tiden. Och just därför anser jag också att permissioner och liknande fjanterier skall avskaffas. Om folk vill hälsa på hos busarna, helt OK med mig. Men de skall inte ut.

Kruxet är att det inte går att tidsbestämma behandllingstiden på en psykisk störning...

Det kan ta ett år till hela livet för patienten...

Permisionerna behövs både för patienterna och fångar...
Det är en del av rehabiliteringen...

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
666202
July 11, 2004 - 12:58 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix]Som jag sa så har jag peronliga åsikter, men jag lägger dom åt sidan...

Ledsen, men så här på ena natten så kopplar jag inte 😮 embarassed

Obelix, du förlorade feting på den 😛

obelix wrote: Kruxet är att det inte går att tidsbestämma behandllingstiden på en psykisk störning...

Det kan ta ett år till hela livet för patienten...

Permisionerna behövs både för patienterna och fångar...
Det är en del av rehabiliteringen...

Fine with me, men när de är "friska" så skall de fanimig avtjäna resten av tiden i fängelse. I detta läget önskar jag fan att vi hade haft USAs rättssystem. Där hade han smakat Ol' Sparky oavsett sjukdom, nageltrång eller andra rubbningar...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
666333
July 11, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Fängelset är ingen optimal miljö för någon som precis blivit frisk från en svår sjukdom. D.v.s större chans för återfall..

MrWeizel
Member
Medlem
666357
July 11, 2004 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Fängelset är ingen optimal miljö för någon som precis blivit frisk från en svår sjukdom. D.v.s större chans för återfall..

Oj vad du är påläst helt plötsligt.

Men visst, vi kan dalta med alla kriminella. Så de får optimal miljö för att slippa sina straff.

Hur lite jag än tyckte om Anna Lindh när hon levde, så är mordet på henne precis lika jävligt som om det varit någon politisk ledare jag gillat skarpt. Det är lika mycket ett brott mot allt vad Sverige står för, som ett brott mot hennes familj och anhöriga. Att en man som Miajlovic kommer gå fri så fort han slutar spela teater, även om det tar hela 2 år, är bara deprimerande.

Inte konstigt att man tappar tron på Sverige.

Callister
Member
Medlem
666361
July 11, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Han är en människa som alla andra, är han sjuk så måste han ha vård.
Jag vet vad för spratt psyket kan spela med en, och går en människa som han har gjort under några år (Utan att ha fått vård) så är det bara ett faktum att något som detta händer.

brott mot hennes familj och anhöriga. Att en man som Miajlovic kommer gå fri så fort han slutar spela teater, även om det tar hela 2 år, är bara deprimerande.
Så familj och anhöriga är mer värda ifall personen i fråga som mördats varit politiker?

Teater? Jag tror nog de har större kompetens än vad du (Ja, vad VI har) att bedöma om han spelar teater eller inte.

obelix
Member
Medlem
666376
July 11, 2004 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Att en man som Miajlovic kommer gå fri så fort han slutar spela teater, även om det tar hela 2 år, är bara deprimerande.

Inte konstigt att man tappar tron på Sverige.

Nope det är inte konstigt när man läser inlägg som detta...

I detta läget önskar jag fan att vi hade haft USAs rättssystem. Där hade han smakat Ol' Sparky oavsett sjukdom, nageltrång eller andra rubbningar...

Om jag inte missminner mig helt, så är det bara Texas som avrättar psykiskt sjuka...

Annar så är Sverige ett av de få länder som straffar psykiskt juka...

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
666377
July 11, 2004 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

På tal om sjuka aftonbladet saker... http://www.aftonbladet.se/vss/.....72,00.html laugh

MrWeizel
Member
Medlem
666380
July 11, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: brott mot hennes familj och anhöriga. Att en man som Miajlovic kommer gå fri så fort han slutar spela teater, även om det tar hela 2 år, är bara deprimerande.
Så familj och anhöriga är mer värda ifall personen i fråga som mördats varit politiker?

Om du GER FAN i att bara qouta delar av meningar så framgår det jag menar.

anhöriga är mer värda ifall personen i fråga som mördats varit politiker
Och vad fan har du för värderingar som tycker att anhöriga är mer värda om den som mördats var politiker?!

Det blir lite fel när man bryter ut saker i meningar, som du kanske märkt..........

Och för att svara på frågan; Familj och anhöriga är inte mer värda, MEN MORDET ÄR ÄVEN ETT BROTT MOT SVERIGE och inte enbart gentemot en familj/släkt.

Det var det som bör framgå om man läser hela meningar och inte bara delar.

Callister
Member
Medlem
666397
July 11, 2004 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej jag kanske läste igenom lite fort och missuppfattade, och tog sedan ut det jag syftade på, i fel mening. 😛
Ber om ursäkt

Men hur som helst så är det ett brott mot Sveriges politik också, men jag tror inte det går någon brist på duktiga utrikesministrar, även fast Anna Lindh säkert var en duktig sådan (Inte insatt i hennes arbete)..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 358
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL