February 4, 2003
Hej.
Har idag fyra stycken året-runtdäck. Men märkte att dessa inte riktigt håller måttet nu på vintern här i halkan, vill därför ha dubbat. De åretrunt däck jag har är också på gränsen till otillåtna.
Har en gammal bil, en Opel Corsa 94, så vill inte lägga en förmögenhet på bilen som jag bara använder när den andra bilen inte finns hemma.
Kollar därför däck på Blocket.se. Men vad behöver man egentligen tänka på när man kollar däck?
Jag har uppfattningen att det i princip räcker att man kollar antalet bultar och bultcirkel. Och självfallet att däcket inte är för stort för att få "plats" så det går göra fullt rattutslag och liknande. Men detta bör väl inte vara några problem på dett däck som jag för tillfället kollar på?
Jag har 4 bultar på mina nuvarande fälgar med bultcirkelt 100mm CC.
De däck jag kollar på Blocket har följande specifikation:
"Vinterdäck 165/70-13 Hankook på fälg 5J-13 med 4 bult passande till Opel Kadett m.fl. bilar. Kan bäst nås på mobiltel"
Har kollat lite kataloger och sett att alla Kadett bilar har 4/100, så det borde väl passa. Eller?
Vad står 5J-13 för? Vad hittar man dess egenskaper?
Uppskatar all hjälp. Däck säljs som smör, och här har jag en chans. Har redan varit i kontakt med han som säljer. Men vill inte åka 10 mil om däcken inte är "rätt".
Mvh/D
February 4, 2003
Hur gamla får däcken vara då tycker ni? Det varierar väl hur de har stått förvarade? Är det inte lättare att kolla / känna på dom. Exempelviss att de inte är torra och stela?
Men passar dom annars? Vad betyder 5J-13?
Däcken passar Opel Kadett. Vad jag sett så är alla Opel Kadett 4/100. Men det kanske inte är så ?
Min corsa är i alla fall 4/100.
April 18, 2003
Gummiverkstäderna brukar väl säga att däcken inte ska vara äldre än 4 år men nått år till kan man nog ha dom. Men tänk på att du kanske vill ha däcken 2-3 år själv.
Personligen skulle jag inte köpa hankook eller andra lågprisdäck då dom kan bli ett dyrt köp om man har otur.
February 1, 2002
hankook har _nog_ inte speciellt bra vinterdäck, tror gummit i dom är ganska hårt.
Jag hade såna förut och det var ganska högt vägljud och vattenplaningstendenser...
därför tycker jag att du ska satsa några hundringar till på ett bättre märke.
Kolla dackonline.se .. dom har bra priser tror jag, och gratis frakt 🙂
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: Hur gamla får däcken vara då tycker ni? Det varierar väl hur de har stått förvarade? Är det inte lättare att kolla / känna på dom. Exempelviss att de inte är torra och stela?
Men passar dom annars? Vad betyder 5J-13?
Däcken passar Opel Kadett. Vad jag sett så är alla Opel Kadett 4/100. Men det kanske inte är så ?
Min corsa är i alla fall 4/100.
Vad får du betala per däck via den privataffären ?
Nya och regummerade däck låter som en bättre affär på alla sätt och vis tycker jag.
Däck är en detalj man inte bör snåla in på alltför mycket, det är enda kontakten du har med vägen om man säger så.
February 23, 2004
Bjornsson wrote: vill du ha bra vinterdäck, satsa på NYA nokia hakkapelittan 1, 2 eller 4. Kört med dom modellerna några år nu och har fortfarande inte varit av vägen 😀
som skiroy säger, snåla inte på vinterdäcken, kan kosta mycket mera än ett par beg. vinterdäck.
Jag kör med nya Nokian HakkaPelitta2 på 944:an. Kan bara säga att jag varmt kan rekommendera dessa däck. Greppar bra i kurvor, rakor, uppförsbacke, inbromsning, acceleration etc. på snö, is, slask och torrt väglag. När det väl släpper för att man gasar på så är det relativt lätt att bibehålla styrförmågan och häva sladd.
August 11, 2005
Däcken kan vara rätt gamla, beror helt och hållet på HUR FÖRVARINGEN varit. Har de legat mörkt och svalty så kan de gott och väl vara äldre än fyra fem år.
En bra sida at fixa däck på är http://www.dackonline.se, klicka dig vidare där och kolla på omdömena som de olika märkena fått av vanliga användare +se testerna som utförsta av proffs. Har själv köpt därifrån och kan gå i god för att det är en bra sida.
February 4, 2003
Usch borde aldrig ha frågat nu känner jag.
Blir osäker.
Som ni säger så är livet ju mycket värt. Men samtidigt är det ju alltid om avvägningar. Corsan använder jag ju mest för resor i staden, om jag ska på längre sträckor använder jag Volvon. Känns inte lika "farligt" att krocka i 50km/h, och känns som att däcken borde klara av stadstrafik om man "tänker lite". Men samtidigt vet man ju aldrig vart och vad som händer, en dag kanske jag måste ta Corsan ut på motorvägen.
Är Hanook så dåligt märke? Tråkigt, alltid såhär.... När man hittar något man tycker är så bra på Blocket. Usch.
Har lite frågor då.
1.) Vad betyder regumerade däck? Vad innebär det?
2.) Är det stor skillnad på DUBBADE och ÅRET RUNT? Kör mest i Halland.
3.) Plåtisarna jag har nu är 13". Om jag köper däck till dom så vill jag behålla dom fälgarna. Däcken som sitter på nu är 165/70-R13. Kan ni rekommendera något speciellt märke av däck som inte är allt för dyrt?
I privataffären får jag betala 1200kr. Vilket ger pris på 300kr per däck. Då får jag däck som rullat 100 mil + nya fälgar. Däcken är i väldigt bra skick. (fast enligt er dåligt märke, så verkar inte spela någon roll)
PS: har kompisar på Fordonsprogrammet, så får det jobbet gjort gratis (slå på)
December 31, 2001
Regumerade däck är ett använt däck /begagnat däck som de har lagt på ny slitbana på / mönster
Ja det är skillnad med dubbade och odubbade.
Rätt enormt skilnad på is, skulle aldrig köra med något annat än dubbat.
På 13 tums fälgar kan det inte kosta månag kronor för helt nya däck, max 500 kr för helt nya.
Betalade 800 kr st på 15" Nokian däck direkt från fabriken.
På så små däck är det inte ens värt att köra begangnat och inte värt att riskera liver för, köp nytt eller regumerat inte något som vart använda, du vet inte hur den personen har lagrat dem.
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: Usch borde aldrig ha frågat nu känner jag.
Blir osäker.Som ni säger så är livet ju mycket värt. Men samtidigt är det ju alltid om avvägningar. Corsan använder jag ju mest för resor i staden, om jag ska på längre sträckor använder jag Volvon. Känns inte lika "farligt" att krocka i 50km/h, och känns som att däcken borde klara av stadstrafik om man "tänker lite". Men samtidigt vet man ju aldrig vart och vad som händer, en dag kanske jag måste ta Corsan ut på motorvägen.
Är Hanook så dåligt märke? Tråkigt, alltid såhär.... När man hittar något man tycker är så bra på Blocket. Usch.
Har lite frågor då.
1.) Vad betyder regumerade däck? Vad innebär det?
2.) Är det stor skillnad på DUBBADE och ÅRET RUNT? Kör mest i Halland.
3.) Plåtisarna jag har nu är 13". Om jag köper däck till dom så vill jag behålla dom fälgarna. Däcken som sitter på nu är 165/70-R13. Kan ni rekommendera något speciellt märke av däck som inte är allt för dyrt?
I privataffären får jag betala 1200kr. Vilket ger pris på 300kr per däck. Då får jag däck som rullat 100 mil + nya fälgar. Däcken är i väldigt bra skick. (fast enligt er dåligt märke, så verkar inte spela någon roll)
PS: har kompisar på Fordonsprogrammet, så får det jobbet gjort gratis (slå på)
Hankook är skräp i sammanhanget.
Men fundera över vilket väglag du möter allra oftast innan du köper.
Dubbfria vinterdäck fungerar men är i det stora hela närmast värdelösa om det handlar om is på vägen.
Underkylt regn på vintern är inte att leka med utan dubbar.
Då är till och regummerade vinterdäck bättre...det är handlar om återanvända däckstommar med nypålagd slitbana och kan i jämförelse med gamla vinterdäck vara rena rama guldköpet.
Det handlar inte enbart om det finns dubbar eller inte utan även om gummits skick och hårdhet/mjukhet.
Hur mycket kör du per vinter ? Mindre än 300-400 mil ?
Om så...välj fräscha regummerade.
Bra däck kostar men värderar du livet lägre eller ?
Däck är inget man ska slarva med på något sätt då det är som jag tidigare sade...din enda kontakt med vägen.
February 4, 2003
500kr per däck kan jag nog lägga. Men mer vet jag inte.
869kr per däck som Nokians kostar känns lite saftigt.
Det blir nästan 3500kr. Ganska mycket pengar på däck som jag inte kommer använda så pass länge...... Och mycket.
Finns det några däck för 2000kr?
Gärna dubbade då.
Mvh/D
EDIT: Att det finns däck för 500kr styck vet jag också. Men anledningen att jag frågar er, och itne kollar själv är att jag inte vet "vilkas om är bra". Onödigt om jag köper bara, och det är "lika mycket skit som på Blocket". Därför jag frågar. (alla däck på sidan har inte åsiker om sig)
Vad jag kör per år.. Hmm.. Fick körkortet i Februari förra året. Och har hittils kört kanske runt 800-900 mil. Men då kör jag ju inte Corsan hela tiden, utan även Volvon. Bor i Halland, och har kört till Hälsingland, Göteborg, Malmö, Danmark, Karlskrona och Stockholm nån gång, därför det skenat iväg.
Finns vad jag kan se bara en typ av dubbade däck till 165/70-R13, och det är Nokian, men de känns lite saftigt dyra.
Visst, livet är mycket värt. Men allt handlar ju om en avvägning. 2000kr kan jag dock tänka mig lägga. Men då är det bara "året runt däck" / friktion som finns. Något bra tips på bra märke / modell ?
Har kollat på dessa själv:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....38;dsco=21
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....38;dsco=21
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....38;dsco=21
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....8;RunFlat=
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....8;RunFlat=
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....8;RunFlat=
Slutligen:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/r.....8;RunFlat=
De sista är i sån prisklass, att de överväger jag knappt ens. Känns alldeles för dyrt.
August 11, 2005
Vad mångainte vet är att de kända tillverkarna såsom goodyear, pirelli, michelin etc brukar ha dotterbolag som tillverkar förra årets modeller under ett annat märke. Till exempel Bridgestone tillverkar Fulda-däck. Så tycker personligen inte man ska stirra sig blind på märket.
En viktig sak man måste komma ihåg är att ALLA däck är säkra, de måste ju uppfylla en rad med krav för att kunna säljas. det som skiljer de olika däcken åt är mer komfortabla faktorer, såsom buller, bensinförbrukning etc. Detta gäller då för däck i samma kategori, inte en jämförelse mellan dubbdäck och året-om.
Men hade ag varit du hade jag inte lagt ner så mycket på nya däck, utan hade letat upp ett bra set begagnade.
Men men, smaken är som baken, hoppas du hittar nåt bra.
April 18, 2003
csm101 wrote: det som skiljer de olika däcken åt är mer komfortabla faktorer,
såsom buller, bensinförbrukning etc. Detta gäller då för däck i samma kategori,
inte en jämförelse mellan dubbdäck och året-om.
Jag skulle bestämt vilja påstå att du har väldigt fel där. Skiljer alldeles för mkt mellan däcken utöver komforten.
Bromssträckor varierar ju ofantligt mkt mellan tex olika dubbdäck. Samma sak med sidogrepp samt hur dom släpper osv. S
en är det ju så att det finns inget däck som är bäst på allt, så man bör kanske välja lite efter vart man bor/kör.
August 11, 2005
Jekyll 3000 wrote: [quote=csm101] det som skiljer de olika däcken åt är mer komfortabla faktorer,
såsom buller, bensinförbrukning etc. Detta gäller då för däck i samma kategori,
inte en jämförelse mellan dubbdäck och året-om.
Jag skulle bestämt vilja påstå att du har väldigt fel där. Skiljer alldeles för mkt mellan däcken utöver komforten.
Bromssträckor varierar ju ofantligt mkt mellan tex olika dubbdäck. Samma sak med sidogrepp samt hur dom släpper osv. S
en är det ju så att det finns inget däck som är bäst på allt, så man bör kanske välja lite efter vart man bor/kör.
Jag har lite fel, det kan jag erkänna men däremot tycker jag inte jag har alltför fel.
Det du säger är rätt om man tar de dyrare däcken och jämför med budgetdäcken. Men om man tar "medeldäck" och jämför dem med varandra (och även de dyrare) så vill jag påstå att det jag sa tidigare stämmer.
Och jag pratar av egen erfarenhet, bodde i södra sverige och där var vädret rätt så växlande på vintrarna. Har kört med både dyra och "medeldyra" vinterdäck och personligen kände jag att det nästan uteslutet var komforten det skiljde på, och den var marginell.
2 Guest(s)