October 9, 2002
December 29, 2003
fisken wrote: Du får köra med sommardäck året om sålänge det inte är vinterväglag. Sen om du blir stoppad och polisen är mindre vänlig så kan det vara vinterväglag om det finns snö i diket. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej.
Där har du fel, kom ju ny lag för nåt år sedan, från den 1:a dec till.....31:a mars kanske det är så måste du ha m+s däck.
Oavsett väglag.
April 18, 2003
Spinnjonte wrote:
Där har du fel, kom ju ny lag för nåt år sedan, från den 1:a dec till.....31:a mars kanske det är så måste du ha m+s däck.
Oavsett väglag.
Jag håller med fisken:
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag.
Bla bla bla
I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
Läs mer här: http://www.vv.se/templates/pag....._2714.aspx
November 29, 2003
BarateaU wrote: Blev stoppad 2ggr med vinterdäck på sommaren, samt oskattad.
Heh de släppte mig båda gångerna med ett Ajja Bajja.
Skatte smitare, du nöter på vägarna utan att betala?
Du kör med vinterdäck på sommaren och oskattat.
Hade jag varit farbror blå hade du åkt på en omgång. 😉
[-X :bash: :gunsfire:
May 9, 2001
Jag har för mig att det var lag på att ha vinterdäck mellan den 1:a December till den 31:a Mars.
1:a April får man sätta på sommardäcken om det inte råder vinterväglag.
1:a Maj så måste sommardäcken vara på, om det inte vinterväglag.
Det har jag fått lära mig iallafall.
Men om det inte finns en enda snöflinga på marken (eller vägarna) och det är någorlunda varmt (över 0) tror jag polisen skiter i om du sätter på dem "lite för tidigt".
October 22, 2002
rsastin wrote: Jag har för mig att det var lag på att ha vinterdäck mellan den 1:a December till den 31:a Mars.
1:a April får man sätta på sommardäcken om det inte råder vinterväglag.
1:a Maj så måste sommardäcken vara på, om det inte vinterväglag.Det har jag fått lära mig iallafall.
Men om det inte finns en enda snöflinga på marken (eller vägarna) och det är någorlunda varmt (över 0) tror jag polisen skiter i om du sätter på dem "lite för tidigt".
Fel fel fel.
Du får köra med sommardäck året om så länge det inte är vinterväglag och att det är ett mönsterdjup på 3mm.
Sen så får du köra med friktionsdäck året om också fast det är inte att rekommendera eftersom gummiblandningen inte är anpassad för 15-30 grader C.
Däremot får du inte ha dubbdäck efter 30april såvida inte vinterväglag råder.
Mycket OM i denna lag är det. Det hela bygger på OM eller OM INTE kan man säga.
För er som fortfarande hävdar annat kan ju ta och läsa igenom länken nedan 1gång eller 2.
February 16, 2005
jag snackde med farbror blå om just detta i förra veckan då jag å en polare inte var överens, 31mars upphörs som här redan sagt kravet på V-hjul, jag frågade även om lagen säger att V-däcken måste på om det blir vinterväglag i tex. Juni
å fick svaret att "nej, finns inget i lagen som säger det"
SÅ! nu kan ni byta å dundra på bäst fan! men byter ni första "tillåtna" veckan så kommer det börja snös.. så är det bara =)
August 7, 2001
Förra sommaren så såg jag en snubbe glida förbi med dubbdäck med megadubbarna. Det slog gnistor när han svängde.
Såg väldigt komiskt ut när dom satt i bilen och gjorde brunstighetsrop och spelade senaste technon med vursting basarna som överröstade allt annat ljud i musiken.
Föraren verkade inte heller ha koll på dragläget. 🙄
Jag har också sett en med slicks mitt i vintern.
1 Guest(s)