virtuell arv till nästa generation?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
virtuell arv till nästa generation?
n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 15, 2011 - 6:12 am
sp_Permalink sp_Print

Funderade lite våran nya tid som vi lever : )

Vi använder mer och mer virtuellt media onlinevärdar osv

Frågan är när virtuell arv kommer? om det kommer.

Tex om man kan ärva sina föräldrars facebook, Wow charen om tex blizzard stöder spelet i 40 år till ^^

Med mera möjligheter så kanske spel kan leva längre och virtuella tillbehör som är åtrovärd i onlinevärdar kan ärvas til l nästa generation.

Som eve online tex som är inne på om det är sitt 7 år, finns säkert fler onlinespel som är gamla och som uppdateras hela tiden.

Själv så skulle jag vilja att varje svensk hade en virtuell postlåda som vi kunde ha som en onlineadress där tex reklam, räkningar skickas till och där vi kan spara våra saker online och att detta kan ärvas. Som tex filmer man har köpt, musik. Dvs det klassas som "fysisk" media som ärvs till någon i släkten. Någon typ av "statlig" brevlåda.

Vad tror ni om framtida arv kommer det att förändras?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1260880
January 15, 2011 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har faktiskt börja trycka och skriva ut saker som jag vill spara. Bilder och texter jag skrivit. Min lillasyster fick en bilderbok från dopet av hennes son. Var nog bland det bästa jag gett bort på länge. Flickvännen fick även hon en bok jag själv skrivit. Om jag bara skickat över henne texterna digitalt hade det knappast haft samma effekt.

Sen har man ju servern med backups. Det känns lite konstigt att när man går vidare så ger man bort en hårddisk eller USB-minne som arv med minnen istället för bilder och dokument. Känns fel. Vem vet hur det blir med kompatibiliteten dessutom? Kommer de kunna öppna dagens filformat imorgon?

Men det är nog tyvärr ditåt det utvecklas. Tråkigt. Vissa saker borde få förbli analoga.

//Andreas

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
1260920
January 16, 2011 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Den digitala eran har både fördelar och nackdelar.

Det är nån som sagt att det har aldrig tagits så mycket bilder som nu samtidigt så kommer så lite vara sparat för eftervärlden för folk kör inte backup. Å andra sidan så har Exifdata i bilderna så dom som är sparade har mer info än själva bilden. Sen tar ju bilderna inte lika mycket plats som fotoalbum.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1261026
January 18, 2011 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan bli lite tråkigt att datorer tar över för mycket i våra liv. Kanske börjar man bli en sådan bakåtsträvare som man har ansett att de äldre generationerna är. För min del har jag iaf på senare år fått en känsla av att jag vill skapa något materiellt. Jag har en liten snickarbo och gillar att sitta där och pula med lite finsnickeri. Även om det inte är något som kommer leva kvar speciellt länge känner jag en tillfredställelse att skapa något med händerna.

Det känns också ganska hemskt att människor lägger timmar, dagar, år på att skapa saker i spel som (wow bra exempel) snart kommer försvinna i intet. All den energi och tankeverksamhet som bara blir raderat. Själv har jag insett att jag inte ska spela för att bygga upp något, utan försöka sluta spela när jag inte har kul i stunden.

EDIT: Man kan se det som att allt nytt är frivilligt som tex sociala nätverk, men jag undrar om det verkligen är så? Finns det ungdomar utan e-mail adress i dag? Man kan iaf inte gå högskola utan det. Nästa steg är snart här, kommer man behöva facebook konto om 3 år?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 388
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL