January 15, 2002
Hej! Idag fick jag det här mailet om ett virus.
1, Gå till Start, Sök, Filer eller mappar.
2, Sök efter filen jdbgmgr.exe
3, Kolla så att du är på c: disken.
4, Filen har en liten björn som ikon, ÖPPNA DEN INTE !!!!
5, Klicka med höger mus-knapp och välj att ta bort den.
6, ta även bort den i papperskorgen på skrivbordet eller töm hela korgen.
Om Ni hittar viruset på eran dator måste ni kontakta alla i eran adressbok
Jag och mina kompisar testade det här och alla hittade filen, men jag tror inte att det är ett virus! Kan ni kolla det? Det står att det e Microsoft Corporation som e företaget. Jag undrar bara om det är ett virus!, eller kan jag ta bort filen? och vad händer då?
Ni kan ju bara söka efter filen och kolla om ni också har den!
Tack på förhand!
July 25, 2001
Det är en hoax (Falsk virusvarning).
Just nu är det 2 stora Hoax i omlopp. Det rör sig om "SULFNBK.EXE" och "JDBGMGR.EXE".
Ett Hoax är ett kedjebrev, som försöker locka användaren att tro de har virus, men oftast går meddelandet ut på att lura användaren till att ta bort systemfiler.
Det är svårt att förutsäga hur meddelanden ser ut iochmed att personerna som vidarebefodrar dem oftast ändrar innehållet, t ex översätter dem till svenska. Ett kedjebrev går ut på att en person ska vidarebefodra meddelandet till alla sina bekanta som i sin tur ska göra samma sak. Poängen med båda kedjebreven i det här fallet är att ta bort en fil hur Windows Systemet, "SULFNBK.EXE" eller "JDBGMGR.EXE".
Man ska inte ta bort dessa filer eller skicka meddelandet vidare, eventuellt kan man svara till den person som skickat meddelandet och berätta att det är ett hoax.
Filen "SULFNBK.EXE" används för att reparera långa filnamn i Windows.
Filen "JDBGMGR.EXE" används för att köra Java-program som många websidor använder.
Om man har tagit bort desas filer kan de återställas från Windows-installations CD eller kopiera dem från en annan dator (med precis samma Windows-version). Det är naturligtvis viktigt att filen läggs in i rätt katalog.
Peglas
1 Guest(s)