October 22, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=HELIX] BTW, det är respekt att köra lastbil. Har alltid tyckt att det verkar riktigt mysigt. Sitta och snacka med de andra chaffisarna på kortvågsradion och bara ta det lungt. Det är säkert inte så men för mig är det så 😉
Jag vill ju inte bryta nån illusion här men commen vrider man ner volymen på ganska raskt då det oftast är sånt tomtjatter på den så man håller på att bli galen om man ligger på riksettan (55an) eller tvåan. Bra dock om det har hänt nått längre fram som man kan behöva veta, stopp i nån backe, poliskontroll, olycka eller liknande.
Instämmer där, comradion vrider man ganska snabbt ner. Är som sagt mest tomprat där som t.ex vad som är på bilen, väder, skvaller osv.
En sak som jag noterat är att fler och fler åkerier slutar sätta in comradio i bilarna. Någon mer som sett denna tendens? Ibland är den faktiskt till nytta trots allt.
Vanliga radion tröttnar man också på, som tur så finns Sportradion, Karlavagnen och Vaken. CD-böcker är något jag börja köra på nu, lite lagom intressant och spännande.
August 7, 2001
Ctrl wrote: Mitt arbetsplats: http://www.autotube.se
Jobbet01.jpg
Jobbet02.jpg
Jobbet03.jpg
Jobbet04.jpg
Jobbet05.jpg
Jobbet06.jpg
Jobbet07.jpg
Jobbet08.jpg
Alla fabriker/verkstäder ser lika dana ut.
Visst är det så att går man ut från verkstaden till fikarummet så ser det gammalt och tråkigt ut precis som i verkstan. Men går man in till kontoren så är det nyrenoverat och jättefint.
Så är det på alla arbetsplatser jag har varit på.
Varför kan man inte renovera om lite hos grovarbetarna. Typ nya stolar, måla om, osv.
Det är ju ändå dom som gör det "viktigaste" jobbet.
Det är en fundering jag har funderat på mycket.
March 27, 2003
dree wrote:
Alla fabriker/verkstäder ser lika dana ut.
Visst är det så att går man ut från verkstaden till fikarummet så ser det gammalt och tråkigt ut precis som i verkstan. Men går man in till kontoren så är det nyrenoverat och jättefint.
Så är det på alla arbetsplatser jag har varit på.
Varför kan man inte renovera om lite hos grovarbetarna. Typ nya stolar, måla om, osv.
Det är ju ändå dom som gör det "viktigaste" jobbet.
Det är en fundering jag har funderat på mycket.
Ang. att en viss grupp gör mer nytta än en annan: Skitsnack. Tänk dig ett företag med bara "grovarbetare"... jösses..
Sen tror jag det är omöjligt att hålla samma stil i verkstaden som på kontoret. Det slits helt enkelt så snabbt att man hade behövt måla om varje vecka. Jag tycker det är bättre att man satsar på funktionsdugliga grejor, säkerhet mm...
August 7, 2001
Adam wrote: Ang. att en viss grupp gör mer nytta än en annan: Skitsnack. Tänk dig ett företag med bara "grovarbetare"... jösses..
Sen tror jag det är omöjligt att hålla samma stil i verkstaden som på kontoret. Det slits helt enkelt så snabbt att man hade behövt måla om varje vecka. Jag tycker det är bättre att man satsar på funktionsdugliga grejor, säkerhet mm...
Du missuppfattade allt jag skrev va?
Dom verkstäderna jag har varit på så är det samma färg som det var för 20år sen och den är inte nersliten.
Stolarna är malätna och är 20år också.
Men i kontoret får dom nya skrivbord och stolar varje år i stort sett.
Säkerheten satsas ingenting på. Det satsas på det ergonomiska på kontoren istället för att undvika musarm.
Jag har varit på ett lager som var nymålat. Fyfan sicken glad personal det var där mot alla andra ställen som ser ut som dräneringen i ett fängelse.
March 27, 2003
Jag missuppfattade inte allt du skrev. Jag menar bara att bara för att det ser mycket nyare ut på kontoret är det ju inte säkert att det är det... Kan ju mycket väl va så att det renoverades ungefär samtidigt fast förhållandena (vad gäller smuts, slitage mm) gör att verkstaden ser risig ut snabbare.
Ang säkerhet/ergonomi: Jag skulle säga att det har hänt en hel del både på kontoret och i verkstaden till det bättre för arbetaren. Det finns ju till och med lagar som styr det där nu för tiden...
March 14, 2001
fisken wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=HELIX] BTW, det är respekt att köra lastbil. Har alltid tyckt att det verkar riktigt mysigt. Sitta och snacka med de andra chaffisarna på kortvågsradion och bara ta det lungt. Det är säkert inte så men för mig är det så 😉
Jag vill ju inte bryta nån illusion här men commen vrider man ner volymen på ganska raskt då det oftast är sånt tomtjatter på den så man håller på att bli galen om man ligger på riksettan (55an) eller tvåan. Bra dock om det har hänt nått längre fram som man kan behöva veta, stopp i nån backe, poliskontroll, olycka eller liknande.
Instämmer där, comradion vrider man ganska snabbt ner. Är som sagt mest tomprat där som t.ex vad som är på bilen, väder, skvaller osv.
En sak som jag noterat är att fler och fler åkerier slutar sätta in comradio i bilarna. Någon mer som sett denna tendens? Ibland är den faktiskt till nytta trots allt.
Vanliga radion tröttnar man också på, som tur så finns Sportradion, Karlavagnen och Vaken. CD-böcker är något jag börja köra på nu, lite lagom intressant och spännande.
Instämmer jag också, även fast jag inte har någon comradio i bilen.. 😉
Japp på åkeriet där jag jobbar tror jag det är en (1) av 23-25 bilar som har comradio/poliradio resten är utan..
August 20, 2001
fisken wrote: [quote=DiDi]Diskriminering mot arbetslösa är vad detta är!
Ingen som tvingar dig att vara arbetslös! Jobb finns det, beror bara på vad man kan tänka sig göra. Kan inte nisha in sig i ett hörn och inte säga att det inte finns något jobb.
Öhh.. Ursäkta, men ville jag diskutera varför jag är arbetslös?
Nej, men tack så mycket för inlägget... 😡
August 7, 2001
Adam wrote: Jag missuppfattade inte allt du skrev. Jag menar bara att bara för att det ser mycket nyare ut på kontoret är det ju inte säkert att det är det... Kan ju mycket väl va så att det renoverades ungefär samtidigt fast förhållandena (vad gäller smuts, slitage mm) gör att verkstaden ser risig ut snabbare.
Ang säkerhet/ergonomi: Jag skulle säga att det har hänt en hel del både på kontoret och i verkstaden till det bättre för arbetaren. Det finns ju till och med lagar som styr det där nu för tiden...
Dom lagarna fungerar inte till fullu. Inte enligt dom som har jobbat där i 20år.
Slitage visst men menar inte enbart väggar nu och slitaget är olika beroende på vart man är.
Ta t.ex. när jag var på biltema där var det jättefint stormtrivdes där.
Andra ställen blir man nästan mörkrädd... Hälften av lysrören fungerar inte, arbetsbänkarna är skeva, fönstrena så små. osv.
Medans på kontor sidan är det nyinsatta gigantiska fönster, ljusa och fina lokaler, ommålning en gång om året.
Sen när lagerarbetarna frågar sin chef om när dom ska få en uppfrächning så får dom svaret "det är på gång". Det svaret har dom fått i 10år nu.
March 27, 2003
Visst, det finns säkert företag där det inte görs mycket i verstaden men jag ville bara trycka på att det behöver inte alltid va så nattsvart som jag tycker ditt första inlägg talade för. Att lysrör inte fungerar är kass, fönstrenas storlek kanske lite svårare att påverka sådär på en förmiddag...
August 7, 2001
Adam wrote: Visst, det finns säkert företag där det inte görs mycket i verstaden men jag ville bara trycka på att det behöver inte alltid va så nattsvart som jag tycker ditt första inlägg talade för. Att lysrör inte fungerar är kass, fönstrenas storlek kanske lite svårare att påverka sådär på en förmiddag...
Jag gav ett bra och ett dåligt exempel. Så jag säger absolut inte att det är så här överallt. Dock så säger min erfarenhet att det negativa överväger det positiva.
Om fönstrenas storlek sa jag ju som exempel där dom hade bytt ut alla på kontorsidan men inte i lagret/verkstaden.
March 10, 2003
Skulle vilja säga att våran arbetsplats är mycket bra i jämnförelse med många andra.
Kanske inte syns på mina mobilfoton. Men det är faktiskt ganska trevligt där i förhållande till vad man sett.
Golvet är slitet och det är inte konstigt alls med palltruckar och annat slitage.
Dom brukar måla om golven eller iaf fräsha upp en gång om året på vårat ställe.
Ergonomi är något vi ständigt jobbar på att förbättra. Men det är inget man kan fixa
bara genom att knäppa fingrarna. De senaste 3 åren har det hänt enormt mycket på våran
fabrik i ergonimisk synpunk. Vi har fått mängder med hjälpmedel i arbetet.
Fikarummet fixar vi i ordning när vi själva tycker det behövs.
Golvet har vi inte lagt så mycket krut på då olja, metallspån och liknande
fort fördärvar ett plastmattegolv.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 7, 2001
Ctrl wrote: Skulle vilja säga att våran arbetsplats är mycket bra i jämnförelse med många andra.
Kanske inte syns på mina mobilfoton. Men det är faktiskt ganska trevligt där i förhållande till vad man sett.
Golvet är slitet och det är inte konstigt alls med palltruckar och annat slitage.
Dom brukar måla om golven eller iaf fräsha upp en gång om året på vårat ställe.Ergonomi är något vi ständigt jobbar på att förbättra. Men det är inget man kan fixa
bara genom att knäppa fingrarna. De senaste 3 åren har det hänt enormt mycket på våran
fabrik i ergonimisk synpunk. Vi har fått mängder med hjälpmedel i arbetet.
Fikarummet fixar vi i ordning när vi själva tycker det behövs.
Golvet har vi inte lagt så mycket krut på då olja, metallspån och liknande
fort fördärvar ett plastmattegolv.
Låter som ett mycket bra ställe. 🙂
May 9, 2001
3 Guest(s)