December 19, 2000
Jag vill inte starta något uppror, men var det någon som såg dokumentären om Jehovas vittnen på SVT?
Enligt deras egna register har de 23000 pedofiler i sitt nätverk jorden runt. Flera sk äldre bröder som hoppat av berättade mängder med intressant info om vad som händer bakom dörrarna.
Ett par av dem erkände att de förgripit sig på små barn och att man "löser den typen av problem internt", istället för att gå till polis och få en riktig utredning.
En före detta äldre broder (om jag minns rätt kallades de så) sammanfattade sekten med ett ord. "Hjärntvätt"
Man undrar hur en sådan sekt får förekomma. De gör allt för att skydda sin sk verksamhet, även om det går ut över små barn - skamligt!
"Det räcker om man ber om ursäkt om man gjort något dumt" - var en av kommentarerna.
Om Jehovas definition av "att göra något dumt" innefattar sexuella övergrepp på små barn så vill man nog inte veta vad deras definiton av allvarliga brott innebär.
Eftesom deras religion går ut på att världen ändå snart ska gå under, och att det bara är de själva som kommer att överleva/komma till paradiset, anser de att man har rätt själva att döma, då den övriga världen utanför jehovas ändå drivs av satan. (om jag förstod det hela rätt)
Att vissa religiösa grupper var extrema, men att jehovas höll pedofiler bakom ryggen visste jag inte...
December 19, 2000
PS
När någon anklagas för exempelvis pedofili, så skapar man en kommitté inom jehovas för att utreda huruvida det begåtts något brott eller inte.
Bland annat krävs det att minst två vittnen till brottet ska finnas för att man ska kunna se personen skyldig...
Om någon erkänner sig skyldig så rekommenderar kommittén ofta att man "skulle må bra av att knacka lite dörr"
"Jehovas Vittnen är paradiset för pedofiler" - sa ett avhoppad jehovas vitte. "Vill man vara säker på att inte åka fast så går man med i jehovas vittnen"
Naturligtvis riktar jag inte detta till alla som är med i jehovas, utan mer till ledningen och de som skapat deras sjuka regelsystem som låter tusentals människor lida och offrens liv som blir förstörda. Allt för att skydda sin verksamhet och hålla en vacker fasad utåt.
December 19, 2000
helt ärligt trodde jag inte att jehovas var så pass extrema att man "städade undan oroliga element" på det viset.
Rusktigt bra dokumentär btw, med flera källor inom jehovas som kunde styrka det som sades. Hoppas att den går i repris så att fler får möjlgiheten att se den.
March 5, 2002
Henrik aka [NH wrote: ZeNNaN]helt ärligt trodde jag inte att jehovas var så pass extrema att man "städade undan oroliga element" på det viset.
Rusktigt bra dokumentär btw, med flera källor inom jehovas som kunde styrka det som sades. Hoppas att den går i repris så att fler får möjlgiheten att se den.
när gick den? 🙂
December 19, 2000
man kan se delar av reportaget där. och läsa mer om det
flera av intervjuerna finns med iaf
September 13, 2002
när jag nämner katolska kyrkan i den här meningen, så är avsikten att alla ska komma ihåg vilka avslöjanden som dök upp för något år sedan. avseende katolska prästers förehavanden i sänghalmen, med företrädesvis små pojkar.
så jehovas är inte de enda av guds tjänare som skyddar sina egna, även om de felar grovt.
May 7, 2001
JuLmUnD wrote: Religion vill jag påstå är totalt stört!
Kunde fan inte ha sagt det bättre själv. Religionen är, enligt mig, det största jävla problemet på denna jord. Utan någon förbannad religion så hade allting fungerat så förbannat mycket bättre. Nog för att religioner här i västvärlden är totalt jävla sjuka och det förekommer sådant som detta, men det finns ännu sjukare religioner där ännu fler människor får lida extremt mycket mer än så. Se bara till olika öst-länder, t.ex. Afghanistan, där kvinnor och skalbaggar är ungefär lika värda pga. religion. Nä fy fan säger jag, skrota alla jävla religioner.
November 8, 2002
Öwall wrote: [quote=Blue_Moon_]Fakta är att alla större krig i världshistorien har startats pga. religion med nått enstaka undantag.
Första Världskriget, Andra Världskriget, Vietnamkriget, Amerikanska inbördeskriget....
Det finns många många många fler. Det där är ju bara i modern tid...
September 13, 2001
Såg lite på det nu i morse, hann tyvärr inte att se hela.
SKRÄMMADE är allt jag har att säga. Man har ju alltid tyckt att dom är ett gäng kufar som läser Bibeln med blyertspennan ihand. Men att dom gått så här långt är ju helt otroligt.
Nästa gång dom knackar på dörren ska jag ställa dom mot väggen och fråga ut dom angående detta system dom lever efter.
Dom kommer inte att få det lätt när dom kommer hit.
May 7, 2001
Blue_Moon_ wrote: [quote=Öwall][quote=Blue_Moon_]Fakta är att alla större krig i världshistorien har startats pga. religion med nått enstaka undantag.
Första Världskriget, Andra Världskriget, Vietnamkriget, Amerikanska inbördeskriget....
Det finns många många många fler. Det där är ju bara i modern tid...
Självklart finns det massor av krig som inte direkt kan anknytas till religion. Men dom du räknar upp där är bara dom mest "officiella" krigen. Se till alla krig som pågår i världen hela tiden som man inte ens vet något om. Läste nån gång att det hela tiden pågår ca 200 krig i världen. 99% med religion som orsak.
Dessutom har dom flesta du räknade upp där religion som indirekt anledning ur min synvinkel.
3 Guest(s)