January 12, 2004
Är för tillfället hemma på ett dygn "permis" från sjukan.
Det började med att jag gick till min läkare den 2 aug på en akuttid, han tittade på mig, muttrade och satte sig vid sin dator och började skriva, samtidigt så sa han åt svärmor att hämta bilen, för jag skulle ner till akuten.
Väl på akuten så fick jag en bekväm säng, och det tog bara 4 timmar att hamna på MAVA (Medicinska akutvårdsavdelnngaen).
De tog en förbannat massa blod, och satte en nål utifall att jag behövde nåt intravenöst, de lyckades på 4:e försöket...
På MAVA så fick jag veta att de hade hittat spår efter 3 proppar, samt att jag hade ett immunförsvar som var på fyllan och muckade med allt och alla i kroppen så jag fick en sorts reumatisk reaktion, plus att njurarna hade packa för en längre semester utan mig, plus att hjärta och lungor var en smula påverkade.
Så jag fick antibiotika eller penicillin intravenöst sådet skulle räcka för ett helt år på en bordell i Thailand samt hästdoser med cortison.
Hur som haver så har jag fått ett mottagande och vård som har varit av yppersta klass.
det enda jag kan klaga på är faktiskt läkarna, som inte har varit det minsta intresserad att prata med mig och verkligen förklarat vad som har hänt och vad de ska göra.
För det är inget kul att bli väckt på morgonen och bli snabbt nerkörd för att de ska göra en näsbiopsi, eller att få veta av uskan att nu är det fasta som gäller, för de ska göra njubiopsi någon gång i morgon...
MAn behöver bara trycka på en knapp så får man nåt att dricka eller äta om det behövs, har man ont så får man nåt för smärtan osv...
Så visst funkar den svenska sjukvården, även om det finns undantag som bekräftar regeln...
December 18, 2005
obelix wrote:
Väl på akuten så fick jag en bekväm säng, och det tog bara 4 timmar att hamna på MAVA (Medicinska akutvårdsavdelnngaen).
Är det lång tid ? har ingen aning om hur snabbt det ska ta. men 4 timmar låter lite sisodär i mina öron.
obelix wrote:
De tog en förbannat massa blod, och satte en nål utifall att jag behövde nåt intravenöst, de lyckades på 4:e försöket...
Totalt värdelöst haha. Att sätta sådana saker ska gå på autopilot för dem, helt otroligt att de inte fixar det.
obelix wrote:
det enda jag kan klaga på är faktiskt läkarna, som inte har varit det minsta intresserad att prata med mig och verkligen förklarat vad som har hänt och vad de ska göra.För det är inget kul att bli väckt på morgonen och bli snabbt nerkörd för att de ska göra en näsbiopsi, eller att få veta av uskan att nu är det fasta som gäller, för de ska göra njubiopsi någon gång i morgon...
Det är väldigt dåligt. Information tilll patienterna är väldigt viktigt. Annars blir man ju väldigt orolig och undrar vad som händer. Skulle jag bli iaf. Visst man förstår kanske inte allt de vill göra och varför, men ett försök att förklara från deras del vore inte helt fel.
Jag tycker svenska vården är ok. Den kunde vara betydligt bättre. Framförallt på alla köer samt vissa som är så noschalanta mot patienter.
Kan bli mycket bättre.
Men den erfarenhet som jag haft av släktingar som legat inne har faktiskt varit bra måste jag säga.
November 4, 2001
Jag tycker faktiskt också att vården fungerar väldigt bra.
Det som är mindre bra är att det finns för lite personal så väntetider osv kan vara långa.
Ska man in på akuten så tar det jättelångt tid. 4 timmar är ju rena leken =).
När jag har kommit in på akuten så har jag sett allt från 5-12H väntetid. Sen prioriteras man ju olika beroende på skada/sjukdom.
September 1, 2002
Jag har också nästan uteslutande positiva erfarenheter från sjukvården, även om min erfarenhet är baserad på kontakt med sjukvården från två av landets län.
Jag och min sambo har den senaste tiden haft en del turer till kvinnomottagningen på Visby lasarett och vi har blivit bemötta och omhändertagna alldeles utomordentligt.
Människorna som jobbar där är villiga att lyssna på ens gnäll och visa empati trots att de blir utsatta för detta konstant.
Jag är mäkta imponerad av de människor som klarar av att arbeta inom sjukvården.
Och jag håller med Obelix, om det är någon som är "jaded" så är det läkarna. Förmodligen beror det på allt pappersarbete och tanken på att de kan tjäna så mycket bättre utomlands 🙂
August 11, 2002
Har varit i kontakt med själva akutvården totalt 3 gånger. Första var när jag var nio och kom in med bruten arm, något som de inte kunde konstantera förrän efter den röntgades eftersom det var brutet nästan ända upp vid axeln. Eftersom jag inte blödde så fick jag sitta med en bruten arm hängandes ett litet tag där inne (mindre roligt eftersom jag fick åka med armen hängandes i en gammal saab till akuten).
Sedan tog det några timmar innan röntgen, rullades in i ett rum helt ensam för att vänta, praktiskt men inte så roligt när man är liten. Väl vid röntgen kom föräldrarna och senare på kvällen opererade de in två spikar för att få rätt på armen, gipsning skulle infatta större delen av överkroppen och verkade inte som ett bra alternativ.
De gjorde väl inga misstag men när man vaknar nästa och inte ätit sedan frukost dagen innan så känns det som om kommunikationen kunde varit bättre. :< De två andra gångerna var magont vilket gick relativt fort att få undersökt och en stukad axel(gissar jag på, de sa att inget var brutet även om mina nyckelben ser minst olikt positionerade). Det tog dock inte alls så lång tid och jag får hoppas att det är pga de har bättre rutiner nu för tiden.
January 12, 2004
Mr. G wrote: [quote=obelix]De tog en förbannat massa blod, och satte en nål utifall att jag behövde nåt intravenöst, de lyckades på 4:e försöket...
Bara fyra försök? Mig fick de sticka 12 (!) gånger innan de skickade mig till narkos som lyckades sticka mig.
10 är mitt max under denna resan, då är jag dessutom spruträdd, svårstucken och har rulande ådror.
så jag hade tur ändå.
October 11, 2006
obelix wrote: [quote=Mr. G][quote=obelix]De tog en förbannat massa blod, och satte en nål utifall att jag behövde nåt intravenöst, de lyckades på 4:e försöket...
Bara fyra försök? Mig fick de sticka 12 (!) gånger innan de skickade mig till narkos som lyckades sticka mig.
10 är mitt max under denna resan, då är jag dessutom spruträdd, svårstucken och har rulande ådror.
så jag hade tur ändå.
Det betyder att jag har den ofrivilliga (förmånen) att leda i "antalet stick för blodprov eller dyligt." 😛
September 10, 2004
ne jag kan inte hålla med om att vården fungerar. eller den fungerar beroende på vart du är.
¨kan nämna direkt att jag är från kiruna och vården är som att gå till en cykelreparatör.
går du dit med enorma smärtor i rygg eller att du har ett brytet nyckelben då får du som svar.
vad har du gjort för att få så här ont.
dom känner lite och kommer fram till att man har en sträckt muskel. ingen fara ta 2 alvedon och så går du och sover.
man går hem och sover och på natten känner man att nått inte är rätt men tänker man kabn ju inte ringa in nu jag går imorgon.
går in dagen efter och då ser man själv så fort man vaknat att hela axeln är blå och grönaktig.
jaja tänker man en sträckt muskel. far direkt till akuten och där säger dom samma sak det är vanligt med en sträckt muskel.
skickas hem igen och väl hemma kan man inte göra nått skickas till jobbet på måndagen 3 dagar efter man var in ´första gången.
säger till arbetsledaren att man inte kan jobba när man har så ont och får en tid till en företagsläkare i kiruna. åker dit och hon är bara lite utbildad inom vården. tar av mig tröjjan och hon säger direkt.
hojja du har ett brytet nyckelben.
hon skriver på ett papper och jag blir skickad direkt till sjukhuset och kommer in där då säger en läkare de där är inte brytet det är en sträckt muskel. jag vägrar gå därifrån först jag får se en röntgenbild från axeln. får åka in på röntgen och tar 2 bilder där ser t.o.m jag att den är bryten. och då börjar det hända saker.
så bra fungerar vården uppe i kiruna.
den som kallar det vård kan inte vara från denna planet.
August 7, 2001
I vissa fall fungerar och ibland inte... Dom har nästan lyckats döda både min farmor och farfar. Skrev ut så mycket tabletter till min farmor så hon fick 2 blödande magsår och det kan vara livsfarligt för en 90åring. Dom skrev ut smärtstillande på smärtstillande utan att kolla vad som var utskrivet innan så hon knaprade glatt.
Min farfar felbehandlade dom för 10år sen när han åkte in för fibros första gången. Sen sa dom att han hade ett par månader kvar att leva. 6år senare åkte han in för samma sak och felbehandlade honom igen och sa samma sak. För en månad sen åkte han in igen men den här gången överlevde han inte. Fast iofs han var rätt seg för han har voltat med bilen för 15år sen nerför en slänt ca 30m och överlevde. Flera lunginflamationer under fibros tiden har han överlevt också.
Seg gammal präst.
Men det är mina enda negativa upplevelser från sjukhuset. Jag har alltid blivit bra bemött och bra behandlad jag själv har varit inne. Blev rädd för doktorn en gång när jag spräckte benet ovanför ögat en gång när jag hoppade i soffan med min bror när jag var liten men då var det holländsk sjukvård som tog hand om mig. 🙂
October 18, 2002
Har väl mer eller mindre spenderat mina "vuxna" år på sjukhus.
Då i Eskilstuna och Uppsala.
Måste säga att den ända invändningen jag har är en tjock elak sköterska på onkologen som det inte går att säga nej till när hon kommer med nålen 😛
Nejdå, hon är snäll hon med, men det går inte att vela med henne när någe skall göras 😀
Dom andra sköterskorna fick jaga mig första gången dom skulle fästa nålen i porten (en dosa i bröstet för att slippa sticka sönder armarna)...
Akutvården kan däremot ta väldigt lång tid ibland.
Fick sitta och hosta blod i 5 timmar nu i sommar innan någon kom och kollade på mig.
May 17, 2004
jag tycker då att vården är bra 🙂
när man värkligen har problem, så går det snabbt och blir väl utfört!
vid mindre problem, så tar det en jävla tid, men, som sagt, det är mindre problem.
på tal om vården, imorn ska jag till vårdsentralen kvart över 10. de ska väll ta något blodprov antar jag.
har haft problem med magen i hela mitt liv och de senaste månaderna så har det bara varit mer än vanligt 🙂
jag klagar inte, men andra har reagerat på att jag obland måste på toaletten lite oftare än andra 🙂
önska mig lycka till!
och obelix, krya på dig för nog löser det sig 🙂
2 Guest(s)