January 12, 2004
[-Pale- wrote: ]3. Frågor om cellgifterna.
Är det mycket cellgifter du får?
Hur mår du av dem?
Får du porrpung på köpet?Hur mycket kortison får du?
Blir du som jag sjukt hungrig hela tiden (dock inte i samband med cellgifter, för det slår nog ut den fördelen med kortison)
Men när jag bara äter kortison i lite större dosen så blir jag hungrig hela tiden.
Blev även sjukt speedad av det.
Sov max 4 timmar per natt. Ändå aldrig trött.
Nu kan jag lätt sova 12 timmar utan problem. Bara jag lyckas somna.Borde vara en del söta systrar där nu?
Sommarjobbare och sådana som jobbar över sommaren medans dom pluggar till högre vård utbildningar.
Mumma säger jag bara 😀
Mina stackars armar va härligt massakerade av alla söta jag inte kunde säga nej till när jag blev frågad om praktikanten fick prova sticka 🙂
Som tur är har jag inga större fobier för nålar i armarna 🙂Må väl, o njut av ögongodiset på sjukan så gott du kan nu, o se till att bli frisk.
//Pale
3 svar.
Vet inte hur mycket jag får, men det tar ca en halvtimme att få det.
Än så länge (har fått de tre ggr) så har jag inte kännt någon biverkning alls (ta i trä).
Menar du när hela skiten bara skrumpnar ihop till ingenting?
När det gäller kortisonet så tar jag bara 4x10 mg.
Fick mest hjärtklappning när jag fick det intravenöst, annars så har jag inte märkt om jag känner någon skillnad.
Jo, det fanns en del hmmm.... (sneglar efter sambon) fina syrror och uskor..
October 18, 2002
obelix wrote: [quote=[-Pale-]]3. Frågor om cellgifterna.
Är det mycket cellgifter du får?
Hur mår du av dem?
Får du porrpung på köpet?Hur mycket kortison får du?
Blir du som jag sjukt hungrig hela tiden (dock inte i samband med cellgifter, för det slår nog ut den fördelen med kortison)
Men när jag bara äter kortison i lite större dosen så blir jag hungrig hela tiden.
Blev även sjukt speedad av det.
Sov max 4 timmar per natt. Ändå aldrig trött.
Nu kan jag lätt sova 12 timmar utan problem. Bara jag lyckas somna.Borde vara en del söta systrar där nu?
Sommarjobbare och sådana som jobbar över sommaren medans dom pluggar till högre vård utbildningar.
Mumma säger jag bara 😀
Mina stackars armar va härligt massakerade av alla söta jag inte kunde säga nej till när jag blev frågad om praktikanten fick prova sticka 🙂
Som tur är har jag inga större fobier för nålar i armarna 🙂Må väl, o njut av ögongodiset på sjukan så gott du kan nu, o se till att bli frisk.
//Pale
3 svar.
Vet inte hur mycket jag får, men det tar ca en halvtimme att få det.
Än så länge (har fått de tre ggr) så har jag inte kännt någon biverkning alls (ta i trä).
Menar du när hela skiten bara skrumpnar ihop till ingenting?
När det gäller kortisonet så tar jag bara 4x10 mg.
Fick mest hjärtklappning när jag fick det intravenöst, annars så har jag inte märkt om jag känner någon skillnad.
Jo, det fanns en del hmmm.... (sneglar efter sambon) fina syrror och uskor..
Okej, ja då antar jag att du klarar dig bra från illamående o så, för annars hade du märkt det vid det här laget. Tror det tog ungefär 2 timmar första gånger jag fick cellgifter tills att jag spydde som en gris.
4x10 mg är ju iofs inte så mycket, då klarar du dig från ballongansikte oxå då 😉
Hehe 😀 Med porrpung av cellgifterna menade jag om du tappar allt hår.
Skönt att höra att det verkar gå skapligt för dig iaf. Hoppas behandlingen funkar bra så du kommer ifrån den så fort som möjligt.
//Pale
January 12, 2004
[-Pale- wrote: ] Okej, ja då antar jag att du klarar dig bra från illamående o så, för annars hade du märkt det vid det här laget. Tror det tog ungefär 2 timmar första gånger jag fick cellgifter tills att jag spydde som en gris.
4x10 mg är ju iofs inte så mycket, då klarar du dig från ballongansikte oxå då 😉
Hehe 😀 Med porrpung av cellgifterna menade jag om du tappar allt hår.
Skönt att höra att det verkar gå skapligt för dig iaf. Hoppas behandlingen funkar bra så du kommer ifrån den så fort som möjligt.
//Pale
jag får en mildare variant av cellgifter om jag fattade det hela rätt.
och visst känner jag av att jag sväller av cortisonet, och jag tror dessutom att jag kommer behöva öka dosen.
Är hårig som en bäver :bgrin:
Behandlingen lär ta 6-12 månader beroende på hur pass mycket njurarna är angripna eller vad man ska säga.
February 4, 2003
Nu är jag utskriven grabbar.
Men nu ska även jag börja med cellgifter. Men även jag i "lättare form". Inget jag tappar håret av iaf.....
Äventyr.
Men jag mår mycket bättre nu än för en vecka sen. Hoppas det håller i sig nu.
Och att du fått lite hopp med Obelix.
Och usch. Kortisonet gör ju en helt konstig. Uppe och pinkar och överaktiv, kan ju inte ens sova. 🙂
January 12, 2004
var nere och klagade lite hos läkaren idag, det visade sig att mina ben och framför allt fötter samla vätska, så nu fick jag en hel drös nya mediciner att hämta ut, men jag slapp stödstrumpor iaf :bgrin: (för er som inte vet, så är det nåt man ger till gamla som får vätska i fötter och ben )
Så på ett nafs blev jag 300 fattigare, lite väl dyrt för att träffa en läkare som är en smula disträ.
Han visste inte att han började kl 13:00, så han kom inlullandes en halvtimme försent med en hamburgare i näven...
Det ser rätt kul ut när man trycker på mina fötter, det blir gropar efter fingrarna 😮 😀
October 18, 2002
obelix wrote: var nere och klagade lite hos läkaren idag, det visade sig att mina ben och framför allt fötter samla vätska, så nu fick jag en hel drös nya mediciner att hämta ut, men jag slapp stödstrumpor iaf :bgrin: (för er som inte vet, så är det nåt man ger till gamla som får vätska i fötter och ben )
Så på ett nafs blev jag 300 fattigare, lite väl dyrt för att träffa en läkare som är en smula disträ.
Han visste inte att han började kl 13:00, så han kom inlullandes en halvtimme försent med en hamburgare i näven...
Det ser rätt kul ut när man trycker på mina fötter, det blir gropar efter fingrarna 😮 😀
Jag fick köra med strumpor ett tag. Va väl inte supersvullen. Men tillräckligt för att det skulle blå trångt i skorna och obehagligt att gå.
Fungerar rätt bra, syns ju iaf inte. Så varför bry sig om att gammlingar har det, trodde inte att du va så ytlig och nog med hur du ser ut 😉
January 12, 2004
tror jag tar tillbaka lite av det jag har sagt...
Har ca 5-6 st läkare just nu iom att det är så många olika organ som påverkas av sjukdomen.
Och just nu är det två av dom som är oense om vilken dos jag ska ha.
Den ena sänkte vilket inebär att mina knän och andra leder sväller och värker så jag bla nite kan gå.
Min astma blir även sämre.
Den andra vill att jag ska ta en högre dos så jag mår bättre...
Så nu måste jag ta reda på vem som är min behandlande läkare och ha ett snack med denne...
November 27, 2003
obelix wrote: tror jag tar tillbaka lite av det jag har sagt...
Har ca 5-6 st läkare just nu iom att det är så många olika organ som påverkas av sjukdomen.
Och just nu är det två av dom som är oense om vilken dos jag ska ha.
Den ena sänkte vilket inebär att mina knän och andra leder sväller och värker så jag bla nite kan gå.
Min astma blir även sämre.
Den andra vill att jag ska ta en högre dos så jag mår bättre...
Så nu måste jag ta reda på vem som är min behandlande läkare och ha ett snack med denne...
Det beror nog på att de ser det från olika vinklar bara. En ser nog fördelar med läger doser som en snabbare återhämtning och mindre skador/biverkningar, medan den andra ser högre doser som en kortare behandling. Sen gissar jag att den som vill ge de lägre doserna har viss rädsla för att just det organ han är duktig på ska ta skada, medan den andra inte ser den risken för hans favoritorgan.
Varit med om lite liknande sak när jag låg inne. Jag lyssnade på sjuksköterkorna istället (de var sötare :bgrin:)
//Andreas
February 4, 2003
Sjuksköterskorna är snälla, men usch vad klumpiga en del är 🙂
En del gav en mat som hade utgånget "bäst före datum", en del gav en mat som min läkare sagt att jag absolut inte fick äta och någon glömde bort en kanyl som nu har blivit en blodpropp eller vad läkaren sagt inne i armvecket. Ofarlig dock, men ändå besvärlig, gör ont 🙂
Men man ska inte klaga. Men det är lite dumt, för jag hade i alla fall koll på grejerna jag inte fick äta. Men finns ju äldre personer som kanske inte håller koll själv....
Tråkigt höra det är så illa med dig än Obelix. Mitt är rejält mycket bättre. Har de senaste två veckorna inte haft några problem alls just med tarmen. Dock har jag nu de senaste två dagarna varit lite dålig igen, vet inte om det beror på "mjölkdrickandet" som jag började med för 4 dagar sen, eller om det beror på nertrappningen av kortisonet. Så ska testa skita i mjölk och se vad som händer, annars får jag ringa mottagningen igen.
Jag håller på och trappar ner min kortison dos som sagt, och är nu nere i 4 tabletter på morgonen, och trappar ner med en halv tablett i veckan. Istället trappar jag upp mina cellgifter, Imurel, och de ska jag ta 2.5 tablett i veckan verkar det som (de gjorde nått prov för att preliminärt se vad man kan tänkas tåla)
Imurel är också skadligt för andra organ, så jag hoppas man är fit for fight. Men man gör ju prover hela tiden, så det lär väl de hålla koll på.
Sjukskriven hela september ut :cy: Men ska se om inte läkaren kan låta mig gå på 50% från och med halva september istället. Känner mig så pass bra....
Hellre långsam introduktion än 100% från första oktober.
Håller tummarna på din behandling Obelix!
Lycka till!
1 Guest(s)