Visste inte att exorcister fortfarande fanns|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Visste inte att exorcister fortfarande fanns
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
698426
August 18, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar det lukta politik?
Men du säger att det finns de som kan hantera droger, visst.
Men dom som tror dom kan flyga och hoppar ut ur höghus? Eller ännu värre, dom som dödar andra!
Och du jämför det med alkohol, något man absolut kan göra. Men man FÖRSÖKER kontrollera även den. Om man förbjöd alkohol på samma sätt som droger, tror du att det skulle fungera?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
698428
August 18, 2004 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: Anledningen är en politisk sådan, väldigt många klarar av att hantera narkotiska precis som de flesta klarar av att hantera alkohol. Självklart finns det de som inte klarar av att ta ansvar, dock tycker jag inte man ska berörva andra på friheten bara för det.
Är dock intresserad av vad du tror anledningen är till att det är förbjudet?

Så du menar att alkohol och narkotika är direkt jämförbara?

Väldigt många klarar av det kanske, men att 1000 personer klarar av det, medans 2000 inte gör det är en tillräcklig anledning för att förbjuda det. De som drabbas av missbruk av narkotika är fan så mycket högre än de som drabbas av alkoholmissbruk, sett till antalet som provar. Visst kan man även diskutera hurvida alkohol borde klassas som en drog, då var tionde person på något sätt missbrukar alkohol. Fyllona du ser på parkbänkar eller de som är kända av socialen är inte direkt representativa för alkolisterna i Sverige, då de utgör endast 5% av dem.

Och med tanke på att jag inte är särskilt anarkistiskt lagd, så anser jag att det är fullt tillräckligt att förbjuda narkotika då en väldigt stor del av de som provar droger fastnar i missbruk.

Anledning, visst fan är det en politisk anledning. SÄKERHETSPOLITIK kallas det.

Edit: Politik som fasen, lägger ner här.

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
698436
August 18, 2004 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det finns exorcister när det finns sånt här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISA.....&rd=1

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
698439
August 18, 2004 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote:
Så du menar att alkohol och narkotika är direkt jämförbara?

Ingen drog är den andra lik, dock går det att jämföra till en viss del.

Väldigt många klarar av det kanske, men att 1000 personer klarar av det, medans 2000 inte gör det är en tillräcklig anledning för att förbjuda det

Snarare 10 000 som klarar att hantera det och 1000 som inte klarar det.

De som drabbas av missbruk av narkotika är fan så mycket högre än de som drabbas av alkoholmissbruk, sett till antalet som provar.

Nej, faktiskt inte, är ungefär lika många % som missbrukar narkotika som alkohol.

Visst kan man även diskutera hurvida alkohol borde klassas som en drog, då var tionde person på något sätt missbrukar alkohol. Fyllona du ser på parkbänkar eller de som är kända av socialen är inte direkt representativa för alkolisterna i Sverige, då de utgör endast 5% av dem.

Hur skulle man inte kunna klassa alkohol som en drog?

Och med tanke på att jag inte är särskilt anarkistiskt lagd, så anser jag att det är fullt tillräckligt att förbjuda narkotika då en väldigt stor del av de som provar droger fastnar i missbruk.

Då du berättar om dina åsikter så kan jag passa på att fråga en fråga om dem.
Var hittar DU rätten att bestämma över hur ANDRA ska leva?

Anledning, visst fan är det en politisk anledning. SÄKERHETSPOLITIK kallas det.

Nej. Läs lite historia innan du uttalar dig.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
698448
August 18, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:

Är det ingen som har makten att stoppa eller utge "sitt" straff så har man rätten att göra det.

Själv anser jag att mänskligheten var mer sund för runt 1200 år sen (eller ännu längre bakåt.)

Angående topic så förstår jag inte hur folk kan bli så jäkla förvånade över sånt här, jag kommer snarare bli KRAFTIGT förvånad den dagen mänsklighetens idioti upphör att existera.

Kizo
Member
Medlem
698457
August 18, 2004 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:

Väldigt många klarar av det kanske, men att 1000 personer klarar av det, medans 2000 inte gör det är en tillräcklig anledning för att förbjuda det

Spelar det någon som helst roll?
1 är 1 för mycket.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
698460
August 18, 2004 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:
Med "Modernt samhälle" menar man inte att samhället inte kan vara sjukt. Kolla bara alla lagaer emot ex narkotika och prostitution, hur man försöker bestämma hur andra människor ska leva sina liv. Nej, dagens samhälla är minst lika sjukt som samhället var för 100 eller 1000 år sådan.

Vad jag vet är det inte olagligt att sälja sex. Men däremot att köpa.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
698487
August 18, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: [quote=bjorne] Var hittar DU rätten att bestämma över hur ANDRA ska leva?

Är det ingen som har makten att stoppa eller utge "sitt" straff så har man rätten att göra det.

Själv anser jag att mänskligheten var mer sund för runt 1200 år sen (eller ännu längre bakåt.)

Angående topic så förstår jag inte hur folk kan bli så jäkla förvånade över sånt här, jag kommer snarare bli KRAFTIGT förvånad den dagen mänsklighetens idioti upphör att existera.

Vem tilldelar dig den rätten, har gud kommit ner till dig och sagt att det ska vara så eller? Människans idioti kommer aldrig upphöra eftersom folk har olika åsikter och tro, och därför för all evighet kommer utse varandra till idioter.

Kizo wrote: Spelar det någon som helst roll?
1 är 1 för mycket.

Egentligen så spelar det ingen roll. Ifall Pelle tar heroin och dör, varför ska då inte Nisse få ta heroin? Ge mig en logisk förklaring till detta. Varför ska inte Nisse få bestämma själv ifall han vill ta risken eller inte?

Dehman wrote: Vad jag vet är det inte olagligt att sälja sex. Men däremot att köpa.

Det stämmer. Det är väl dock minst lika sjukt att man förbjuder folk att köpa sex. Fan upp till den personen ifall hon vill köpa eller sälja sex. Varför ska någon annan ta beslutet åt henne? Hon kanske gör det emot sin vilja, so what, hon kommer göra det oasvett ifall det är lagligt eller inte.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
698495
August 18, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt bra offtopic på min fina tråd är ni. 😮

Kizo
Member
Medlem
698497
August 18, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Kizo]Spelar det någon som helst roll?
1 är 1 för mycket.

Egentligen så spelar det ingen roll. Ifall Pelle tar heroin och dör, varför ska då inte Nisse få ta heroin? Ge mig en logisk förklaring till detta. Varför ska inte Nisse få bestämma själv ifall han vill ta risken eller inte?

Jag tycker inte Pelle skulle fått tagit heroin och dött från början. Och det är inte bara dem själv det drabbar. Dels så har vi familjen och anhöriga som nog inte blir så glad över att höra att Pelle dog och Nisse vill göra samma sak.
Men alla sitter inte själv i ett hörn och dör.
Många gör livet surt för ANDRA också!

Kizo
Member
Medlem
698500
August 18, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Riktigt bra offtopic på min fina tråd är ni. 😮

Jo... Förlåt. embarassed
Jag ska sluta.
Om det här ska fortgå så får det starta en ny tråd.
Nu håller vi oss till on topic.

Callister
Member
Medlem
698505
August 18, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Egentligen bryr jag mig inte, det är intressant att läsa. Men det är ju ännu en gång bevisat att vissa inte kan föra en diskussion utan påhopp.. Därför är politik förbjudet här, tyvärr.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
698536
August 18, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: Ingen drog är den andra lik, dock går det att jämföra till en viss del.

Ja, men skillnaden är att alkohol inte är beroendeframkallande i samma grad.

Som Kizo sagt, en är en för mycket.

Nej, faktiskt inte, är ungefär lika många % som missbrukar narkotika som alkohol.

Tveksamt, men du kan givetvis ha rätt. Skillnaden är att oftast så är narkotikamissbruken tyngre än alkoholmissbruk.

Hur skulle man inte kunna klassa alkohol som en drog?

Ingen jävla aning, men jag hävdade aldrig motsatsen heller.

Då du berättar om dina åsikter så kan jag passa på att fråga en fråga om dem.

JAG har inte rätten att bestämma över andra, så länge det inte är mina omyndiga barn. Däremot har MAJORITETEN AV BEFOLKNINGEN rätten att bestämma över hur andra skall leva, indirekt genom lagar.

Nej. Läs lite historia innan du uttalar dig.

Du får JÄVLIGT gärna berätta vilken del det är du tycker jag skall läsa på.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
698613
August 18, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Ja, men skillnaden är att alkohol inte är beroendeframkallande i samma grad.

Beror helt på vilken drog du jämför med. Jämför du med den lagliga drogen nikotin så verkligen inte, jämför du med cannabis så är alkohol värre. Jämför man med heroin så är heroin värre men nikotin värst.

Som Kizo sagt, en är en för mycket.

Ska vi förbjuda bilar för privatperson? Ska vi förbjuda mjukplast (kan användas som mordvapen igenom att kväva någon). Menar, en är en för mycket.

Ifall man istället ser det såhär, varför ska en persons misslyckande få bestämma över någon annas liv?

Tveksamt, men du kan givetvis ha rätt. Skillnaden är att oftast så är narkotikamissbruken tyngre än alkoholmissbruk.

Här beror det helt också på vilken slags narkotika man pratar om. Pratar man marijuana så är alkohol värre, både kortsiktigt och långsiktigt. Snackar vi heroin så är heroin värre.

Ingen j**la aning, men jag hävdade aldrig motsatsen heller.

Ingen anledning att ta till svordommar för.

JAG har inte rätten att bestämma över andra, så länge det inte är mina omyndiga barn. Däremot har MAJORITETEN AV BEFOLKNINGEN rätten att bestämma över hur andra skall leva, indirekt genom lagar.

Varför har majoriteten av befolkningen rätt att bestämma hur en minioritet ska leva, frågar samma fråga återigen, kom gud ner och sa det til dig? Sedan är det knappast en indirekt handling när man berövar någon på sin frihet.

Du får JÄVLIGT gärna berätta vilken del det är du tycker jag skall läsa på.

Istället för att dra en historielektion kan jag ta ett par citat:
"There are 100,000 total marijuana smokers in the US, and most are Negroes, Hispanics,
Filipinos and entertainers. Their Satanic music, jazz and swing, result from marijuana usage.
This marijuana causes white women to seek sexual relations with Negroes, entertainers and any others."
"... the primary reason to outlaw marijuana is its effect on the degenerate races."
"Marihuana is an addictive drug which produces in its users insanity, criminality, and death."
"You smoke a joint and you're likely to kill your brother."
- Harry J. Anslinger - Federal Bureau of Narcotics, inför Amerikanska Senaten 1937. Detta var delar av argumenten för att förbjuda cannabis

"Marihuana influenced negroes to look at white people in the eye, step on white men's shadows, and look at a white woman twice."
-Hearst Newspapers, 1935

Därför handlar det om politik och inte säkerhet.

Callister wrote: Egentligen bryr jag mig inte, det är intressant att läsa. Men det är ju ännu en gång bevisat att vissa inte kan föra en diskussion utan påhopp.. Därför är politik förbjudet här, tyvärr.

Är politik förbjudet att diskutera på Nh? Sedan undrar jag vart du hittade påhoppet.

Kizo wrote: Jag tycker inte Pelle skulle fått tagit heroin och dött från början. Och det är inte bara dem själv det drabbar. Dels så har vi familjen och anhöriga som nog inte blir så glad över att höra att Pelle dog och Nisse vill göra samma sak.
Men alla sitter inte själv i ett hörn och dör.
Många gör livet surt för ANDRA också!

Det är väl Pelles liv, väljer han att ta risken så är det väl upp till han och inte hans familj. Ska vi förbjuda bergsklättring och andra aktiviteter där man kan dö också? Ska vi även förbjuda Ingmar att ta sig en öl till maten grundat på att Lars dött av alkoholöverdos?

Callister wrote: Riktigt bra offtopic på min fina tråd är ni. 😮

Det är väl inte offtopic, vi diskuterar bara ämnet på grundnivå.

EDIT: får jag fråga dig MrWeizel vart du har lärt dig det du "vet" om narkotika och narkotikapolitik? "Vet" du bara det, eller har du lärt dig det i skolan?

Kizo
Member
Medlem
698617
August 18, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Callister]Egentligen bryr jag mig inte, det är intressant att läsa. Men det är ju ännu en gång bevisat att vissa inte kan föra en diskussion utan påhopp.. Därför är politik förbjudet här, tyvärr.

Är politik förbjudet att diskutera på Nh? Sedan undrar jag vart du hittade påhoppet.

Ja.
Läs reglerna.
(Jaja, jag har varit en aning delaktig.)

Callister
Member
Medlem
698723
August 19, 2004 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

Ja Politik är förbjudet att diskutera på NH. Sen kan jag säga att du inte har misskött diskussionen, allså inget påhopp från dig.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
698729
August 19, 2004 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=Fredrik Virtanen @ Aftonbladet]Pojken led av autism, ett funktionshinder som den moderna läkarvetenskapen inte misstänker har att göra med demoner.

Misstänker ???
Så han menar att det faktiskt finns en chans till det.
Idiot.

Nej, han menar att det inte finns någon misstanke. Negationen kommer före predikatet.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
698731
August 19, 2004 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:

Varför har majoriteten av befolkningen rätt att bestämma hur en minioritet ska leva, frågar samma fråga återigen, kom gud ner och sa det til dig? Sedan är det knappast en indirekt handling när man berövar någon på sin frihet.

Hur har någon rätt att göra någonting alls? Majoriteten kan bestämma över minoriteten, och därmed gör de det när de anser det lämpligt.

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
698758
August 19, 2004 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

zubbe wrote: Klart det finns exorcister när det finns sånt här:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISA.....&rd=1

Han sålde ju badankan ffs 😀

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
698797
August 19, 2004 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote: [quote=Tyrfing][quote=bjorne] Var hittar DU rätten att bestämma över hur ANDRA ska leva?

Vem tilldelar dig den rätten, har gud kommit ner till dig och sagt att det ska vara så eller?

Det är ingen som utdelar rätten att gjöra nånting (Vilket var min poäng i första posten.) Rätt, makt är något man tar inte blir tilldelad, vem är det som säger det JAG säger det. Jag har aldrig ertjänt svea rikes lag och jag kommer gjöra det jag anser är rätt så länge jag har makten att gjöra det och om sveriges lagupphålande system väljer att genom sin makt utbringa "sitt" rättmäktiga straff över mig är det deras val, sen är det upp till mig om jag vill godta det friviligt eller vägra in till döden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 126
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL