Visste inte att exorcister fortfarande fanns|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Visste inte att exorcister fortfarande fanns
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
sp_UserOfflineSmall Offline
700001
August 20, 2004 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: ett exempel:

exempel

det där är en utav anldeningarna varför det inte skulle gå.

Och nu kommer björnta begära att du letar upp artiklar och statliga dokument som visar exakta siffror på detta.
Men det du säger är jag med på.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
700017
August 20, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

danmark som har spritförsäljning lagligt till de som är 15 och upp klarar sig fint. har alldrig sett en full dansk unge ränna runt (men såklart så finns de). skulle vi legalisera droger av vissa former så skulle det nog inte fungera lika bra. förresten så tycker jag att vi antingen ska lätta på alkohol lagarna eller strypa dem rejälare.

Alkohol lagar bör det lättas på, dock ska de reglerna som att man inte får dricka på allmän plats, köra bil med alkohol i blodet och dylikt tillägnas mer resurser att upperätthålla.

droger så som de som är syntetiska hormoner(ectecy) skulle snabbt missbrukas.

Tror absolut inte att fler skulle börja missbruka ectasy. Dock skulle man kunna reducera skadorna på folk, eftersom dagens ectasy kan innehålla lite av allt möjligt. Med öppen försäljning skulle kraven bli högre, folk skulle bli mer medvetna.

flera droger skulle nog fungera men de andra 100000 skulle knappast "förbättra" människor.

Ingen nöjesdrog förbättrar människan. Dock vill människor ha droger, låt dem då få det, de flesta kommer ändå ta dem oavsett ifall det är lagligt eller inte.

de kan man inte sätta ut till majoriteten. det skulle inte gå. snabbt skulle missbrukare dyka upp som de som missbrukar alkholol och låt oss säjja att bert lind kommer till akuten då hans hjärta har blivit sönder trasat av nått han har tagit in i kroppen så är han mer mindre körd. vi kan säjja att 50(säkert en överdrft, jag gissar bara) personer kommer in på akuten varje år pga deras njurar är kassa så kan vi hoppas att de 50 får en donator eller nått medel som hjälper dem. men nu kommer kanske 100 missbrukare av droger in och har ett fel någon stans (som kanske våran påhittade kompis bert lind) så kanske (och troligtvis) inte våran sjukvård håller. så vi måste då utvidga sjukvården kraftigt för att kunna hålla de hypotetiskt kommande missbrukarna. ska vi klaga på staten nu?

det där är en utav anldeningarna varför det inte skulle gå.

Fler skulle inte börja missbruka. Folk som missbrukar är folk som mått dåligt innan. Folk som vill bedöva sig, de som mår dåligt innan utgör kanske 99% av missbrukarna. De övriga folket som inte tar droger för att bedöva sig hamnar väldigt sällan i ett missbruk, riktigt sällan. Självklart finns det alltid ansvarslösa typer, men de stoppas knappast av lagarna.

Sverige har europas strikaste narkotikalagar, vi har även flest missbrukare av tunga droger. Holland har inte ens lika många missbrukare som Sverige trotts att de nästan har dubbelt så många invånare. Holland rekryterar även väldigt få missbrukare, speciellt i jämfört med Sverige där vi rekryterar fler missbrukare än någonsin.

Kizo
Member
Medlem
700036
August 20, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

bjorne wrote:

droger så som de som är syntetiska hormoner(ectecy) skulle snabbt missbrukas.

Tror absolut inte att fler skulle börja missbruka ectasy.

Jag tror fler skulle börja i och med att det blir ännu lättare att få tag på och att det inte skulle finnas något som helst hinder eller hot.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
700229
August 20, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag persoonligen anser att problemet kan enbart lösas genom totalt förbud mod alla droger och arbete mot att eleminera alla spår och bejär för drogerna (visst troligtvis inte en realitet men har man inte en nollvision så ger man upp innan man börjat.)
Personligen anser jag att man borde ha dödssträff på försäljning eller smyuggling samt odling av droger och motsvarande.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
700380
August 21, 2004 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

så folk skulle inte börja missbruka diverse? alla missbrukar något för eller senare om man kollar hit och där. det kommer fler sexmissbrukare, fler drogmissbrukare, fler alkholo missbrukare och gu vet vad mer man kan missbruka. nån missbrukar alltid något som går att missbruka (eller så..)

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
700432
August 21, 2004 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

hur i helvete gick ni från exorcister till droger ?!?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
700437
August 21, 2004 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: hur i h*****e gick ni från exorcister till droger ?!?

Undrar jag med, moderatorerna verkar tillåta det dock, är ju rätt sansad diskussion, iaf från bjornes sida. 😀

Kizo
Member
Medlem
700443
August 21, 2004 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: hur i h*****e gick ni från exorcister till droger ?!?

Jag tror det gick ungefär:
Exorcism->Folktro->Utveckling av styre->Kontroll->Droger

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
700463
August 21, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vad den här tråden har spårat ur

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
700511
August 21, 2004 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo men det har blivit en av dom mer intresanta trådana på almänt och det är jäkligt underhållande att läsa.

Vitamin-C
Member
Medlem
700542
August 21, 2004 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

seriöst så är den lite interesant (stavning?) men på tok utanför grunden...

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
700557
August 21, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

danmark som har spritförsäljning lagligt till de som är 15 och upp klarar sig fint. har alldrig sett en full dansk unge ränna runt (men såklart så finns de). skulle vi legalisera droger av vissa former så skulle det nog inte fungera lika bra. förresten så tycker jag att vi antingen ska lätta på alkohol lagarna eller strypa dem rejälare.

Kanske för att åldersgränsen är 16år?

Vitamin-C
Member
Medlem
700573
August 21, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

😉 okey en miss men men ett bevis på att folk läser vad jag skriver 😛

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
700657
August 21, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kizo wrote: Jag tror fler skulle börja i och med att det blir ännu lättare att få tag på och att det inte skulle finnas något som helst hinder eller hot.

Amsterdam är ett levande exempel på att det inte är så.

Tyrfing wrote: Jag persoonligen anser att problemet kan enbart lösas genom totalt förbud mod alla droger och arbete mot att eleminera alla spår och bejär för drogerna (visst troligtvis inte en realitet men har man inte en nollvision så ger man upp innan man börjat.)
Personligen anser jag att man borde ha dödssträff på försäljning eller smyuggling samt odling av droger och motsvarande.

Vilket trevligt samhälle vi skulle få av det. Det finns faktiskt länder där man mer eller mindre kör som du sa, ex Thailand kör väldigt hårda lagar, polisen har fått order om att skjuta för att döda. Har de färre missbrukare än länder som kör med slappare lagar? Nej, tvärtom.

När samhället vänder sig emot en person så känner sig den här personen utanför samhället. En person som inte känner att han tillhör samhället är mer benägen att skada samhället.

Fördelarna med en legaisering är många. Men den absolut finaste fördelen är att medborgarna får mer frihet, mer frihet = mer ansvar = ansvarsfullare medborgare i längden.

Vitamin-C
Member
Medlem
700774
August 21, 2004 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

det där du sist skrev om mer frihet och ansvaret är relativt sant. jag skrev tidigare om danmark och deras alkholagar. dem fungerar. de har ansvar, men droger är andra saker. de finns en stort antal droger som (mycket stort antal droger) som är rejält skadliga (rejält skadliga) och om någon får för sig att missbruka en farlig drog (vilket någon kommer, jag kan svära på att någon sådan skulle komma) så är den död, fan då dör folk. det kommer alltid missbrukare.
man ska antingen lätta på lagar som förbjuder om de går att lättas på(vilket de här inte går) eller så ska man strypa dem hårt.

det du sa om thailand lät knäppt. de kan inte ha måmga poliser (och dyligt) om det ändå är stort det som föregår där. ett land där folk inte begår riktigt knäppa brott i allt för stor utsträckning är turkiet. gör du något alvarligt så är du torks.. men men turkarna är sjysta om du är det, jag har flera bekanta turkar/kurder som bor i sitt hemland och de är skit trevliga. danskar är trevliga och de har sina lagar och turkar är trevliga och de har sina lagar dock så har ingen lätta lagar om dråger. aldrig. du ks snarare göra dem hårdare (turkiets lagar om sådant är olidligt hämska om du är fast).

jag tycker att vi ska göra som danskarna om alkoholen och nästan som turkarna om drogerna. skulle kunna fungera fint hoppas jag och tror. men i hellvette att jag skulle låta en lag som holländarna har om droger utan att skrika en trekvart!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
700782
August 21, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur i hela friden har denna tråden kunnat gå från ursprungsämnet till droger och alkohol?

Vitamin-C
Member
Medlem
700784
August 21, 2004 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jo obelix (och ni andra för den delen som kollar hit och blir förvånade och möjligen även skrattar lite) så vet nog inte många här i alla ärlighet det exagt. dock så kom kizo på en bra förklaring

han tog och wrote: Exorcism->Folktro->Utveckling av styre->Kontroll->Droger

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
700785
August 21, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Hur i hela friden har denna tråden kunnat gå från ursprungsämnet till droger och alkohol?

Eftersom admins inte gör något så kan du väl delta i diskussionen, du säger alltid smarta saker. [Image Can Not Be Found]

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
700802
August 21, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=obelix]Hur i hela friden har denna tråden kunnat gå från ursprungsämnet till droger och alkohol?

Eftersom admins inte gör något så kan du väl delta i diskussionen, du säger alltid smarta saker. [Image Can Not Be Found]

embarassed Men man tackar... 8) :bgrin: wink

Fast jag tror inte att det skulle uppskattas om jag gav mig in i en drogdebatt eller vissa sorter av religionsfrågor...

Jag har rätt färgstarka och bestämnda åsikter i dessa frågorna, speciellt när det gäller droger genom erfarenheter jag har fått genom jobb, utbildning och omgivningen när jag växte upp.

Vitamin-C
Member
Medlem
700803
August 21, 2004 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

synd för det obelix, men du är alltid skojj att se skriva men jag debaterar glatt vidare

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 238
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL