May 17, 2004
bjorn wrote: Att bli berusad av en substans är väl inte något man bör bli ogillad för så länge man inte förstör för andra. Menar att hoppa fallskärm, dyka ner i havet är ungefär samma sak.
sant, ska tat lugnt innan man klagar öppet..
bjorn wrote: Skillnaderna gällande alkohol och narkotika är inte särskilt stora. Du får gärna utveckla ifall du tycker annorlunda.
Det jag menar att usa ,har ett olika sätt att se på saker, en annan kultur. De liknar varandra klart och tydligt, men saken är att de ser olika på saker. du kanske tycker att detär normalt att rita kvadrater och hoppa hage i dessa på arbets tid?
jo ja det var ett mycket tåligt exempel som inte håller direkt men du förstår säkert hur jag menar. de ser vissa saker offtare än vad vi ser vissa och vissa färre. de är vana att vissa saker är olagliga och det vi ser som olagligt är lagligt där (etc). de har en lite annolunda uppfatning än vi på små saker. om det låter som att jag ser de som ett totalt annat slag så är det fel utav mig. jag menar inte så, känner några amerikaner och de är trevliga som är fullt lika svenska som jag i tänkande och tal (okey en annan acent..). ,,hoppas du förstår vad jag menar annars så kan du ju såklart skriva och be mig att utväckla mig lite tydligare.
förresten jag kom på ett lite bättre exempel, hör flera som är förvånade då svensk polis inte behöver en husransaknings order vid en räd. det är något som folk har lärt sig från amerikanska filmer och det är en sak som amerika har olikt från oss.
bjorne wrote: Det är inte så vanligt då de brukar välja att hoppa över sjukhus då de betraktas som en fiende till nationen och alla vill se dem i fängelsen.
det var synd för dem =/ skulle vara bra att få bot.
October 24, 2002
Vitamin-C wrote: Det jag menar att usa ,har ett olika sätt att se på saker, en annan kultur. De liknar varandra klart och tydligt, men saken är att de ser olika på saker. du kanske tycker att detär normalt att rita kvadrater och hoppa hage i dessa på arbets tid?
jo ja det var ett mycket tåligt exempel som inte håller direkt men du förstår säkert hur jag menar. de ser vissa saker offtare än vad vi ser vissa och vissa färre. de är vana att vissa saker är olagliga och det vi ser som olagligt är lagligt där (etc). de har en lite annolunda uppfatning än vi på små saker. om det låter som att jag ser de som ett totalt annat slag så är det fel utav mig. jag menar inte så, känner några amerikaner och de är trevliga som är fullt lika svenska som jag i tänkande och tal (okey en annan acent..). ,,hoppas du förstår vad jag menar annars så kan du ju såklart skriva och be mig att utväckla mig lite tydligare.
förresten jag kom på ett lite bättre exempel, hör flera som är förvånade då svensk polis inte behöver en husransaknings order vid en räd. det är något som folk har lärt sig från amerikanska filmer och det är en sak som amerika har olikt från os
Ber dig att utveckla mer. Förstår inte alls hur du menar att de sulle vara mer vana vid att bryta emot lagen? De krävs husranskan order i både Sverige och US. Sedan varför skulle det spela någon roll?
det var synd för dem =/ skulle vara bra att få bot.
Tackvare att narkotika är illegalt så vågar dem inte sig till sjukthuset.
May 17, 2004
jo sant att det är illegalt men blir man fasligt sjuk så hoppas jg ändå att de går dit..
bjorne wrote: Ber dig att utveckla mer. Förstår inte alls hur du menar att de sulle vara mer vana vid att bryta emot lagen? De krävs husranskan order i både Sverige och US. Sedan varför skulle det spela någon roll?
är du helt säker det med husransan, är det inte att så länge brottet kan ge 1års fängelse så kan de bara marchera in??
kanske det om lagan inte passar in. men de har ett helt annat system i allmänhet. annat skolsytem. anat sukhus system. annat etc etc. man har en annan syn på det mesta och det endera. de har vuxit upp med ett sätt inte allt för olikt från vårat men inte exakt som vårat. i vissa stater så lär man inte ut darwins teori med det lär vi ut här i sverige. i vissa stater får man köra bil vid 16 års ålder. de har ett annat system om styre. allt det spelar in på hur du lär dig känna vrlden. vi har en liten skillnad och vi är inlärda med något lunda olika sätt. är du nöjd med det svaret eller önskar du att jag skall utväckla mitt svar mera?
October 24, 2002
Vitamin-C wrote: jo sant att det är illegalt men blir man fasligt sjuk så hoppas jg ändå att de går dit..
Det gör dem sällan, tackvare att det är illegalt.
är du helt säker det med husransan, är det inte att så länge brottet kan ge 1års fängelse så kan de bara marchera in??
Helst säker, oavsett vad brottet gäller.
kanske det om lagan inte passar in. men de har ett helt annat system i allmänhet. annat skolsytem. anat sukhus system. annat etc etc. man har en annan syn på det mesta och det endera. de har vuxit upp med ett sätt inte allt för olikt från vårat men inte exakt som vårat. i vissa stater så lär man inte ut darwins teori med det lär vi ut här i sverige. i vissa stater får man köra bil vid 16 års ålder. de har ett annat system om styre. allt det spelar in på hur du lär dig känna vrlden. vi har en liten skillnad och vi är inlärda med något lunda olika sätt. är du nöjd med det svaret eller önskar du att jag skall utväckla mitt svar mera?
Utveckla djupare, inte fler exempel. Förstår absolut inte varför de skulle vara med vana att bryta emot lagen.
Du kan visserligen skipa det, då det säger sig själva att det uppstår mer våld kring något som är illegalt. Oavsett ifall det är i Sverige, US, Syd Afrika eller Kina.
January 12, 2004
Oavsett om vissa saker är farligare eller ofarligare än alkohol, så ser jag den stora nackdelen med att göra någon illegal drog legal den att nästa grupp kommer att stå i startgroparna och hojta "A men vi då..."
"det här är juh inte farligare än det ni legaliserade nyss juh..."
October 24, 2002
obelix wrote: Oavsett om vissa saker är farligare eller ofarligare än alkohol, så ser jag den stora nackdelen med att göra någon illegal drog legal den att nästa grupp kommer att stå i startgroparna och hojta "A men vi då..."
Snackar inte om att legalisera en drog utan ALLA droger, oasvett ifall de anses farlig som heroin eller midla som koffein.
October 24, 2002
PaiN wrote: Hur *** lyckades ni komma in på droger och politik i denna tråd, som egentligen handlade om att en präst som mördade en autistiskpojke när försökte fördriva offrets påstådda onda andar?
Nej, jag orkar inte läsa igenom alla sju sidor av som är citerade till vansinne.
Jag hävda att samhället var lika sjukt nu som förut, även här i Sverige. Då någon vräkte ur sig att det var sjukt att det händes i dagens samhälle.
Sedan drog jag upp illegala droger som exempel.
Så kör disktutionen på lite djupare nivå där den dock spårat ur "lite".
September 16, 2002
PaiN wrote: Hur *** lyckades ni komma in på droger och politik i denna tråd, som egentligen handlade om att en präst som mördade en autistiskpojke när försökte fördriva offrets påstådda onda andar?
Nej, jag orkar inte läsa igenom alla sju sidor av som är citerade till vansinne.
Kizo wrote: [quote=Mind]hur i h*****e gick ni från exorcister till droger ?!?
Jag tror det gick ungefär:
Exorcism->Folktro->Utveckling av styre->Kontroll->Droger
January 12, 2004
bjorne wrote: [quote=obelix]Oavsett om vissa saker är farligare eller ofarligare än alkohol, så ser jag den stora nackdelen med att göra någon illegal drog legal den att nästa grupp kommer att stå i startgroparna och hojta "A men vi då..."
Snackar inte om att legalisera en drog utan ALLA droger, oasvett ifall de anses farlig som heroin eller midla som koffein.
Grejen är att om gränsen flyttas en gång, så kommer den att flyttas fler gånger...
Enligt mig vill säga...
September 16, 2002
obelix wrote: [quote=bjorne][quote=obelix]Oavsett om vissa saker är farligare eller ofarligare än alkohol, så ser jag den stora nackdelen med att göra någon illegal drog legal den att nästa grupp kommer att stå i startgroparna och hojta "A men vi då..."
Grejen är att om gränsen flyttas en gång, så kommer den att flyttas fler gånger...
Enligt mig vill säga...
Knivlagen någon?
May 17, 2004
nu är jag med i leken igen 😉
okey att det kan gå om amn skulle få för sig att legalisera droger och ansvaret skulle komma men jag skulle itne villja se mer personer råka ut för skiten som finns idag. en mängd utav dessa farliga saker är extremt ohällsosamma och tar ditt liv och frintar inälvorna. skulle du tycka att det skulle vara bra att folk dör? eller skulle du bara säja att de var deras eget fel. vilket det änåd skulle vara men det är alrig bra att ge folk en anledning att dö.
October 24, 2002
obelix wrote: Grejen är att om gränsen flyttas en gång, så kommer den att flyttas fler gånger...
Enligt mig vill säga...
Möjligtvis, men det behöver inte betyda att det kommer vara orimligt. Människan idag är väldigt trångsynt och indoktrinerad, om några tio-tal år behöver det inte alls vara så. Men att inte tillåta något för att det då finns risk för att man vill ha annat tillåtet då också så bör man nog tänka över strukturen på samhället.
Vitamin-C wrote: nu är jag med i leken igen 😉
okey att det kan gå om amn skulle få för sig att legalisera droger och ansvaret skulle komma men jag skulle itne villja se mer personer råka ut för skiten som finns idag. en mängd utav dessa farliga saker är extremt ohällsosamma och tar ditt liv och frintar inälvorna. skulle du tycka att det skulle vara bra att folk dör? eller skulle du bara säja att de var deras eget fel. vilket det änåd skulle vara men det är alrig bra att ge folk en anledning att dö.
Läser du ens vad jag skriver?
January 12, 2004
bjorne wrote: [quote=obelix]Grejen är att om gränsen flyttas en gång, så kommer den att flyttas fler gånger...
Enligt mig vill säga...
Möjligtvis, men det behöver inte betyda att det kommer vara orimligt. Människan idag är väldigt trångsynt och indoktrinerad, om några tio-tal år behöver det inte alls vara så. Men att inte tillåta något för att det då finns risk för att man vill ha annat tillåtet då också så bör man nog tänka över strukturen på samhället.
Och ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att vi Svenskar skulle klara av att man legaliserade sånt man kan röka...
October 24, 2002
obelix wrote: Och ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att vi Svenskar skulle klara av att man legaliserade sånt man kan röka...
Visst kan det bli lite klyd i början, men behöver ju knappast gå och göra reklam för det, dessutom får man ju ha en åldergräns på det. Samhälle med lagar som vi har skapar ett omoget folk.
Vitamin-C wrote: allvarligt talat så hoppas jag att jag gör det
Känns som du inte gör det, allt du skriver har jag redan svarat på.
October 24, 2002
obelix wrote: bjorne
Hur kommer det sig att du diskuterar så lungt, sansat och vettigt?
Du är banne mig den enda jag har sprungit på som gör det på ett vettigt sätt och med vettiga åsikter...
Det brukar alltid spåra ur annars sånna här diskutioner.
haha, vet inte om jag ska ta det som om du misstänker något 😀
Men ja, hmm, jag har väl inget att bli upprörd över då jag vet vad jag tycker och behöver inte bli förbannad för att jag inte kan komma på något argument 🙂
EDIT: Tycker dock det är lite snålt på argument nu. Jag som hade hoppats på att det skulle bli en liten mer långdragen diskution 🙂
May 17, 2004
om jag har missat något och skriver en liknande fråga eller text ännu en gång så ber jag så hämskt mycket om ursäckt för det.
och sen är du seriöst den bästa motståndaren i en "strid" man mött på ett bra tag, troligtvis därför denna tråden inte är låst ännu. hur som hällst s önskade du fler argument att stride emot. ja då tar vi det största och kanske mest viktiga;
ser du någon chans att innom en relativt nära framtid att det ska finnas droger som diverse lagligt att köpa eller på annat sätt innehava på laglig väg?
October 24, 2002
Vitamin-C wrote: ser du någon chans att innom en relativt nära framtid att det ska finnas droger som diverse lagligt att köpa eller på annat sätt innehava på laglig väg?
Så vidare ingen stormar Rosenbad så lär det inte hända inom de närmaste fem åren. Folket är så indoktrinerat att de fortfarande ser narkotika som det svarta fåret i samhället. Dock kan möjligtvis andra länder i Europa släppa på lagarna. Hade danskarna fortsatt med samma regering som de hade innan bytet för några år sedan så hade de troligen varit på väldigt god väg eller redan haft Coffeeshops i Köpenhamn.
3 Guest(s)