March 10, 2002
http://www.aftonbladet.se/vss/.....36,00.html
Jag hade inte en aning. :apa:
January 22, 2002
Enligt alkhollagen Àr det förbjudet att servera alkohol till en person som Àr mÀrkbart pÄverkad. Dock skulle detta i praktiken innebÀra att man exempelvis inte skulle servera 95% av gÀsterna pÄ krogen en fredagskvÀll.
Tycker dÀrför att det e lite skenheligt att sÀtta Ät ett stÀlle pÄ det hÀr sÀttet nÀr det förekommer överallt. "Bra att man statuerar exempel" kanske vissa sÀger dÄ, men det Àr helt meningslöst i detta fallet i min mening. Du kommer som sagt var aldrig att kunna efterleva lagtexten ÀndÄ eftersom de flesta kunderna pÄ krogen Àr just "mÀrkbart pÄverkade"
February 12, 2002
Jo hÄlller me.
--------------------------
Men visste ni de hÀr dÄ?
http://www.aftonbladet.se/vss/.....59,00.html
Dax att börja leta..
June 20, 2002
Tycker det Àr lite snÄlt att sÀtta dit servitören ocksÄ...
Personligen tycker jag att ansvaret för Ă„lder och fylleri ska vila pĂ„ vakterna... Vilken liten tanig servitör-flicka i 25-Ă„rsĂ„ldern har lust att tjafsa med en man som Ă€r berusad till den graden... đ
November 26, 2002
Jag tycker det Àr helt rÀtt. Delvis för att ingen vinner pÄ att folk Àr aspackade pÄ krogen och spiller öl över andra och delvis för att det förhindrar att krögaren utnyttjar situationen. Hur skoj skulle det vara och du somnar pÄ krogen och vaknar av att en servitör vÀcker dig och vill ha 300 spÀnn för en 6:a fin wiskey hon hÀvdar att du bestÀllt? Det skulle hon inte vÄga om lagen efterhölls.
February 12, 2002
John_lz wrote: Jag tycker det Àr helt rÀtt. Delvis för att ingen vinner pÄ att folk Àr aspackade pÄ krogen och spiller öl över andra och delvis för att det förhindrar att krögaren utnyttjar situationen. Hur skoj skulle det vara och du somnar pÄ krogen och vaknar av att en servitör vÀcker dig och vill ha 300 spÀnn för en 6:a fin wiskey hon hÀvdar att du bestÀllt? Det skulle hon inte vÄga om lagen efterhölls.
Du vaknar pÄ disken dagen efter med en nota pÄ 20k intatuerad pÄ bröstet..
March 10, 2002
boogey wrote: Tycker det Àr lite snÄlt att sÀtta dit servitören ocksÄ...
Personligen tycker jag att ansvaret för Ă„lder och fylleri ska vila pĂ„ vakterna... Vilken liten tanig servitör-flicka i 25-Ă„rsĂ„ldern har lust att tjafsa med en man som Ă€r berusad till den graden... đ
HĂ„ller med.
January 22, 2002
John_lz wrote: Jag tycker det Àr helt rÀtt. Delvis för att ingen vinner pÄ att folk Àr aspackade pÄ krogen och spiller öl över andra och delvis för att det förhindrar att krögaren utnyttjar situationen. Hur skoj skulle det vara och du somnar pÄ krogen och vaknar av att en servitör vÀcker dig och vill ha 300 spÀnn för en 6:a fin wiskey hon hÀvdar att du bestÀllt? Det skulle hon inte vÄga om lagen efterhölls.
Visst, jag kan hÄlla med om dina argument. Men problemet Àr att du aldrig kommer att kunna efterleva den lagstiftning som finns idag. Att dÄ sÀtta dit en stackars servitris bara för att statuera exempel tycker jag Àr jÀvligt fel. Det kommer ju knappast att fungera avskrÀckande pÄ andra servitörer/servitriser eftersom det i förlÀngningen dÄ kommer att göra dem arbetslösa.
Vidare tycker jag det Àr helt sanslöst att den andre abrtendern som serverade en 17-Äring fÄr samma straff. Han serverar ju ffs till en minderÄrig! MÄ sÄ vara att personen i det första fallet var redlöst berusad men han hade Ätminstonde Äldern inne...
Att, som polisen sÀger i artikeln, detta skulle leda till fÀrre incidenter av misshandel tycker jag verkar ganska intressant. Vad man i förlÀngningen dÄ sÀger Àr att dricker du för mycke sÄ kommer du bli misshandlad. IsÄfall skulle man ju kunna anvÀnda det resonemanget och exempelvis förbjuda tjejer att ha kort kjol pÄ sig pÄ krogen eller att de fÄr gÄ ensamma ute efter mörkret inbrott. PÄ sÄ sÀtt skulle man ju kunna minska antalet vÄldtÀktsfall...
January 20, 2003
Fel, om du somnar pÄ krogen sÄ Àr det ju ditt eget fel.
Om du Àr aspackad och spiller öl över andra Àr det ditt eget fel.
Det Àr ingen annan Àn en sjÀlv som styr hur mycket du dricker eller inte.
November 16, 2002
Jo det hÀr visste jag faktisktmen tycker det hela Àr fruktansvÀrt löjligt tycker det borde vara personalen som skulle avgöra sÄdant men men sverige Àr ju ett jÀttebra o unikt land dÀr man kan bli straffad för det mesta,
Böter = pengar till statskulden o grisgörans fritids sysselsÀttningar
2 Guest(s)