November 12, 2002
tjena det är så håller på planera att bo i japan
och kollade in http://www.se.emb-japan.go.jp vad som krävs
så ståg det Certificate of Eligibility så som jag förstår det måste man ha
en jobb i japan innan man flyttar ditt ?
http://www.se.emb-japan.go.jp/....._apply.htm
tänkte kanske om ni kunde hjälpa mig lite hur detta fungera.
tackar
August 7, 2001
Ja ska du vara där längre än 90dagar så måste du ha jobb färdigt eller skola att studera på för att få visum.
Jag läste någonstans att dom införde det pga att rika ungdomar invaderade typ landet och förde ett jäkla liv.
Så en skola eller ett företag måste skriva under att du är student eller anställd.
Foto och fingeravtryck måste du också lämna.
February 17, 2004
dree wrote: Ja ska du vara där längre än 90dagar så måste du ha jobb färdigt eller skola att studera på för att få visum.
Jag läste någonstans att dom införde det pga att rika ungdomar invaderade typ landet och förde ett jäkla liv.
Så en skola eller ett företag måste skriva under att du är student eller anställd.
Foto och fingeravtryck måste du också lämna.
Gäller nog alla länder även inom EU. Visum är dock lättare att få inom EU än utanför.
Sen tar det säkert längre tid också, var beredd på det.
November 19, 2007
Dani wrote: Gäller nog alla länder även inom EU. Visum är dock lättare att få inom EU än utanför.
Det behövs ingen visum för EU länder alls. Är du medborgare i ett EU land är det bara att flytta till ett annat om du känner för det. Japan vet jag inget om dock.
August 7, 2001
Dani wrote: Gäller nog alla länder även inom EU. Visum är dock lättare att få inom EU än utanför.
Visum inom EU?
Jag vet inte handläggningstiden för att få visum till Japan men till Kina var det ca 1månad när jag åkte dit.
Men det behövs inte visum om man bara ska stanna 90dagar i japan för en svensk medborgare.
Det behövdes det till Kina för att ens få komma in.
February 17, 2004
Det behövs visum även i EU om du ska studera i mer än 3 månader.
Jag studerar nu i ett EU land. Jag har kollat reglerna. Jag kommer studera mer än 3 mån tror jag men skiter i att skaffa visum.
Men tar du en utbildning som är längre än 3 månader bör du skaffa det. Vet inte hur de kan kontrollera det.
August 7, 2001
Dani wrote: Det behövs visum även i EU om du ska studera i mer än 3 månader.
Jag studerar nu i ett EU land. Jag har kollat reglerna. Jag kommer studera mer än 3 mån tror jag men skiter i att skaffa visum.
Men tar du en utbildning som är längre än 3 månader bör du skaffa det. Vet inte hur de kan kontrollera det.
Medborgarskap eller uppehållstillstånd i något av följande länder: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike = visum i alla dessa länder.
Behövs inget i Storbritannien och Irland heller.
http://www.ukvisas.gov.uk/en/d.....ineedvisa/
Dock så uppmanar dom att man upplyser om att man finns i landet efter 3månader. Pga att man kanske vill ha ett eventuellt medborgarskap efter ett par år. T.ex min flickvän som är tysk måste vänta 2år enligt migrationsverket och CSN för att få bidrag för sina studier från CSN.
Man får inte glömma pass dock. Vad som händer då har jag fått erfara i München. 😛
November 14, 2003
Det med visum menas att om man till exempel flyttar till Sverige från ett annat EU-land så måste man också registrera sig för att till exempel få ett svenskt personnummer, dock är detta inte samma sak som ett visum. En person som studerar längre än 3 månader i Sverige borde självklart registrera sig. Detta just på grund av att om man planerar att gå en tvåårig utbildning i Sverige så blir det ju väldigt svårt med allt det praktiska om man inte har ett svenskt personnummer.
Sen om jag till exempel vill flytta till Spanien och bo där som turist så kan jag göra det. Japan är ju däremot en helt annan historia. Jag hoppas att du inte bara tänkte flytta till Japan för att du tror att det är trevligt där? Enligt Mercers årliga studie så är Japan det dyraste landet i världen för utlänningar att bo i! Två japanska städer finns på första och andra plats på listan. Att du ska ha ett ordentligt jobb om du flyttar till Japan är för din skull.
En liten etta i Tokyo för utlänningar kräver en lön som får ögonen att rulla i Sverige. Att studera i Japan kräver just att du är rik. Det är många människor i väst som fascineras av Japan och drömmer om att jobba eller studera där, samtidigt som de inte förstår att om man är vilken Svensson som helst som kommer dit så är chanserna att du ska klara dig lika stora som för en afrikansk flykting i EU.
Svenskar som jobbar för svenska eller internationella företag i Japan har ju allt ordnat! Bostad, försäkringar, förmåner och en lön så att man klarar sig i Japan. Ett annat exempel av hur illa det annars kan bli är Michael Moores dokumentär Sicko där man fick veta att det kan kosta en halv miljon kronor att få ett finger sytt tillbaka om man skulle skada sig i USA.
March 10, 2003
just att få boende är jobbigt som utlänning, just pga de regler som finns gällande boendet.
http://www.japan-guide.com/e/e625.html är en sida som har väldigt mycket info, jag använde den själv när jag kollade upp
lite saker innan min semester jag hade där borta.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Från sidan jag länkade, om du bara tror det är att flytta dit så måste du läsa på.
När jag var där bodde jag väldigt billigt i ett mindre rum på ett gästboende.
Detta kostade mig 7000kr för en månad ungefär
Spouses and Dependents
Foreigners, who are married to a Japanese national or permanent resident of Japan (see below), can obtain a spouse visa, which allows them to engage in any paid activity in Japan. Residence permission is granted in periods of one or three years and is extendable.
Spouses of foreigners, who are currently staying in Japan under a status of residence permitting work, can apply for a dependent visa. Residence permission is granted in periods of between three months and three years and is extendable.
Dependents are not allowed to engage in any paid activities, unless they get permission from the immigration office. Even then, dependents may work only a set maximum number of hours per week.
http://www.japan-guide.com/e/e2221.html
Att få greencard i usa är förvånansvis lätt jämnfört med att få bo/jobba i japan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 14, 2003
Om du vill emigrera från Sverige så finns det betydligt mer realistiska alternativ än Japan. Det finns länder där man kan få uppehållstillstånd eller medborgarskap utan större problem. Sen finns det kolonier i Afrika, Sydamerika och Västindien som tillhör EU. Andra länder finns där du i princip kan stanna hur länge du vill som turist. Vissa länder kan man leva mycket komfortabelt i för endast några tusen kronor i månaden. Och nej, Thailand är långt ifrån ett av dessa billiga länder.
Enligt Mercer är Bangkok dyrare att bo i för en utlänning än Montréal, Kanada. Drömmen om Thailand visar sig vara en besvikelse för majoriteten av svenskar som försöker flytta dit. Det är lika svårt att få uppehållstillstånd i Thailand som Saudiarabien. Chansen är alltså lika stor som att vinna på lotteri. Ett land som är betydligt gästvänligare är Malaysia, dock inte så gästvänliga att du bara kan flytta dit och börja jobba.
August 7, 2001
ojdå wrote: Intressant att det nog nästan är enklare i kommunistdiktaturens Kina än demokratiska Japan. 😛
Ska du bo i Kina så är det enklare. Det är enklare att få jobb och det är mycket billigare. Och visum är inte svårt att få heller för den delen. 🙂
Men det är väl för Japan blev poppis att bo i och dom uppskattade väl inte att ha fulla europeér och amerikaner på gatorna. Dock är detta bara en spekulation. 🙂
September 27, 2005
dree wrote: Ska du bo i Kina så är det enklare. Det är enklare att få jobb och det är mycket billigare. Och visum är inte svårt att få heller för den delen. 🙂
Men det är väl för Japan blev poppis att bo i och dom uppskattade väl inte att ha fulla europeér och amerikaner på gatorna. Dock är detta bara en spekulation. 🙂
Du har rätt, Kina är bättre på alla sätt 😉
August 7, 2001
ojdå wrote: Du har rätt, Kina är bättre på alla sätt 😉
Knappast. 🙂
Dock så är jag ändå imponerad på Kinas förbättringar dom senaste 20åren.
Men fortfarande tar det väl 20år till innan dom har kommit dit dom vill.
Man kan ju inte släppa diktatur på en dag. Det är bara USA som tror det är möjligt utan att det blir inbördeskrig osv.
September 27, 2005
dree wrote: Knappast. 🙂
Dock så är jag ändå imponerad på Kinas förbättringar dom senaste 20åren.
Men fortfarande tar det väl 20år till innan dom har kommit dit dom vill.
Man kan ju inte släppa diktatur på en dag. Det är bara USA som tror det är möjligt utan att det blir inbördeskrig osv.
Sant det där med USA. Inför demokrati och sen löser sig allt. Se hur bra det gått i Irak tex.
Ang. Kinas utveckling så har det gått sjukt fort. Själv tror jag på en överhettning i ekonomin och en bostadsbubbla utan dess like snart i Kina. Men de är ju på rätt väg och om 20 år tror jag inte det är någon tvekan om vilken som är världens största ekonomi.
April 24, 2007
ojdå wrote: Sant det där med USA. Inför demokrati och sen löser sig allt. Se hur bra det gått i Irak tex.
Ang. Kinas utveckling så har det gått sjukt fort. Själv tror jag på en överhettning i ekonomin och en bostadsbubbla utan dess like snart i Kina. Men de är ju på rätt väg och om 20 år tror jag inte det är någon tvekan om vilken som är världens största ekonomi.
Iraks problem började så fort landet skapades, man kan väl knappast beskylla USA för problemen där. Tre större folkgrupper, varav två backas upp av diktatoriska militärmakter med både pengar och vapen, kämpar för att få makten. Shiamuslimerna och Sunnimuslimerna är de som får militärt stöd. Den tredje, som inte backas upp av någon, är Kurderna.
Men jag förstår det du vill få sagt
November 27, 2003
ojdå wrote: Sant det där med USA. Inför demokrati och sen löser sig allt. Se hur bra det gått i Irak tex.
Sen har ju Kina en högst villkorlig marknadsekonomi. Så länge den gynnar de kommunistiska styrande är den OK, men något inhemskt företag skulle gå för bra eller bli för dominant kan man ju ge sig fan att staten går in och tar över...
//Andreas
September 27, 2005
Delph1 wrote: Sen har ju Kina en högst villkorlig marknadsekonomi. Så länge den gynnar de kommunistiska styrande är den OK, men något inhemskt företag skulle gå för bra eller bli för dominant kan man ju ge sig fan att staten går in och tar över...
//Andreas
Nä det där stämmer ju inte. Det är bara Chavez Venezuela som gör sådant. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att det skulle ha hänt efter Maos tid.
1 Guest(s)