Vitaminer i frysta frukter|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vitaminer i frysta frukter
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 22, 2008 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har gått och blivit en smoothiesupare med 1-2 glas om dagen.

Men det jag undrar över är om det är lika nyttigt att jag köper frysta frukter än om jag skulle köpa färskt ?

Köpa färsk frukt och göra smoothis på kostar en del.. speciellt om man ska ha de nyttiga frukterna som mango, avacado, galia, psyalis o.s.v.. medans man kan köpa dom mycket billigare i nedfrysta.

Så om man som jag köper nedfrysta blåbär, hallon, jordgubbar samt mango och blandar detta med banan, apelsinjuice och vaniljyoghurt är detta lika nyttigt som om allting skulle vara färskt ?

Låter kanske som en krånglig fråga men egentligen undrar jag väl bara om alla vitaminer och mineraler "överlever" det frysta stadiet och gör mig lika pigg och frisk som om jag hade gjort det av färska frukter ?

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1205926
October 22, 2008 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Med grönsaker är det iaf så att de fryses så snabbt som möjligt efter skörd. Ibland räknat i minuter. Detta gör att vitaminer mm bevaras bättre än om de skulle hållas färska.
Många frukter och grönsaker plockas dessutom när de är omogna, för att de ska klara den långa transporten och tiden i butiken. Jag har visserligen inte läst någon gång om det är mer vitaminer i mogen eller omogen frukt å grönsaker. Kanske är det så att frukten får längre tid på sig att skapa vitaminer, eller så kanske det är så att vitaminerna förstörs i slutet på mognadsprocessen för att de inte längre behövs som skydd. Men, att det är mer vitaminer i frysta grönsaker än i färska är iaf bevisat.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1205928
October 22, 2008 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

MIneraler bör väl "överleva" i vilket fall. Vitaminer (iaf c-vitamin) bryts ned av syre, tror nog frysning snarare är en fördel där? ifall inte syret kommer åt dem. Vissa andra saker kan jag tro påverkas av frysning, typ långa proteiner kanske kan tänkas "slås sönder" av frysning, men vitaminer är väl förhållandevis enkla molekyler allihop? så de klarar sig (nog)

Psedopanelen uttalar sig 😀

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1205934
October 22, 2008 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

så länge du inte micrar dom frysta frukterna så är dom nog jättenyttiga.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1205957
October 22, 2008 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror på hur de är frysta, och som Poontus säger så ska du INTE tina dom i micron om du vill ha kvar vitaminerna i fungerande skick.

//Andreas

opA87
Member
Medlem
1205970
October 22, 2008 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det beror på hur de är frysta, och som Poontus säger så ska du INTE tina dom i micron om du vill ha kvar vitaminerna i fungerande skick.

//Andreas

Jag kör dom direkt ifrån frysen ner i mixern och sätter på med *SSQQQCVHHVIISSSKRASHELIKRASHLJUDMEDMÄNGDERMEDSPLASHEROCHKNARROCHKRASLJUD* ljud som följd 😛 ... detta borde ha bevarat vitaminerna då eller ?

Känns onödigt att köpa dessa frukter om det nyttiga försvinner när dom fryser ner dom.. med tanke på att enda anledningen till att jag dricker detta är för det är nyttigt d.v.s för vitaminernas skull =)

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1206089
October 24, 2008 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

det smakar inte gott då?
när jag har druckit dessa så har det varit för att det är nyttigt och riktigt gott.

opA87
Member
Medlem
1206098
October 24, 2008 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: det smakar inte gott då?
när jag har druckit dessa så har det varit för att det är nyttigt och riktigt gott.

Jag tycker det är svingott :bgrin:

Surplar i mig en.. ja vad kan ett proppfullt glas vara på .. 5-6 dl på en och samma gång.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1206121
October 24, 2008 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Behöver man verkligen fundera på det?
Äter man vanlig och vettig kost så får man väl i sig det mesta i vitaminväg som behövs?

opA87
Member
Medlem
1206147
October 24, 2008 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Behöver man verkligen fundera på det?
Äter man vanlig och vettig kost så får man väl i sig det mesta i vitaminväg som behövs?

Finns det vitaminer i kött, potatis och den vanliga maten man använder ? Är väl mest mineraler, proteiner, kolhydrater o.s.v.

Jag köper aldrig frukt.. + att jag har kanske inte den mest varierande tallriksmodellen.. och ytterligare ett + är att det går inte att få för mycket vitaminer i sig ( ja ja jag vet.. det finns väl vissa som skadar vissa kroppsdelar.. men de kräver väl en del med 🙂 )

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1206179
October 25, 2008 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Behöver man verkligen fundera på det?

Om det innebär att frukt och grönsaker ingår i det så finns det inget att oroa sig över. 😉

Alla överflödiga vitaminer kommer bara brytas ner.

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1206207
October 25, 2008 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Om det innebär att frukt och grönsaker ingår i det så finns det inget att oroa sig över. 😉

//Andreas

Nähä 😛

Kanske inte är så mycket vitaminer i sån mat opA87, vet inte. Potatis innehåller väl lite C, några B och lite karoten, eller hur det nu var. 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL