December 6, 2006
Jag har gått och blivit en smoothiesupare med 1-2 glas om dagen.
Men det jag undrar över är om det är lika nyttigt att jag köper frysta frukter än om jag skulle köpa färskt ?
Köpa färsk frukt och göra smoothis på kostar en del.. speciellt om man ska ha de nyttiga frukterna som mango, avacado, galia, psyalis o.s.v.. medans man kan köpa dom mycket billigare i nedfrysta.
Så om man som jag köper nedfrysta blåbär, hallon, jordgubbar samt mango och blandar detta med banan, apelsinjuice och vaniljyoghurt är detta lika nyttigt som om allting skulle vara färskt ?
Låter kanske som en krånglig fråga men egentligen undrar jag väl bara om alla vitaminer och mineraler "överlever" det frysta stadiet och gör mig lika pigg och frisk som om jag hade gjort det av färska frukter ?
April 13, 2007
Med grönsaker är det iaf så att de fryses så snabbt som möjligt efter skörd. Ibland räknat i minuter. Detta gör att vitaminer mm bevaras bättre än om de skulle hållas färska.
Många frukter och grönsaker plockas dessutom när de är omogna, för att de ska klara den långa transporten och tiden i butiken. Jag har visserligen inte läst någon gång om det är mer vitaminer i mogen eller omogen frukt å grönsaker. Kanske är det så att frukten får längre tid på sig att skapa vitaminer, eller så kanske det är så att vitaminerna förstörs i slutet på mognadsprocessen för att de inte längre behövs som skydd. Men, att det är mer vitaminer i frysta grönsaker än i färska är iaf bevisat.
August 7, 2003
MIneraler bör väl "överleva" i vilket fall. Vitaminer (iaf c-vitamin) bryts ned av syre, tror nog frysning snarare är en fördel där? ifall inte syret kommer åt dem. Vissa andra saker kan jag tro påverkas av frysning, typ långa proteiner kanske kan tänkas "slås sönder" av frysning, men vitaminer är väl förhållandevis enkla molekyler allihop? så de klarar sig (nog)
Psedopanelen uttalar sig 😀
December 6, 2006
Delph1 wrote: Det beror på hur de är frysta, och som Poontus säger så ska du INTE tina dom i micron om du vill ha kvar vitaminerna i fungerande skick.
//Andreas
Jag kör dom direkt ifrån frysen ner i mixern och sätter på med *SSQQQCVHHVIISSSKRASHELIKRASHLJUDMEDMÄNGDERMEDSPLASHEROCHKNARROCHKRASLJUD* ljud som följd 😛 ... detta borde ha bevarat vitaminerna då eller ?
Känns onödigt att köpa dessa frukter om det nyttiga försvinner när dom fryser ner dom.. med tanke på att enda anledningen till att jag dricker detta är för det är nyttigt d.v.s för vitaminernas skull =)
December 6, 2006
Snorch wrote: Behöver man verkligen fundera på det?
Äter man vanlig och vettig kost så får man väl i sig det mesta i vitaminväg som behövs?
Finns det vitaminer i kött, potatis och den vanliga maten man använder ? Är väl mest mineraler, proteiner, kolhydrater o.s.v.
Jag köper aldrig frukt.. + att jag har kanske inte den mest varierande tallriksmodellen.. och ytterligare ett + är att det går inte att få för mycket vitaminer i sig ( ja ja jag vet.. det finns väl vissa som skadar vissa kroppsdelar.. men de kräver väl en del med 🙂 )
November 27, 2003
Snorch wrote: Behöver man verkligen fundera på det?
Äter man vanlig och vettig kost så får man väl i sig det mesta i vitaminväg som behövs?
Om det innebär att frukt och grönsaker ingår i det så finns det inget att oroa sig över. 😉
Alla överflödiga vitaminer kommer bara brytas ner.
//Andreas
2 Guest(s)