[VK]Arbetslösa nobbar jobb|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[VK]Arbetslösa nobbar jobb
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
963175
October 13, 2005 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=dree][quote=Json_81][quote=obelix] Förklara hur drygt 11 000 personer ska söka och få 181 st jobb???

Javisst, de får söka jobb längre bort, konstigare än så är det inte.

Dessutom finns inte större delen av jobben hos arbetsförmedlingen.

Alla vill inte flytta och på andra jobbsidor än ams så är det bara chefsjobb och telefonförsäljarjobb.

Telefonförsäljarjobb ger inkomst.
Man kan dessutom vara lite aktiv själv o ringa till företag i närheten.
Och som Nes_boy sa, pendelmöjligheter finns.

Och hjälper inte det är det väl skitsamma om man inte vill flytta, då får man helt enkelt se till att göra det. Konstigare är det inte.

Tänk om man har barn... Då är det inte bara att flytta.
När jag var arbetslös så var det dåligt med jobb i hela Östergötland.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
963177
October 13, 2005 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=Json_81][quote=obelix] Förklara hur drygt 11 000 personer ska söka och få 181 st jobb???

Det är inte alla som bara kan rycka upp bopålarna och flytta.

Nej, jag menar inte att detta ska komma som ett krav direkt. Och naturligtvis får man ta ställning från fall till fall.
Men jag tycker inte det är orimligt att vägra någon bidrag om denne vägrar flytta för att få ett jobb.

Det är ju helt sjukt, att dra in bidragen bara för att man tycker om att bo i den stad man lever i och inte vill flytta pågrund av ett arbete.
Helt sjukt tänkande.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
963181
October 13, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Json_81][quote=obelix][quote=Json_81][quote=obelix] Förklara hur drygt 11 000 personer ska söka och få 181 st jobb???

Det är inte alla som bara kan rycka upp bopålarna och flytta.

Nej, jag menar inte att detta ska komma som ett krav direkt. Och naturligtvis får man ta ställning från fall till fall.
Men jag tycker inte det är orimligt att vägra någon bidrag om denne vägrar flytta för att få ett jobb.

Det är ju helt sjukt, att dra in bidragen bara för att man tycker om att bo i den stad man lever i och inte vill flytta pågrund av ett arbete.
Helt sjukt tänkande.

Du kan tycka om din stad hur mycket som helst, men hur skulle det fungera om alla tänkte "Äh, skit samma jag kan lika gärna ta å leva på bidragen istället för att göra nytta i samhället."

Vissa personer kan faktiskt flytta utan större problem, redan nu försöker man ju "tvinga" studerande ungdomar att flytta om dom vill ha jobb vid sidan av studierna.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
963186
October 13, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Helt sjukt tänkande.

Som Nes_boy sa.
Folk får gärna bo kvar i sina städer hur mycket de vill, men inte på min bekostnad. Du kanske tycker om att jobba för att betala andras hyra, men jag är inte speciellt förtjust i det.
Jag har kompisar som flyttade till Umeå för att plugga, det var inget de helst ville göra, men så fick det bli för att de skulle få den utbildningen de ville ha.
Varför ska inte samma krav gälla för arbete?

Death On Wings
Member
Medlem
963191
October 13, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Det är ju helt sjukt, att dra in bidragen bara för att man tycker om att bo i den stad man lever i och inte vill flytta pågrund av ett arbete.
Helt sjukt tänkande.

Som Nes_boy sa.
Folk får gärna bo kvar i sina städer hur mycket de vill, men inte på min bekostnad. Du kanske tycker om att jobba för att betala andras hyra, men jag är inte speciellt förtjust i det.
Jag har kompisar som flyttade till Umeå för att plugga, det var inget de helst ville göra, men så fick det bli för att de skulle få den utbildningen de ville ha.
Varför ska inte samma krav gälla för arbete?

På din bekostnad ? haha det låter som om det är du som betalar kontant enbart till arbetslösa. Din skatt stiger inte bara för att någon inte jobbar.
Tänk i stället på hur du ska använda dina pengar för att få ha kvar företagen i sverige för snart har vi inga kvar.

Json_81
Member
Medlem
963196
October 13, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
På din bekostnad ? haha det låter som om det är du som betalar kontant enbart till arbetslösa. Din skatt stiger inte bara för att någon inte jobbar.
Tänk i stället på hur du ska använda dina pengar för att få ha kvar företagen i sverige för snart har vi inga kvar.

Jaså, trollas alla bidragspengar bara fram ur någon magisk källa?
Hur jag ska använda mina pengar till företagen?
Är det inte snarare regeringens jobb att se till att landet har ett bra företagsklimat? Mitt jobb är att rösta på ett parti som vill åstadkomma det och det tänker jag göra.

Death On Wings
Member
Medlem
963200
October 13, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] På din bekostnad ? haha det låter som om det är du som betalar kontant enbart till arbetslösa. Din skatt stiger inte bara för att någon inte jobbar.

Jaså, trollas alla bidragspengar bara fram ur någon magisk källa?
Hur jag ska använda mina pengar till företagen?
Är det inte snarare regeringens jobb att se till att landet har ett bra företagsklimat? Mitt jobb är att rösta på ett parti som vill åstadkomma det och det tänker jag göra.

Jag vet mycket väl vart pengarna kommer från men på dig låter som det är du som underhåller hela systemet.
Har inte den blekaste hur du ska göra det, men du verkar ju vara så engagerad på vart du inte vill ha dina pengar så måste du väll veta vart pengarna ska gå till i stället.

Json_81
Member
Medlem
963203
October 13, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Jag vet mycket väl vart pengarna kommer från men på dig låter som det är du som underhåller hela systemet.
Har inte den blekaste hur du ska göra det, men du verkar ju vara så engagerad på vart du inte vill ha dina pengar så måste du väll veta vart pengarna ska gå till i stället.

Nu är du löjlig, självklart underhåller jag inte hela systemet.
Men jag bidrar till det.
Och som jag sa, det som gäller är att försöka rösta rätt parti.

Death On Wings
Member
Medlem
963205
October 13, 2005 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Jag vet mycket väl vart pengarna kommer från men på dig låter som det är du som underhåller hela systemet.

Nu är du löjlig, självklart underhåller jag inte hela systemet.
Men jag bidrar till det.
Och som jag sa, det som gäller är att försöka rösta rätt parti.

Är jag löjlig ? Det är du som påstår att man ska tvingas flytta och dra upp de rötter man har i en stad för ett sketet jobb man inte vill ha.
Att förlita sig på politikerna är ju lönlöst där händer det då inget.

Json_81
Member
Medlem
963208
October 13, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Är jag löjlig ? Det är du som påstår att man ska tvingas flytta och dra upp de rötter man har i en stad för ett sketet jobb man inte vill ha.

Ja, om du inte kan få jobb inom en viss tidsrymd bör man se till det alternativet. Inte fan ska folk få komma med "men jag har ju alltid bott här" o få gå på bidrag hur länge som helst.

Att det inte händer något kanske beror på vilka som har makten.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
963210
October 13, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:

Är bara tvungen, för att få kvar företagen i sverige behöver vi sänka dom otroligt höga kostnader som företagande innebär i detta land, ett sätt att få ner dom kostnaderna är att sänka skatten men för att kunna göra det krävs vissa besparingar, och dom besparingarna kan göras genom att tvinga ut fler folk till arbete och sänka bidragen.

Så sänk bidragen, tvinga folk att ta dom jobb som finns istället för att sitta å hoppas att dröm jobbet dyker upp så löser vi det problemet också. wink

Death On Wings
Member
Medlem
963214
October 13, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Är jag löjlig ? Det är du som påstår att man ska tvingas flytta och dra upp de rötter man har i en stad för ett sketet jobb man inte vill ha.

Ja, om du inte kan få jobb inom en viss tidsrymd bör man se till det alternativet. Inte fan ska folk få komma med "men jag har ju alltid bott här" o få gå på bidrag hur länge som helst.

Att det inte händer något kanske beror på vilka som har makten.

Ska strö lite salt i såren på dig.
Om 3 veckor kommer du betala bidrag till mig och jag ska gå så länge som möjligt på det. När de tjatar för mycket köra jag någon månad praktik och kan på så sätt gå på A-kassa så länge så länge. Eller tills jag hittar ett jobb jag tycker om och vill ha.

Json_81
Member
Medlem
963215
October 13, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Ska strö lite salt i såren på dig.
Om 3 veckor kommer du betala bidrag till mig och jag ska gå så länge som möjligt på det. När de tjatar för mycket köra jag någon månad praktik och kan på så sätt gå på A-kassa så länge så länge. Eller tills jag hittar ett jobb jag tycker om och vill ha.

Det är just den attityden som gör att vi inte kan ha ett sådant system som vi har idag. Sådana som du borde inte få bidrag alls.

Death On Wings
Member
Medlem
963217
October 13, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Ska strö lite salt i såren på dig.

Det är just den attityden som gör att vi inte kan ha ett sådant system som vi har idag. Sådana som du borde inte få bidrag alls.

Du menar sådana som jag som inte hittar ett annat jobb som passar mig som jag tycker om ?
Som har jobbat i snart 1 år och inte har rätt till A-kassa menar du ?

Json_81
Member
Medlem
963218
October 13, 2005 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Du menar sådana som jag som inte hittar ett annat jobb som passar mig som jag tycker om ?

Det är du som skriver att du vill utnyttja systemet så länge som möjligt. Sådana människor borde inte få bidrag. Tyvärr går det inte att kontrollera.

Death On Wings
Member
Medlem
963219
October 13, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Du menar sådana som jag som inte hittar ett annat jobb som passar mig som jag tycker om ?

Det är du som skriver att du vill utnyttja systemet så länge som möjligt. Sådana människor borde inte få bidrag. Tyvärr går det inte att kontrollera.

Tills jag hittar ett jobb jag tycker om ja.
Jag har lika mycket rätt till A-kassa som du har.

Json_81
Member
Medlem
963222
October 13, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:

Javisst. Men det här med ett jobb man tycker om, det e skitsnack.
Sådana valmöjligheter ska man inte ha som bidragstagare. Tro du jag gillar mitt nuvarande jobb? Nej, men det betalar hyran.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
963224
October 13, 2005 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Json_81][quote=Death On Wings] Du menar sådana som jag som inte hittar ett annat jobb som passar mig som jag tycker om ?

Tror han menar att A-kassan är fel som den är idag, alla ska ha lika rätt till A-kassa, men som det ser ut idag är A-kassan kass.

Jag är trött så lyssna inte på mig om ni inte tror att jag har rätt

TPRS
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
963242
October 13, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Så som jag ser på a-kassa är att man då har betalt för en uppgift, nämligen söka jobb.

"Det finns inget att söka", "Finns bara chefsjobb"?
Att söka jobb innebär inte att man surfar in på AF's sida.

Ett jobb betyder inte alltid fabriksjobb, så kliv ut på gatan och kolla vad din omgivning har att erbjuda.
Konsum?
Korvmoj? (Gjorde själv det i 6mån)
Fastighetsskötare?

Death On Wings
Member
Medlem
963245
October 13, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Tills jag hittar ett jobb jag tycker om ja.

Javisst. Men det här med ett jobb man tycker om, det e skitsnack.
Sådana valmöjligheter ska man inte ha som bidragstagare. Tro du jag gillar mitt nuvarande jobb? Nej, men det betalar hyran.

Jag hatar mitt jobb oxå det värsta jag gjort i mina dagar.
Går dit varje dag med ångest, vist jag får pengar. men att ta ett sämmre jobb än det går jag inte med på.
Enda anledningen att jag slutar är för att skiten flyttar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 314
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL