November 22, 2001
Death On Wings wrote:
Jag hatar mitt jobb oxå det värsta jag gjort i mina dagar.
Går dit varje dag med ångest, vist jag får pengar. men att ta ett sämmre jobb än det går jag inte med på.
Enda anledningen att jag slutar är för att skiten flyttar.
Hade du tagit ett sämre jobb om du inte fått a-kassa?
December 31, 2001
Json_81 wrote: [quote=Death On Wings] Jag hatar mitt jobb oxå det värsta jag gjort i mina dagar.
Går dit varje dag med ångest, vist jag får pengar. men att ta ett sämmre jobb än det går jag inte med på.
Enda anledningen att jag slutar är för att skiten flyttar.
Hade du tagit ett sämre jobb om du inte fått a-kassa?
Hadde ju inte haft något att välja på då, måste ju få pengar från något ställe.
Men vad menar du med sämre ? tråkigare och värdelösare än det jag har nu eller bara sämre betalt ?
January 12, 2004
Som jag ser det så finns det orsaker som gör att man inte kan söka jobb...
Att ett jobb är ett skitjobb eller sämrte betalt än vad man vill ha är inte en godkändorsak enligt min ringa mening.
Att tvinga folk att flytta, funkar i vissa fall, men inte i alla.
Det kan vara att man har barn, man kan ha en sambo/fru som fortfarande har jobb, man kanske inte rent av klarar av det psykiskt...
9618 st jobb finns det, i hela Sverige, i AF databas enligt hemsidan, vi utgår från det för att göra det enkelt för oss, det finn ca 11 000 arbetslösa i västerbotten.
Hur ska alla få jobb, för det lär finnas arbetslösa i andra län med.
I min hemkommun Ånge finns för tillfället 6 arbeten att söka..
Av dessa är det inget som är lönt att söka för mej p.g.a bristande kompetens, men även ett fall där jag är för maskulin..
http://platsbanken.ams.se/regi.....000,1.html
Med tanke på de få jobb som finns att söka så finner jag denna annons en smula lustig:
http://platsbanken.ams.se/dire.....3327.shtml
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 20, 2002
Death On Wings wrote: [quote=Json_81][quote=obelix][quote=Json_81][quote=obelix] Förklara hur drygt 11 000 personer ska söka och få 181 st jobb???
Javisst, de får söka jobb längre bort, konstigare än så är det inte.
Dessutom finns inte större delen av jobben hos arbetsförmedlingen.
Det är inte alla som bara kan rycka upp bopålarna och flytta.
Nej, jag menar inte att detta ska komma som ett krav direkt. Och naturligtvis får man ta ställning från fall till fall.
Men jag tycker inte det är orimligt att vägra någon bidrag om denne vägrar flytta för att få ett jobb.
Det är ju helt sjukt, att dra in bidragen bara för att man tycker om att bo i den stad man lever i och inte vill flytta pågrund av ett arbete.
Helt sjukt tänkande.
Jobben kommer inte till dig om du tror det :wow: .
Sorry! :bok: 😕
January 2, 2002
Var det inte moderat ledarn som gick ut och sa
-"MAN ska söka minst två jobb varannan vecka annars försvinner en ersättningsdag. Och efter 100 dagar ska man söka minst 4 jobb varannan vecka."
Är han riktigt funtad? Vad fan vet han om att vara i en arbetlös situation!? Det är inte så att man själv valt att vara arbetlös, men nu ska man bestraffas för att det inte finns jobb man kan söka!
Det finns 238486 arbetslösa i hela sverige(källa), ska 238486 personer dela på 10339 lediga jobb?
Edit: Det finns 7 lediga jobb i min komun, ska jag springa runt till vartannat företag varje vecka och lämna in ansökan, dom kommer tröttna på mig ganska fort.
Det är helt självklart att man inte enbart "surfar i på ams.se" och letar jobb, har varit runt på dom flesta företag som jag kan tänka mig kunna ha en ledig plats eller praktikplats, till och med ISS. Men nej tyvär, kom återkom om ~3 Månader.
January 12, 2004
Pertan wrote: Var det inte moderat ledarn som gick ut och sa
-"MAN ska söka minst två jobb varannan vecka annars försvinner en ersättningsdag. Och efter 100 dagar ska man söka minst 4 jobb varannan vecka."Är han riktigt funtad? Vad fan vet han om att vara i en arbetlös situation!?
Det finns 238486 arbetslösa i hela sverige(källa), ska 238486 personer dela på 10339 lediga jobb?
Moderater kan bara räkna pengar som dom har, inget annat... :bgrin: :)R
June 17, 2002
AMS e en jävla bunt skattesnyltade idioter.. fan.. dom pengarna som går till AMS kan användas till så jävla mycket annat..
jag har varit arbetslös i 2 år.. eller arbetslös1år-plugga1år-arblös1år o nu pluggar jag..
AMS gjorde inte ett jävla skit.. dom e helt dumma i huvet oxå som kallar dit en för dyra jävla busspengar för att Uppsala suger o man inte kan parkera i stan utan att bli ruinerad.
Dom kallar dit en på jävla så kallade aktivitetsveckor där man sitter i ett varmt rum vid deras sunkiga gay arbetsstationer o ska söka jobb. Hotmail funkar inte ens på dom datorerna.
O man ska söka jobb framför ögonen som nå jävla Nazi läger i 8 timmar om dan i en månad..
Hade det funnits så mycket lediga jobb så hade jag fått jobb.. eller hur?
men aja.. min åsikt e att AMS suger o jag gärna skulle spränga varenda AMS byggnad.
ok.. hoppas ni orkar läsa.:=)
jag skrev av mig lite.. ni förstår nog att jag HATAR DOM SÅ JÄVLA MYCKET!
March 23, 2004
Ska man behöva flytta till andra sidan sverige för att man kan få ett jobb där? Det är ju absurt. Man kanske har släkt, föräldrar, syskon och vänner i staden man bor i, ska man bara lämna allt det och flytta till ett främmande ställe? Det är långt ifrån alla som skulle klara av en sådan grej..
Ni som säger att ni minsan inte vill betala för någon annans välmående, hur skulle ni sjävla känna om ni var arbetslösa och utan möjligthet att söka jobb, då det inte finns några? Skulle ni utan tvekan bara flytta 50 mil och börja om på nytt i någon stad?
Dessutom ska ni ju inte tro att man lever som en kung på bidrag, för det gör man verkligen inte.
November 22, 2001
obelix wrote: Som jag ser det så finns det orsaker som gör att man inte kan söka jobb...
Att ett jobb är ett skitjobb eller sämrte betalt än vad man vill ha är inte en godkändorsak enligt min ringa mening.
Att tvinga folk att flytta, funkar i vissa fall, men inte i alla.
Det kan vara att man har barn, man kan ha en sambo/fru som fortfarande har jobb, man kanske inte rent av klarar av det psykiskt...9618 st jobb finns det, i hela Sverige, i AF databas enligt hemsidan, vi utgår från det för att göra det enkelt för oss, det finn ca 11 000 arbetslösa i västerbotten.
Hur ska alla få jobb, för det lär finnas arbetslösa i andra län med.
Som jag skrev tidigare får man ju titta på varje fall ang. att tvinga folk att flytta.
Alla kan inte få jobb, det är inte det som är poängen.
Men alla som ska ha a-kassa ska se till att söka jobb o de ska inte få tacka nej till jobb hursomhelst.
Death On Wings wrote:
Hadde ju inte haft något att välja på då, måste ju få pengar från något ställe.
Men vad menar du med sämre ? tråkigare och värdelösare än det jag har nu eller bara sämre betalt ?
Både och.
Vem tycker du ska ta skitjobben då? De gör ju inte sig själva? Man kanske får ta sig i kragen o ta det jobbet. Det är ju inget som hindrar dig från att samtidigt aktivt söka ett annat jobb
Sen kan jag ju tillägga att många här verkar se a-kassa som någon grundläggande mänsklig rättighet och att det är ett straff att bli av med den bara för att man är för fin för att ta ett "skitjobb".
December 31, 2001
dåren wrote: Tycker vi ska sätta bortskämda snyltande A-kassetagande personer på "skitjobben".
Fängelse är fängelse och ska i fortsättningen vara fängelse. Inget arbetsläger .
Varför inte låta de vidriga asen som sitter i fängelse göra rätt för sig och betala tillbaka det som de orsakat samhället.
Fångar är en värre belastning på systemet då de inte har gjort rätt för sig för ett öre och kan då lika väll sättas i arbete.
Stora murar runt fängelserna och små bås de kunde sitta och montera diverse saker i. De skulle på detta sätt betala tebax sin skuld till samhället och alla pengar de kostar.
August 7, 2001
Death On Wings wrote: [quote=dåren]Tycker vi ska sätta bortskämda snyltande A-kassetagande personer på "skitjobben".
Fängelse är fängelse och ska i fortsättningen vara fängelse. Inget arbetsläger .
Varför inte låta de vidriga asen som sitter i fängelse göra rätt för sig och betala tillbaka det som de orsakat samhället.
Fångar är en värre belastning på systemet då de inte har gjort rätt för sig för ett öre och kan då lika väll sättas i arbete.
Stora murar runt fängelserna och små bås de kunde sitta och montera diverse saker i. De skulle på detta sätt betala tebax sin skuld till samhället och alla pengar de kostar.
Visst man gör så att folk får mer respekt för fängelset men dom som väl hamnat där blir ju inte bättre människor. Det är en fin balansgång.
Men jag håller med dig till viss del... dom ska ha det hårdare och kosta mindre pengar men inte riktigt så hårt som du beskrev.
Jag kvitterar i alla fall med gott samvete ut pengar från A-Kassan..
Av någon anledning ser jag det som pengar jag ärligen förtjänar eftersom jag betalat en avgift till något som i alla fall på den tiden jag gick med i facket kallades för arbetslöshetsförsäkring.
Det var och är fortfarande vad jag vet en försäkring om att inte stå där med rumpan bar ifall man av en eller annan anledning skulle bli arbetslös.
En annan sak som en del här inte verkar ha klart för sej är att en stämplingsperiod endast är ca: 1 år..
Inte tal om att slappa flera år och bara "håva in " pengar precis..
Ser jag till mej själv så "håvar" jag in hela 10 580:-/månad, vilket ger Ca: 7560:- efter skatt..
Detta + barnbidrag och underhållsbidrag ger en summa på ca: 9500:-/månad att förslösa på hyra, mat, el och diverse andra lyxiga saker för 1 vuxen och 1 barn.
Har ca: 70 dagar kvar på min stämpling, och inget jobb i sikte..
Och detta efter att lojalt ha varit medlem i och betalat fackavgift månatligen sedan 17-års ålder..
Vem vill byta med mej?
Det finns mycket annat som man kan rikta sin avund och missunsamhet mot..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 20, 2001
Precis som ilg@dd säger har man jobbat och gått och betalat pengar till fack/akassa. När man sedan blir utkastad från jobbet och ersatt av en praktikant. Man följer arbetsförmedlingen förordningar, söker jobb så gott det går. Inte kan jag säga att jag inte förtjänar den akassa jag får.
Jag vill jättegärna ha ett jobb, men jag är som många andra här inte villig att ta något skitjobb och gå ner några tusen i lön. När man pluggat i ett antal år och vet vad man vill jobba med. Visst jag kan inte gå och leta efter drömjobbet i flera år. Men jag ska i alla fall få chansen att leta efter ett jobb som jag verkligen vill ha i början. Efter att man gått arbetslös ett tag måste man ändå (om man får chans) ta de jobb som ams hittar åt en. Och då får jag göra det.
November 22, 2001
Death On Wings wrote:
Mycket bra idé. Det är tänkande i rätt riktning.
Ilgadd, bara att beklaga, om det är som det låter så är det sådana människor som du som systemet ska stödja.
November 4, 2001
Ett litet inlägg ang att "dom" inte söker jobb:
När jag var arbetslös var scenariot detta. Jag gick till förmedlingen och skrev in mig, och jag visste att jag bara skulle vara arbetslös 7-8månader, så jag ville gärna "bara ha" ett jobb, vilket som helst.
MEN, jag fick inte ens fylla i att jag tog vilket jobb som helst. Jag var tvungen att välja ut några kategorier ur alla de hundratals som fanns...
Sen satt jag på ams hemsida, reggade mig på alla bemanningsföretag, gick en kort kurs i att skriva cv, sökte alla jobb jag såg och trodde att jag hade chans att få. Inte ett, just det, inte ETT enda svar på 1 månad. (och jag hade mvg i svenska c där man skrev just cv, ansökningar och sånt. Det borde säga nåt, min lärare sa att jag var mycket bra på att formulera mig i text. Alla lärare jag haft, samt tidigare arbetsgivare har tyckt att jag är en trevlig, arbetsvillig person utan några negativa anmärkningar).
Mao, en helt "normal" eller kanske tom lite över snittet person. Jag borde väl kunnat fått något "skitjobb"? Men icke.
Så, jag fick gå på "sysselsättningsgaranti" eller vad det kallade det. (allt för statistiken :roll:)
1 månad där med 2000kr ersättning, vartefter man skulle söka praktik, för 2 månader (fortfarande med 2000kr / mån). Jag fixade min praktik hos en lokal ISP, och det verkade som det skulle bli roligt och lärorikt. Men OJ, jag råkade fylla 20år en vecka in i praktiken.
Helt plötsligt var jag tvungen att hoppa av det arbetsmarknadspolitksa programmet. Fick inte gå kvar. Även om folk var över 20 som gick där, fick man inte fylla 20 när man väl var där. Så bye bye min fina praktik. Nu kommer det roliga. Jag sa att jag ju hade praktik och ville göra den, så jag kan avskriva mig och skriva in mig igen, och gå på praktik.
Ja, om jag skulle göra det så skulle jag inte få några pengar alls, för att när man skriver in sig måste man ha varit arbetslös i 3 månader.
Så mitt val var:
1) Ta praktiken, få 0kr / månaden.
2) Gå på Alfakassa 3 månader (ca 6k / månad) och inte göra ett skit.
Så ams kan fan ta sig i RÖVEN! Innan dom klagar på att folk inte söker jobb, så borde de se över sina egna löjliga regler och rutiner.
En lite edit:
I början hos ams skulle man gå på möten också. Det ENDA dom pratade om där var olika regler för vilka bidrag man kunde/inte kunde få, hur länge man fick gå, hur mycket man fick o.s.v. Inte ett ord om tips på var det fanns jobb, hur man skulle bära sig åt för att öka sina chanser.
Så som nån sa innan, åt skogen med ams. Det räcker att ha kvar deras hemsida där företag och arbetssökande kan sköta sig själva.
February 1, 2002
Spannen wrote: Det borde säga nåt, min lärare sa att jag var mycket bra på att formulera mig i text.
....
...
..
Så ams kan fan ta sig i RÖVEN! Innan dom klagar på att folk inte söker jobb, så borde de se över sina egna löjliga regler och rutiner.
Din lärare hade helt rätt 😛
1 Guest(s)