[VK]Arbetslösa nobbar jobb|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[VK]Arbetslösa nobbar jobb
Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
sp_UserOfflineSmall Offline
963786
October 15, 2005 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Spannen]Det borde säga nåt, min lärare sa att jag var mycket bra på att formulera mig i text.
....
...
..
Så ams kan fan ta sig i RÖVEN! Innan dom klagar på att folk inte söker jobb, så borde de se över sina egna löjliga regler och rutiner.

Din lärare hade helt rätt 😛 wink

"haha" laugh

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
963794
October 15, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

att klanka ner på folk som går på Akassa e jävligt fel med tanke på som många har sagt att vi betalar en Fack avgift som ses som en arbetslöshetsförsäkring..

Däremot nåt man ska gnälla över e Soc bidrag!!!
Speciellt invandrare som ser det hela som bättre än att ha jobb. för man får ju pengar för att inte göra ett skit.. Man behöver ju inte ens gå på jävla idiot möten på AMS..
Jag har hört många invandrare säg att typ:
- Fan. varför ska jag ens försöka fixa ett jobb när jag ändå får pengar för att inte göra ett skit.
O då snackar vi inte ruttna pengar som man får av Akassa. vi snackar typ 20k / mån för en familjefar.
Och detta efter att dom precis har flyttat in.
för fan.. om dom inte kan svenska o har jobb efter 1år efter att ha flyttat in så tycker jag dom ska ut.

O ja. jag e blatte själv.. eller andra generation. så nån jävla rasse e jag inte.. utan pratar bara sanning.

Min morsa kom hit från Finland för att plugga.. sen stanna hon o fick jobb.

Min farsa kom hit från Marocko o fick Jobb rätt snabbt efter att ha kommit till sverige.. o under tiden gick han o tog svenska lektioner.
Visserligen var det svartjobb till början men vart rätt snabbt vitt.

Så försöker man så får man jobb även som utlänning. visst. det e lite svårare nu. men jag tycker att vi som e födda i sverige o har föräldrar eller själv betalar skatt o har gjort länge har mer rätt till soc bidrag än nyinflyttade invandrare. visst dom kan vara flyktingar. men va fan.. dom får väl bli utkickade när kriget e slut eller har lugnat ner sig.

aja.. en till avreagering..=)

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
963813
October 15, 2005 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Att man skulle nobba jobb låter sm trams. Jag har sökt alla jobb jag kunnat alltid och alltid kommit till jobbintervjuer när folk har ringt. Om man bor i en liten komun eller på ett ställe med dåliga komunikationer så är det klart att det inte finns lika många jobb och söka som en som bor i en stad. Men alal kan ju inte bo i städerna för att det finns mer jobb där. Det är nästan omöjligt att hitta lägenheter också så det är inte bara till att flytta.

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
963909
October 15, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN, du gillar att generalisera va?

Att invandrare får 20k/månaden i socialbidrag är ju bara skitsnack, och att de inte vill ha jobb är också rent jävla skitsnack.

Vad får dig att tro att det inte finns precis lika många svenskar som uttnytjar systemet än invandrare? Sedan om många invandrare går på socialbidrag eller inte har nog mer att göra med att det, som det redan tagits upp tidigare i tråden, inte finns några jobb och att det är om möjligt ännu svårare för invandrare att få jobb.

Du är medveten om att det är svårt att komma till sverige för en vuxen människa och sedan bara lära sig språket och anpassa sig va? Skulle vilja se dig flytta till ett helt främmande land med en helt annan kultur för att sedan anpassa dig till det samhället och få ett jobb.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
963911
October 15, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote:
Att invandrare får 20k/månaden i socialbidrag är ju bara skitsnack

Det är sant.
Du får tänka på att det handlar inte om en ensamstående, utan familj.
I vissa områden här i gbg snittar bidraget på 9000:- i månaden och då är det utslaget på samtliga boende i området, alltså även de som arbetar.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
963913
October 15, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=richardb] Att invandrare får 20k/månaden i socialbidrag är ju bara skitsnack

Det är sant.
Du får tänka på att det handlar inte om en ensamstående, utan familj.
I vissa områden här i gbg snittar bidraget på 9000:- i månaden och då är det utslaget på samtliga boende i området, alltså även de som arbetar.

Nu handlar inte denna tråd om invandrare och socialbidrag.
Tillbaka till topic.

Förövrigt så måste jag säga att det Spannen beskrev om hans erfarenhet är dessvärre ingen ovanlighet.
Det finns många som aktivt söker arbete och som absolut inte har tänkt att åka snålskjuts.

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
964055
October 15, 2005 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Ett litet inlägg ang att "dom" inte söker jobb:
När jag var arbetslös var scenariot detta. Jag gick till förmedlingen och skrev in mig, och jag visste att jag bara skulle vara arbetslös 7-8månader, så jag ville gärna "bara ha" ett jobb, vilket som helst.
MEN, jag fick inte ens fylla i att jag tog vilket jobb som helst. Jag var tvungen att välja ut några kategorier ur alla de hundratals som fanns...
Sen satt jag på ams hemsida, reggade mig på alla bemanningsföretag, gick en kort kurs i att skriva cv, sökte alla jobb jag såg och trodde att jag hade chans att få. Inte ett, just det, inte ETT enda svar på 1 månad. (och jag hade mvg i svenska c där man skrev just cv, ansökningar och sånt. Det borde säga nåt, min lärare sa att jag var mycket bra på att formulera mig i text. Alla lärare jag haft, samt tidigare arbetsgivare har tyckt att jag är en trevlig, arbetsvillig person utan några negativa anmärkningar).
Mao, en helt "normal" eller kanske tom lite över snittet person. Jag borde väl kunnat fått något "skitjobb"? Men icke.

Så, jag fick gå på "sysselsättningsgaranti" eller vad det kallade det. (allt för statistiken :roll:)
1 månad där med 2000kr ersättning, vartefter man skulle söka praktik, för 2 månader (fortfarande med 2000kr / mån). Jag fixade min praktik hos en lokal ISP, och det verkade som det skulle bli roligt och lärorikt. Men OJ, jag råkade fylla 20år en vecka in i praktiken.
Helt plötsligt var jag tvungen att hoppa av det arbetsmarknadspolitksa programmet. Fick inte gå kvar. Även om folk var över 20 som gick där, fick man inte fylla 20 när man väl var där. Så bye bye min fina praktik. Nu kommer det roliga. Jag sa att jag ju hade praktik och ville göra den, så jag kan avskriva mig och skriva in mig igen, och gå på praktik.
Ja, om jag skulle göra det så skulle jag inte få några pengar alls, för att när man skriver in sig måste man ha varit arbetslös i 3 månader.

Så mitt val var:
1) Ta praktiken, få 0kr / månaden.
2) Gå på Alfakassa 3 månader (ca 6k / månad) och inte göra ett skit.

Så ams kan fan ta sig i RÖVEN! Innan dom klagar på att folk inte söker jobb, så borde de se över sina egna löjliga regler och rutiner.

En lite edit:
I början hos ams skulle man gå på möten också. Det ENDA dom pratade om där var olika regler för vilka bidrag man kunde/inte kunde få, hur länge man fick gå, hur mycket man fick o.s.v. Inte ett ord om tips på var det fanns jobb, hur man skulle bära sig åt för att öka sina chanser.
Så som nån sa innan, åt skogen med ams. Det räcker att ha kvar deras hemsida där företag och arbetssökande kan sköta sig själva.

Jag har varit i exakt samma sittuation som du.
Vart leder det alltihop? Jo man tröttnar på att söka jobb.
Man söker en 5-10 jobb varannan vecka, man är glad man får svar från ens 2 av dem. Jag sökte jobb hoss Clas Ohlson inne i stan, tog 6 månader för dem o skicka svar tillbaka.

Statistik, det är vad det handlar om.
När man får praktiken eller hamnar i "team 20"-projekten. Då är man inte arbetslös längre.. Voilá de har sänkt arbetslöshets-%.
Hela svenska arbetsmarknads-systemet suger imo.

Ang de där 2000:- i månaden.
Jag gick en sådan praktik med, 2000 i månaden... inga bidrag mer än den praktiklönen.
2000 - 500:-/månad (busskort osv) dvs ca 1500:- / månad.
1500:- och man jobbar som en fulltidsanställd, 8 timmar om dagen.
Det är utnyttjande, det är vad det handlar om.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
964061
October 15, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner igen det där:

"Men är det okej att arbetslösa inte söker ett enda jobb på en månad?

- Nej, det är det inte. En del har gått arbetslösa för länge. De kan ha varit aktiva tidigare, men känner nu en viss hopplöshet."

Kan tänka mig att man blir väldans deppig när man sökt typ 300 jobb utan att få svar 😕 . Tycker man ska koncentrera sig på orättvisheterna i samhället istället, typ att det är alltid samma personer som får jobben, trots att de sökande är minst lika "duktiga". Sen ska vi inte prata om arbetslöshetskassans hetsjakt på underlag för allt vad det nu är: Anställningsbevis, redovisat jobbsökande, och allt ska komma i tid. Händer nått så stängs man av direkt. En granne till mina föraldrar blev galen pga hetsjakten, min morsa har stängts av pga strul med abf.

/Dani

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
964086
October 15, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att en föreläsning jag var på när jag pluggade psykiatri tog upp detta med att vara arbetslös och söka jobb.

den känslan som dom kan uppleva är likvardig den som soldater vid fronten kan känna...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
964091
October 15, 2005 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Kan säga att en föreläsning jag var på när jag pluggade psykiatri tog upp detta med att vara arbetslös och söka jobb.

den känslan som dom kan uppleva är likvardig den som soldater vid fronten kan känna...

Soldater vid fronten som redan vet att slaget är förlorat... cry

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
964114
October 16, 2005 - 1:26 am
sp_Permalink sp_Print

richardb wrote: MULLVADEN, du gillar att generalisera va?

Att invandrare får 20k/månaden i socialbidrag är ju bara skitsnack, och att de inte vill ha jobb är också rent j**la skitsnack.

Vad får dig att tro att det inte finns precis lika många svenskar som uttnytjar systemet än invandrare? Sedan om många invandrare går på socialbidrag eller inte har nog mer att göra med att det, som det redan tagits upp tidigare i tråden, inte finns några jobb och att det är om möjligt ännu svårare för invandrare att få jobb.

Du är medveten om att det är svårt att komma till sverige för en vuxen människa och sedan bara lära sig språket och anpassa sig va? Skulle vilja se dig flytta till ett helt främmande land med en helt annan kultur för att sedan anpassa dig till det samhället och få ett jobb.

att svenskar skulle utnyttja systemet e väl ändå bättre.. han har antagligen föräldrar eller har själv betalat skatt nångång..
en invandrare som kommer hit har då aldrig betalat skatt i detta land o snyltar det första han gör.. e det bra eller?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
964126
October 16, 2005 - 5:17 am
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: att svenskar skulle utnyttja systemet e väl ändå bättre.. han har antagligen föräldrar eller har själv betalat skatt nångång..
en invandrare som kommer hit har då aldrig betalat skatt i detta land o snyltar det första han gör.. e det bra eller?

För arbetande spelar det nog ingen roll vem det är som utnyttjar systemet, då det slutar med mindre pengar på konto hur som helst.

Det är konstigt att folk använder "finns inga jobb i kommunen" som argument, man får helt enkelt söka på andra ställen då, pendla eller flytta, eller så startar man eget. Visst fan är det inte kul, men jag tror heller inte städare tycker det är så kul med sina jobb, speciellt inte när de ska betala 30% av sin lön till staten, delvis på grund av att folk är för bekväma av sig. Jag har hur många kompisar som helst som får åka mer än en timme varje morgon för att komma till jobbet, jag själv ägnade nästan fyra timmar per dag åt att pendla till och från en praktikplats, för att arbeta en full arbetsdag, utan lön. Visst fan är det surt, men det betalar i regel av sig, på ett eller annat sätt, för min del betalade det sig direkt, samt att man fick nyttiga kontakter.

Och det är väl patetiskt att ungdomar är ambitösa och mogna nog för att göra detta, medans folk som ska vara vuxna är för feta för att anstränga sig lite, har man så lite framtidsvisioner och drömmar, kan man inte vara särskilt lycklig, för man kan väl inte ha särskilt mycket förväntningar för framtiden, då man inte kan lyfta ett finger för att försöka åstakomma det...

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
964227
October 16, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

inga jobb jag har haft, och när jag tänker efter, inga av mina kompisars jobb har funnits att hitta hos AMS. Visst fan finns jobben, att vara registrerad hos ams o söka jobb via dem samt svara på annonser är inte att söka jobb aktivt. Om man söker jobb aktivt, så gör man det AKTIVT, inte nån timme då o då utan flera timmar om dan.

gå runt till alla företag, alla butiker, allt. Om man inte hittar ett jobb då inom en månad eller två, ja då är det dött i kommunen, då hade inte jag velat bo kvar...

Och om man nu har sån ångest och verkligen vill ha ett jobb, då får man ta skitjobb i början till man hittar ett bättre. En av mina gamla arbetsgivare berättade ur hennes synpunkt hur hon behandlade arbetssökande.. Om hon ringde en person som avböjde ett mindre åtråvärt jobb, så ringde hon aldrig den personen igen, hårt men sant...

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
964236
October 16, 2005 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: inga jobb jag har haft, och när jag tänker efter, inga av mina kompisars jobb har funnits att hitta hos AMS.

En viktig poäng jag missade, tror inte det är många promille i dag som har fått sina jobb via AMS.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
964353
October 16, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Json_81][quote=Death On Wings] Är jag löjlig ? Det är du som påstår att man ska tvingas flytta och dra upp de rötter man har i en stad för ett sketet jobb man inte vill ha.
Att förlita sig på politikerna är ju lönlöst där händer det då inget.

Ja, om du inte kan få jobb inom en viss tidsrymd bör man se till det alternativet. Inte fan ska folk få komma med "men jag har ju alltid bott här" o få gå på bidrag hur länge som helst.

Att det inte händer något kanske beror på vilka som har makten.

Ska strö lite salt i såren på dig.
Om 3 veckor kommer du betala bidrag till mig och jag ska gå så länge som möjligt på det. När de tjatar för mycket köra jag någon månad praktik och kan på så sätt gå på A-kassa så länge så länge. Eller tills jag hittar ett jobb jag tycker om och vill ha.

Haha. Death on Wings; vilket roligt liv du måste ha ;).

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
964358
October 16, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: [quote=Death On Wings]Ska strö lite salt i såren på dig.
Om 3 veckor kommer du betala bidrag till mig och jag ska gå så länge som möjligt på det. När de tjatar för mycket köra jag någon månad praktik och kan på så sätt gå på A-kassa så länge så länge. Eller tills jag hittar ett jobb jag tycker om och vill ha.

Båda två använder dålig sätt för att provocera, hos dig Cezar lyser det ju igenom att du är ute efter att provocera och du Death on Wings får ditt liv att se väldigt innehållslöst ut.

😛

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
964384
October 16, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Cezar][quote=Death On Wings]Ska strö lite salt i såren på dig.

Båda två använder dålig sätt för att provocera, hos dig Cezar lyser det ju igenom att du är ute efter att provocera och du Death on Wings får ditt liv att se väldigt innehållslöst ut.

😛

Du anar inte.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
964419
October 16, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings:

Flytta från Åmål då om det inte finns några jobb där. Svårare än så är det inte.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
964428
October 16, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Death On Wings:

Flytta från Åmål då om det inte finns några jobb där. Svårare än så är det inte.

Betalar du då ?

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
964429
October 16, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=dåren]Death On Wings:

Betalar du då ?

Varför skulle jag göra det?

Du har ett kollektivt ansvar mot oss skattebetalare att flytta dit jobben finns och inte bo kvar i en håla och leva på A-kassa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL