October 24, 2002
obelix wrote: [quote=Deuterium][quote=obelix][quote=Deuterium][quote=ilg@dd] Smått skrattretande med ett sånt inlägg i en debatt som nästan uteslutande handlat om att arbetslösa ligger staten till last genom att få bidrag/A-kassa och inte drar in pengar till statskassan..
Skillnad på att inte bidra och på att ta.
och den är?
Att när man inte bidrar, så tar man inte. En svartjobbare tar inte direkt ur kassan, utan han ytnyttjar "bara" tjänster som andra betalat för, helt klart fel, men när systemet ser ut som det gör, så är det bättre för alla ifall han arbetar svart än ifall han lägger sig och sover.
en svartjobbare tar ur den stora kassan genom att han inte betalar skatt.
Utveckla.
och de flesta svartjobbarna jobbara svart och tar bidrag...
Där har vi en annan situation och inget jag ställde mig bakom.
October 24, 2002
obelix wrote: [quote=Deuterium] Utveckla.
jobbar man svart så betalar man ingen skatt, på så sätt "tar" man ur den stora kassan genom att man inte bidrar till den
Det var ju precis vad jag skrev. Och förklara; "helt klart fel, men när systemet ser ut som det gör, så är det bättre för alla ifall han arbetar svart än ifall han lägger sig och sover."
January 12, 2004
Deuterium wrote: [quote=obelix][quote=Deuterium] Utveckla.
jobbar man svart så betalar man ingen skatt, på så sätt "tar" man ur den stora kassan genom att man inte bidrar till den
Det var ju precis vad jag skrev. Och förklara; "helt klart fel, men när systemet ser ut som det gör, så är det bättre för alla ifall han arbetar svart än ifall han lägger sig och sover."
är det fel att vara ärlig, och rätt att vara oärlig??? :-k
June 17, 2002
Gueno wrote: [quote=Json_81] Utan på slappisarna som inte gör ett dyft för att hitta ett nytt jobb.
Typisk komentar av en som har ett fast välbetalt arbete. [-(
Alla arbetslösa jag känner gör sitt yttersta för att få ett jobb.
När jag var arbetslös sökte jag en j**la massa jobb.
Fick inget å nån sa att jag aldrig sökte något.. höll på att mörda fanskapet.
känner igen det där.. det suger så jävla hårt när folk säger att man inte söker när dom inte vet ett skit.. bara för att man inte får jobben man söker... 👿
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Mej veterligen drar en studerande inte in en spänn till statskassan, utan ligger mest bara skattebetalarna till last..
:cy:
Jag dunkade in ca 30 000 till staten varje år jag pluggade.
Visserligen kan jag erkänna att jag glatt tog emot bidraget, så egentligen fick ju staten bara ett par tusenlappar av mig.
Gueno wrote: [quote=Json_81] Utan på slappisarna som inte gör ett dyft för att hitta ett nytt jobb.
Typisk komentar av en som har ett fast välbetalt arbete. [-(
Alla arbetslösa jag känner gör sitt yttersta för att få ett jobb.
När jag var arbetslös sökte jag en j**la massa jobb.
Fick inget å nån sa att jag aldrig sökte något.. höll på att mörda fanskapet.
Vilken fantastisk förmåga att lyfta den raden ur sitt sammanhang.
Json_81 wrote:
Nu skälls det inte på alla arbetslösa.
Utan på slappisarna som inte gör ett dyft för att hitta ett nytt jobb.
Sa jag att alla arbetslösa var slappisar?
Men du kan väl inte vara så naiv att du tror att alla arbetslösa faktiskt anstränger sig för att leta jobb?
Och jag skulle inte vilja påstå att mitt jobb är så välbetalt, men visst, det är en fast anställning.
January 20, 2002
ilg@dd wrote: [quote=bud_bundy]Det är inte någon brist på arbete i Sverige, typ varenda företag eller kommunal verksamhet är underbemannad. Och orsaken är att de inte har råd att anställa, för att det ska betalas skattepengar till folk som inte arbetar. Hmm
De drar in på sjukvård och skola, och säger nu har vi sparat pengar. Samtidigt som de får gå på bidrag istället. Så enligt mig är hela politiken fel, hur den skulle rättas till. -Ja den som visste det..Ang arbetslösa, så vet vi alla som har varit det att det inte är så lätt/roligt att söka ett par jobb i veckan som man inte har kompetens för. Men då får man väl skaffa det? Lika så flytta är inget problem för de flesta ungdomar. Jag har själv gjort båda två… Om jag nu kommer få ett jobb efter utbildningen är en annan femma, men jag har iaf gjort så gott jag kan. Och det tycker jag minst alla arbetslösa borde göra.
Går du på utbildning?? Och har flyttat?? Antagligen glatt tagit del av "statens" flyttbidrag också kanske?? kanske rent av bor i en statligt subventionerad studenrbostad?
Sicken samhällsparasit du måste vara i fleras ögon här då..
Mej veterligen drar en studerande inte in en spänn till statskassan, utan ligger mest bara skattebetalarna till last..
Värst vad du gnäller :cy:.
Självklart att staten ska sponsra lite till folk som vill plugga och inte till dem som ligger hemma på soffan och inte gör någonting...
Death On Wings wrote: [quote=Deuterium][quote=Jerry][quote=Deuterium]Det handlar om att sälja sig själv
Där sammanfattade du det ganska bra.
För att folk ska göra saker för dig, måste du göra saker för dem, du måste helt enkelt sälja dig.
Man kan allatid ta någon form av utbildning som leder till jobb i värsta fall, sådana utbildningar finns det gått om idag.
Varför ger du oss inte tips på en sådant utmärkt utbildning så vi kan få jobb då ?
Någon typ av hantverkarlinje.
Gå VVS, snickare eller verkstadslinje så lovar jag dig att du har jobb.
Det är brist på hantverkare nu. :bok:
January 2, 2002
Cezar wrote: Någon typ av hantverkarlinje.
Gå VVS, snickare eller verkstadslinje så lovar jag dig att du har jobb.
Det är brist på hantverkare nu. :bok:
Jaha, och vad säger att det är brist på hantverkare när utbildningen är klar? T.ex jag som är elektriker inte ett enda företag antäller mig, vet du varför, jo jag måste vara lärling i minst två år på samma ställe och så är det på dom flesta "hantverks yrken"
Edit: Och för att gå någon utbildning så lär man:
1. Vara berättigad att få studiemedel ifrån csn. Man kanske har använt upp alla timmar redan så man inte kan få studiemedel.
2. Få en kurs/utbildning utav arbetsförmedlingen vilket är istort sett omöjligt.
Cezar wrote: [quote=ilg@dd][quote=bud_bundy]Det är inte någon brist på arbete i Sverige, typ varenda företag eller kommunal verksamhet är underbemannad. Och orsaken är att de inte har råd att anställa, för att det ska betalas skattepengar till folk som inte arbetar. Hmm
De drar in på sjukvård och skola, och säger nu har vi sparat pengar. Samtidigt som de får gå på bidrag istället. Så enligt mig är hela politiken fel, hur den skulle rättas till. -Ja den som visste det..Ang arbetslösa, så vet vi alla som har varit det att det inte är så lätt/roligt att söka ett par jobb i veckan som man inte har kompetens för. Men då får man väl skaffa det? Lika så flytta är inget problem för de flesta ungdomar. Jag har själv gjort båda två… Om jag nu kommer få ett jobb efter utbildningen är en annan femma, men jag har iaf gjort så gott jag kan. Och det tycker jag minst alla arbetslösa borde göra.
Går du på utbildning?? Och har flyttat?? Antagligen glatt tagit del av "statens" flyttbidrag också kanske?? kanske rent av bor i en statligt subventionerad studenrbostad?
Sicken samhällsparasit du måste vara i fleras ögon här då..
Värst vad du gnäller :cy:.
Självklart att staten ska sponsra lite till folk som vill plugga och inte till dem som ligger hemma på soffan och inte gör någonting...
Trodde smileysarna skulle räcka som markering för ett ironiskt inlägg, men tydligen inte....
😕
Klart att folk ska kunna få studera utan att någon ska lägga sej i det..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Pertan wrote:
1. Vara berättigad att få studiemedel ifrån csn. Man kanske har använt upp alla timmar redan så man inte kan få studiemedel.
Alla timmarna motsvarar 6 år.
Har man gått 6 år på högskola o inte lyckats få en utbildning så bör man fundera på vad fan man sysslar med.
October 24, 2002
Pertan wrote: Jaha, och vad säger att det är brist på hantverkare när utbildningen är klar? T.ex jag som är elektriker inte ett enda företag antäller mig, vet du varför, jo jag måste vara lärling i minst två år på samma ställe och så är det på dom flesta "hantverks yrken"
Det finns som sagt alltid risker med allt, dock lär det inte hända, det byggs hur mycket som helst och mer planeras att bygga, hantverkare kommer alltid att behövas. Dessutom är många hantverkare gamla och påväg att gå i pension.
Att få anställning som lärling är inte alltid så lätt, men nu är en utmärkt tidpunkt, i storstäder kan det till och med vara lätt.
October 24, 2002
obelix wrote: [quote=Deuterium][quote=obelix][quote=Deuterium] Utveckla.
är det fel att vara ärlig, och rätt att vara oärlig??? :-k
Att vara ärlig om en sak rättfärdigar absolut inte det och tvärtom.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=Pertan] 1. Vara berättigad att få studiemedel ifrån csn. Man kanske har använt upp alla timmar redan så man inte kan få studiemedel.
Har man gått 6 år på högskola o inte lyckats få en utbildning så bör man fundera på vad fan man sysslar med.
det finns andra orsaker till att man inte får studielån.
November 22, 2001
obelix wrote: [quote=Json_81][quote=Pertan] 1. Vara berättigad att få studiemedel ifrån csn. Man kanske har använt upp alla timmar redan så man inte kan få studiemedel.
det finns andra orsaker till att man inte får studielån.
Javisst, men nu skrev han att man redan använt sina år.
January 2, 2002
Json_81 wrote:
Javisst, men nu skrev han att man redan använt sina år.
Notera, jag skrev:
Pertan wrote:
1. Vara berättigad att få studiemedel ifrån csn. Man KANSKE har använt upp alla timmar redan så man inte kan få studiemedel.
Det behöver inte vara enda anledningen, bara en av alla anledningar till att man inte blir berättigad studiemedel.
February 17, 2004
obelix wrote: Kan säga att en föreläsning jag var på när jag pluggade psykiatri tog upp detta med att vara arbetslös och söka jobb.
den känslan som dom kan uppleva är likvardig den som soldater vid fronten kan känna...
Asså det var så Alexander den store kände sig när hans arme på futtiga 30 000 mötte perserna som var 200 000 vid floden Pinaros :P.
Vet inte om jag kan hålla med om detta men ändå. Hellre arbetslös än ett brutalt och barbariskt krig.
2 Guest(s)