March 14, 2004
vk.se wrote: Körkort och 16 år för EU-moppe
Om tre år krävs utbildning och förarbevis också för att köra den gamla vanliga mopeden i 25 eller 30 kilometer i timmen.
Och för att få köra EU-moped (klass I, max 45 kilometer i timmen) måste man vänta till 16-årsdagen. Då måste man dessutom ha ett riktigt körkort i fickan, ett AM-kort. I dag räcker det med förarbevis och att man fyllt 15.Från 2008 är det inte heller nog med ett enda förarbevis för att köra snöskoter eller terränghjuling, skilda förarbevis ska införas. Och alla kort och bevis ska kunna återkallas precis som dagens körkort.
De är de viktigaste förslagen i den statliga förarbevisutredningen, som på tisdagen lämnades till infrastrukturminister Ulrica Messing.
De nya reglerna har en glasklar trafiksäkerhetsbakgrund.
"Moped, oavsett klass, är sett i relation till antal körda kilometer det farligaste transportmedlet" slår utredningen fast och stödjer förslagen med oroväckande staplar och diagram.
- Vi föreslår därför 16 år för EU-moped. Då följer vi det som står i EU-direktiven, där riktvärdet är 16 år, säger utredningens ordförande, före detta kammarrättslagmannen Valter Nilsson.
Direktiven kräver EU-körkort för mopeder. Visserligen lämnas utrymme för lägre åldersgränser, men utredarna vill se en höjning, eftersom statistiken visar att 15-åringarna är en särskilt utsatt åldersgrupp.
Därför ska de inte heller bara kunna grensla en moped på 15-årsdagen. Före första turen måste de ha genomgått en utbildning, övningskört på särskilt område och avlagt ett prov.
Detsamma gäller för 16-åringarna som kör snöskoter och terränghjuling. Alla förarbevis kräver ett körkortstillstånd från länsstyrelsen plus syntest. Vägverket ansvarar för proven.
Kostnaderna för ett mopedbevis är i dag cirka 1 500 kronor och beräknas stiga till 2 000. (TT)
November 29, 2003
Hah vad är det för jävla fitta som kom på den där iden?
Då kan jag ju lika gärna köpa en biljävel och köra utan körkort. Fyfan för alla dessa "nya lagar och jävulskap"
Ursäkta mitt ordspråk. Men om man inte får ta körkort p.g.a synen, tar ett eu-kort och sparar till en mopedbil.
Sure, när man nästan är där, så kommer den här regeln.
May 10, 2005
Det är alls ingen dum idé.
Idag ser man många på EU-moped som glatt struntar i allt vad trafikregler heter. Rödljus och stopplikt är inget som bekymmrar dessa individer. Cykelbanor körs det hejvilt på (vilket jag har för mig är förbjudet med EU-moped). Jag har sett människor ute på E22:an mellan Lund och Malmö (där det råder 110-gräns) glatt körandes på sin lilla moped. Förare utan hjälm ser man också titt som tätt (och i annu högre utsträckning, passagerare utan hjälm).
Det är inte alls fel att försöka begränsa dessa virrpannors framfart i trafiken.
//jo
November 29, 2003
jo wrote: Det är alls ingen dum idé.
Idag ser man många på EU-moped som glatt struntar i allt vad trafikregler heter. Rödljus och stopplikt är inget som bekymmrar dessa individer. Cykelbanor körs det hejvilt på (vilket jag har för mig är förbjudet med EU-moped). Jag har sett människor ute på E22:an mellan Lund och Malmö (där det råder 110-gräns) glatt körandes på sin lilla moped. Förare utan hjälm ser man också titt som tätt (och i annu högre utsträckning, passagerare utan hjälm).
Det är inte alls fel att försöka begränsa dessa virrpannors framfart i trafiken.//jo
Därför skall alla straffas?
Om man får behålla det kortet som man tog förra sommaren så är det okey.
May 10, 2002
whak wrote: [quote=jo]Det är alls ingen dum idé.
Det är inte alls fel att försöka begränsa dessa virrpannors framfart i trafiken.//jo
Vars står det att det är ett straff? :arg:
May 10, 2005
whak wrote: [quote=jo]Det är alls ingen dum idé.
Det är väl inte en fråga om att straffa någon, det är endast en fråga om att säkerställa att rätt kompetens finns för att framföra fordonet ifråga, liknande införandet av obligatoriska läkarkontroller för personer över 50(?) som har C-kort.
//jo
May 10, 2005
whak wrote: Hah vad är det för j**la *censur* som kom på den där iden?
Då kan jag ju lika gärna köpa en biljävel och köra utan körkort. Fyfan för alla dessa "nya lagar och jävulskap"
Ursäkta mitt ordspråk. Men om man inte får ta körkort p.g.a synen, tar ett eu-kort och sparar till en mopedbil.
Sure, när man nästan är där, så kommer den här regeln.
Dessutom så är det väl frågan om man ska köra EU-moped om man ser så dåligt att man inte kan köra bil.
//jo
November 29, 2003
jo wrote:
Dessutom så är det väl frågan om man ska köra EU-moped om man ser så dåligt att man inte kan köra bil.
Hörru din jävel, nog ser jag dåligt, men har haft moped i 5år.
Och det har synen klarat till 100%
Edit: Jelkyl, jo det finns så mycket moppefuckon, moppefjortisar whatever.
Sådanna som vill ha moppe för att det är "tufft" och låter andra trimma den själv ska dom bara köra.
February 12, 2003
abishai wrote: lika bra det, är för mycket idioter på vägarna som det är.
Aye. Agree.
Johan Nicklasson: precis min tanke när jag läste det på text-tv för ett tag sen...
Kommer ju bara sluta med ännu fler som kör ihjäl sig, inte alla som kan hålla koll på nånting med ruskiga 15 hästar...;)
December 5, 2001
Jonne88 wrote: vad hjälper en massa j**la regler? Dom som vill köra olagligt gör det likförbannat. Det drabbar ju bara dom få som kör lagligt. Dom som kör olagligt kör ju ändå olagligt fast det kommer massa extra regler.
De som kör lagligt kan iaf ha räddat sina liv, och andras!
1 Guest(s)