February 16, 2004
jo wrote: (och i annu högre utsträckning, passagerare utan hjälm).
//jo
Här i Finland skall den som sitter på inte ha hjälm, tror det är lika i Sverige. (ps. Inte enligt lagen, men förklaring)
För har passageraren hjälm så räknas det som planerad färd (hur det nu heter på juridiska), men är passageraren utan hjälm är det ej planerat. Så är passageraren utan hjälm får man lägre straff. Men lagen kanske funkar annorlunda i landet där brott lönar sig.
November 29, 2003
Pojo wrote:
Här i Finland skall den som sitter på inte ha hjälm, tror det är lika i Sverige. (ps. Inte enligt lagen, men förklaring)
För har passageraren hjälm så räknas det som planerad färd (hur det nu heter på juridiska), men är passageraren utan hjälm är det ej planerat. Så är passageraren utan hjälm får man lägre straff. Men lagen kanske funkar annorlunda i landet där brott lönar sig.
Det gäller 30km/h mopeder ej EU där det är tillåtet att skjutsa.
February 16, 2004
whak wrote: [quote=Pojo] Här i Finland skall den som sitter på inte ha hjälm, tror det är lika i Sverige. (ps. Inte enligt lagen, men förklaring)
För har passageraren hjälm så räknas det som planerad färd (hur det nu heter på juridiska), men är passageraren utan hjälm är det ej planerat. Så är passageraren utan hjälm får man lägre straff. Men lagen kanske funkar annorlunda i landet där brott lönar sig.
Det gäller 30km/h mopeder ej EU där det är tillåtet att skjutsa.
Här får man inte ha nån passagerare om inte denna är under 10 år (tror jag) men vi har bara EU moped. Om det ens går att jämföra då inte alla regler är lika.
February 12, 2003
Krqagyzzz wrote: hade jag varit 14-15 år så hade jag nog svurit många och långa haranger över detta. Nu tycker jag bara att detta verkar väldigt bra.
Nog för att jag är 15 själv, men jag måste bara knäböja för din åsikt.
Är av exakt samma mening själv, men jag känner mig såpass mentalt vuxen att jag inser att det är vettigt iaf...:P
May 10, 2005
Pojo wrote: [quote=jo](och i annu högre utsträckning, passagerare utan hjälm).
//jo
Här i Finland skall den som sitter på inte ha hjälm, tror det är lika i Sverige. (ps. Inte enligt lagen, men förklaring)
För har passageraren hjälm så räknas det som planerad färd (hur det nu heter på juridiska), men är passageraren utan hjälm är det ej planerat. Så är passageraren utan hjälm får man lägre straff. Men lagen kanske funkar annorlunda i landet där brott lönar sig.
OK, möjligt att jag har fel.
//jo
EDIT:
Kollade Trafikförordning (1998:1276), 4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon, 9 §. Där står undantagen från hjälmkraven. Utan att vara jurist så får jag det till att man måste ha hjälm även som passagerare.
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/?${BASE}=SFST&${THWIDS}=22.21]1117569741195893&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=21]1117569741195893
July 4, 2003
Jag säger såhär om de ska höja åldern och införa dessa körkort!
Avskaffa 25 km/h mopeder och sälj enbart EU-mopeder. Dessa skall dock minst gå i 70 och självklart vara registrerade. De får enbart köras på vägen och inte på cykelbanor. Precis som i våra trevliga sydliga delar av Europa. Då anser jag lagen vara rättvis, för med denna utbildningen så borde majoriteten av alla pojkar och flickor kunna klara av att köra.
Som det är nu när EU-mopederna inte ens gör 50 så är de ju en trafikfara för alla bakomvarande biltrafikanter när man ligger på allt över 50-väg.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
May 10, 2005
whak wrote: Ni tror det bara är mopedisternas fel.
Om bilister kunde ha "lite" mer respekt för mc/mopeder.
Hur många gånger har man inte varit tvungen att "nita" för att en bil trycker sig mellan? Kommer bara rakt ut i rondellen?.
Definitivt inte. Eftersom EU-mopeder får färdas på allmän väg så måste man givetvis lämna företräde och dylikt när så krävs. Det är säkert lika irriterande för en mopedförare att tvärbromsa för en bil som inte följer reglerna som det är för en bilförare att tvärbromsa för en mopedförare som inte följer reglerna.
Dock så kan du väl hålla med om att det inte är bilisternas fel att en del mopedister kör utan hjälm, kör på motorväg, kör mot rött ljus etc. Det är just på dessa områden jag hoppas att ett striktare krav på förarbevis hjälper . Jag inser givetvis att efter genomgången utbildning så kommer det finnas människor som väljer att strunta i reglerna (det ser man även om man tittar på nyblivna körkortsinnehavare), men förhoppningsvis så ökas medvetenheten.
//jo
November 29, 2003
jo wrote:
Definitivt inte. Eftersom EU-mopeder får färdas på allmän väg så måste man givetvis lämna företräde och dylikt när så krävs. Det är säkert lika irriterande för en mopedförare att tvärbromsa för en bil som inte följer reglerna som det är för en bilförare att tvärbromsa för en mopedförare som inte följer reglerna.
Dock så kan du väl hålla med om att det inte är bilisternas fel att en del mopedister kör utan hjälm, kör på motorväg, kör mot rött ljus etc. Det är just på dessa områden jag hoppas att ett striktare krav på förarbevis hjälper . Jag inser givetvis att efter genomgången utbildning så kommer det finnas människor som väljer att strunta i reglerna (det ser man även om man tittar på nyblivna körkortsinnehavare), men förhoppningsvis så ökas medvetenheten.//jo
Jojo givetvis så finns det mycket moppefjortisar och moppefuckon.
Det är dom som förstör för oss andra.
Men jag förstår inte varför man ska skjuta upp det till tex 16?
Visst man är mer mogen då, men hur många skulle då köra med kort?
Dom flesta skulle köra utan. Denna text jag postar nu är saxad från en diskussion om usa.
MNlittleuser wrote:
16 åringar kör runt i bil och det händer inte fler olycker där än här. här måste man ha körkort för en 100 gånger pluggad liten moped som går i 45 och åldern för detta ska dom höja till 16. det är ett skämt.
och det är ändå inte många 15 åringar där som kör hoj. dom väntar ett år till så får dom en egen bil istället.
alla vet att det kan vara farligt o släppa en 15 åring med en 100cc men dom får ungdomarna att avstå från att köra hoj på andra sätt, t ex att dom får bil när dom e 16. här inför dom en moped som går i 45 och så ger dom körkort när´man e 18, då e det klart folk tröttnar på att köra i 45 efter 2 dar och trimmar och för att undvika snuten kör dom snabbt på cykelvägar och kanske kör på nån liten unge. så seru det är bättre att en 15 åring kör 100cc på vanliga vägar och inte känner sig stressad av snuten eller att vilja köra snabbt bara för det är olagligt än att en 15 åring kör i 80 på en liten cykelväg
May 10, 2005
whak wrote:
Jojo givetvis så finns det mycket moppefjortisar och moppefuckon.
Det är dom som förstör för oss andra.
Men jag förstår inte varför man ska skjuta upp det till tex 16?
Visst man är mer mogen då, men hur många skulle då köra med kort?
Dom flesta skulle köra utan. Denna text jag postar nu är saxad från en diskussion om usa.
Åldern är säkert bara där för att följa EU:s direktiv (se första posten), i förlängningen se till att samma regler gäller inom hela EU. Bra eller dåligt lämnar jag till någon annan att avgöra.
Det är inte åldersgränsen jag anser vara bra med förslaget utan snarare det ökade kravet på förarutbildning.
//jo
November 29, 2003
jo wrote:
Åldern är säkert bara där för att följa EU:s direktiv (se första posten), i förlängningen se till att samma regler gäller inom hela EU. Bra eller dåligt lämnar jag till någon annan att avgöra.
Det är inte åldersgränsen jag anser vara bra med förslaget utan snarare det ökade kravet på förarutbildning.//jo
Okey, aja får väl se om det blir något av det.
Det är inte ens bestämt än så.
December 28, 2004
Jag tror mer problemet ligger i att det inte finns några registrerings skyltar på mopeder, därför kör folk som dårar och trimmar sönder mopederna.
Hade det funnits registreringsskylt på alla mopeder så har man alltid i baktanken att dom vet vem jag är...
Sedan det med att man måste ta körkort för mopeder är ju skitbra, då får folk trafikvett och ALLA kan lagarna.
Kan ju också se det positiva att folk kommer tycka det är jobbigt att ta körkort för mopedens skull så dom börja cykla till skola 🙂
November 29, 2003
Collateral wrote: Jag tror mer problemet ligger i att det inte finns några registrerings skyltar på mopeder, därför kör folk som dårar och trimmar sönder mopederna.
Hade det funnits registreringsskylt på alla mopeder så har man alltid i baktanken att dom vet vem jag är...Sedan det med att man måste ta körkort för mopeder är ju skitbra, då får folk trafikvett och ALLA kan lagarna.
Kan ju också se det positiva att folk kommer tycka det är jobbigt att ta körkort för mopedens skull så dom börja cykla till skola 🙂
Eller så köper dom en moppe och plockar av skylten, kommer snuten så åker dom in på någon gång och cykelbana så är snuten lost.
December 5, 2001
Pojo wrote: [quote=jo](och i annu högre utsträckning, passagerare utan hjälm).
//jo
Här i Finland skall den som sitter på inte ha hjälm, tror det är lika i Sverige. (ps. Inte enligt lagen, men förklaring)
För har passageraren hjälm så räknas det som planerad färd (hur det nu heter på juridiska), men är passageraren utan hjälm är det ej planerat. Så är passageraren utan hjälm får man lägre straff. Men lagen kanske funkar annorlunda i landet där brott lönar sig.
Man får lägre straff utan hjälm här också (iaf på min tid).
May 10, 2005
ber om ursäkt för att jag drar upp en "gammal" tråd. Men jag måste få ur mig min åsikt om detta. Ha överseende tack.
Helt perfekt har själv undrat hur man kan släppa ut en person i trafiken på ett fordon utan nån som helst utbildning, sen är det ju tyvärr så att även om man har utbildning/körkort så händer det olyckor. Många gånger är det okunskap, har fått fingret, näven osv av diverse mopedister som tycker det är ok att försöka köra om på höger sida även när jag står för en högersväng och blinkar till höger i en korsning. Sen har vi ju dom som ligger så nära inpå så att om jag skulle behöva bromsa till så skulle det komma en mopedist flygande över skuffen. Detta främst på 50vägar.
Sen är cyklister ett folkslag som skulle behöva en rejäl genomgång av trafikreglerna, när jag gick i skolan hade vi dagar då vi övade på manöver, lärde oss trafikregler osv. Finns det inget sånt idag? det kanske är det som är skälet till att många riskerar livet eller att skadas när de kryssar runt med cykeln i trafiken.
Sen tycker inte jag man ska se ett körkort som ett straff, snarare som en utbildning för att lära sig det man behöver veta för att säkert framföra ett fordon och minska risken för olyckor pga okunskap, tveksamheter för vad som gäller. Har sett en del hemska olyckor bla där en mopedist fick för sig att åka på motorväg, en moped på 110väg kan ju uppfattas som en motorcykel som borde åka i rätt hastighet, efter ett backkrön blir killen ihjälkörd av en bil bakifrån.
November 27, 2003
Ruhler wrote: ber om ursäkt för att jag drar upp en "gammal" tråd. Men jag måste få ur mig min åsikt om detta. Ha överseende tack.
Helt perfekt har själv undrat hur man kan släppa ut en person i trafiken på ett fordon utan nån som helst utbildning, sen är det ju tyvärr så att även om man har utbildning/körkort så händer det olyckor. Många gånger är det okunskap, har fått fingret, näven osv av diverse mopedister som tycker det är ok att försöka köra om på höger sida även när jag står för en högersväng och blinkar till höger i en korsning. Sen har vi ju dom som ligger så nära inpå så att om jag skulle behöva bromsa till så skulle det komma en mopedist flygande över skuffen. Detta främst på 50vägar.
Sen är cyklister ett folkslag som skulle behöva en rejäl genomgång av trafikreglerna, när jag gick i skolan hade vi dagar då vi övade på manöver, lärde oss trafikregler osv. Finns det inget sånt idag? det kanske är det som är skälet till att många riskerar livet eller att skadas när de kryssar runt med cykeln i trafiken.
Sen tycker inte jag man ska se ett körkort som ett straff, snarare som en utbildning för att lära sig det man behöver veta för att säkert framföra ett fordon och minska risken för olyckor pga okunskap, tveksamheter för vad som gäller. Har sett en del hemska olyckor bla där en mopedist fick för sig att åka på motorväg, en moped på 110väg kan ju uppfattas som en motorcykel som borde åka i rätt hastighet, efter ett backkrön blir killen ihjälkörd av en bil bakifrån.
Bästa jag läst på NH på länge =DO =DO
//Andreas
3 Guest(s)