January 13, 2004
Hejsan
vet inte ifall detta är rätt forumsdel men here goes.
Jag har problem med min volvo 460 GL, det började med att växellådan gick åt pipan så jag inte kunde koppla ur.
Det visade sig vare en styrning (plåtrör) till urtrampningslagret som hade gått av.
Men nu har jag bytt växellåda, som för övrigt var otroligt mycket mer komplicerat än vad det behövde vara
(bra konstruktion volvo :roll:), men nu har jag satt ihop bilen igen och det blev inga delar över :).
Men problemet kvarstår, när man försöker lägga i en växel så rasslar det bara i skiten precis som om man inte har
tryckt ned kopplingen. Men det är inget fel på själva kopplingen, man ser tydligt hur lamellerna delar på sig.
Någon påstod att det kan ha med växelföraren, att den är för lång eller för kort.
Vi tog nog bort den på fel sätt så att den kan ha blivigt förskjuten åt något håll när vi satte tillbaka den igen är mycket möjligt.
Vet någon om detta kan vara fallet? Har någon råkat ut för det?
Vet någon ifall det finns något bra volvo forum?
mvh
Johan
February 1, 2002
volvo 460 är tyvärr en av volvos största miss..
http://www.turboperformanceclub.com är bra, fråga där..
January 13, 2004
efter att jag tagit bort växellådan (igen) och tittat närmare på lamellerna så visade sig att en av de små fjädrarna som sitter där har lossnat och att lamellerna är skadade. Vet inte hur det gått till, ska åka till volvo och visa dem. Kan vara något konstruktionsfel eller liknande. kan ju alltid hoppas på en förklaring och/eller en ursäkt 🙂
jaja nu är iaf nya lameller på g. Detta blir inte ett billigt kalas.
ska kanske nämnas att detta hände tre dagar efter att jag både fått mitt körkort och köpt bilen 🙄
Blir en lite dyrare första bil än vad jag räknat med, men jag är glad ändå 🙂
EDIT:
Jag är mycket medveten om att 460 var en flopp men jag fick den billigt (till och börja med iaf :))
2 Guest(s)