May 23, 2002
hawkie wrote:
Hur fan kan Suzuki Swift GTI ha 100hk (1.3l)?!
Ordentligt optimerat, bra inställt, modern teknik (då), duktiga ingenjörer mm. Är ju en riktigt pigg liten rackare den bilen, ut me inredning, baksäte, golvmattor och annat extraktorgrenrör, luftfilter och avgassystem så blir den ruggig.
Bilmotorer är egentligen väldigt ineffektiva, gjorda för att gå uppåt 40 000 välservade, problemfria mil. Swift GTI är ändå inte så extrem så tex. BMW M3 CSL, Porsche 911 GT3 eller framförallt Honda S2000 som är värst på marknaden... Dock så hade Suzuki aldrig samma ambition som dem.
Hondas roadracing hoj levererar ju 175 häst ur 750cc dvs 0.75 liter. Där har vi effektivitet... :bgrin:
June 28, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=hawkie]
Hur fan kan Suzuki Swift GTI ha 100hk (1.3l)?!
Ordentligt optimerat, bra inställt, modern teknik (då), duktiga ingenjörer mm. Är ju en riktigt pigg liten rackare den bilen, ut me inredning, baksäte, golvmattor och annat extraktorgrenrör, luftfilter och avgassystem så blir den ruggig.
Bilmotorer är egentligen väldigt ineffektiva, gjorda för att gå uppåt 40 000 välservade, problemfria mil. Swift GTI är ändå inte så extrem så tex. BMW M3 CSL, Porsche 911 GT3 eller framförallt Honda S2000 som är värst på marknaden... Dock så hade Suzuki aldrig samma ambition som dem.
Hondas roadracing hoj levererar ju 175 häst ur 750cc dvs 0.75 liter. Där har vi effektivitet... :bgrin:
om en motor håller 40 000 mil så är dom enligt min mening ganska effektiva.
Och dom är ju efterallt anpassade till orginal luftfilter och avgassystem.
många byter luftfilter och får ett fräckt ljud men igentligen förlorar dom effekt på det.
så visst lägger ingengörna ner mkt tid på att få ut relativt optimerade system.
(snacka om att glida av tråden )
May 23, 2002
Gueno: Den motorn är på 1300cc, nästan det dubbla mot hondas maskin.
Mind: Effektiva i den mån att de håller länge, men inte om man ser på effekten.
Det med luftfiltret stämmer inte, luft är A och O för en motor, utan bra flöde så får man aldrig ut några riktiga effekter. Ett luftfilter kan ge upp till ~15 häst (varierar stort). På min kompis 9-3:a gav det 10 hästar + mycket fräckare ljud. Den dumpventilen kan få volvofolk att skita ner sig 8)
November 16, 2002
Millhouse wrote: Enligt Vägverket så är det följande bestämmelser:
Citat:
Rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna på minst 75 % för vindrutan och minst 70 % för de främre sidorutorna. För övriga rutor finns inget kravvette fan hur mörkt man får ha.. men man får ha iaf
Ja där ser du anta att det är 100% dom räknar på då får du ju ha 25% på vindrutan o 30% på sidorutorna i ljusdämpning...
@Gueno Snarare VRRRRRRIRIRIRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII 😀 😀
May 23, 2002
Gueno wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Gueno: Den motorn är på 1300cc, nästan det dubbla mot hondas maskin.
Den dumpventilen kan få volvofolk att skita ner sig 8)
På A sägar jag: Det var inte det det var frågan om. 😛
Å på B säger jag: HAA-HAA!
Allt volvofolk i byn har iallafall krypit tillbaks in i sina hålor när vi e ute och drar genom city 🙂 De enda som vågar va ute är de andra Saab killarna och de kompressormatade jenkarna...
January 23, 2002
uhm, de här bilarna piskar en gammal jänkare lätt. :bgrin: :bgrin: :bgrin:
VOLVOn 0->402m
Tid: 11,08s
Sluthastighet: 197,3km/h
http://home.bredband.tiscali.s.....050031.MOV
BMWn 0->402m
Tid: 10.17
Sluthastighet: 225,9km/h
http://home.bredband.tiscali.s.....050046.MOV
Båda har kört snabbare, BMWn har kört 9-sekunders repor, utan NOS (lustgas).
Och ni som har sett The Fast And The Furious och tänker att 9 sekunder är väl ingenting ska veta att filmen är rätt överdriven.
:worshipp: Jocke Sahlin, ägare och förare av BMWn
January 23, 2002
hawkie wrote: ...sen finns det VR6 or som är V6:or med konstig vinkel.
fråga inte...jag har funderat på detta länge...kan ni mekkpojkar förklara lite för mig...
Vad är DOCH motor för något...
Boxter motorer sitter i Imprezor, vad är det för något?
Hur fan kan Suzuki Swift GTI ha 100hk (1.3l)?!tack.
Edit: jag har modem och alla era inlägg kom under tiden jag skrev mitt.
öhm, VR6:a är en V6:a med konstig vinkel.
VW har även monterat två VR6:or jämte varandra och fått en W12:a
Titta på bilderna på sidan 2 i inlägget.
Jag har för övrigt lagt till lite i min förklaring vid bilderna om boxer och wankel motorn.
Tänk att en tråd som heter Volvo 740 kan bli tre sidor 🙄 , världen är bra underlig ibland 😕
June 3, 2001
Steel wrote: BMWn 0->402m
Tid: 10.17
Sluthastighet: 225,9km/h
Båda har kört snabbare, BMWn har kört 9-sekunders repor, utan NOS (lustgas).
:worshipp: Jocke Sahlin, ägare och förare av BMWn
9.81 körde han om jag inte minns fel? 😮 :cy:
Då sitter man som ett frimärke i stolen.
Han är snabbare än Supramannen som i sin tur drar en Yamaha R1.
Jag stog och titta när han körde mot hojen.. Han spann bort sig på 1:a repan men tog hojen på andra.
Så det är Sahlin som är ägaren.. visste jag inte.
May 23, 2002
Gueno wrote: [quote=Steel]BMWn 0->402m
Tid: 10.17
Sluthastighet: 225,9km/h
Båda har kört snabbare, BMWn har kört 9-sekunders repor, utan NOS (lustgas).
:worshipp: Jocke Sahlin, ägare och förare av BMWn
9.81 körde han om jag inte minns fel? 😮 :cy:
Då sitter man som ett frimärke i stolen.
Han är snabbare än Supramannen som i sin tur drar en Yamaha R1.
Jag stog och titta när han körde mot hojen.. Han spann bort sig på 1:a repan men tog hojen på andra.
Så det är Sahlin som är ägaren.. visste jag inte.
Om Supramannen skulle haft samma ambition som Sahlin så skulle han utan några större problem åkt ifrån Jockes beemer...
June 3, 2001
Tror du det.. undrar hur det hade låtit om det var en saab istället för en BMW..
Har en filmsnutt på en Supra, enkel eller dubbel turbo vet jag inte om det är men killen kör 402 meter på 9.01, det är ganska snabt. 😀
Finns väll nått rekord på 8.8-8,9 eller nått sånt slaget av en Supra.
Supramannen körde la 9.9x på Tullinge sist?
Finns bara ett liten grej jag stör mig på på Supran.. targataket.. :spy:
Varför, varför, varför?? :arg:
Förstör ju hela bilen..
May 23, 2002
Gueno wrote: Tror du det.. undrar hur det hade låtit om det var en saab istället för en BMW..
Har en filmsnutt på en Supra, enkel eller dubbel turbo vet jag inte om det är men killen kör 402 meter på 9.01, det är ganska snabt. 😀
Finns väll nått rekord på 8.8-8,9 eller nått sånt slaget av en Supra.Supramannen körde la 9.9x på Tullinge sist?
Finns bara ett liten grej jag stör mig på på Supran.. targataket.. :spy:
Varför, varför, varför?? :arg:
Förstör ju hela bilen..
Jämför Supramannens och Sahlins bil. Sahlins kärra är helt rensad, urkapad och lättad överallt där det går att lätta den. Supran däremot kör han med all inredning i, den är inte lättad någonstans, inte urkapad ett dugg...
Skulle Supramannen haft kvar bilen från förra året, viktlätta den så mycket de går och sen i med en automat... hade han spöat Sahlin med råge...
1 Guest(s)