January 29, 2003
Hej, jag har världens skummaste ljudsystem i min volvo 850... Jag hade en volvo orginal kassettspelare och 8 högtalare, varav endast 3 kördes!? Igår köpte jag en mp3 stereo och helt plötsligt hoppade 2 st högtalare till igång. Men så fort jag har högre än låg volym så sprakar ljudet.
Det låter ungefär som om de är spräckta allihopa, det låter lika ur alla. Men ändå är det inte det rasslande ljudet en spräckt högtalare har utan ett mer skrapande, rispigt distoriserat ljud. Har testat andra iso kablar utan resultat. Har även testat nya stereon i en annan bil, funkar bra.
Så då borde det väl antingen vara så att nånting är felkopplat eller att alla högtalare totalvägrar köras med den nya stereon på ett riktigt sätt.
Nån som har nåt förslag på hur det kan lösas, eller vad det kan vara.
Kan tilläggas att efter att ha kollat i passagerar dörren så är åtminstone den inte ansluten till någon kabel, så jag vet inte hur det är med de andra 3 som nu inte fungerar... Men varför funkar 5 med den nya och 3 med orginal. Båda har ju 4x45 watt!
November 26, 2002
Kolla alla högtalarkablar så att dom är korrekt inkopplade i stereon. Det kan finnas ngn parallellkoppling som sänker impedansen och då orkar inte förstärkaren i stereon med. Kolla även att du har ordentligt med störm till stereon samt att den är jordad ordentligt.
När det gäller bilstereomontering så måste du vara mycket någa med att kolla alla kablar och inte förutsätta att dom är rätt. Testa även med ett litet 1,5v batteri, ta ett kabelpar i taget från varje högtalare och sätt den kabel du tro att är minus mot batteriets minuspol och plus mot pluspolen. Om högtalarkonen rör sig utåt är så har du rätt minus och pluskabel. Rör den sig inåt så har du satt pluskabeln mot batteriets minuspol. På det sättet får du alla högtalare att spela i rätt fas, plus att du kan identifiera vilken kabel som går till vilken högtalare.
September 5, 2001
overhard wrote: Hej, jag har världens skummaste ljudsystem i min volvo 850... Jag hade en volvo orginal kassettspelare och 8 högtalare, varav endast 3 kördes!? Igår köpte jag en mp3 stereo och helt plötsligt hoppade 2 st högtalare till igång. Men så fort jag har högre än låg volym så sprakar ljudet.
Det låter ungefär som om de är spräckta allihopa, det låter lika ur alla. Men ändå är det inte det rasslande ljudet en spräckt högtalare har utan ett mer skrapande, rispigt distoriserat ljud. Har testat andra iso kablar utan resultat. Har även testat nya stereon i en annan bil, funkar bra.
Så då borde det väl antingen vara så att nånting är felkopplat eller att alla högtalare totalvägrar köras med den nya stereon på ett riktigt sätt.
Kan tilläggas att efter att ha kollat i passagerar dörren så är åtminstone den inte ansluten till någon kabel, så jag vet inte hur det är med de andra 3 som nu inte fungerar... Men varför funkar 5 med den nya och 3 med orginal. Båda har ju 4x45 watt!
Om de 2 som hoppade igång är vänster fram och höger fram på instrumentbrädan har dessa eget "slutsteg", kolla så att det inte håller på att lägga av. Jag skulle chansa på att det glappar någonstans. Hur låter det när du kör i högtalarna alltså?
January 29, 2003
hawkie wrote: [quote=overhard]Hej, jag har världens skummaste ljudsystem i min volvo 850... Jag hade en volvo orginal kassettspelare och 8 högtalare, varav endast 3 kördes!? Igår köpte jag en mp3 stereo och helt plötsligt hoppade 2 st högtalare till igång. Men så fort jag har högre än låg volym så sprakar ljudet.
Om de 2 som hoppade igång är vänster fram och höger fram på instrumentbrädan har dessa eget "slutsteg", kolla så att det inte håller på att lägga av. Jag skulle chansa på att det glappar någonstans. Hur låter det när du kör i högtalarna alltså?
De som funkade inna var skrikarna på instrumentpanalen och dörrhögtalaren på förarsidan. Sen hoppade allstå resten av högtalarna på förarsidan/vänster igång. Så högra sidan är ljudlös så när som på skrikaren i fram. Men jag har tittat i dörren på passagerarsidan och där var kabeln inte ens inkopplad till högtalaren.
EDIT: har pratat med volvo nu, det skulle vara kopplat så för att det ska vara jätte jobbigt att koppla in en vanlig stereo. Han sa även att högtalarna har specialdimensioner... Är det svårt att sätta i vanliga högtalare? behöver man nån sorts ram eller adapter eller nåt då?
Finns det nån som kan beskriva hur jag ska koppla för att få ljudet att funka normalt?
January 29, 2003
senaste nytt. Det sitter nog nått sorts filter eller så är det en förstärkare. Det är en svart plastlåda som är stor som ett ciggpaket ungefär och som alla högtalarkablar går in igenom. Sen är de kopplade till nåt kretskort och sen går de ut till högtalarna... Jag fattar ingenting.
Nu funkar iaf de 4 framhögtalarna, men när jag kopplar i bakhögtalarna blir ljudet distat och kasst, och det är bara de vänstra högtalarna som funkar i bak...
September 5, 2001
overhard wrote: senaste nytt. Det sitter nog nått sorts filter eller så är det en förstärkare. Det är en svart plastlåda som är stor som ett ciggpaket ungefär och som alla högtalarkablar går in igenom. Sen är de kopplade till nåt kretskort och sen går de ut till högtalarna... Jag fattar ingenting.
Nu funkar iaf de 4 framhögtalarna, men när jag kopplar i bakhögtalarna blir ljudet distat och kasst, och det är bara de vänstra högtalarna som funkar i bak...
Volvo hittar alltid på för att de ska tjäna in pengar. Det finns adaptrar du köper för att underlätta huvudenhets byte(själva stereon) och du fortvarande vill använda de högtalare som finns i. Mjo det är konstiga dimensioner men att det inte skulle finnas alternativ :/ Jag är inte high på just 850 men jag skulle råda dig att prata med någon i turboperformanceclub.
http://www.turboperformanceclub.com/
Lycka till!
1 Guest(s)