August 11, 2005
jämför jämför jämför!
kolla upp andra likvärdiga bilar (som säljs både av privatpersoner och bilhandlare) och skapa dig en uppfattning om värdet. Och provkör så många som möjligt, då kommer du kontakt med bilen samt får veta vad som är normalt och inte normalt.
Edit: är det kompressorn till ac:n som gått sin kos så kan det kosta några tusenlappar för att fixa till det.
Vad personen än begär så ska du pruta, kvittar om det är övereller under normalpriset, pruta (eller "pruta" till dig delar istället, såsom vinterdäck, cd etc.)
Imlal wrote: Om det är hydraliska ventillyftar kan det räcka med ett oljebyte för att få bort tickandet, vilket man ändå brukar göra när man köper en ny bil (byta olja/oljefilter)
Volvo har haft hydrauliska lyftare sedan B21 med överliggande kam kom 1974.
(Skulle tro att det är tämligen glest med rena mekaniska lyftare på nyare bilar, jag kommer inte på någon på studs iaf..)
Se dock till att köpa riktigt oljefilter/Olja, och inte något slask på biltema ifall du vill att motorn skall gå bra..
Biltemas billiga olja är känd för att vara så pass dålig att hydrauliska lyftare fallerar i sitt arbete.. Bytte så sent som nu i veckan på en Mazda 626 som tickade.. Bort med Biltemaoljan och Biltemafiltret och dit med riktiga grejjer och bilen blev som ny motormässigt.
940 ser jag som en bra och pålitlig kärra, jäkligt lättmekad också om man får problem med något.
Med en "Gördetsjälv"-handbok fixar du kamremsbytet lätt, ifall du inte vet hur man gör sedan tidigare förstås..
Behövs väl bara 12/13/15mm lednycklar och en spik vill jag minnas. Se bara till att märkningarna är på plats innan du tar dän remmen, blir lättare när man slipper leta lägena utan fläktremmen på plats.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 11, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Imlal]Om det är hydraliska ventillyftar kan det räcka med ett oljebyte för att få bort tickandet, vilket man ändå brukar göra när man köper en ny bil (byta olja/oljefilter)
Volvo har haft hydrauliska lyftare sedan B21 med överliggande kam kom 1974.
(Skulle tro att det är tämligen glest med rena mekaniska lyftare på nyare bilar, jag kommer inte på någon på studs iaf..)
Se dock till att köpa riktigt oljefilter/Olja, och inte något slask på biltema ifall du vill att motorn skall gå bra..
Biltemas billiga olja är känd för att vara så pass dålig att hydrauliska lyftare fallerar i sitt arbete.. Bytte så sent som nu i veckan på en Mazda 626 som tickade.. Bort med Biltemaoljan och Biltemafiltret och dit med riktiga grejjer och bilen blev som ny motormässigt.
940 ser jag som en bra och pålitlig kärra, jäkligt lättmekad också om man får problem med något.
Med en "Gördetsjälv"-handbok fixar du kamremsbytet lätt, ifall du inte vet hur man gör sedan tidigare förstås..
Behövs väl bara 12/13/15mm lednycklar och en spik vill jag minnas. Se bara till att märkningarna är på plats innan du tar dän remmen, blir lättare när man slipper leta lägena utan fläktremmen på plats.
Rätta mig om jag har fel men har inte toyota det? =)
Angående tickande behöver det inte bero på oljan. På t.ex. porsche 944/968 är det alltid så med lyftarna på vintern om bilen inte går konstant. Det tickar lite tills oljan blir varm sen försvinner ljudet. Detta tickande kommer även när bilen inte går mycket oavsett väder. Alltså det behöver inte vara oljeproblem.
Joni^ wrote: [quote=ilg@dd][quote=Imlal]Om det är hydraliska ventillyftar kan det räcka med ett oljebyte för att få bort tickandet, vilket man ändå brukar göra när man köper en ny bil (byta olja/oljefilter)
Volvo har haft hydrauliska lyftare sedan B21 med överliggande kam kom 1974.
(Skulle tro att det är tämligen glest med rena mekaniska lyftare på nyare bilar, jag kommer inte på någon på studs iaf..)
Se dock till att köpa riktigt oljefilter/Olja, och inte något slask på biltema ifall du vill att motorn skall gå bra..
Biltemas billiga olja är känd för att vara så pass dålig att hydrauliska lyftare fallerar i sitt arbete.. Bytte så sent som nu i veckan på en Mazda 626 som tickade.. Bort med Biltemaoljan och Biltemafiltret och dit med riktiga grejjer och bilen blev som ny motormässigt.
940 ser jag som en bra och pålitlig kärra, jäkligt lättmekad också om man får problem med något.
Med en "Gördetsjälv"-handbok fixar du kamremsbytet lätt, ifall du inte vet hur man gör sedan tidigare förstås..
Behövs väl bara 12/13/15mm lednycklar och en spik vill jag minnas. Se bara till att märkningarna är på plats innan du tar dän remmen, blir lättare när man slipper leta lägena utan fläktremmen på plats.
Rätta mig om jag har fel men har inte toyota det? =)
Angående tickande behöver det inte bero på oljan. På t.ex. porsche 944/968 är det alltid så med lyftarna på vintern om bilen inte går konstant. Det tickar lite tills oljan blir varm sen försvinner ljudet. Detta tickande kommer även när bilen inte går mycket oavsett väder. Alltså det behöver inte vara oljeproblem.
Mycket möjligt att Toyota har det..
Rent generellt så beror "ventiltick" på för blaskig/tjock olja, dålig oljepump (Lågt oljetryck) eller så slitna hydrauliska lyftare.
Man kan även missta sej på slitna vevstakslager så att ventiltickandet egentligen är lagerknack.
Det kan ju i vissa fall även vara som du skriver att motorn måste bli lite varm för att missljuden skall försvinna.
Omöjligt att "ställa diagnos" på en bils missljud utan att ha hört den själv..
Jag ger bara lite tips grundade på egna erfarenheter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 15, 2002
Någon skitolja lär det inte bli. Ska man satsa på halv eller helsyntet? Hur är det med B6304S motorn, är den stabil, driftsäker, slitstark? Har bara kört med Volvos rödblockare innan. B6304S är ju byggd i Skövde till skillnad från den franska skiten som satt i 760GLE så det borde väl inte vara något rackel?
August 25, 2004
Ja kan bara säga att 960 e asbra bil.. Iaf den 960E 3.0 som svågern har.. Han har aldrig haft nåt tickande ljud från motorn.. dock har hans 850 de.. Har ingen aning vad felet kan vara heller.. =/
Men min åsikt.. Köp den om den är i bra skick, Åk till besiktningen o be dom göra en bedömning.. o pruta så mycket du kan..
BTW, dom bör gå att få tag i för 20-25 000:-
Kanske nån tusing mer om dom är i jäkligt bra skick..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 5, 2001
Vet inte hur det är med volvo, men på mitsus 4g63 är det bara till att rengöra lyftarna så brukar tickandet försvinna, alternativt köper man 16 nya med 3mm oljeretur och slipper tickandet ett bra tag framöver.
Ev. kan du byta till lite tunnare olja, men då riskerar du oljeflödet minskar om kanalerna har koksat igen pga av den tjockare oljan. Lättaste är nog att lyfta toppen, rengöra byta packning när toppen endå är av så har en helvetes bra bruksskick och säkerhet på motorn. Dessutom får du en bra överblick av hur kolvarna ser ut.
June 28, 2001
Jag gjorde operationen som hawkie beskriver på en Golf 2.
Inte särskillt svårt men man bör endå ha ett hum om vad man syslar med, och det kostade lite pengar i form av ett specialverktyg till att pressa ut lyftarna samt packningar.
Ps, blanda inte ordningen på div komponenter.
hawkie wrote: Vet inte hur det är med volvo, men på mitsus 4g63 är det bara till att rengöra lyftarna så brukar tickandet försvinna, alternativt köper man 16 nya med 3mm oljeretur och slipper tickandet ett bra tag framöver.
Ev. kan du byta till lite tunnare olja, men då riskerar du oljeflödet minskar om kanalerna har koksat igen pga av den tjockare oljan. Lättaste är nog att lyfta toppen, rengöra byta packning när toppen endå är av så har en helvetes bra bruksskick och säkerhet på motorn. Dessutom får du en bra överblick av hur kolvarna ser ut.
Funderar man över om det är svårt att byta kamremmen så lär man knappast gå iland med en ventillyftardemontering/montering gissar jag..
Inte på en Volvo iaf..
Vet inte säkert, men är det samma utförande på toppen på 960 som på gamla B21/23, så är det inget man gör på en grisblink vill jag mena..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
3 Guest(s)