Volvo Amazon 59|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Volvo Amazon 59
MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 28, 2005 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har eventuellt en Amazon 59 på gång. Om jag köper bilen, är det då något speciellt man bör göra eller se över bortsett från att byta olja & filter, olja i bakaxel och olja i växellåda? Skall man justera ventilerna trots att motorn låter bra? Bilen har gått drygt 4700 mil totalt och inte mer än ca 150 mil sedan mitten på 80-talet. Hur är det med packningar osv? Topplockspackningen läcker inte men den kanske börjar göra det efter ett tag om man ser till att använda bilen? Om bromsarna tar lite ojämnt är det då svårt att justera? Går det bra att köra den på 95 oktan eller är det 98 som gäller? B16 har ju inte lika hög kompression som B18.

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
880470
April 28, 2005 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

ska rota upp lite info ikväll åt dig.. om du inte redan fått massa svar då 😀

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
880475
April 28, 2005 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

En volvo går bara den får olja! Bromsarna är inte så svåra att justera, jag antar att det är skivor fram på amazon så där ska du inte behöva justera. Men bak kanske då måste justera lite, och det finns en grejj du kan skruva på så att beläggen åker ut lite. Vad det gäller bensin så går det bra med 95 men du bör slå i lite blyersättningsmedel.

MoNsTeR
Member
Medlem
880479
April 28, 2005 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Suizide wrote: En volvo går bara den får olja! Bromsarna är inte så svåra att justera, jag antar att det är skivor fram på amazon så där ska du inte behöva justera. Men bak kanske då måste justera lite, och det finns en grejj du kan skruva på så att beläggen åker ut lite. Vad det gäller bensin så går det bra med 95 men du bör slå i lite blyersättningsmedel.

Eftersom detta är en av de tidigare årsmodellerna så sitter det trummor runt om. Att man ska hälla i blyersättning känner jag till annars så mår inte ventilerna så bra.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
880486
April 28, 2005 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: Jag har eventuellt en Amazon 59 på gång. Om jag köper bilen, är det då något speciellt man bör göra eller se över bortsett från att byta olja & filter, olja i bakaxel och olja i växellåda?

Styla den, neon hit och dit, ungefär som den där gula Mitsubishi Evo i 2 Fast and 2 Furious.
Lägg på lite nitro och äg vägarna.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
880491
April 28, 2005 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=MoNsTeR]Jag har eventuellt en Amazon 59 på gång. Om jag köper bilen, är det då något speciellt man bör göra eller se över bortsett från att byta olja & filter, olja i bakaxel och olja i växellåda?

Styla den, neon hit och dit, ungefär som den där gula Mitsubishi Evo i 2 Fast and 2 Furious.

Borde nästan banna dig för det dära förslaget.... 😮

Amazon är fina orginal...

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
880493
April 28, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Var en fin amazon du hittat där. De flesta jag sett i mina trakter är väldigt nergångna.
Inte många som rullar längre, ännu värre är det med herrgårdsvagns-modellen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
880500
April 28, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=MoNsTeR]Jag har eventuellt en Amazon 59 på gång. Om jag köper bilen, är det då något speciellt man bör göra eller se över bortsett från att byta olja & filter, olja i bakaxel och olja i växellåda?

Helt klart Top10 av de dummaste saker jag någonsin hört ...

//Andreas

MoNsTeR
Member
Medlem
880502
April 28, 2005 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

100% original är det som gäller, sen så ska jag naturligtvis inte använda den som bruksbil

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
880532
April 28, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Fy f-n vad fin!!! Vill ha!!!
Skönt att höra att det är original som gäller. Det vore fruktansvärt synd på ett så fint exemplar om den hamnade i händerna fel person.

Får man fråga vad du får slanta upp för den där skönheten?

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
880540
April 28, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ahhh den vill jag ha! Synd bara att det är 6V på de tidiga modellerna.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
880542
April 28, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Bort med cykeldäcken och dra på ett par 16 eller 17" BBS Challenge (eller spinners om de finns i den storleken inte större än 17 och inte mindre än 15").

Några 12:or där bak så har du en rätt fin sommar cruiser.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
880544
April 28, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Bort med cykeldäcken och dra på ett par 16 eller 17" BBS Challenge (eller spinners om de finns i den storleken inte större än 17 och inte mindre än 15").

😮 😮 😮

Nu var du väl ändå inte seriös ? :-k

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
880565
April 28, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde vara dödsstraff att såga sönder sånna skönheter. Blir ledsen då jag ser tidiga bubblor, amazoner mm som folk har cabbat, stylat, gjort om till Beach buggy mm.

MoNsTeR
Member
Medlem
880569
April 28, 2005 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Ahhh den vill jag ha! Synd bara att det är 6V på de tidiga modellerna.

Nja, det är ju delvis B16 motorn likströmsgeneratorn och 6 volts elsystemet som ger bilen sin charm.

MoNsTeR
Member
Medlem
880573
April 28, 2005 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Fy f-n vad fin!!! Vill ha!!!
Skönt att höra att det är original som gäller. Det vore fruktansvärt synd på ett så fint exemplar om den hamnade i händerna fel person.

Får man fråga vad du får slanta upp för den där skönheten?

Jag har lagt ett bud på 40k, tar han det så kommer jag inte att tveka. Gamla B16 Amazoner som aldrig är svetsade, helt original och som inte har gått mer än 4800 mil är det inte gott om.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
880721
April 28, 2005 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

"styla en volvo är som att sminka en gris" läste jag nån stans men i detta fall är det bara jävligt korkat..

Leta fram en bra olja att köra på (EJ syntet) texaco´s mineral (tror det är 15/40w) den är bra.. samt kolla rost men det har väl inte denna bil i några större mängder

MoNsTeR
Member
Medlem
880876
April 28, 2005 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: "styla en volvo är som att sminka en gris" läste jag nån stans men i detta fall är det bara jävligt korkat..

Leta fram en bra olja att köra på (EJ syntet) texaco´s mineral (tror det är 15/40w) den är bra.. samt kolla rost men det har väl inte denna bil i några större mängder

Spelar det någon större roll vilken olja man kör i växellåda och bakaxel eller är det bara att dra iväg till biltema eller HCJ o köpa passande olja av billig sort?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
880991
April 29, 2005 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=hawkie]Bort med cykeldäcken och dra på ett par 16 eller 17" BBS Challenge (eller spinners om de finns i den storleken inte större än 17 och inte mindre än 15").

😮 😮 😮

Tro det eller ej, jo det var jag.
BBS Challenge är det första folk kommer reagera på och sen "blaaam" en Amazon! Lite bling bling varning på dem då de oftast passar bra på RS4:or men jag tror dom skulle sitta nice på amazonen 🙂

För övrigt är det inte farligt att ha så "små" däck? 🙄

Angående baslådor, kanske överdrev lite när jag skrev några 12:or det är ju helt klart upp till ägaren att avgöra hur mycket ljud man vill ha.

Bara för att du har en schysst spelare och ett nice system förändrar det ju inte bilens yttre karaktär men det blir fan så trevligare att åka.

MoNsTeR
Member
Medlem
881007
April 29, 2005 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: [quote=skiroy][quote=hawkie]Bort med cykeldäcken och dra på ett par 16 eller 17" BBS Challenge (eller spinners om de finns i den storleken inte större än 17 och inte mindre än 15").

😮 😮 😮

Tro det eller ej, jo det var jag.
BBS Challenge är det första folk kommer reagera på och sen "blaaam" en Amazon! Lite bling bling varning på dem då de oftast passar bra på RS4:or men jag tror dom skulle sitta nice på amazonen 🙂

För övrigt är det inte farligt att ha så "små" däck? 🙄

Angående baslådor, kanske överdrev lite när jag skrev några 12:or det är ju helt klart upp till ägaren att avgöra hur mycket ljud man vill ha.

Bara för att du har en schysst spelare och ett nice system förändrar det ju inte bilens yttre karaktär men det blir fan så trevligare att åka.

Jag tror nog att jag skippar ljudet ändå. Det blir ändå krånglingt med 6 volts elsystem. Sen så finns det ingen plats för varken högtalare eller baslådor. Jag får nöja mig med att spela med min stroker 18 hemma i stället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 385
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL