September 27, 2005
Jaha, då kom beskedet vi alla väntat på/fruktat!
[Image Can Not Be Found]
Ford har planer på att sälja Volvo personvagnar!
Mycket intressant detta.
Vad händer om någon köper bolaget för märkets skull och flytta allt till kina?
Hur drabbas Sverige?
Vilka är de potentiella köparna?
Står SAAB näst på tur?
Vad händer med jobben?
Bör svenska staten gå in och köpa allt som vissa föreslagit?
Själv tror jag de går samma öde till mötes som Jagur och Rover; Det blir uppköpt av något bolag från ett tillväxtland. Indien eller Kina då främst. Vilket jag faktiskt tror är kanon! Vore en perfekt chans att göra något vettigt av märket.
Kom med intressanta åsikter!
November 22, 2001
Staten ska inte bygga bilar.
AB Volvo har ju gått ut med att de kan tänka sig stötta Volvo PV för att inte fläcka ner varumärket.
Tvivlar dock på att de går så långt som att köpa det, men vem vet.
Vore dock en smärre katastrof för Göteborg och västsverige om det lades ner eller flyttas utomlands.
September 27, 2005
obelix wrote: volvo och saab bör slå sina påsar ihop...
Ja det vore något. Sätt ett älghuvud som logga så har du nog det mest svenska som går att uppnå!
macrus wrote: Vad som helst bara inte Svenska staten köper på sig Volvo.
Och varför tycker du inte det? Staten är väll inte sämre än aktieägare? Staten behöver ju inte ha någon aktiv inblandning, bara äga under en övergångsperiod?
September 27, 2005
Json_81 wrote: Vore dock en smärre katastrof för Göteborg och västsverige om det lades ner eller flyttas utomlands.
Det vore det Verkligen! Så otroligt mycket skulle gå förlorat. Drabar ju inte bara de som jobbar på volvo utan en otrolig mängd landra. Leverantörer tänker de flestpå, men också den kunskap som försvinnner. Volvo har ju nära sammarbete med både gymnasium och Chalmers. Sverige skulle tappa stort på vår inriktning som ingenjörsland!
November 4, 2001
Det hade ju varit bra om staten kunde ta det och bedriva en lukrativ verksamhet... SÅ man kunde skära ner lite på skatterna eller investera i något bra (typ vägarna?).
Nu kan folk tycka vad de vill men att staten säljer alla företag är ju rent trams. Man säljer inte en bra mjölkko (pratar inte om volvo nu). Om staten har ett företag som ger inkomster och man förvaltar de rätt så bör det ju gå tillbaka till invånarna.
November 22, 2001
SuperNova wrote: Nu kan folk tycka vad de vill men att staten säljer alla företag är ju rent trams. Man säljer inte en bra mjölkko (pratar inte om volvo nu). Om staten har ett företag som ger inkomster och man förvaltar de rätt så bör det ju gå tillbaka till invånarna.
Staten äger bolag X. X genererar 100kr i vinst per år.
Staten säljer bolag X och använder vinsten att betala på sitt lån.
Staten får nu betala 200kr mindre per år i ränta.
Hade det varit bättre att behålla X?
December 24, 2002
Json_81 wrote: Staten äger bolag X. X genererar 100kr i vinst per år.
Staten säljer bolag X och använder vinsten att betala på sitt lån.
Staten får nu betala 200kr mindre per år i ränta.Hade det varit bättre att behålla X?
Sedan går bolaget i backen eller flyttar utomlands.. då drabbas X antal personer som staten får stötta ekonomiskt för 300 kr per år 😀
Delph1 wrote: Lägg ner BMW.
//Andreas
:upp:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
opA87 wrote: "Planer" och "Kommer sälja" är väl två olika saker.. det har väl pratats om att dom ska sälja Volvo i över ett år ?
Nu har jag inte klickat på dina länkar men jag antog detta då jag bara hörde detta på radio en snabbis förrut.
Nja... Man, vilket innebär människor i allmenhet, har väll misstänkt och trott att Ford hade planer på att sälja Volvo ganska länge. Det är dock stor skillnad på att folk har misstankar och ett officiellt presmedelande som säger "Given the unprecedented external challenges facing Ford and the entire industry, it is prudent for Ford to evaluate options for Volvo," Ford Chief Executive Alan Mulally said in a statement. Samtidigt som man i morgon ska presentera för kongressen hur man skall spara en massa pengar. Att inom företagsvärden erkänna att man i det läget överväger försäljning är en ganska tydlig signal.
Jag tror det skulle vara spännande med ett statligt ägande. Man kan ju få Volvo billigt nu. Om man med det kan rädd många jobb och kunskap för att sedans sälja utan förlust så tycker jag det helt klart skall övervägas. Om inte andra köpare går att finna vill säga.
1 Guest(s)