February 17, 2004
Det här har ju varit på tapeten sedan ett par år tebax. Då var det snack om japanska bolag och även ryska. Tar det här med en nypa salt.
Nu är det ju snack om Volvo AB, för att skydda varumärket. Men som alla vet så har även Volvo AB stora problem. Blir intressant att följa ;).
November 22, 2001
Dani wrote: Det här har ju varit på tapeten sedan ett par år tebax. Då var det snack om japanska bolag och även ryska. Tar det här med en nypa salt.
Nu är det ju snack om Volvo AB, för att skydda varumärket. Men som alla vet så har även Volvo AB stora problem. Blir intressant att följa ;).
Att säga att AB Volvo har stora problem är helt fel.
De säljer sämre pga minskad efterfrågan i det allmänna krisläget.
jonte_power wrote: Sedan går bolaget i backen eller flyttar utomlands.. då drabbas X antal personer som staten får stötta ekonomiskt för 300 kr per år 😀
Visst, det är en poäng. Dock så är det nog så att om bolaget går i backen hade det gjort det oavsett om staten sålde det eller inte. Eller så hade det helt plötsligt varit en utgift för staten att hålla det vid liv istället för att plocka hem en vinst. Om jag minns rätt har det även varit avtalat att företegat inte får flyttas utomlands vid försäljningarna.
March 15, 2002
Shikar wrote: Grundaren till Volvo gick väl bara till SKF för en investering? 😕
"SKF, under ledning av VD:n Björn Prytz, styrelsens ordförande Axel Carlander och Sven Wingquist grundade bilföretaget AB Volvo 1926 som ett helägt dotterbolag inom SKF. Idégivaren och drivande i projektet var Assar Gabrielsson, försäljningschef på SKF. När bolaget hade bildats tillsattes Assar Gabrielsson som VD och lämnade posten som försäljningschef för SKF. Den grundläggande idén bakom bildandet av ett bilföretag inom SKF-koncernen var att få konkurrensfördelar vid utveckling av nya lager och lagerinbyggnader för fordonsindustrin men också utvidga koncernen med ett nytt företag inom den snabbt växande och lönsamma fordonsindustrin och bättre utnyttja den verkstadskapacitet med relativt låga verkstadskostnader som fanns i Sverige på tidigt 1900-tal."
September 27, 2005
Ja Tata Motors är ju intressanta. De verkar ju ha gjort ett bra jobb med Jaguar i alla fall...
Nu har ju följande nyhet kommit --->SAAB ska säljas!
Vilket troligen inte förvånad någon... men om det är svårt att hitta köpare till volvo, vem ska DÅ köpa saab?
September 27, 2005
Uppenbarligen är någon intresserad. I alla fall om mån får tro saabs VD: "Det finns intressenter till Saab"
obelix wrote: det skulle nog gå att slå ihop dom om man delade upp märkena i tex ett bruksmärke och ett lite mer exklusivt märke.
Som toyota och lexus.
Angående Lexus så hörde jag nyligen på radion att där har man dragit åt svångremmen rejält p.g.a dykande försäljning.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Callister wrote: Ge ett par bra exempel på varför bmw är dåliga bilar, gärna konkreta fakta som inte endast berör turkbmw's 3 serier från 90-talet.
🙂
Aldrig mekat en BMW och haft roligt på samma gång. Skärsår och korkade jävla lösningar som kanske ser bra ut, men är helt åt helvete när man ska in med händerna.
Betydligt bättre erfarenheter av både Volvo och i viss mån SAAB där.
Förstår inte vad folk ser i BMW. För mig så känns det mest som ett fallet märke.
//Andreas
Delph1 wrote: Aldrig mekat en BMW och haft roligt på samma gång. Skärsår och korkade j**la lösningar som kanske ser bra ut, men är helt åt h*****e när man ska in med händerna.
Betydligt bättre erfarenheter av både Volvo och i viss mån SAAB där.
Förstår inte vad folk ser i BMW. För mig så känns det mest som ett fallet märke.
//Andreas
=DO
Som om jag skulle skrivit det själv..
Känns som att "bäst före" passerats för länge sedan vad det gäller BMW, tyvärr.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
Callister wrote: Ge ett par bra exempel på varför bmw är dåliga bilar, gärna konkreta fakta som inte endast berör turkbmw's 3 serier från 90-talet.
🙂
Spruckna topplock, skitbussingar i fram och bakvagn, värdelös andrahandsvärde och lite till. Ryktet som kebabvagn är inte helt taget ur luften.
Allvarligt så är hypen kring BMW rent löjligt...
Detta behöver inte vara "turkmodellerna" heller...
1 Guest(s)