April 14, 2003
Hejsan! vet att detta inte har något att göra med datorer men ändå.. Jag har en volvo v70 -98 där varningslampan börjat lysa enligt bilprovningen så är det lambda lampan som lyser och indikerar på att det är motorelektronik fel någon som har ett tips på vad jag kan göra själv för att släcka lampan.
Har provat med att ta bort minus kabeln från batteriet och lampan släckes för ca 1 minut.. några andra tips?? // John
October 16, 2004
January 7, 2006
Lille_john wrote: Hejsan! vet att detta inte har något att göra med datorer men ändå.. Jag har en volvo v70 -98 där varningslampan börjat lysa enligt bilprovningen så är det lambda lampan som lyser och indikerar på att det är motorelektronik fel någon som har ett tips på vad jag kan göra själv för att släcka lampan.
Har provat med att ta bort minus kabeln från batteriet och lampan släckes för ca 1 minut.. några andra tips?? // John
Om det är lambda-lampan som lyser, är det nog bara att köra till närmaste verkstad.
April 14, 2003
jo jag har gjort de.. va o hämta den idag och lampan va släckt.. men började lysa efter ett tag igen..
hULt0 wrote: [quote=Lille_john]Hejsan! vet att detta inte har något att göra med datorer men ändå.. Jag har en volvo v70 -98 där varningslampan börjat lysa enligt bilprovningen så är det lambda lampan som lyser och indikerar på att det är motorelektronik fel någon som har ett tips på vad jag kan göra själv för att släcka lampan.
Om det är lambda-lampan som lyser, är det nog bara att köra till närmaste verkstad.
Förmodligen lambdasonden som är väck eller luft/bränslemängdmätningen som strular.
Kan iofs vara en skitsak också, t.ex att nån av kablarna till lambdasonden har gått av, eller ligger mot jord.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 11, 2002
Lille_john wrote: jo jag har gjort de.. va o hämta den idag och lampan va släckt.. men började lysa efter ett tag igen..
[quote=hULt0][quote=Lille_john]Hejsan! vet att detta inte har något att göra med datorer men ändå.. Jag har en volvo v70 -98 där varningslampan börjat lysa enligt bilprovningen så är det lambda lampan som lyser och indikerar på att det är motorelektronik fel någon som har ett tips på vad jag kan göra själv för att släcka lampan.
Får jag gissa på att du inte kört till någon "riktig" volvo verkstad? dom har bara gjort en felsökning på din bil, nollat minnet och då slocknar lampan men kommer att tändas igen efter ett tag. Med andra ord.. dom har inte fixat ditt problem.
April 14, 2003
Joni^ wrote: [quote=Lille_john]jo jag har gjort de.. va o hämta den idag och lampan va släckt.. men började lysa efter ett tag igen..
[quote=hULt0][quote=Lille_john]Hejsan! vet att detta inte har något att göra med datorer men ändå.. Jag har en volvo v70 -98 där varningslampan börjat lysa enligt bilprovningen så är det lambda lampan som lyser och indikerar på att det är motorelektronik fel någon som har ett tips på vad jag kan göra själv för att släcka lampan.
Får jag gissa på att du inte kört till någon "riktig" volvo verkstad? dom har bara gjort en felsökning på din bil, nollat minnet och då slocknar lampan men kommer att tändas igen efter ett tag. Med andra ord.. dom har inte fixat ditt problem.
nej jag lämnade inte in den hos en volvo verkstad. lämnade in den på hydro verkstad...
December 11, 2002
Jag kan ju inte lova att det är så, men jag är rätt säker på att det är vad dom gjort. Fel som dessa är inte lönt att spekulera runt om på ett forum. Antingen så lämnar du in bilen och får den fixad eller så låter du bilen stå tills du inte vill ha med den att göra mer =)
January 7, 2006
Joni^ wrote: Jag kan ju inte lova att det är så, men jag är rätt säker på att det är vad dom gjort. Fel som dessa är inte lönt att spekulera runt om på ett forum. Antingen så lämnar du in bilen och får den fixad eller så låter du bilen stå tills du inte vill ha med den att göra mer =)
Till skillnad från andra forum har NH en Ilg@dd 🙂
Och en hULt0 som kan grunderna 😉
Är det förresten någon som vill gissa vem som monterat en hyfsad mängd lambdasonder på Volvobilar? 😉
December 11, 2002
Hulto, jag har mekat bil i x antal år, måhända kanske inte enbart volvo. Eller för den delen ens mycket, men jag har ändå fixat ett antal. Saken är den dock att det är ingen större skillnad på bilar vad det gäller sådana här system och jag får ofta sådana frågor och mitt svar är alltid att man kan alltid spekulera i det oändliga eller så gör man något åt det. Vill man ha bilen fixad får man hosta upp pengarna eller så låter man som sagt bilen vara.
Sen med tanke på att du är såpass ny på forumet så får jag väl bortse ifrån att du antog att jag är ett stolpskott vad det gäller bilar 😉
hULt0 wrote: [quote=Joni^]Jag kan ju inte lova att det är så, men jag är rätt säker på att det är vad dom gjort. Fel som dessa är inte lönt att spekulera runt om på ett forum. Antingen så lämnar du in bilen och får den fixad eller så låter du bilen stå tills du inte vill ha med den att göra mer =)
Till skillnad från andra forum har NH en Ilg@dd 🙂
Och en hULt0 som kan grunderna 😉
Är det förresten någon som vill gissa vem som monterat en hyfsad mängd lambdasonder på Volvobilar? 😉
Eftersom det är du som frågar..Du..
🙂
Själv har jag bara krånglat med såna på Volvo ett 10-tal gånger, jobbar mest med andra märken, mest Citroen och Mitsubishi.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)