July 11, 2002
Ctrl wrote: Man märker hur volvo's motoralternativ påverkar sverige då vi
gör motordelar till dom.
Våran produktion har droppat mycket pga externa motorer (Yamaha, ford .. etc) + att mycket montering
flyttas till Polen och Litauen.
Tack vare att nu när dom är med i EU blir det smidigare att flytta produktionen dit.
Men tillverkas det fortfarande Motorer till Saab & volvo här i sverige?
eller är det bara utlandet?
May 17, 2002
Smirnoff wrote: [quote=Ctrl]Man märker hur volvo's motoralternativ påverkar sverige då vi
gör motordelar till dom.
Våran produktion har droppat mycket pga externa motorer (Yamaha, ford .. etc) + att mycket montering
flyttas till Polen och Litauen.
Tack vare att nu när dom är med i EU blir det smidigare att flytta produktionen dit.
Men tillverkas det fortfarande Motorer till Saab & volvo här i sverige?
eller är det bara utlandet?
I Sverige (skövde) tillverkar volvo sina 5-cylindriga bensinare samt sina dislar. Fortfarande görs även volvos 6:a i skövde men den kommer innom ett par år att flyttas (till England har jag för mig.) Saab tror jag gör sina bensinare i sverige men jag är långt ifrån säker.
December 11, 2002
skiroy wrote: [quote=GooGeL][quote=Joni^]hahaaaa j**la fordmotor
Resultatet är en V8 som är endast 754 mm lång och 635 mm bred - den mest kompakta 4,4-liters V8:an på marknaden.
Både motorblock och cylinderhuvud är gjutna i aluminium, och motorn väger bara 190 kg.
Motorn är konstruerad av japanska motorspecialisten Yamaha, och samma företag svarar också för tillverkningen.
hmm... 🙄
Mmm....
Men så är Joni^ en självutnämnd "expert" på allt som har 4 hjul. 🙄
Killen borde kanske skaffa rejäla glasögon samt träna på läsförståelsen innan inlägg postas. 🙂
pfft du skulle bara veta....
*edit* jag har inte sagt något om expertis här inte... men annars har ju även solen fläckar skiroy *edit*
May 17, 2002
Gueno wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Saaben blir bakhjulsdriven så de e lugnt...
Hmm... känns fel...
Som om BMW skulle vara framkraffsare.
SAab har gjort framhjulsdriva bilar sedan flinta, varför skulle du helt plötsligt börja göra en balhjulsdriven?
Jo! Svaret är att den nya Saaben inte är en Saab utan en Chevrolet med Saabemblem.
Tragiskt men sant.
September 27, 2002
Åkte volovs XC70 (satt brevid) på 260 hästar och det slutade så här med ett 27 meters hopp.
Bilder --> http://4fun.mine.nu/olycka/bilen/
Hur som helst en väldigt säkerbil, annars hade jag inte klarat mig ....
November 27, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=Delph1]Är det bara jag som känner till den gamla goda B36:an? Det var iofs bara två B18 motorer som slagits samman 🙄 men ändock en åtta...
//Andreas
Volvo har inte gjort någon 8:a sedan 1927, så jag kan inte dirket säga att jag mins den ;).
Jodå, men den satt bara i lastbilar och bussar vad jag kan minnas. Men som sagt det var ju ingen renodlad 8:a två stycken B18 som dom slagit ihop, men ändock en 8:a. 😉
//Andreas
January 23, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Gueno] Och återigen var Volvo före saab. 😛
Var väl ett år sen eller så som Saab gick ut med att de ska bygga en V8:a 😛 Återigen, Saab först, Volvo kopierar...
Volvo sa visserligen redan när XC90 visades för första gången att en V8 planerades men de var tvungna att lösa hur de skulle få ner den på tvären eftersom de inte ville sätta den på längden för krocksäkerhetens skull. 😛
Å Sulan, nu har ju Volvo S60/V70 T5 260 hk under huven så Aero halkar efter ännu mer. 🙂
June 28, 2001
4fun wrote: Åkte volovs XC70 (satt brevid) på 260 hästar och det slutade så här med ett 27 meters hopp.
Bilder --> http://4fun.mine.nu/olycka/bilen/Hur som helst en väldigt säkerbil, annars hade jag inte klarat mig ....
hur lyckades ni med detdär då ?
kan inte ha åkt snabbt eller så var diket väldigt mjukt och gämt.
3 Guest(s)