May 17, 2002
Steel wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=Gueno] Och återigen var Volvo före saab. 😛
Var väl ett år sen eller så som Saab gick ut med att de ska bygga en V8:a 😛 Återigen, Saab först, Volvo kopierar...
Volvo sa visserligen redan när XC90 visades för första gången att en V8 planerades men de var tvungna att lösa hur de skulle få ner den på tvären eftersom de inte ville sätta den på längden för krocksäkerhetens skull. 😛
Å Sulan, nu har ju Volvo S60/V70 T5 260 hk under huven så Aero halkar efter ännu mer. 🙂
Nu är det väll så att de inte ville ställa den på längden pga. att volvon i första hand är framhjulsdriven.
May 17, 2002
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel]Å Sulan, nu har ju Volvo S60/V70 T5 260 hk under huven så Aero halkar efter ännu mer. 🙂
Halkar efter ännu mer? Volvon börjar närma sig snarare... 🙂
'
du får ej heller glömma S60R samt V70R, 300hp under huven där..Saab är nu miltals efter..
January 23, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Steel][quote=[Gamepredator] Sulan][quote=Gueno] Och återigen var Volvo före saab. 😛
Var väl ett år sen eller så som Saab gick ut med att de ska bygga en V8:a 😛 Återigen, Saab först, Volvo kopierar...
Volvo sa visserligen redan när XC90 visades för första gången att en V8 planerades men de var tvungna att lösa hur de skulle få ner den på tvären eftersom de inte ville sätta den på längden för krocksäkerhetens skull. 😛
Å Sulan, nu har ju Volvo S60/V70 T5 260 hk under huven så Aero halkar efter ännu mer. 🙂
Nu är det väll så att de inte ville ställa den på längden pga. att volvon i första hand är framhjulsdriven.
Möjligt men den officiella anledning var att de ville lösa det pga. säkerheten.
Hade ju gått att sätta den på raken även fast bilen är framhjulsdriven. 🙂
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Steel]Å Sulan, nu har ju Volvo S60/V70 T5 260 hk under huven så Aero halkar efter ännu mer. 🙂
Halkar efter ännu mer? Volvon börjar närma sig snarare... 🙂
Ska lägga upp lite data så du får svart på vitt att Volvo T5 är snabbare än Aero och att R är snabbare än Hirsch. 😛
January 23, 2002
Tills jag får data från ett oberoende test jag har liggandes hemma så kan jag ju lägga upp data från Volvos och Saab hemsidor för S60 T5, V70 T5, 9-5 Aero sedan, 9-5 Aero kombi och för skojs skull även S80 T6. 🙂
S60 T5:
Max effekt: 191 kW (260 hk) vid 5500 varv
Max vridmoment: 350 Nm vid 2100–5000 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 6,5/6,9 sek
Toppfart, man/aut: 250/250 km/h
S80 T6:
Max effekt: 200 kW (272 hk) vid 5200 varv
Max vridmoment: 380 Nm vid 1800–5000 varv
Acceleration 0–100 km/h, aut: 7,2 sek
Toppfart, aut: 250 km/h
9-5 Aero sedan:
Max effekt: 169kW (250hk) vid 5500r/min.
Max vridmoment: 350 Nm vid 1900r/min.
Acceleration 0 till 100 km/h: 6,9sek; auto. 8.2sek.
Toppfart 250km/h; auto. 250km/h.
V70 T5:
Max effekt: 191 kW (260 hk) vid 5500 varv
Max vridmoment: 350 Nm vid 2100–5000 varv
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 6,8/7,2 sek
Toppfart, man/aut: 250/245 km/h
9-5 Aero kombi:
Max effekt: 169kW (250hk) vid 5500r/min.
Max vridmoment: 350 Nm vid 1900r/min.
Acceleration 0 till 100 km/h: 7,3sek; auto. 8.5sek.
Toppfart 245km/h; auto. 245km/h.
Inte så men med tanke på hur mycket 9-5 tappar så fort du slänger i en automatare så är Saabs automatare riktigt jäkla urusel. 😕
Och hur får man reda på info om Saab 9-5 Hirsch?
Letade på Saabs hemsida om teknisk info men icke att det fanns att finna. :bok:
Edit:
Googlade och hittade denna sida, http://194.18.30.201/www/saabo.....20927.html, med teknisk data om 9-5 Hirsch, tror den stämmer.
Så utifrån den, Saab 9-5 Hirsch vs. Volvo S60 R. 🙂
S60 R:
Max effekt: 220 kW (300 hk) vid 5500 varv (manuell) eller 6000 varv (automat)
Max vridmoment: 400 Nm vid 1950–5250 varv (manuell) eller 350 Nm vid 1850–6000 varv (automat)
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 5,7/7,5 sek
Toppfart: 250 km/h (elektroniskt reglerad)
9-5 Hirsch:
Max effekt: 224 kW (305 hk) vid 5500 r/min
Max vridmoment: 420 Nm från 2000 till 4000 r/min
Acceleration 0–100 km/h, man/aut: 6,4/6,6 sek
Toppfart: 250km/h (elektroniskt reglerad)
May 23, 2002
Gueno wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Sen har vi Hirsch 305hp... Stressar Volvo rätt hårt...
Å det är ju självklart saab själva som bygger den... INTE!
Du vet att det inte är BMW som bygger M bilarn och att Mercedes inte har nåt att göra med AMG???
Steel: 0 - 100 säger det inte ett smack om hur bilen fungerar i vardagstrafik, hur karaktären på motorn är osv... Jämför hur många starter ifrån stillastående till 100, full makaron du gör per dag mot antalet omkörningar, hastighetsökningar etc. Om du tycker några hundradelar till hundra gör Volvon till en bättre bil så visst. Vi andra som inte blivit hjärntvättade av Collin på Aftonbladet, testar själva och sen bedömmer vet vad som gäller...
January 28, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Du vet att det inte är BMW som bygger M bilarn och att Mercedes inte har nåt att göra med AMG???
M, som står för Motorsport, är en del av BMW och AMG ägs av Mercedes. Frånsett det så är de HELT oberoende [Image Can Not Be Found]
[Gamepredator wrote: Sulan]Vi andra som inte blivit hjärntvättade av Collin på Aftonbladet, testar själva och sen bedömmer vet vad som gäller...
Jag tror verkligen att du har provkört många Hirsch och S60R........
May 23, 2002
MrWeizel: Det farliga med ironi är att det finns alltid vissa människor som inte förstår... Att säga att en Hirsch inte är serietillverkad är ja... Dumt.
Jag har åkt 9-5 Aero och V70 T5 240hk. Tyckte Saaben var en bättre bil, bla. rappare motor, bättre bromsar, överhuvudtaget en mer distinkt bil. Jag gör inte som Steel; läser Aftonbladets (o)beroende tester där Volvo alltid får 36 rattar av 30 möjliga och tror sen allt jag just läst...
Bilar är mycket en smaksak (hur fick annars Citroen några bilar sålda), sorgligt att inte vissa förstår det
April 1, 2001
Men till sist är det ändå Volvo som äger, så det så 🙂
Här i Trollhättan rullar det väldigt många Saab, en hel del av dom leker allan i trafiken och kör både snabbt och vårdslöst. Dessa killar i 20-25 årsåldern med sina tuffa saabar tenderar att bli väldigt griniga och generade när dom inte kan hänga med en Volvo D5. Med turbodiesel och lite feeling i växelspakshanden så är saken biff 😉
June 3, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan] Du vet att det inte är BMW som bygger M bilarn och att Mercedes inte har nåt att göra med AMG???
Ja.. 😛
Det har inte HARTGE, AC Schnitzer eller Alpine heller.
Eller varkeln Brabus eller Carlsson på Merca.
[Gamepredator wrote: Sulan] andra som inte blivit hjärntvättade av Collin på Aftonbladet, testar själva och sen bedömmer vet vad som gäller...
Det är ju det vi gör hela tiiiin! 🙂
[Gamepredator wrote: Sulan]Bilar är mycket en smaksak (hur fick annars Citroen några bilar sålda), sorgligt att inte vissa förstår det
Ja.. eller saab eller Trabant eller Opel... 🙄
[Gamepredator wrote: Sulan]Haha... Blir jag rik nån gång så ska jag beställa en Pikes Peak 9-3:a nån gång... 0 - 100 på 2.3 sek är ju inte fel :bgrin:
Hur kul är det då när den bara toppar 200. 🙁
Biblo wrote: Jag åker Volvo hellere då de är säkrare. 😉
Det skulle inte jag vilja säga.
Renault är la säkrare.
Megán får väll 5 [Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found] i vart enda test..
Nått sådant var det.
3 Guest(s)