May 17, 2002
MoNsTeR wrote: [quote=http://www.automotorsport.se] Volvo XC90 får första V8-motorn från Volvo Personvagnar
Första V8 motorn är det faktiskt inte. En Volvo V8 motor avsedd för personvagnar tillverkades redan på 1950-talet och fick heta B8B. Att den sen aldrig kom ut på marknaden är en annan sak.
I början på 50-talet invaderades Sverige av den amerikanska livsstilen. Det var amerikanskt mode, amerikansk musik, amerikansk mat och givetvis amerikanska bilar. Detta oroade givetvis Volvos direktion i Göteborg, som hade satsat allt på att fästa Volvo PV 444 i den svenska myllan.
När pontonkarosserna från USA började synas på gator och torg, kändes PVn gammal. Därför lades alla klutar ned på att ta fram en modern och potent svensk vagn, som var kapabel att mota dem amerikanske Olle i grind.
Det blev Philip. En Kaiser-inspirerad 4-dörrars limousin med toppmodern design och med en 120 hästars V8 på lite drygt 3.5 liter under huven. Alltstämde för den nya bilen. Utom priset.
Philip blev alldeles för dyr. Så dyr att endast ett exemplar hann tillverkas innan ledningen drog i handbromsen.
[bilder]
Volvo tillverkade en hade en bil med v8 1927, har jag läst. Vet inte ifall de var volvo själva som byggde den eller om de köpte in den.
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=MoNsTeR][quote=http://www.automotorsport.se] Volvo XC90 får första V8-motorn från Volvo Personvagnar
Första V8 motorn är det faktiskt inte. En Volvo V8 motor avsedd för personvagnar tillverkades redan på 1950-talet och fick heta B8B. Att den sen aldrig kom ut på marknaden är en annan sak.
I början på 50-talet invaderades Sverige av den amerikanska livsstilen. Det var amerikanskt mode, amerikansk musik, amerikansk mat och givetvis amerikanska bilar. Detta oroade givetvis Volvos direktion i Göteborg, som hade satsat allt på att fästa Volvo PV 444 i den svenska myllan.
När pontonkarosserna från USA började synas på gator och torg, kändes PVn gammal. Därför lades alla klutar ned på att ta fram en modern och potent svensk vagn, som var kapabel att mota dem amerikanske Olle i grind.
Det blev Philip. En Kaiser-inspirerad 4-dörrars limousin med toppmodern design och med en 120 hästars V8 på lite drygt 3.5 liter under huven. Alltstämde för den nya bilen. Utom priset.
Philip blev alldeles för dyr. Så dyr att endast ett exemplar hann tillverkas innan ledningen drog i handbromsen.
[bilder]
Volvo tillverkade en hade en bil med v8 1927, har jag läst. Vet inte ifall de var volvo själva som byggde den eller om de köpte in den.
B8B är hursomhelst en Volvo motor. Den byggdes senare om och användes till båtar & lastbilar.
May 17, 2002
MoNsTeR wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=MoNsTeR][quote=http://www.automotorsport.se] Volvo XC90 får första V8-motorn från Volvo Personvagnar
[bilder]
B8B är hursomhelst en Volvo motor. Den byggdes senare om och användes till båtar & lastbilar.
Nu när jag söker inser jag har läst/förstått fel..
automotorsport wrote: Den nya motorn är den första V8:a som satts i produktion av Volvo Personvagnar sedan starten 1927...
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=MoNsTeR][quote=Krqagyzzz][quote=MoNsTeR][quote=http://www.automotorsport.se] Volvo XC90 får första V8-motorn från Volvo Personvagnar
[bilder]
Nu när jag söker inser jag har läst/förstått fel..
automotorsport wrote: Den nya motorn är den första V8:a som satts i produktion av Volvo Personvagnar sedan starten 1927...
Ok, hursomhelst så är det väl inte riktigt sant för även om B8B inte kom ut på marknaden så producerades den i alla fall.
May 23, 2002
Steel wrote:
Svårt med bara två modeller i programmet. 😛Förresten Sulan, nya V70 T5 är snabbare än 9-5 Aero i spannet 70-130 km/h (omkörning) enligt oberonde test, å Saab som ska vara så snabba där enligt dig.
Volvo: 6,19
Saab: 7,01
:bgrin:
Att Saaben hade automatare ignorerar vi.Källa: Teknikens Värld/Rototest
9-3, 9-3 Cabriolet, 9-5 Sedan, 9-5 Kombi... Surt att Volvo inte har lyckats med det än då 😉
Testet i Teknikens Värld va bland det sämre jag läst, ungefär som ett Collin test. Särskilt oberoende kan man inte kalla det när man skriver (ljuger!) att Saab inte har bältespåminnare etc... Volvon är snabb, men inte en bättre bil...
Btw. Värt att veta: Saab 9000 är mer än 50% säkrare än medelbilen och då är den konstruerad för mer än 20 år sedan... Volvos första bil som klarade detta var väl 850? Tio år senare...
May 17, 2002
Sulan wrote:
Btw. Värt att veta: Saab 9000 är mer än 50% säkrare än medelbilen och då är den konstruerad för mer än 20 år sedan... Volvos första bil som klarade detta var väl 850? Tio år senare...
När Saab 9000i introducerades 1985 så var den inte 50% bättre än medelbilen,
se:
http://www.folksam.se/forsknin.....l_main.htm
Sedan så introducerades inte Volvo 850 tio år senare utan redan 1992.
May 17, 2002
Djeet wrote: Som jag säger, den motorn är för mjäkig... ALLT UNDER 5.0 L ÄR MOPED/STARTMOTORER. inte mer med den saken, bara rena muskler hela vägen ut utan fjantiga turbos o sånt trams.. 😉
Alla motor som har startmotor är mjäkigt, motorer skall vara tvärstyckade och startas med tryckluft..
March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Djeet]Som jag säger, den motorn är för mjäkig... ALLT UNDER 5.0 L ÄR MOPED/STARTMOTORER. inte mer med den saken, bara rena muskler hela vägen ut utan fjantiga turbos o sånt trams.. 😉
Alla motor som har startmotor är mjäkigt, motorer skall vara tvärstyckade och startas med tryckluft..
Alla motorer som inte har startvev är mjäkiga.
Så här ska det se ut
[Image Can Not Be Found]
hela 20 friska hästar 😀
December 27, 2000
Släpp Saab vs. volvo jiddret.. 🙁
personligen så har jag verkligen inget emot saabs bilar, dom är stilrena och snygga.
Tyvärr så lär saab inte finns kvar på marknaden i sin nuvarande form speciellt länge till, allt enligt den information man fått av media.
Bevisligen så händer detta för att Saab inte har lyckats lika bra med sin bilförsäljning som t.ex. volvo...
🙂
Men skit nu i fjantiga svenska bilar som går föööör dåligt, jag säger som nån tidigare sa, köp en bmw ur m serien, eller nån annan rolig merca, så e det ingen ide o börja gagga om volvo hit, saab dit... det är FAKTA!
May 17, 2002
Ankfoot wrote: Släpp Saab vs. volvo jiddret.. 🙁
personligen så har jag verkligen inget emot saabs bilar, dom är stilrena och snygga.
Tyvärr så lär saab inte finns kvar på marknaden i sin nuvarande form speciellt länge till, allt enligt den information man fått av media.
Bevisligen så händer detta för att Saab inte har lyckats lika bra med sin bilförsäljning som t.ex. volvo...
🙂Men skit nu i fjantiga svenska bilar som går föööör dåligt, jag säger som nån tidigare sa, köp en bmw ur m serien, eller nån annan rolig merca, så e det ingen ide o börja gagga om volvo hit, saab dit... det är FAKTA!
äh, om du nu skaffar dig en o-fjantig tysk BMW-M så får väll vi töntiga bilförare som föredrar svenska bilar köpa sig en oerhört löjlig Koenigsegg. 😛
May 1, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Haha... Allt under 15 liter och utan turbo är för kvinnor...
Finns vissa saker man inte vill möta på vägen oavsett bil och motor
[img]http://www.lantbruk.com/llftp/traktorfrossa/4947061.jpg[/img ]
Jäklar, hur många hjul kan man ha egentligen?
March 15, 2002
Ankfoot wrote: Släpp Saab vs. volvo jiddret.. 🙁
🙂Men skit nu i fjantiga svenska bilar som går föööör dåligt, jag säger som nån tidigare sa, köp en bmw ur m serien, eller nån annan rolig merca, så e det ingen ide o börja gagga om volvo hit, saab dit... det är FAKTA!
Så Volvo går dåligt?
http://www.recto.se/test/S60/F.....killer.avi
(ta spara mål som)
May 17, 2002
Marron wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Haha... Allt under 15 liter och utan turbo är för kvinnor...
Finns vissa saker man inte vill möta på vägen oavsett bil och motor
[img]http://www.lantbruk.com/llftp/traktorfrossa/4947061.jpg[/img ]
Jäklar, hur många hjul kan man ha egentligen?
bra fråga, så många det behövs för att fördela vikten tillräckligt skulle jag tro.
1 Guest(s)