April 1, 2003
sitter här på en tisdagsnatt o bränner ut lite bilder...o funderar! hur kommer mitt liv se ut om 4 år? då e jag 22 år...förhoppningsvis nyutbildad dataingejör...med ett jobb..egen lya..egen bil o tjej!
det e vad jag hoppas på iaf..men det känns så långt borta! när jag började gymnasiet och naturprogrammet så kändes det så långt borta att ta studenten o börja på högskola... men nu e jag här! känns som jag har gått från den punkten jag stod på till änden av horisonten dit jag tittade för tre år sedan!
men nu är det en ny horisont att nå....ett eget liv, ett jobb, en framtid! men denna horisont känns så otroligt långt bort..känns inte som jag kommer nå dit..att nånstans på vägen kommer jag snubbla...
nu funderar jag över en sak..ni som har nått till den andra horisonten(jobb, egen lya, osv) kände ni samma sak som jag gör?
.......
December 10, 2001
bry, vem orkar tänka så långt fram. Är också 22 om 4 år och inte fan sitter jag och funderar på vad jag gör då. Ingen vet vad som kan hända påvägen så det är ingen idé att sitta och tänka på det.
Du kanske blir påkörd av en bil imorrn och överlever, fast sen krockar ambulansen och du dör. Men så återuppstår du fast har inga armar, då kan du inte hålla på med datorer och får hitta på något annat
Ta dagen som den kommer eller vad man brukar säga (?)
January 12, 2004
Kan säga som så att jag drömde om en egen lägenhet när jag var 13-år (då bodde jag redan själv, men jag hade en alkoholiserad mor som kom hem med jämna mellanrum ca 1-2 dagar/månaden)
Fick egen lägenhet när jag var 18, men jag hade klåda under fötterna så jag bestämde mig för att kolla hur det ser ut på olika delar av Sverige.
Till dagens dato så har jag flyttat ca 25-30ggr.
Från Borås / Bromölla i söder till Storuman / Vilhelmina i norr.
Haft lika många jobb.
Har jag inte fått jobb så har jag pluggat nåt på komvux.
det jag har nu i horizonten är att jag ska få reda på vad som felas med min rygg och få reda på om det går att fixa.
November 4, 2001
ta inte illa upp nu men bil, tjej och egen bostad vid 22 är inte direkt vad man brukar göra.
Lägenheter är inte pceis billiga.
Utgånglönen på jobb är ju inte optimal om man säger så.
Alla småskaer kostar helvete. Bara ta ut damer på middag och en trevlig kväll går ju nästan på en 1000-lapp...
Låt säga att du skulle mot förmodan tjäna 20k (innan skatt) som ursprungslön och att du har ett jobb direkt.
Efter skatt har du då 13200:-
Säg att du har köpt en bostad, låt säga en 2a.
Hyran är på 2500:- (bra hyra) sen har du lånet på runt miljonen på 20 år och par % ränta. låt säga 4300/månad med lite ammortering osh ränta.
Dvs månadsavgiften är då på 6800:-
Sedan har du el, telefon, tv-lcenss osv.. kanse går på en 2000:-
nu är vi uppe i 10800 för bostaden.
Du hade 13200 efter skatt - 10800 = 2400:- att leva för / månad (här ska även bensinpengarna osv in.
men låt säga att du hyr en lägenhet. Då hamnar hyran på runt 4000:- månad, dvs 1800 billigare.
detta betyder 4400:- att leva för varje månad.
Om vi säger att du och din flickvänn delar på allt. (tvivlar på att hon hittar ett jobb med 20k i grund men 15 kanske.
då har ni (efter skatt) 23100 i totala inkomster.
minus hem och logi (10800 till 9000 / månad) ger 12300 - 14100 / månad att leva för på 2 personer.
har ni sedan en bil ska ni betala skatter, bensin och ev reparationer/delar, däck osv.
bilen går på en 1500/månad (+ att ni ska köpa den också men vi kan anta att ni köper en fiesta sent på natten för 5000:- så vi bortser från det)
nu ligger ni altså på runt 11-12000 i månaden på 2 personer.
dvs 350-400 / dag.
Det går ni absolut runt på FÖRUTSATT att du hittar en snäll tjej, och att ni båda får fiina jobb och mycket bra grundlöner och att ni hittar en bostad.
Vill inte sanna dina planer vill bara påpeka att det inte bara är 3000 i hyra och 1500 el att inte bo hemma...
Förjävligt att det är så jobbigt för ungdommar att få jobb och bostad idag.
Men kämpa på! viljan att nå ett mål är stor, besvikelsen att snubbla på mållinjen är större....
February 23, 2004
Själv är man nått den delen av "vuxenlivet" för ett par år sen.. har lya centralt i Göteborg (vasastan).. inrett allting med surt ihopjobbade pengar från santa maria.. köpt mina statusprylar (32" widescreen-tv..hemmabio paket.. ny dator.. osv osv) bor tillsammans med min tjej.. och skall äntligen börja plugga till hösten.. så jag har mitt på det gröna 🙂
June 28, 2001
SuperNova wrote: ta inte illa upp nu men bil, tjej och egen bostad vid 22 är inte direkt vad man brukar göra.
Alla småskaer kostar h*****e. Bara ta ut damer på middag och en trevlig kväll går ju nästan på en 1000-lapp...Låt säga att du skulle mot förmodan tjäna 20k (innan skatt) som ursprungslön och att du har ett jobb direkt.
Efter skatt har du då 13200:-Säg att du har köpt en bostad, låt säga en 2a.
Hyran är på 2500:- (bra hyra) sen har du lånet på runt miljonen på 20 år och par % ränta. låt säga 4300/månad med lite ammortering osh ränta.Dvs månadsavgiften är då på 6800:-
Sedan har du el, telefon, tv-lcenss osv.. kanse går på en 2000:-
nu är vi uppe i 10800 för bostaden.
Du hade 13200 efter skatt - 10800 = 2400:- att leva för / månad (här ska även bensinpengarna osv in.men låt säga att du hyr en lägenhet. Då hamnar hyran på runt 4000:- månad, dvs 1800 billigare.
detta betyder 4400:- att leva för varje månad.Om vi säger att du och din flickvänn delar på allt. (tvivlar på att hon hittar ett jobb med 20k i grund men 15 kanske.
då har ni (efter skatt) 23100 i totala inkomster.
minus hem och logi (10800 till 9000 / månad) ger 12300 - 14100 / månad att leva för på 2 personer.
har ni sedan en bil ska ni betala skatter, bensin och ev reparationer/delar, däck osv.
bilen går på en 1500/månad (+ att ni ska köpa den också men vi kan anta att ni köper en fiesta sent på natten för 5000:- så vi bortser från det)
nu ligger ni altså på runt 11-12000 i månaden på 2 personer.
dvs 350-400 / dag.
Det går ni absolut runt på FÖRUTSATT att du hittar en snäll tjej, och att ni båda får fiina jobb och mycket bra grundlöner och att ni hittar en bostad.
Vill inte sanna dina planer vill bara påpeka att det inte bara är 3000 i hyra och 1500 el att inte bo hemma...
Men kämpa på! viljan att nå ett mål är stor, besvikelsen att snubbla på mållinjen är större....
dom flesta jag känner är under 21 och dom har i stort sett allt det där.
February 1, 2002
Tror inte du hinner allt det där tills du är 22.. sorry, men inte omöjligt.
Själv känns det som jag valt fel yrkesinriktning, har snackat med många om yrken med datorer och alla säger det är bland det hårdaste man kan välja nu och 10 år framåt.
Lite drygt o plugga till systemtekniker då, men vad ska man göra när man inte kan eller är intresserad av speciellt mycket annat..
March 1, 2001
När jag gick ut gymnasiet var jag 19. (sommarn 2002) jag gick om ett år. Nu fyller jag 22 om nån månad.
Då såg ekonomin ut så här.
Studiebidrag 950 :-
Underhållsbidrag 1170 :- (mamma flyttat utomlands)
Jobb 1000-2000 :-
Bodde hemma, betalade ingenting.
Men men, alla pengar brändes på datordelar, bensin, coca cola, öl å skit.
Efter studenten satt jag hemma å spelada playstation å data i 9 månader. Att panta farsans ölburkar för att ha råd med dagens 1.5 liters cola kändes inte kul i längden. Började jobba mars 2003, som lite allt i allo på ett mindre företag.
Jobbar kvar här tom. den 27e augusti då jag å tjejen flyr utomlands. Så nu när jag fyller 22 i oktober har jag bil, tjej och bor i ett hus i Alcudia (mallorca) 🙂
Ska hem å börja plugga till årsskiftet var det tänkt.
Hur som helst så är ekonomin bra mkt bättre nu än när jag bodde hemma, trots att jag hade förhållandevis "bra" (läs mer än studiebidraget) inkomster då.
Sår här ser det ut nu:
Inkomst 11400+2000 (netto)
min nettoinkomst 13400
hyra 2400 (delar me tjejen)
el 200
bredband 200
bilförsäkring 400
bensin 1000
parkering 200
mobil 300
mat 1500
kvar 7200 å skrutta runt med.
inte för att man ser skymten av dom ändå så jag brukar plocka ut allt i 500-lappar så blir man mkt snålare 🙂 eller så låter jag tjejen ta om dom.
Men, hur som helst det har gått snabbt sen man var 18. Var ju 18 å ett halvt när jag joina NH 🙂
Ska iaf börja plugga så man slipper dras med skitjobb, å med lite extra (svart)-knäck vid sidan om så överlever man på studiemedlena med 🙂
Återkommer med rapport när jag e 26.
May 9, 2001
Min erfarenhet nu när man nått 30 är att saker och ting blir aldrig som man tänkt sig.
Det är alltid något som kommer ivägen för ens planer. Just nu tänker jag bara: "Det får gå som det går".
Jag har ju iof. egen lägenhet, jobb och bil och diverse bostadslån. Men fruntimmer får vänta ett tag till.
Kan ju säga att kvinnor blir mer kräsna med åren. Det är jag iof. också själv när det gäller kvinnor.
January 28, 2003
Tror att man kommer få en liten chock när man lämnar skolans trygga värld när man tar studenten. Min flickväns brossa fick det, trots att han ALDRIG gillat skolan. Vuxenlivet känns rätt avlägset, men det är det ju också om man är 17½ 😛
Om lite mindre än två år så har jag tagit studenten, och som det ser ut nu skall jag försöka jobba i 6 månader och sedan dra på skibum, jag har skrotat planerna på lumpen (Fan ta dig skidan :P). Efter det blir det typ 4½ års studier, och det betyder att jag kommer vara runt 25 då. Den som lever får se 😀
November 22, 2001
SuperNova wrote: ta inte illa upp nu men bil, tjej och egen bostad vid 22 är inte direkt vad man brukar göra.
Alla småskaer kostar h*****e. Bara ta ut damer på middag och en trevlig kväll går ju nästan på en 1000-lapp...*bla bla massa räknande*
Jag är 23, har egen lya som jag delar med tjejen, har bil, har diskmaskin, tvättmaskin, några datorer, tv, surround, ps2, gc, xbox osv.
En hyra på 5300.
Och då pluggar vi bägge två fortfarande.
Med ditt räknande skulle det alltså vara helt omöjligt?
Visserligen jobbar jag ganska mycket så jag har ut ca 10 000 i månaden snittat på ett år (studiemedel + lön då alltså).
Vi har då dessutom bott ihop i ett år så jag var 22 när vi flyttade ihop.
Oxis!, hade någon frågat mig när jag var som dig hade jag nog inte trott att det skulle se ut såhär idag.
June 23, 2002
Farbror wrote: [quote=copulator]är 17 bor hemma har 8550 i inkomst i månaden ska börja gymaset nu hoppat över ett år pga sjukom. betalar 950 i hyra tlll morsan.
7600 kvar att göra vad jag vill med.
Hyra till morsan ? Betalar du din mamma föratt du ska få bo hoss henne ?
Kom också och tänka på det.
Du är ju minderårig och går i skolan, eller ja kanske inte just nu men.
Jag känner ingen som är minderårig och betalar hyra. 🙄
Å andra sidan får du ju ganska mycket pengar så det tycker jag du kan avvara, eller ptja det är jag ju inte säker på, har ju ingen aning om vad du har för sjukdom men.
March 10, 2002
macrus wrote: [quote=Farbror][quote=copulator]är 17 bor hemma har 8550 i inkomst i månaden ska börja gymaset nu hoppat över ett år pga sjukom. betalar 950 i hyra tlll morsan.
Å andra sidan får du ju ganska mycket pengar så det tycker jag du kan avvara, eller ptja det är jag ju inte säker på, har ju ingen aning om vad du har för sjukdom men.
Hade jag tjänat egna pengar även om jag var under 18 hade jag nog också betalat lite till min mamma.
June 23, 2002
Dehman wrote: [quote=macrus][quote=Farbror][quote=copulator]är 17 bor hemma har 8550 i inkomst i månaden ska börja gymaset nu hoppat över ett år pga sjukom. betalar 950 i hyra tlll morsan.
Hade jag tjänat egna pengar även om jag var under 18 hade jag nog också betalat lite till min mamma.
Det hade inte jag. 😛
1 Guest(s)