Wasnt me!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Wasnt me!
Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
sp_UserOfflineSmall Offline
552692
February 24, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: Kan du då säga mig exakt varför han missade den då? Det måste ju ha att göra med hans uppmärksamhet som bilförare, eller hur? Den kan ju omöjligt ha varit tillräckligt bra för då hade situationen aldrig någonsin uppstått, säger du emot det eller?

För det första besvarade du inte min fråga.

matsansan wrote: Nähänä...Nä, du har ju antagligen inte har fått dina skärmar lätt tillknycklade, kofångaren gnussad och nån annans lack på din egen dörr när du har parkerat tex. Det är grejer som någon annan har gjort men som man själv måste pynta för. Är inte så j**la roligt, speciellt lackeringar drar iväg så in i h*****e och man ska ju vara glad om det inte är en buckla där den andra dörren tog. Fattar bara inte hur man kan resonera så, men det handlar väl om att man inte har blivit drabbad själv nån gång antar jag..............

För det andra behöver du inte flippa ur för minsta lilla.
Jo, tack. Jag har själv råkat ut för detta. Inte med min egen bil, men med familjens (Ja, jag vet att det inte blir lika personligt).
I vilket fall är det bara att acceptera. Människor är inte lika ärliga som de var för ett par år sedan. Det är bara så de fungerar.
Lider med dig för det som hänt, men med handen på hjärtat, skulle du verkligen stannat till om du gjort något liknande själv? (Om vi då förutsätter att din ekonomi är VÄLDIGT ostabil - Vi kan lika gärna antaga detta då du inte själv känner till omständigheterna till det som hände dig, eller hur?)

EDIT: Läste just det där om att du fått bilen stulen. Ouch! 🙁

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
552693
February 24, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=matsansan]Men va fan! Du läre ju förstå att du ska höra av dig till den som äger kanoten!!!! Det är BROTTSLIGT att inte göra det. Varför ska någon annan behöva betala för din bristande uppmärksamhet när du kör???

Precis, och om familjen har det snålt om pengar just nu så man får lov att leva på nudlar ett par månader då?

Spelar ingen roll du. Rätt är rätt och fel är fel. Hör med de drabbade, jag antar att de inte kommer att behöva sin kanot än på ett bra tag iom att det fortfarande är vinter å så. De är antagligen precis vanliga människor de med och om ni har det klent så går det säkert att fixa "avbetalning" hos dem då, visar du dem bara ärlighet så löser sig mycket, de visar nog "Good Will" iom att ni vill lösa problemet på ett bra sätt.

Som en parentes kan jag ju säga att jag själv har levt på nudlar nu i januari/februari pga oärlighet hos folk, fick bilen stulen.......

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
552695
February 24, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

haha, fattar inte hur du lyckas med allt CoLiC

roligt att läsa om iaf..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
552696
sp_Permalink sp_Print

Hmm, de får ut det på försäkringen ändå, det ändå som är skillnaden mellan att Colic går och erkänner det eller att han drog är att pengarna kommer ifrån två olika ställen.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
552697
sp_Permalink sp_Print

matsansan wrote: [quote=CoLiC][quote=matsansan]Men va fan! Du läre ju förstå att du ska höra av dig till den som äger kanoten!!!! Det är BROTTSLIGT att inte göra det. Varför ska någon annan behöva betala för din bristande uppmärksamhet när du kör???

Precis, och om familjen har det snålt om pengar just nu så man får lov att leva på nudlar ett par månader då?

Spelar ingen roll du. Rätt är rätt och fel är fel. Hör med de drabbade, jag antar att de inte kommer att behöva sin kanot än på ett bra tag iom att det fortfarande är vinter å så. De är antagligen precis vanliga människor de med och om ni har det klent så går det säkert att fixa "avbetalning" hos dem då, visar du dem bara ärlighet så löser sig mycket, de visar nog "Good Will" iom att ni vill lösa problemet på ett bra sätt.

Som en parentes kan jag ju säga att jag själv har levt på nudlar nu i januari/februari pga oärlighet hos folk, fick bilen stulen.......

Jo Jävlar, du hade stuckit iväg som en iller om samma sak hänt för dig.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
552700
February 24, 2004 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ColiC, se vad jag skrev åt honom wink

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
552701
February 24, 2004 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Hmm, de får ut det på försäkringen ändå, det ändå som är skillnaden mellan att Colic går och erkänner det eller att han drog är att pengarna kommer ifrån två olika ställen.

Precis, det kostar dem nästan inget, och de räddar min mage.

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
552730
February 24, 2004 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote: För det första besvarade du inte min fråga.

För det andra behöver du inte flippa ur för minsta lilla.
Jo, tack. Jag har själv råkat ut för detta. Inte med min egen bil, men med familjens (Ja, jag vet att det inte blir lika personligt).
I vilket fall är det bara att acceptera. Människor är inte lika ärliga som de var för ett par år sedan. Det är bara så de fungerar.
Lider med dig för det som hänt, men med handen på hjärtat, skulle du verkligen stannat till om du gjort något liknande själv? (Om vi då förutsätter att din ekonomi är VÄLDIGT ostabil - Vi kan lika gärna antaga detta då du inte själv känner till omständigheterna till det som hände dig, eller hur?)

Oki, nej jag besvarade inte din fråga. Det här är ju bara min tolkning av det du skriver men: Det jag vill komma åt är att du försöker använda att det var mörkt och skuggigt som en "förmildrande omständighet" som ska rättfärdiga smitandet. Visst, jag säger inte att jag är den perfekta bilföraren och skulle mycket väl kunna köra sönder en grej som är svår att se men hur man än vänder på det så är det faktiskt mitt fel om det nu händer något liknande. Är man osäker så är det bara att kliva ur bilen och gå fram och kolla liksom.

Tja, i din värld är det väl "minsta lilla". I min värld så är det saker som har skett alldeles för många gånger så att jag i princip alltid går när jag ska handla. Om jag måste ta bilen tar jag den vid tider då det är minimalt med folk ute och ställer mig alltid långt ifrån ingången osv bara för att undvika att få någon smitande parkeringsmarodör bredvid mig. Är _fruktansvärt_ less på den attityden. Visst flippar jag lätt när det gäller detta ämne men hoppas du förstår varför nu efter min förklaring. Min ekonomi har fått ta duktiga smällar pga alla smitningar.

Och handen på hjärtat: Ja, jag skulle definitivt stå för det jag gjort oavsett hur min ekonomi ser ut. Jag har som redan påpekat i denna tråd levt på nudlar nu i en månad pga självrisken som jag behövde betala för att jag fick min bil stulen.

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
552735
February 24, 2004 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Jo j**lar, du hade stuckit iväg som en iller om samma sak hänt för dig.

Jasså, det skulle jag? Tur att du känner mig och vet hur mycket smitningar som har drabbat mig.....

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
552849
February 24, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

BUSTED! Det var alltså du som hade sönder min kanot!

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
552851
February 24, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Närå, skoja bara 😀

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
552882
February 24, 2004 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

tja... någon känner någon som pratar med någon, och så stort är väl inte Ume ?

- och körkort är det nog inte (enl ordningsmakten) så bråttom med om man gjort sig skyldig till smitning ?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
552909
February 24, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Callister]Hmm, de får ut det på försäkringen ändå, det ändå som är skillnaden mellan att Colic går och erkänner det eller att han drog är att pengarna kommer ifrån två olika ställen.

Precis, det kostar dem nästan inget, och de räddar min mage.

jaha, och självrisken bjuder försäkringsbolagen helt plötsligt på?!?!

även om försäkringsbolaget går in och betalar en del av skadan så kommer två saker inträffa:
*Självrisk-Antagligen minst 1000-1500kr
*Kommer falla i "bonusgrupp" hos försäkringsbolaget, vilket betyder att de kommer få betala BETYDLIGT mycket mer tills de kommit upp i samma bonusgrupp igen. Detta kan ta flera 10-tal år.. (detta är lite olika beroende på bolag, men jag har inte sett något som inte har bonusgrupper i olika former)

det vill säga att dom kommer förlora en jäkla bunke pengar pga din KLANTIGHET

att du sedan försöker förmildra det genom att säga "Du skulle gjort samma sak" visar ungefär hur mogen du är, eller så har jag tydligen missat att du känner oss alla jävligt ingående som personer...

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
552939
February 24, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tydligen inte bara en smitare i bilen. Borde inte mamma lära dig att man ska göra rätt för sig? 😉

MrWeizel
Member
Medlem
552941
February 24, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: Tydligen inte bara en smitare i bilen. Borde inte mamma lära dig att man ska göra rätt för sig? 😉

lite sent att börja vid 18-årsdagen bara :bgrin:

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
552949
February 24, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Den problematiken tänkte jag inte på, det är alltså mamman som är skyldig till smitning ?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
552965
February 24, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

äh, vad är det för moralsnack, bra gjort CoLiC!
Men ännu mer imponerad är jag på din käre mor. Min hade ju reagerat väldigt annorlunda...

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
552968
February 24, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

tom491 wrote: Den problematiken tänkte jag inte på, det är alltså mamman som är skyldig till smitning ?

Nä, men ett visst ansvar ligger även på henne. Särskilt blir de så i samband med övningskörning.

Jag kan förstå att man smiter, men även inte.

MrWeizel
Member
Medlem
552985
February 24, 2004 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=tom491]Den problematiken tänkte jag inte på, det är alltså mamman som är skyldig till smitning ?

Nä, men ett visst ansvar ligger även på henne. Särskilt blir de så i samband med övningskörning.

Edit: Allt ansvar...

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
553004
February 24, 2004 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

hahaha, kan du inte hantera bilen? ;D

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL