We feed the world|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
We feed the world
Snuffle
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 38
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej

Finns det möjligtvis något på nordichardware som spelade in dokumentären "We feed the world"/Vi föder världen som gick på SVT2 lördagen den 20maj? Skulle gärna vilja ha den då jag har tänkt skicka lite mail till div. personer med lite frågor om hur liknande sköts i sverige. Bla var där en bit av kycklings-produktionen som jag skulle vilja ta upp med lite folk i den svenska kycklings-näringen.

Det var en mycket bra dokumentär där man verkligen förstår att ekologisk mat och svenskproducerat är det enda som gäller. I fortsättningen kommer jag aldrig äta kyckling så länge den inte är ekologiskt uppfödd. Man förstår även hur mycket som är fel i världen och borde förändras drastiskt och omedelbart.

Toppen om någon spelat in den och skulle vilja dela med sig.

MvH Robin Borgström

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1043066
May 20, 2006 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Sänds väl i repris som allt annat på kommunist tv:n.

Seriöst, SVT är helt sanlösa numera, förra veckan var det om globala företag där de jämförde dem med allt ifrån terrorister till nazister.

Sossarnas propaganda avdelning jobbar för högtryck.

Du får vara lite kritisk när du tittar på sk "dokumentärer", det finns fler sätt att berätta samma sak på.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1043075
May 20, 2006 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du surfar in på svt.se och klickar på dokumentärer så borde den väl finnas där nu/senare. Dom brukar ju lägga ut det mesta..

Snuffle
Medlem
1043079
May 20, 2006 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte mycket att säta om SVT, det var ett österrikiskt företag som gjort dokumentären. Sen kan väl man inte göra något mer än objektivt av bilder ifrån produktionsanläggningen? Kan hålla med att vissa är lite väl partiska, men inte detta, här berättade chefterna själva om var deras företag gjorde och de sa även sina egna åsikter. Vad jag tyckte lät de både sidorna säga sin sak och mötas.

Jag är vanligen mycket källkritisk och påminner mig själv hela tiden att undersöka vem som säger vad och vilka intressen personen har. Men en chef för ett företag som säljer hybridutsäde som säger att den vanliga utsäden ger mycket godare grönsaker kan man väl inte ifrågasätta?

Jag märker att du är väldigt anti-vänstern (iofs tycker jag inte heller särskilt mycket om varken vänstern eller socialdemokraterna i deras nuvarande form, däremot räknas väl även miljöpartiet till vänstern och det är det partiet jag håller med mest), men det kan väl ändå inte vara så att du är sverigedemorkat?

andy
Medlem
Forum Posts: 234
1043080
May 20, 2006 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

du kan kanske kommentera dokumentärerna på ett mer "borgeligt" sätt det vore intresseant att höra 🙂

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1043081
May 20, 2006 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg ett program där de jämförde aktiebolag med en psykopat. Det var skitbra. Men SVT är statligt ägt så det måste vara sossarna som gjort det för att mecka med hjärnan på mig. Så till syvende och sist kan jag inte lita på ett ord dom sa.

Programmet finns inte på SVTs hemsida då? Chansen finns.

Edit.
Jag tycker att OVisK ska kommentera. Han är bäst i världen.

Snuffle
Medlem
1043084
May 20, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

andy wrote: du kan kanske kommentera dokumentärerna på ett mer "borgeligt" sätt det vore intresseant att höra 🙂

Det är just det jag skulle vilja göra, men nu när jag såg den lade jag märke till vissa saker och jag har nog missat en hel del.

T.ex. diskuterade de genmodiferade spannmål/grödor där jag inte har något emot själva tekniken, men jag vill att den ska vara väl testat och bedömd så att vi inte om 15-20år får oförutsedda komplikationer just på grund av de modiferade generna. De tog även upp patent-frågorna på spannmål, träd och andra växter. Jag tycker det är helt ok med patent på nya saker som varar i runt 5år, men då ska det verkligen vara nya saker, inte småsaker som ändrats eller andra obetydliga detaljer (ungefär som Creative's patent på gränssnitt på bärbara musikspelare i kampen mellan Apple och Creative).

Säkert missat något, ni får ursäkta mig.

Snuffle
Medlem
1043086
May 20, 2006 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote: Om du surfar in på svt.se och klickar på dokumentärer så borde den väl finnas där nu/senare. Dom brukar ju lägga ut det mesta..

Skickade ett mail till dem nu, får se vad de svarar.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
1043094
May 20, 2006 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

såg ni nestles VD? han var helt sjuk i huvudet. Värsta jag sett någonsin, blev tamigfan rädd. OT: Antar att dokumentären kommer hamna på swebits ;D

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1043101
May 20, 2006 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Snuffle wrote: ...väl ändå inte vara så att du är sverigedemorkat?

Får man fråga varför du tror att han är det? Intressant att veta...

Snuffle
Medlem
1043123
May 20, 2006 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ZIre wrote: såg ni nestles VD? han var helt sjuk i huvudet. Värsta jag sett någonsin, blev tamigfan rädd. OT: Antar att dokumentären kommer hamna på swebits ;D

Jag misstänkte att han skulle säga något, men jag blev chockad när han verkligen sa det. Det var verkligen som om han trodde han var någon sorts gud eller väldigt hjärntvättad.

Snuffle
Medlem
1043124
May 20, 2006 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=Snuffle]...väl ändå inte vara så att du är sverigedemorkat?

Jag vet faktiskt inte, troligen för att han var så anti-vänstern och jag har aldrig sett någon moderat, folkpartist osv som varit så anti.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1043135
May 20, 2006 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Snuffle wrote: [quote=L0rden][quote=Snuffle]...väl ändå inte vara så att du är sverigedemorkat?

Jag vet faktiskt inte, troligen för att han var så anti-vänstern och jag har aldrig sett någon moderat, folkpartist osv som varit så anti.

Varsågod att besöka http://www.contra.nu

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1043228
May 21, 2006 - 5:15 am
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote: Jag såg ett program där de jämförde aktiebolag med en psykopat. Det var skitbra. Men SVT är statligt ägt så det måste vara sossarna som gjort det för att mecka med hjärnan på mig. Så till syvende och sist kan jag inte lita på ett ord dom sa.

Programmet finns inte på SVTs hemsida då? Chansen finns.

Edit.
Jag tycker att OVisK ska kommentera. Han är bäst i världen.

en bra, framgånsrik företagare har psykopatiska drag, för det mesta.

Det gäller även politiker.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1043233
May 21, 2006 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Snuffle wrote: [quote=L0rden][quote=Snuffle]...väl ändå inte vara så att du är sverigedemorkat?

välkommen till NH =P

OVisK
Medlem
Forum Posts: 170
1043246
May 21, 2006 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Egentligen hade jag inte tänkt skriva något mer i denna tråd, direkt när någon börjar kalla en för sverigedemokrat så vet man ju hur seriös den personen är.

Jag vet inte riktigt vad ni vill att jag ska kommentera, det var väl ganska uppenbart vänstervridet i den dokumentären liksom den de visade för en vecka sedan.

Ni måste ju förstå att dessa intervjuer är editerade, om de sitter och pratar med en vd i tre timmar så klipper de sedan ett inslag på ett par minuter som passar perfekt med det de vill att dokumentären ska handla om.

Dessutom låter det ju alltid som att de spontant berättar saker när det i själva verket är intervjuaren som ställer ledande frågor, det klipps dock bort för det mesta just för att det ska låta som att de spontant berättat något.

Som sagt, finns alltid olika sätt att belysa saker.

Sen var det visst någon som tvivlade på att det var propaganda, ni menar att det bara är propaganda om det produceras direkt av SVT ? Det är inte så att SVT väljer vilka filmer de ska köpa in och visa ?

Snuffle
Medlem
1043304
May 21, 2006 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

OVisK wrote: Egentligen hade jag inte tänkt skriva något mer i denna tråd, direkt när någon börjar kalla en för sverigedemokrat så vet man ju hur seriös den personen är.

Jag vet inte riktigt vad ni vill att jag ska kommentera, det var väl ganska uppenbart vänstervridet i den dokumentären liksom den de visade för en vecka sedan.

Ni måste ju förstå att dessa intervjuer är editerade, om de sitter och pratar med en vd i tre timmar så klipper de sedan ett inslag på ett par minuter som passar perfekt med det de vill att dokumentären ska handla om.

Dessutom låter det ju alltid som att de spontant berättar saker när det i själva verket är intervjuaren som ställer ledande frågor, det klipps dock bort för det mesta just för att det ska låta som att de spontant berättat något.

Som sagt, finns alltid olika sätt att belysa saker.

Sen var det visst någon som tvivlade på att det var propaganda, ni menar att det bara är propaganda om det produceras direkt av SVT ? Det är inte så att SVT väljer vilka filmer de ska köpa in och visa ?

Såg du filmen själv eller antar du att alla filmer svt visar är propaganda? Även då aktuellt, rapport, ja kanske till och med "Veronica Mars" (aldrig sett filmen).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 384
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL