May 19, 2003
http://www.aftonbladet.se/vss/.....34,00.html
Nu är han död, och protester igång. Hur kommer det bli nu då? Hoppas det blir en ny och bra ledare.
August 7, 2001
nu finns det ingen med gått inflytande som kan motverka den palestinska terrorismen...
sen är det värsta att israelerna kommer dra nytta av hans död...
jag tycker vi kan döda sharon som inte tillåter att han begravs i betlehem.
giller inte israels kommentar "i betlehem ska judiska kungar begravas inte arabiska terrorister"
men har dom inte fått det lite fel här? han gjorde allt för att få bort terrorismen bland palestinierna.
jävla propaganda regering i israel!
March 27, 2003
Dree-Q wrote: nu finns det ingen med gått inflytande som kan motverka den palestinska terrorismen...
sen är det värsta att israelerna kommer dra nytta av hans död...
jag tycker vi kan döda sharon som inte tillåter att han begravs i betlehem.
giller inte israels kommentar "i betlehem ska judiska kungar begravas inte arabiska terrorister"
men har dom inte fått det lite fel här? han gjorde allt för att få bort terrorismen bland palestinierna.
j**la propaganda regering i israel!
Jag tycker du har fel.
Jag tror att han uppmuntrar till självmordsbombningar mm. Han fördömmer dem iaf aldrig. Jag tror (eller hoppas) att det blir lite mindre självmordsbombningar och därmed lite "lösare" i regionen.
March 27, 2003
Spinnjonte wrote: Men dom där kommer ju att strida i all evighet, dom är ju så hjärntvättade i generationer, lika bra att inte bry sig om dom och låta dom dräpa varandra, alt skicka dit Bush, den enda som vågar göra nåt åt såna saker, han har lite stake.
Jag instämmer, dock tror jag vi ska skippa det där med att skicka dit Bush. Visst, han kan säkert bomba skiten ur dem men det som (för hoppningsvis) följer, demokrati, kan ingen där nere hantera.
December 15, 2003
Adam wrote: [quote=Spinnjonte]Men dom där kommer ju att strida i all evighet, dom är ju så hjärntvättade i generationer, lika bra att inte bry sig om dom och låta dom dräpa varandra, alt skicka dit Bush, den enda som vågar göra nåt åt såna saker, han har lite stake.
Jag instämmer, dock tror jag vi ska skippa det där med att skicka dit Bush. Visst, han kan säkert bomba skiten ur dem men det som (för hoppningsvis) följer, demokrati, kan ingen där nere hantera.
Det är sant, för de har inte de ekonomiska möjligheterna att ha amerikansk typ av demokrati. 😉
Dock så tror jag att det bör bli lugnare där då arafat tekniskt sett är den som "uppfunnit" modern terrorism. Och då det troligast inte finns nån ny diktator som kan ta över hans roll så lär palestina utvecklas mot någon form av demokrati då i palestina (som i de allra flesta länder utan nån envåldshärskare) finns det olika grupperingar med olika synpunkter på saker och ting.
January 13, 2004
Akatosh förklara gärna vad du menar med att han skulle ha uppfunnit modern terrorism. Det är trots allt en nobelfredspristagare du talar om..
edit: Du nämner arafat som en diktator men såvitt jag förstått har han majoritetens stöd i sitt land och dessutom stort stöd från övriga arabvärlden.
November 27, 2002
läste i metro imorse att bush (eller någon representant) hoppades att dem kunde hjälpa till ifall d skulle bli nödvändigt, så palestinerna kunde få en egen stat...
jag säger då d...palestinerna har sin stat sen länge sedan, israelerna däremot kan backa lite å ge lite svängrum för palestinerna så kan USA gå in å stadga sen.... men neeeeh
March 21, 2003
Boomhauer wrote: Akatosh förklara gärna vad du menar med att han skulle ha uppfunnit modern terrorism. Det är trots allt en nobelfredspristagare du talar om..
edit: Du nämner arafat som en diktator men såvitt jag förstått har han majoritetens stöd i sitt land och dessutom stort stöd från övriga arabvärlden.
Jag är inte expert på ämnet men jag vet att fidel castro också hade/har folkets stöd .. men folk kallar honom för diktator... 🙄
December 15, 2002
Farbror wrote: Jag är inte expert på ämnet men jag vet att fidel castro också hade/har folkets stöd .. men folk kallar honom för diktator... 🙄
Nja, knappast alla som ser honom som en diktator, men säkerligen USA:s ledare eftersom de envisas med att behålla handelsembargot mot Kuba. Vilket som vanligt bara drabbar den fattiga invånaren.
November 27, 2002
såg på nån nyhets kanal vi har typ csn eller fox då intervjuade personen som satt å snacka en annan tjej..
csn/fox personen: you have your brother in iraq, what has e he told you?
tjej: bla bla.. it seems that they doesnt want US forces there he said..
csn/fox: *ser deprimerad ut* why doesnt those people want to be free???
lol, underbar amerikansk mening...
December 15, 2003
Boomhauer wrote: Akatosh förklara gärna vad du menar med att han skulle ha uppfunnit modern terrorism. Det är trots allt en nobelfredspristagare du talar om..
Eh, PLO som han startade blev känt då de slog mot israeler var t de än befann sig, flygplanskapningar etc det är tyvärr tråkigt att folk glömmer bort vad PLO gjort, att "fan" blivit religiös på äldre dar ursäktar inte i mina ögon.
Diktator är en som är den styrande, han/hon som bestämmer utan att andra egentligen kan påverka det, i det medeltida europa hette det "Kung". Arafat var en diktator, de hade en hel del problem då han inte ville släppa ifrån sig makten, AbuMazen och Dahlan fik ju ingen kontroll över sina poster sist palestina hade regeringskris då arafat endast gett dem luftposter och behöll kontrollen trots att hans uttalade målsättning var att palestina skulle bli demokratiskt.
Att 75% av det palestinska folket har Arafat som hjälte är ju att han var den som genom sin väpnade kamp lyckades få omvärldens uppmärksamhet riktad mot palestina (israelerna har faktiskt betett sig som svin där men levt högt på att Israel är faktiskt den enda demokratin i mellanöstern) Och att resten av arabvärlden erkänner arafat beror mest på (nu talar jag om ledarna) att arafat tog bort uppmärksamheten från deras länder (som också är diktaturer där folk godtyckligt kan arresteras etc) och gav folket där en gemensam fiende=israel, istället för att folket skall hänga sina härskare. Plus att de slipper de palestinska flyktingarna, ingen som undrar varför palestinierna fortfarande sitter i flyktingläger runt israel fortfarande efter 50 år? Arabstaterna runt israel vill ju givetsvis inte ta hand om palestinierna och flyktingarna ger ju israel helatiden huvudvärk, två flugor i en smäll!
Man kan utveckla i all evighet men jag undrar då om detta inte skall kallas politik som i sin tur är verboten att tala om i detta forum...
2 Guest(s)