We were soldiers|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
We were soldiers
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2002 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg precis denna filmen efter en rekommendation av en av mina polare. Visserligen har vi helt olika filmsmak men alltså fy fanken.

Jag anade ju givetvis att det skulle vara samma gamla "go USA" som alltid, speciellt när Vietnam är involverat.
Men detta var ju bara löjligt:
De bygger inte upp karaktärerna för fem öre. Den enda personen man får bekanta sig med lite närmre är Hal (som är spelad av Mel Gibson som väl ger en ok insats om man bortser från hans fula warface. 😉 ) resten får man bara slänga rakt på sig med någon helt irrationell och menlös "introduktion".
Kameraarbetet är tråkigt, haffsigt på sina ställen. Fula disorienterade closeups med saker i förgrunden som bara är irriterande.
Klippning var ful från början till slut med ett undantag när de klippe från en stridscen till när Hals fru dammsuger, det var iaf nice gjort, resten var piss.
Musiken och de scener där den "används" är bara miserabelt. Inte bara för att musiken är kass och inte passar in i sammanhanget men också för att det bara ät FÖR played out att tone ner skrikande soldater och eldgivning medan man spelar någon halvrockig lite melodramatisk låt och ser soldater springa i slow motion *kräk*

Vietnameserna demoniseras inte lika mycket som vanligt, men givetvis är de alla bara kloner som är ute efter att mörda och givetvis har de inga personliga relationer, känslor eller ens intelligens förutom någon sur ledare.
Tills slut fick vi se ett token "gook relationship" i form av den VC som skrev ett brev till sin flickvän, det hela banaliserades bara och gjorde bara att det blev en retarderad kommentar om att "hej kolla gulingarna har typ också förhållande och är faktiskt kapabla till att ha känslor".
Vi får inte någon anknytning till en enda VC som vanligt. De är bara en bunt kloner ungefär som robotarna i Star Wars 2, precis den gamla vanliga soppan.

Sen har vi the token amerikan som tar en kula när han försöker rädda sin redan döda kamrat. Filmat och utfört EXAKT som i alla andra amerikanska krigsfilmer.

Som vanligt får vi berättat för oss att även om man kanske inte had ei vietnam och göra (eller andra ställen i världen där man kriget) så är det ok eftersom soldaterna kände sådant brödrarskap och var tvugna att försvara varandra och de kan ju inte ge upp när de väl börjat för då blir deras kamraters död menlös. Fucking brainiacs.

Sen fylls filmen med små kommentarer och händelser som bara är så banala att de snarast känns morbida och som små hån.

Och fanjunkarn, den gamle gubben som bara vill använda en pistol.
otrvligt, ensamvarg, modig, odödlig. Sen ska han givetvis mot slutet börja lägga några kommentraer som ska kännas poetiska och som om de kom ur år av erfarenhet men i själva verket är de bara korkade.

Hur fan kan producera sånt här piss?

Visst all pro-USA och anti-VC skit är man van vid och jag förväntade mig INGET annat. Men att filmen i sig är så förbannat dålig bara är grädden på moset.

Behind Enemy Lines var senaste skitet de tryckte i folk. Med härlig produkplacering från Coca Cola. Rättfärdigandet av att skapa ett inbördes krig på grund av att en amerikan varit dum i huvet och klantat sig, men nu måste han räddas.
och så helt plötsligt är han en hjälte, för vad?
För att han startat ett inbördeskrig i en del av världen där USA inte hade att göra? För att han startade det genom att han ville lattja lite med sitt flygplan?
Nej för att han ar amerikan och man måste ta vara på sitt brödrarskap.

Alla serber i filmen är precis som i alla andra krigfilmer från USA där andra folkslag är inblandade, fullkommligt och ytterligt dumma i huvet.
Alla utom en men han är PRECIS SOM VANLIGT jävligt ond men smart.

I båda filmerna ser man också tendensen att när USA krigar med någon så har de som USA krigar mot respekt för USA i slutändan och visar sig underlägsna.
Serberna diggar amerikanerna eftersom de får Coca cola och inte blir lämlästade.
VC gillar USA för att de var "smarta" i kriget och dog som brödrar.

Ähh fy fan, när ska vi få se en film som handlar om de folk som USA lämlästat, atombombat, svält ihjäl genom blockader osv.
När ska vi få se deras brödrarskap, när ska vi få se deras relationer. När ska vi få se deras soldaters fruar få ta emot meddelanden om att deras män dött stolt i strid?
Jag menar inte att man bara måste visa ena sidan av myntet, men när fan ska en manusförfattare eller regisör ha mod nog att våga visa båda iaf?

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
217122
November 7, 2002 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Jadu Undac också sett filmen o kan bara hålla med trodde den skulle vara bättre,, Väntar med spännig på Windtalkers o ska se om den är bättre. Hoppas på det.

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
217158
November 7, 2002 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hörde att TV4 behövde en ny filmrecensent 😉

du glömde berätta om black hawk down 😀

|REQ|
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
217198
November 7, 2002 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Windtalkers är en rätt ok film, men ptja.. samma "sorts" film kan man säga..

Mashtar
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
217203
November 7, 2002 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

"We were soldiers" är verkligen en riktig skitfilm!

😀

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
217230
November 7, 2002 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad förvänar ni er av hollywood? Göra en film som visar amerikanernas rätta ansikte? HAHAHA! Den var bra, antagligen skulle dom som ville göra den anklagas för terrorism/anti-amerikanitet (eller ngt) innan dom han skriva färdigt manuset.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
217244
November 7, 2002 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

shiit denna film var pissig..

handlade om hur usa var överlägsna men trots allt förlorade
hur de bara mejjade ner vietnameser som en köttkvarn..
usch gillade inte den filmen.. måste det bara handla om uSa?

Den bästa krigsfilmen är må vara Saving private ryan!

sen är Enemy at the gates skön

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
217363
November 7, 2002 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj,ditt hat mot USA verkar vara djupt rotat. 😮

Anton Nilsson
Member
Medlem
217364
November 7, 2002 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

High Density wrote: Oj,ditt hat mot USA verkar vara djupt rotat. 😮

det hela har inget med hat mot USA att göra, vad indikerar här att jag hatar USA???

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
217372
November 7, 2002 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=High Density]Oj,ditt hat mot USA verkar vara djupt rotat. 😮

det hela har inget med hat mot USA att göra, vad indikerar här att jag hatar USA???

Hat är kanske ett starkt ord,drog mig bara tillminnes en tidigare tråd då du uttryckte ett ogillande mot USAs politik tex. https://www.nordichardware.com/forum/viewtopic.php?t=34560&highlight=&sid=2df50238245cc5c6633303a6149a5447
också har vi länken i din signatur,men har jag gjort felaktiga paralleler ber jag om ursäkt för det.

Anton Nilsson
Member
Medlem
217413
November 7, 2002 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

High Density wrote: [quote=UndaC][quote=High Density]Oj,ditt hat mot USA verkar vara djupt rotat. 😮

Hat är kanske ett starkt ord,drog mig bara tillminnes en tidigare tråd då du uttryckte ett ogillande mot USAs politik tex. https://www.nordichardware.com/forum/viewtopic.php?t=34560&highlight=&sid=2df50238245cc5c6633303a6149a5447
också har vi länken i din signatur,men har jag gjort felaktiga paralleler ber jag om ursäkt för det.

jo jag anade det, men vad jag tycker om USA är inte kopplat till detta inlägg

jag ogillar USAs politik, jag ogillar deras inblanding i vietnam
men nu var det ju varken USAs politik eller deras inblandning i vietnam som det var frågan om här
det var en väldigt dålig film (som film sett), en dålig vinkling av en situation och en kommentar som främst gick ut på:
"när ska världen få se en film där USA inte är guldgossar med rättfärdighet som förnamn som slåss mot djävulens bataljoner som alla är onda kloner utan några som helst mänskliga egenskaper?"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 112
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL