Webbproduktion - ja eller nej?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Webbproduktion - ja eller nej?
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 10, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som vet/tror sig veta om man kan ha nytta av att läsa Informationsarkitektur 20p dvs. Webbproduktion 5p, Webbprojekt 5p, Användarfokus 5p och Webbdesign 5p? Om man f.ö. inte kan någonting om detta är det värt att lära sig lite? Kan man ha någon nytta av det i arbetslivet, eller är det "allt eller inget" som gäller? Hjälp, jag måste välja 🙁

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
961637
October 10, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror mig veta att det beror på vad du ska jobba med senare.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
961645
October 10, 2005 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det vet jag ju verkligen inte! Textdesign av något slag men det kan ju lika gärna bli som skribent på "Min häst" eller som informatör på Volvo. Trycksaksproduktion är ju rätt kul med, tillverka sån shit som kommer i brevlådan och som ingen vill läsa.
Jag har en hemlig dröm men den är alldeles för absurd för att basuneras ut här.

Antar att det blir knivigt att få ett bra svar då...

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
961660
October 10, 2005 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Att få jobb som webbknackare idag är jävelsvårt kan jag säga, framförallt om du hade tänkt att överleva på det. Finns alldelens för många som gör det gratis, och dessutom gör det jävligt bra. Att läsa det för att man tycker det är skoj, är dock nått helt annat.

Och din hemliga dröm är absolut INTE för absurd för att basuneras ut här.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
961676
October 10, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ingen anledning till att läsa det där om du inte ska bli webbdesigner. Ska du bli textdesigner så finns det så många andra bättre kurser som ligger mer åt grafisk design- och marknadsföringshållet. Sen är ju textdesign så luddigt. Det innefattar ju allt från just ren grafisk design till t ex copywriter som gränsar till det området också.

Eller är din hemliga dröm att bli webbdesignerkejsarinna på NH? (med tanke på att du inte vågar säga det här wink)

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
961736
October 11, 2005 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe, min hemliga dröm drog tydligen uppmärksamheten till sig. Sexspaltskribent på NH kanske vore nåt? Nej, jag kan inte avslöja den, då är den ju inte hemlig längre. wink

Får fundera på det här. Kanske väljer det för att det är kul och att de misslyckats så fatalt med kursvalen. Jag har "Rörliga informationsbilder" att välja på. Någon som läst det?

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
961784
October 11, 2005 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Hehe, min hemliga dröm drog tydligen uppmärksamheten till sig. Sexspaltskribent på NH kanske vore nåt? Nej, jag kan inte avslöja den, då är den ju inte hemlig längre. wink

Daaaamn you!
Om det är något jag är, så är det nyfiken av mig!

Anyhow, kanske är lite overkill att läsa allt det där om du inte är säker.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
961844
October 11, 2005 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, nu har jag fått lite fler aspekter på problemet. Mina kursare hävdar att det visst kan vara bra att kunna lite webbteknik. Om man t.ex. ska arbeta inom en organisation som har en hemsida kan det vara bra att kunna uppdatera den etc. En organisation eller ett litet företag eftersöker kanske människor med breddade kunskaper som kan syssla med olika arbetsuppgifter hellre än spetskompetens inom ett område.

Vad säger ni om det?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
961869
October 11, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske. Kan också tänka mig att det är bra att kunna kommunicera med webbansvariga, att känna till vad som är möjligt att göra, utan att nödvändigtvis själv ha kompetensen att göra det.

Vilka kurser har du som alternativ?

(PS. läs det du tycker är kul.)

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
961899
October 11, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Okej, nu har jag fått lite fler aspekter på problemet. Mina kursare hävdar att det visst kan vara bra att kunna lite webbteknik. Om man t.ex. ska arbeta inom en organisation som har en hemsida kan det vara bra att kunna uppdatera den etc. En organisation eller ett litet företag eftersöker kanske människor med breddade kunskaper som kan syssla med olika arbetsuppgifter hellre än spetskompetens inom ett område.

Vad säger ni om det?

Haha man läser inte 20p för att det är bra att kunna lite. Vill man kunna lite allmänt så läser man kanske 3-5p för de uppgifter du beskriver. Slösa för guds skull inte bort din tid på omfattande kurser om du inte är väldigt intresserad av ämnet eller ska vara yrkesverksam inom just det du läser.

Jag ska eventuellt plugga lite extra till våren (tar huvudexamen vid jul nu) och då har jag 30p inplanerade; en 20p-kurs på helfart som jag ska använda i yrkeslivet och en 10p-kurs på halvfart/distans som jag läser för att jag är väldigt intresserad av det. Jag skulle aldrig läsa 20p helfart på något som "kan vara bra att kunna lite lätt". Men men, det där är jag.

Se först och främst till vad du vill uppnå med dina studier, sedan planera ditt pluggande efter det. Det är ju inte kurserna som ska bestämma vad du ska bli, utan du som ska bestämma kurser utifrån vad du vill bli.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
962148
October 11, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mäh! Lägg av å skratta åt mig. 🙁 Jag har inte riktig koll på vad jag ska investera i alla poängen. Jag har ju valt ett program för att jag trodde att det var färdigkomponerat och klart men nej, till största delen har vi valbara kurser. Allt är ett enda virrvarr då man ändå måste välja vissa kurser för att de är förkunskapskrav till vissa obligatoriska!?

Ok, men jag är ändå lite sugen på det här med web. Alla 11-åringar kan ju göra sina egna hemsidor men jag har ingen aning om hur det går till. Kanske räcker med de första 5p då - där får man lära sig grunderna och göra en produktion. Då borde jag kunna "lite" sen 🙄

Kursinnehåll
I kursen studerar man hur man producerar av en webbplats för en uppdragsgivare. Kursen innehåller teoribildning inom ämnet samt praktiskt arbete med ett "fingerat" skarpt webbprojekt.

Introduktion till informationsarkitektur
Uppdragstolkning- och beskrivning
Utprovning
Webbgrafikens grunder
Praktiskt arbete
I detalj kommer kursdeltagaren att lära sig att producera webbsidor, att göra en uppdragsbeskrivning samt en uppföljning/utvärdering med rapportering till uppdragsgivare av denna. I dokumentationen skall en projektrapport ingå.

Huvuduppgiften är att producera en "fingerad" skarp webbplats till en uppdragsgivare. Kursdeltagarna skaffar själva en uppdragsgivare som utgörs av riktiga företag eller föreningar. Inga personliga hemsidor.

Arbetet sker i grupp. Gruppernas storlek är cirka 4-6 studenter.

Föreläsningar
Föreläsningarna innehåller teoretiska delar som

Uppdragsbeskrivning
webbstruktur
webbdesign
webbgrafik och
dokumentation
Laborativa självstudier med lärarassistans inom

Photoshop
HTML-kodning och
HTML-editorn Dreamweaver

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
962164
October 11, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Mäh! Lägg av å skratta åt mig. 🙁 Jag har inte riktig koll på vad jag ska investera i alla poängen.

Hehe sorry, det var inte riktat mot dig utan mot dina kursare. [Image Can Not Be Found]

Vaniljflickan wrote: Jag har ju valt ett program för att jag trodde att det var färdigkomponerat och klart men nej, till största delen har vi valbara kurser. Allt är ett enda virrvarr då man ändå måste välja vissa kurser för att de är förkunskapskrav till vissa obligatoriska!?

Högskolekurser är ofta en djungel, men med kartläggning så lär du nog få ihop det. För vi snackar högskola nu va?

Vaniljflickan wrote: Ok, men jag är ändå lite sugen på det här med web. Alla 11-åringar kan ju göra sina egna hemsidor men jag har ingen aning om hur det går till. Kanske räcker med de första 5p då - där får man lära sig grunderna och göra en produktion. Då borde jag kunna "lite" sen 🙄

Kursinnehåll
...

Det där kursinnehållet ser ut att vara en riktigt bra kurs om man tänker bli webbdesigner och jobba efter uppdrag. För kursen behandlar mycket interaktionen med uppdragsgivaren. Om du hade tänkt lära dig att bara göra en webbplats så rekommenderar jag en mindre kurs som är begränsad till det du vill lära dig.

Varför inte snacka med någon som är bevandrad inom det här som du kan tala om för vad vill göra i framtiden? Det är väldigt svårt att hjälpa om man inte vet vad du vill bli.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
962170
October 11, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

nej, men tycker du det är roligt så gör det..

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
962185
October 11, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat så vet jag nog inte själv vad jag vill bli. Jag var tvungen att göra nåt med mitt liv och valde det jag tyckte stämde bäst överens med det jag tycker är kul.
Har inte alls undersökt arbetsmarknaden eller ens tagit en närmare titt på möjliga yrken. Eftersom jag har tagit tjänstledigt för studier från en fast tjänst inom vården, vet jag att jag har en inkomst igen om tre år. Jag har ett jobb att falla tillbaka på om jag inte får nån egen spalt på sveriges coolaste och superduper trendiga modeblaska.
Så man kan väl säga att jag förkovrar mig lite med tre års studier i informationsdesign. 😀 Min hemliga dröm har dessutom lite att göra med integrering av mina gamla och förhoppningsvis nyförvärvade kunskaper. Enough said. Sen har jag väl lite andra saker att ta hänsyn till, jag är ju inte fjorton tyvärr även fast jag känner mig som det.

Fresten tänker jag nog välja den där kursen ändå... 😛

(Edit: Bannlys stavfel!)

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
962190
October 11, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Min hemliga dröm har dessutom lite att göra med integrering av mina gamla och förhoppningsvis nyförvärvade kunskaper. Enough said.

Spit it out! :burn:

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
962195
October 11, 2005 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad gulliga ni är som är sådär barnsligt nyfikna. Jag har massor med hemlisar på lager... wink

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
962202
October 11, 2005 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs det du känner för. Att bara läsa saker som man kan ha nytta av är det tråkigaste som finns. Dock så är det ganska bra om man inte gör som jag, och varvar in en "nyttig" kurs lite då och då, bland den ofantliga mängden underbara "värdelöst vetande"-kurser.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL