March 1, 2001
Quarzi: den måste va fräck den bilen. hade själv en renault 5 med 75 trötta pållar 🙂 Svårkörd måste den bli va?
Sen angående volvos med 500+ hk. Grejen är ju den att driver med framhjulen vilket inte e optimalt ur prestandasynpunkt, en S80 T6 har runt 270-280 hk och redan det är för mkt för att framhjulsdrift skall fungera tillfredställande, så vida man inte vill stå å göra svarta ränder på en parkering ute i obygden 😛
En volvo med 500+ hk är ju tufft å impa på polarna me men kanske inget man åker till jobbet med. Då föredrar jag väl en brabus-trimmad merca, bmw M5 (E39, E60) eller nya 6-serien. Eller varför inte Audi S4, S6..som är byggda för mkt hk från början.
Man kan ju som Quarzis bror langa ner en v8a i en renault 5 och klämma ut 370 hk. Sen kan man säker om man är ännu mer ambitiös montera på turbo/kompressor och nästan flyga fram med den charmiga lilla fransmannen, men men..den ska ju gå att köra oxå.
My 2 cents
March 1, 2001
X-per: jo, men prestandabilarna typ T5 och R-serien har väl inte AWD, står iaf inte baktill på dem.
Men implementerar man 4WD på en trimmad S60R så e den ju inte fy skam.
Sen har jag hört något om att volvos AWD inte är "riktig" 50/50 fyrhjulsdrift. Är inte så insatt men det är vad jag hört iaf. Att dom drivs tex 80/20 typ..
February 12, 2003
Men du......kolla fakta istället`?
En S60R har ett avancerat 4-hjulssystem från Haldex.
Och det är väldigt få bilar som har 50/50 hela tiden, har man eleltoniska eller hydrauliska diffar kan bilen på ett smart sätt begränsa användandet av 4-hjulsdriften.
Det är inte ekonomiskt försvarsbart att köra 50/50 på tex en motorväg, därför gör 4 hjulsdriften så att mesta kraften går antingen fram eller bak för att minska bränsleförbrukningen.
Det finns 4WD S60 om man vill ha det
June 23, 2002
Z1010 wrote:
Macrus, jag har aldrig sagt att jag vet bäst om bilar, men jag vet garanterat bättre än dig och en hel del andra här iom att du inte är så pass gammal du är väl typ 15-16 år snittåldern ligger också där, kolla bara på Lazzat där är en snittålder på 25 år! Så för din egen del skäm inte ut dig, du framstår bara som en liten töntig mes för andra bilentusiaster!!!
Har aldrig påstått att jag vet bättre vilket jag knappast gör.
Men du är så jävla töntig och drar alla över en kamm helt plötsligt, finns många kunnig om bilar här.
17år f.ö.
Har f.ö aldrig påstått att jag kan det där med bilar bättre än dig eller någon annan entusiast.
September 19, 2002
Tja, har nu haft bilen hemma & provkört den ordentligt ett tag, och än så länge går den sketbra. Bra mkt mer att köra med än min gamla audi om vi säger så. 😉
Ska se om jag kan knäppa några fler bilder på den i afton från andra vinklar, dock så har jag inte haft tid att tvätta upp den än. Men vem vet, kanske far in med den i afton på macken & skrubbar av den lite först. :bgrin:
January 14, 2002
Vajsman wrote: Quarzi: den måste va fräck den bilen. hade själv en renault 5 med 75 trötta pållar 🙂 Svårkörd måste den bli va?
Sen angående volvos med 500+ hk. Grejen är ju den att driver med framhjulen vilket inte e optimalt ur prestandasynpunkt, en S80 T6 har runt 270-280 hk och redan det är för mkt för att framhjulsdrift skall fungera tillfredställande, så vida man inte vill stå å göra svarta ränder på en parkering ute i obygden 😛
En volvo med 500+ hk är ju tufft å impa på polarna me men kanske inget man åker till jobbet med. Då föredrar jag väl en brabus-trimmad merca, bmw M5 (E39, E60) eller nya 6-serien. Eller varför inte Audi S4, S6..som är byggda för mkt hk från början.
Man kan ju som Quarzis bror langa ner en v8a i en renault 5 och klämma ut 370 hk. Sen kan man säker om man är ännu mer ambitiös montera på turbo/kompressor och nästan flyga fram med den charmiga lilla fransmannen, men men..den ska ju gå att köra oxå.
My 2 cents
lite svårkörd blir den allt men det är bara roligt =)
det är ju lite andra saker som är fixade på den som t.ex. stålbalkar som är fastsvetsade under bilen så den inte går av på mitten (som besigtningsmannen sa), däcken är också bytta till bredare variant (renaults standard är ju fan som cykelhjul :P)
September 19, 2002
Znoddaz wrote: Den version av celica som du har är imo den snyggaste celican. (Senaste är dock på en delad etta) Sneglar själv åt det hållet.
Men bygg inte på massa skit som ovan har sagt. Då ser det bara patetiskt ut. Det skall vara måtta på extrasaker och sänkningar m.m.
Jo jag tycker den är för jefla fin faktiskt. ST182'an är klart snyggast. Enda som sabbar är att fliplysena måste på under kvällstid, gillar den mer på dagen då man kan köra utan dem. Men de funkar ändå... 😉
.ToL wrote: Som Mimer sa. ett par fälgar på den så kommer det bli finfint. Lite fler bilder skulle sitta fint :D. Gärna på inredningen.
Ska försöka knäppa ett par i eftermiddag då jag slutat. Hoppas bara ljuset håller i sig då jag har kass kamera.
Det blir nog inga kjolpaket/annat bladder utan endast fetare fälgar samt eventuellt en liten sänkning om den blir för hög med 17" fälgar.
September 19, 2002
Några bilder... Observera att bilen är otvättad och att kameran SUGER. 😉
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0021.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0022.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0023.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0024.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0025.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0026.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0027.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0028.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0029.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0030.JPG
http://tomahawk.myftp.org/celi.....G_0031.JPG
Håll till godo! 😀
September 19, 2002
x-per wrote: Inköpslista:
*Nya säten
*Sänkningsfjädrar
*Fälgar
*Lexuslysen (om det ny finns till celica dvs)
*Ny rattAnnars ser det la rätt bra ut 😉
Nya säten kändes väääldigt dyrt. Dessutom vet jag inte om jag vill, sitter så perfekt i de där sätena, har aldrig varit med om det i nån bil förut.
Fälgar & sänkningsfjädrar blir ett vinter/nästa vårinköp, det är redan bestämt... 😉 Ny ratt kan bli ganska snart faktiskt då farsan skulle köpa en ratt & nåt rattnav från dalhems snart, blir väl att sambeställa då.
July 10, 2004
Hmmm en V8 passar väl inte så bra med turbo precis en kompressormatad V8 är däremot en grym kombination...
Hmmm, den där Renault på 370 hästar är det bromsade hästar eller? Tror inte riktigt på dig, den bilen skulle då fan inte kunna köras utan att spinna hela tiden med tanke på att du inte har så mycket obegränsat med utrymme i hjulhusen...om de är bromsade så ska du kunna visa upp bromspappret det är liksom svart på vitt det är den exakta prestandan som visas då både på hjulen och i motorn, men om man ska gå efter hk på hjulen blir man inte så mycket glad men i motorn desto gladare 🙂
Lexusljusen är det för mycket *bling-bling* faktor på tycker jag...
Har iaf en bild på min bil inte så mycket mkodifikationer ur den synvinkeln men fälgarna ser ni och dock så behövs den sänkas typ 5 cm för att det inte ska se ut som en XC "850", håller just nu på att kollar på olika sänkningsfjädrar men ingen sänker tillfredsställande så jag håller på och kollar efter lite coilover (ställbara dämpare i höjdled) men kostar typ 15.000:- mindre roligt! 🙁
Nehepp det fanns ingen uppladdning av bilder, nån som kan ladda upp en bild?
January 14, 2002
Z1010 wrote: Hmmm en V8 passar väl inte så bra med turbo precis en kompressormatad V8 är däremot en grym kombination...
Hmmm, den där Renault på 370 hästar är det bromsade hästar eller? Tror inte riktigt på dig, den bilen skulle då fan inte kunna köras utan att spinna hela tiden med tanke på att du inte har så mycket obegränsat med utrymme i hjulhusen...om de är bromsade så ska du kunna visa upp bromspappret det är liksom svart på vitt det är den exakta prestandan som visas då både på hjulen och i motorn, men om man ska gå efter hk på hjulen blir man inte så mycket glad men i motorn desto gladare 🙂
Lexusljusen är det för mycket *bling-bling* faktor på tycker jag...
Har iaf en bild på min bil inte så mycket mkodifikationer ur den synvinkeln men fälgarna ser ni och dock så behövs den sänkas typ 5 cm för att det inte ska se ut som en XC "850", håller just nu på att kollar på olika sänkningsfjädrar men ingen sänker tillfredsställande så jag håller på och kollar efter lite coilover (ställbara dämpare i höjdled) men kostar typ 15.000:- mindre roligt! 🙁
Nehepp det fanns ingen uppladdning av bilder, nån som kan ladda upp en bild?
du litar inte mycket på folk va? motorn satt i en mustang innan och var bänkad till 378 hästar, vad den har i renaulten vet jag ej men det lär inte var så många förlorade hästar.
vet inte om jag vill fortsätta denna diskution med z1010 då det enda jag sett han komma med är motgångar till allt som han svarat på? orkar inte slösa min tid på onödigheter.
1 Guest(s)