Whiskey-tråden|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Whiskey-tråden
Öjber
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2009 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, det är dags. Låt oss prata fina drycker.

Jag har länge velat bli duktig på whiskey, brukar mest dricka famous grouse, men nu är det dags för lite ändring. Jag fick smaka en 16-årig lagavulin av en god vän, och woow, det var stor skillnad...

Ett helt annat djup i smaken, tokigt rökig (kanske lite för rökig för mig) men ändå något söt/fruktig.

Jag fick mersmak för detta. Finns det några experter här som kan lära mig ett och annat om whiskey?

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1233732
September 15, 2009 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Om du gillade Lagavulin kommer du nog också gilla Laphroaigh, Caol Ila, Aardberg (ännu rökigigare) Bowmore fungerar också bra. Bara att botanisera på bolaget. Om du är ute efter någon specifik smak be om hjälp där. Med smaken kommer också en lite högre prislapp men det tycker jag det är värt alla gånger. Om du vill prova något prisvärt så prova Islay Mist.

//Jimmy

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1233736
September 15, 2009 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Ett tips är att kolla systemet http://www.systembolaget.se/Tj.....rovningar/

T.ex
Stockholm, Garnisonen

• "Tisdagen den 20 oktober Whisky och whiskey, 300 kr"
    "Onsdagen den 21 oktober Maltwhisky, 400 kr"

Göteborg, Nordstan

• "Tisdagen den 29 september Världens whisky, 300 kr"
    "Tisdagen den 13 oktober Maltwhisky, 400 kr"

Bara att ringa och beställa plats, tror man måste gå dit och betala ett tag innan för att få platsen.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1233737
September 15, 2009 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Om du gillade Lagavulin kommer du nog också gilla Laphroaigh, Caol Ila, Aardberg (ännu rökigigare) Bowmore fungerar också bra. Bara att botanisera på bolaget. Om du är ute efter någon specifik smak be om hjälp där. Med smaken kommer också en lite högre prislapp men det tycker jag det är värt alla gånger. Om du vill prova något prisvärt så prova Islay Mist.

//Jimmy

Av någon sjuk andledning älskar jag smaken av tjära i Ardbeg.
Har en flaska i barskåpet! :pidu:

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1233739
September 15, 2009 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Om du gillade Lagavulin kommer du nog också gilla Laphroaigh, Caol Ila, Aardberg (ännu rökigigare) Bowmore fungerar också bra. Bara att botanisera på bolaget. Om du är ute efter någon specifik smak be om hjälp där. Med smaken kommer också en lite högre prislapp men det tycker jag det är värt alla gånger. Om du vill prova något prisvärt så prova Islay Mist.

//Jimmy

Detta är väl ändå whisky? :eye:

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1233740
September 15, 2009 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Detta är väl ändå whisky? :eye:

Stämmer bra det...

Gillar själv whisky mycket, dock inte de rökiga varianterna, så jag bidrar med några tips på whisky i andra änden av skalan:

Macallan (Elegancia är godare än Fine Oak enligt mig)
Johnnie Walker (Black Label är god, men de övre, tex Green, Gold och Blue är grymma)

Ska man ha en lite billigare whisky så tycker jag Strathisla är rätt fin!

Om ni är på en flygplats någon gång så testa att köpa Singleton, mumma.

Öjber
Medlem
1233751
September 15, 2009 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

//Jimmy

Prisvärt är ju samtidigt lite min kategori, så vilken av dessa menar du:

http://www.systembolaget.se/Ap.....8;BackUrl={0071022A-F37F-4CB2-B7F5-DB78F70CFE2F}

Är det någon skillnad?

Annars så visste jag inte att bolaget hade whisky-prövningar, tack för tipset Bogus!

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1233752
September 15, 2009 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Öjber wrote: Prisvärt är ju samtidigt lite min kategori, så vilken av dessa menar du:

http://www.systembolaget.se/Ap.....8;BackUrl={0071022A-F37F-4CB2-B7F5-DB78F70CFE2F}

Är det någon skillnad?

Annars så visste jag inte att bolaget hade whisky-prövningar, tack för tipset Bogus!

Den dyrare har lagrats längre och är generellt sett bättre.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1233773
September 15, 2009 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska om jag kan scanna in en bild jag har fått från Bishop Arms. Det är en två-dimensionell karta med olika Whiskey-sorter utmärkta på.

typ:

Rökig
^
Mild <- | -> Kraftfull
v
Delikat

Annars tycker jag väl inte att Famous Grouse är så mycket att dricka överlag, men det är väl för att jag fått smak på de finare sorterna.

Det finns en fin 18-årig Lagavulin på Systemet som jag kan rekommendera, men den är mycket rökig men ack så god.

Om du undrar varför så många whiskeys heter Glen beror det på att Glen betyder "källa" eller "bäck" eller något liknande på gaeliska.

Jag håller kanske inte med om att Johnny Walker är så värst, det är lite som Absolut Vodka. Inget större fel, men å andra sidan inget under av smakupplevelse. De dyrare är bättre, men det finns andra man får ut mer av för samma pengar. Dock en bra inkörsport 🙂

Glenmorangie 10 Years Old finns på systemet på 350cl flaska. Inte alls rökig, men len och en typisk single malt. Skillnad på single malt och blended är väl kanske något som du ska satsa på längre fram, det finns bra av båda, men av någon anledning brukar man dras mot single malt desto mer man dricker 😀
Glenlivet 12 år är inte så jättedyr heller. 😉

Och sist men inte minst vill jag citera vår egen, numera frånvarande, forumpsykolog:

Jerry wrote: Whiskey är som kvinnor, de mognar fint till de fyller 18 sen går det bara utför

//Andreas

Andreas Galistel
Member
Medlem
1233781
September 15, 2009 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print
                                                 RÖKIG
|
A10 Lp10 Lg16
CI12
T10
B12 T18
H12

M O14 C12
I __ D15
L Cy14 Mc10
D
Gk12
Gl12 Gm10
Gf12 Ao10

|
DELIKAT

Codex:
A = Ardbeg
Ao = Aberlour
B = Bowmore
C = Cragganmore
CI = Caol Illa
Cy = Clynelish
Gf = Glenfiddich
Gk = Glenkiniche
Gl = Glenlivet
Gm = Glenmorangie
H = Highland Park
Lg = Lagavulin
Lp = Laphroaig
Mc = Macallan
O = Oban
T = Tallisker

En karta värdig ett datorforum 😀

//Andreas

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1233783
September 15, 2009 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha... Den ska jag spara ner! Jag gillar diverse Laphroaig så då lär väl Ardbeg vara ett nästa märke att testa på..

EDIT: Jag var för övrigt på ett distilleri, närmare bestämt Glenfiddich när jag bilade runt i skottland förra året. Just det distilleriet var gratis att gå en guidad visning på och dom flesta annordnar provsmakningar. Rekommenderas!!!

Nästa sån resa så ska jag banne mig ut på öarna!

Öjber
Medlem
1233810
September 16, 2009 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
En karta värdig ett datorforum 😀

//Andreas

Hahaha, häftigt 😀

Men får man fråga, varför alla siffror, är det åldern vi pratar?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1233853
September 16, 2009 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Yes, det är åldern, borde kanske skrivit det 😀

//Andreas

Öjber
Medlem
1233883
September 17, 2009 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Va bra, kände mig tvungen att fråga bara =)

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
1234021
September 18, 2009 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah ! en mycket bra tråd.

Ja Lagavulin 16 är en suverän Islay, en av dom rökigare standardbrygderna därute, förstår att du får mersmak 🙂 Om den är för rökig för din smak så kan du ju skjuta undan Islays alla torvrökta för ett tag och börja titta uppåt mot landet, alternativt lite till öster, mot Campbeltown och destilleriet Springbank. Inte fullt så rökig som Islay-bestarna men fortfarande tillräckligt komplicerad och hårdnackad karaktär för att det ska vara lite riv i den. Jag syftar förövrigt på 10 åringen som finns tillgänglig på SB för 450kr.

Bra tips är ju att gå på en whiskyprovning så du får känna på whisky från olika regioner, olika åldrar, olika tekniker och för all del något annat än Single Malt, det finns riktigt bra Whisky som inte är tillverkad på tradionellt manér även om systembolaget och svenska folket inte riktigt är med på dom noterna.

Men om vi tar några måsten då som jag tycker ska stå i allas whiskysamlingar...

Glenlivet Nadurra
Ardbeg Uigeadail
Nikka Yoichi 15
Sprinbank 15
Lagavulin DE

Om du råkar åka förbi Stockholm nu i helgen eller helgen därefter så skulle jag rekkomendera att titta in på Stockholm Beer & Whisky och gå på whiskyprovning, eller laborera runt själv bland stånden på mässan och hitta din favorit. Behöver du hjälp så hittar du mig i Clydesdale-montern 🙂

[Image Can Not Be Found]

Här är kartan Delph1 babblar om förövrigt 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1234031
September 18, 2009 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp en wisky på varje del av skalan och avgör därifrån vilken typ av whisky som passar dig bäst. Sen skadar det ju inte att variera lite i emellanåt, men kan vara vettigt att börja inom ett område som du tycker är bäst just nu.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1234037
September 18, 2009 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Köp en wisky på varje del av skalan och avgör därifrån vilken typ av whisky som passar dig bäst. Sen skadar det ju inte att variera lite i emellanåt, men kan vara vettigt att börja inom ett område som du tycker är bäst just nu.

En i varje "kvadrant"? 😕

Andreas Galistel
Member
Medlem
1234042
September 19, 2009 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en lite uppdaterad karta på datorn, problemet är att det blir lite rörigt med 75 sorter på en och samma, samtidigt som jag inte har tillräckligt ikoner och nyanser för att hålla isär dom 😀

Jag jobbar på det :up:

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 357
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL