January 15, 2004

Nu såhär i efterhand kom jag på att det hade varit roligt att betygsätta all den whiskeyn jag prövar mig igenom. Det började för ett tag sen att jag bestämde mig för att köpa billig whiskey och vandra upp i prisklassen efter hand. Mitt mål är alltså att pröva mig igenom all whiskey systembolaget köper in. Nu har det ju gått ett tag, och det börjar bli svårare och svårare att placera alla flaskor i huvet. Några har satt sig, men resten får jag nästan gissa på.
Så här kommer en helt ovetenskaplig lista på dom som jag mestadels har köpt själv, ironiskt nog har dom jag varit bjuden på på senare tid hamnat i anus-kategorin, men även mina egna.
Bra
Long John (Rökigt)
The Talisman (Lent men rökigt)
Teacher's Highland Cream (Rökigt som fan.. Inte dåligt)
Clan MacGregor (Allmänt rökig)
VAT 69 (Helt ok)
Johnnie Walker Red Label (Mesigt, men på ett bra sätt)
The Dundee (Inte dåligt)
Bell's (Kan inte klaga)
Ballentines (Smakrik, lite åt fel håll kanske)
Grants (Bra)
J&B (Ganska bra)
Mackinlay (Kommer inte ihåg)
Anus
Lord Calvert! (Får kvälningar.. Stark äcklig smak)
Famous Grouse (Smakar rosblad)
Doctor's special (Beskt)
Jim Beam (Fruktigt)
McArthur's (Vattnig spritsmak, inte helt motbjudande)
Så nu är det bara att diskutera, lägga till eller följa min fina lista om ni gillar rökig whiskey.
Postade det mest här för att komma igång lite mer vetenskapligt.
Listan är lite halvt rangordnad för övrigt.
April 10, 2001

Har själv smuttat i mig ett par stänkare av dessa ikväll.
Tillhör mina favoriter i den prisklassen.
http://www.laphroaig.com/home.asp
January 15, 2004

Peter@20ghz wrote: Har själv smuttat i mig ett par stänkare av dessa ikväll.
Hehe.. man kanske ska hoppa upp i pris temporärt och köpa en sådan. Vilken årgång rekommenderar du?
Är det stor skillnad mellan årgångarna?
February 1, 2002

Peter@20ghz wrote: Har själv smuttat i mig ett par stänkare av dessa ikväll.
Tror jag sett om det på tv nån gång, minns inte vem det var som besökte stället.
Fina ord fick de iaf..
April 10, 2001

Japp är en av de bästa tycker jag.
Enligt mig är alla årgångar bra i jämförelse med andra i sin prisklass. (har inte provat den 40åriga, men det är ett mål)
Sen kommer det alltid till den egna smaken, vad man själv tycker om.
Kommer någon med en JD, häller jag gladeligen cola i den
Köper jag själv så blir det oftast på bolaget den 10åriga, I taxfren den 15 åriga, eller en liten av den 30 åriga.
March 24, 2002

Smaken är ganska delad i detta ämne ser jag.
Vissa av dom du har listat som bra skulle inte jag ens vilja använda som kaffekask och andra som du inte alls gillade tycker jag är helt ok.
Men nu spär jag på listan med lite nya sorter.
Bra:
Glenfiddich
Dalmore
Skräp:
Four Roses
January 15, 2004

Ja jag kanske ska tillägga att min smak är åt det rökiga hållet, men det kanske framgår ganska bra.
Jag får beta av DoN's lista vid nästa påfyllning då, finns en koppling med Clan MacGregor där.
Se där! Ännu ett syfte med min tråd, tips på vad jag ska fortsätta med.
Fast jag vet inte om jag kommer uppnå mitt mål att smaka allt som jag hittar i hyllan, har blivit riktigt avtänd på Kanadensisk whisky tack vare Lord Calvin.. Finns det någon bra kanadensisk?
January 15, 2004

TPRS wrote: Smaken är ganska delad i detta ämne ser jag.
Vissa av dom du har listat som bra skulle inte jag ens vilja använda som kaffekask och andra som du inte alls gillade tycker jag är helt ok.
Men nu spär jag på listan med lite nya sorter.Bra:
Glenfiddich
DalmoreSkräp:
Four Roses
Hehe.. Ja det kan hända att jag inte ens skulle vilja avnjuta dom på bra-listan i nyktert tillstånd.. Listan är inte så vetenskaplig som sagt. Kanske råkade ta några öl innan på vissa, och bjöd bort resten.
Fast självklart har man olika smak. Jag ska försöka vara mer vetenskaplig i fortsättningen, speciellt som man kommer komma upp i prisklassen, så finns det anledning att inte bara råka supa upp det hur som helst.
June 27, 2002

Så ni kan få råd med lite dyra sorter..:)
March 24, 2002

Gulzebra wrote: Hehe.. Ja det kan hända att jag inte ens skulle vilja avnjuta dom på bra-listan i nyktert tillstånd.. Listan är inte så vetenskaplig som sagt. Kanske råkade ta några öl innan på vissa, och bjöd bort resten.
Fast självklart har man olika smak. Jag ska försöka vara mer vetenskaplig i fortsättningen, speciellt som man kommer komma upp i prisklassen, så finns det anledning att inte bara råka supa upp det hur som helst.
Hur vetenskapligt kan det bli när det gäller förtäring av alkohol :bgrin: ??
Men man kan ju alltid försöka så jag tänkte bara berätta att min smak har förändrats under åren, och då snackar vi inte om nya favoriter utan från ok till rent illa smakande.
Man kanske blir kräsen med tiden?
2 Guest(s)