November 7, 2006
Har dragit mig ur medeltiden och skaffat en 27" widescreen tv 🙂
Är det någon kunnig som har lust att förklara detta med att spela dvd filmer på en 16:9 widescreen tv ?
Jag ser ju att bilden är bredare och "mer" än på en 4:3 men det är fortfarande svarta sorge linjer, är detta på grund av att de är inspelade i 2.35:1 ?
Varför står det "Widescreen format 16:9" på en del dvd filmer om det är inte är för 16:9 ?
March 19, 2003
Vet inte rikgit men men, vissa filmer kommer i OAR vilket skall vara hela bilden och som han som spela in det ville ha det, men vissa filmer kommer i 4:3 eller 16:9 fast med svarta linjer som gör att själv filmen i sig kanske bara är på halva bilden.
Sen att vissa inte vill sända i rätt format eller filmer kommer med black bars osv.
Själv trodde jag förr att de där svarta ränderna skulle försvinna ifall man hade en wide tv och man skulle få större perspektiv.
Men så var ju inte riktigt fallet, och ibland är vissa filmer kapade så mycket att det som sagt bara tar upp halva bilden.
November 7, 2006
Ja det verkar lite si och så med detta, till och med kanaler som sänder widescreen verkar ibland visas med sorge linjer.
Fattar inte riktigt poängen, nåja, blev ju betydligt skarpare bild med denna tv också så något har man väl vunnit, och dessutom slipper man den gamla monster klossen till tv.
November 7, 2006
Okej, har inte digital tv utan vanligt analogt, verkar bara vara problem med SVT och läser jag deras info så sänder de alltså inte korrekt på analoga nätet:
"... Vid digital mottagning på en widescreen-tv, fås då äkta bredbild, utan svarta band i bildens över- och underkant"
November 22, 2001
aa32 wrote: Okej, har inte digital tv utan vanligt analogt, verkar bara vara problem med SVT och läser jag deras info så sänder de alltså inte korrekt på analoga nätet:
"... Vid digital mottagning på en widescreen-tv, fås då äkta bredbild, utan svarta band i bildens över- och underkant"
Precis, wide o analogt här inte ihop 🙂
November 7, 2006
Köpte en digital box för fria kanalerna och mycket riktigt så blir det korrekt widescreen på svt och tv4 om man använder den.
Blev lite överraskad att det är så pass stor skillnad i bildkvalité på analoga kabel tv:n och mark sänd digital tv, trodde faktiskt inte att det skulle vara så skarp bild.
Funderar på att skaffa boxer, verkar ju funka bra med bordsantenn hemma hos mig och UPC/ComHem vill ju ha 299 i månaden för digital tv genom kabel-tv :-/
November 22, 2001
aa32 wrote: Köpte en digital box för fria kanalerna och mycket riktigt så blir det korrekt widescreen på svt och tv4 om man använder den.
Blev lite överraskad att det är så pass stor skillnad i bildkvalité på analoga kabel tv:n och mark sänd digital tv, trodde faktiskt inte att det skulle vara så skarp bild.
Funderar på att skaffa boxer, verkar ju funka bra med bordsantenn hemma hos mig och UPC/ComHem vill ju ha 299 i månaden för digital tv genom kabel-tv :-/
Kollade du på en gammal tv eller en LCD/plasma?
På platt-tv är skillnaden verkligen enorm.
November 7, 2006
July 14, 2003
Grejen är att platt-tv och särskilt LCD är inte anpassade för att ta emot analoga sändningar. Bilden brukar se kaos ut med analog källa. Gryning och oskarp, så jag blev förvånad att du i början av tråden skrev att bilden blev bättre hehe, men var ju bra att du insåg att digitaltv är ett mycket bra val för den som kör platt-tv 🙂
1 Guest(s)