December 7, 2001
Min flickvän är ganska mysig.
Idag så har jag utbildat henne om wlan säkerhet (hon vet vad ssid, mac-lås, WEP, WPA och vad en AP är för något :))
Anledningen till jag håller på att lära henne saker om wlan är att hon ska börja på min skola och få laptop osv.
I hennes avdelning så ska skolan testa att köra alla laptops på trådlöst.
Jag tänker fortsätta "utbildningen" om wlan genom att prata om problemlösning och utföra praktiska problemlösningar..
det verkar tom. som att hon är intresserad och vill lära sig mer 🙂
har ni några tips om mer saker som kan vara bra att lära henne för att hon ska förstå sig på vad jag pratar om med kompisar osv?
saker jag kan komma på just nu är: OSI-modellen, IP i allmänhet, skillnaden på tcp/udp, varför man ska ha 3-4 servrar hemma istället för bara en enkel d-link router och massa workstations :), tänkte även lära henne leka lite i cmd i windows och att använda en linux dist utan att behöva skrika efter mig för hjälp 😀
Förslag?
March 10, 2003
Lär henne om WarDriving när ni ändå är inne på Wlan.
Ubuntu är ett nybörjarvänligt linux som bygger på Debian. Sedan är väl steg 3 att hon skaffar ett NH login
om hon inte redan skaffat ett.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 21, 2003
lösenords säkerhet ,,, hur man bygger ett säkert lösenord.... lite html javascript eller liknande kanske skulle vara kul att lära henne så hon kan göra en hemsida eller nått...ftp är bra att kunna med...
har ni mkt tid över kan man ju lära sig ASM 😛
Btw: Att få sin tjej att regga sig på NH är nog ingen bra ide eftersom iaf I vill ha vad I gör på nätet och vilka/vad I snckar om privat för bara I och kanske nån vän.... men alla kanske inte är lika paranoida som I...
November 29, 2003
Farbror wrote:
Btw: Att få sin tjej att regga sig på NH är nog ingen bra ide eftersom iaf I vill ha vad I gör på nätet och vilka/vad I snckar om privat för bara I och kanske nån vän.... men alla kanske inte är lika paranoida som I...
Har du rökt på?
Jag hajjar noll av du jiddrar om. :cy:
November 22, 2001
whak wrote: [quote=Farbror] Btw: Att få sin tjej att regga sig på NH är nog ingen bra ide eftersom iaf I vill ha vad I gör på nätet och vilka/vad I snckar om privat för bara I och kanske nån vän.... men alla kanske inte är lika paranoida som I...
Har du rökt på?
Jag hajjar noll av du jiddrar om. :cy:
Han vill nog kunna göra inlägg där man uttalar sig om andra tjejer och liknande i lugn och ro 🙂
November 29, 2003
Json_81 wrote:
Han vill nog kunna göra inlägg där man uttalar sig om andra tjejer och liknande i lugn och ro 🙂
Ah okey, hade/(har?) jag flickvän så inte skulle hon registrera sig här iallafall. Samt att jag själv också skulle bli väldigt inaktiv här.
Skulle bli som sulan så att säga. Dyka upp lite som gubben i lådan.
Har fru så finns det viktigare saker än datorer, det gör det iofs endå.
December 7, 2001
whak wrote: Edit: SSH kanske vore något du borde ta upp?
och vad telnet är och varför ssh är bättre än telnet 🙂
Ctrl wrote: Ubuntu är ett nybörjarvänligt linux som bygger på Debian.
min bror verkar lära sig ubuntu väldigt fort.. provade ubuntu också i 1 gång och såg snabbt att det inte var något för mig :/
man kan ju börja med ubuntu och sen gå över till debian för hennes del.. debian är så mycket bättre än ubuntu enligt mig :/
3 Guest(s)